RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.
Flyttar hellre på högtalarna, slänger i några fler kuddar i soffan och väljer en bättre whisky

/ B
Visst kan man villa bort sig, det är ju det som ibland märks på en del fonogram om inte annat, även om det då är någon annan som villat bort sig. Hemma gör man rattning för sina egna smak och tycke. Ser inget fel i det.
Fast i det är en rejäl skillnad mellan de EQ-justeringar man kan göra hemma jämfört med de som gjorts (eller hade kunnat gjorts) i studion.
Hemma kan man ju bara göra en relativt "klumpig" och oprecis tonal justering av det färdiga stereospåret vilket påverkar alla ljudinslag i mixen som råkar ligga i de frekvensområden som du väljer att justera.
Spåret i studion har däremot i de flesta fall fått sin totala tonala balans på individuell instrument-nivå, där det ofta hade räckt med att några få ljudinslag i mixen fått några mindre EQ-justeringar för att mixen i sin helhet skulle uppfattats ha en bättre tonal balans.
Som exempel kan ju vara att det man egentligen stör sig på i en tunnt låtande mix är just att kontrabasen låter för tunnt, om man då hittar det frekvensområde där detta åtgärdas så finns det en stor risk att de andra instrumenten i mixen istället påverkas negativt, alltså att de ljudinslagen som faktiskt ursprungligen lät tonalt välbalanserade i sin tur nu låter alldeles för tjocka.
Personligen sitter jag sällan och stör mig så där jättemycket på om mixarna är något tunna eller aningen tjocka (om det nu inte skulle röra sig om något extremfall), jag tycker nog jag acklimatiserar min lysning relativt snabbt till ett albums tonala balans. Aldrig att jag skulle orka sitta och skruva på någon equalizer för olika album, för mig räcker det med att jag uppfattar min ljudanläggning som tonalt balanserad, sen får albumen tillåtelse att falla lite hit eller lite dit i den tonala balansen.