Att använda equalizer, var när och hur!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Att använda equalizer, var när och hur!

Inläggav Baffel » 2021-01-20 19:33

RogerGustavsson skrev:Du kan försöka att ratta in i blindo, så enkelt är det nog inte.

Okej menar du att man kan ställa till det så illa att man tycker att det låter bra men mäter dåligt?

Som militären sa: Stämmer inte verkligheten överens med kartan så är det fel på verkligheten . :)

Användarvisningsbild
goat76

Re: Att använda equalizer, vart när och hur!

Inläggav goat76 » 2021-01-21 00:34

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.

Flyttar hellre på högtalarna, slänger i några fler kuddar i soffan och väljer en bättre whisky ;-)

/ B

Visst kan man villa bort sig, det är ju det som ibland märks på en del fonogram om inte annat, även om det då är någon annan som villat bort sig. Hemma gör man rattning för sina egna smak och tycke. Ser inget fel i det.

Fast i det är en rejäl skillnad mellan de EQ-justeringar man kan göra hemma jämfört med de som gjorts (eller hade kunnat gjorts) i studion.

Hemma kan man ju bara göra en relativt "klumpig" och oprecis tonal justering av det färdiga stereospåret vilket påverkar alla ljudinslag i mixen som råkar ligga i de frekvensområden som du väljer att justera.
Spåret i studion har däremot i de flesta fall fått sin totala tonala balans på individuell instrument-nivå, där det ofta hade räckt med att några få ljudinslag i mixen fått några mindre EQ-justeringar för att mixen i sin helhet skulle uppfattats ha en bättre tonal balans.

Som exempel kan ju vara att det man egentligen stör sig på i en tunnt låtande mix är just att kontrabasen låter för tunnt, om man då hittar det frekvensområde där detta åtgärdas så finns det en stor risk att de andra instrumenten i mixen istället påverkas negativt, alltså att de ljudinslagen som faktiskt ursprungligen lät tonalt välbalanserade i sin tur nu låter alldeles för tjocka.

Personligen sitter jag sällan och stör mig så där jättemycket på om mixarna är något tunna eller aningen tjocka (om det nu inte skulle röra sig om något extremfall), jag tycker nog jag acklimatiserar min lysning relativt snabbt till ett albums tonala balans. Aldrig att jag skulle orka sitta och skruva på någon equalizer för olika album, för mig räcker det med att jag uppfattar min ljudanläggning som tonalt balanserad, sen får albumen tillåtelse att falla lite hit eller lite dit i den tonala balansen. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-21 01:50

Man bör ju skilja på en eq och en peq. Sen bör man skilja på en oktavbandseq och en tersbandseq. Och ingen av dom låter på samma sätt precis som vilken annan elektronik som helst inte låter likadant som alla andra konkurrenter. Och sen låter ingen av dessa eq/peq bättre än hur dom är inställda.
Personligen har jag levt med olika peq i ≈20 år och skulle inte vilja vara utan. Hur ofta rattar jag på den, tja aldrig. Inmätt en gång och sedan aldrig ändrad.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-22 16:10

Harryup skrev:Man bör ju skilja på en eq och en peq. Sen bör man skilja på en oktavbandseq och en tersbandseq. Och ingen av dom låter på samma sätt precis som vilken annan elektronik som helst inte låter likadant som alla andra konkurrenter. Och sen låter ingen av dessa eq/peq bättre än hur dom är inställda.
Personligen har jag levt med olika peq i ≈20 år och skulle inte vilja vara utan. Hur ofta rattar jag på den, tja aldrig. Inmätt en gång och sedan aldrig ändrad.

Jag vet ju att du tidigare har delat med dig av dina positiva erfarenheter av att ratta in med olika filter och delay. Kör du digitalt eller analogt nuförtiden?

Bästa,
DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-22 18:03

"Kör du digitalt eller analogt nuförtiden?"

Ja, finns det något tredje liksom? :)

Idag kör jag analogt in till en Bohmer Audio Wavelet som digitalt fixar en massa bland annat delningar och sedan går det analogt ut ur den apparaten till mina slutsteg. Att det är ett extra A/D-D/A bryr jag mig inte om eftersom det steget är mindre färgande än det elände som går att skruva bort med den när det gäller högtalare och rum.

Men jag kommer testa Linns Exaktfilter som är FIR-filter med dacarna sist och inget extra A/D-D/A steg. Det kommer ha klart färre inställningsmöjligheter men möjligen fullt tillräckliga. Rumskorrigeringsmässigt så räknar försteget ut vilken korrektion som skall läggas på efter hur rummet ser ut och högtalarnas placering.

Blir lite brydd då folk grupperar saker som transistorförstärkare, rörförstärkare, analoga aktiva filter, digitala aktiva filter etc som om allt skulle låta likadant inom grupperna men olika däremellan. Sen vedertagna sanningar som att det inte går att höra skillnader på faser och delayer ( i vart fall till viss del inom normala rumsmått). Finns ju flera på forumet som inte alls har problem att höra skillnader när man ställer in delayer med finjusteringar eller flyttar runt basar. Så något skiljer sig i vad som man kan bevisa i tester med vad som verkligen händer i köpbara filter. Ser fram emot att testa FIR för att se och höra om det är Guds gåva till mänskligheten.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-22 19:01

Jag har olika eq på höger-vänster och då upplever jag faslinjärt fir som ”stabilare” än iir.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi