Medialagring för CD, vad finns?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Medialagring för CD, vad finns?

Inläggav galder » 2021-01-17 17:01

Jag har inte spelat på min anläggning så mycket på sista tiden. Så jag är inte så uppdaterad vad som gäller för lagring av musikmedia. Jag funderar därför på om att kanske skippa Tidal och ladda hem CD-material istället. T.ex. så råkade jag ut för att en artist saknades på Tidal som jag tipsades om av goat76 viewtopic.php?p=2154161&sid=cb698b32e0f979bd34a387e24d40449e#p2154161 Men musiken finns som i flera andra liknande fall att köpa och ladda ned på nätet.

Så min undran är vad som gäller numera? Har tidigare använt mig av NAS och SSD-disk. NAS’en hade ju hårddiskar och väsnades för mycket där den stod bakom lyssningsplatsen i soffan, och kopplad till routern. Annars fungerade den väl sisådär. SSD-disken kraschade efter ett fall om ca 0,5m. Så inte så bra koncept kanske, eller hade jag bara otur? Använde också en period datorn som uppspelningsenhet, men den var trådbunden till DAC’en, så inte så bra lösning. Använde också ett USB-minne kopplad till min Raspberrypi streamer. Kanske inte så bra om disken blir för stor?
Fråga nr 2. Vad använder jag för lämplig disc-enhet, om jag skulle besluta mig för att överföra några CD, från samlingen. Laptop’en saknar en dylik, och någon blueray-spelare finns inte kvar i hemmet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Medialagring för CD, vad finns?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-17 18:45

Finns ju externa läsare för dator: https://www.prisjakt.nu/c/optiska-enhet ... r?557=1093

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-01-21 16:35

Tack RogerGustavsson för tips.

Plockade fram min NAS, en Netgear-historia med raid-diskar. Kunde strömma inlagd musik, men kom inte åt att kunna lägga till ny musik på den.
Så för tillfället så lade jag upp albumet Atomic, med Helen Money aka Alison Cheslay på Google Drive för att strömma därifrån, vilken var en molntjänst som stöds av min streamer-app. Använder normalt Tresorit, men den stöds inte av streaming-appen.

Har så smått tittat på lite andra lösningar, som t.ex. LG V30, Melco N100, Technics SL-G700, Pioneer N-70AE.

Annars så finns ju fina, Plinius Tiki Network Audio Player och Toko Digital Audio Player med CD.

Enklast skulle väl vara en ny NAS och använda befintlig streamer och DAC.

Får fundera vidare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-21 16:50

Jag rippar mina CD till vanliga hårddiskar som är anslutna till en dator kopplad till min DAC för vidare transport till för- och slutsteg. Funkar kanon. Har inte begripit vad jag ska ha en NAS till. F n ryms musiksamlingen på två små fläkt- och ljudlösa hårddiskar 4 + 4 TB och backupen görs på en disk med fläkt (8 TB) oftast när jag inte är i lyssningsrummet. För att rippa CD, de få gånger jag köper plast numera använder jag den interna CD´n och har även en extern sedan tidigare o den funkar lika bra den, 300 spänn på Netonnet. Oftast används den åt andra hållet, dvs jag bränner ner musik som jag köpt på nätet för att använda i någon CD-spelare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-21 18:29

En CD-hylla såklart! Vad annars...

Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-21 18:48

Johan_Lindroos skrev:En CD-hylla såklart! Vad annars...

[ Bild ]

När de är tomma kan man ha dem som stegar. Umgås regelbundet med tankar på att sälja bort all plast, men tänker samtidigt att det gör att alla mina rippningar hamnar i gråzonen för piratkopiering, men det är väl ingen som sysslar med sådant längre så, det kanske inte spelar någon roll.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-21 19:15

hifikg skrev:Jag rippar mina CD till vanliga hårddiskar som är anslutna till en dator kopplad till min DAC för vidare transport till för- och slutsteg. Funkar kanon. Har inte begripit vad jag ska ha en NAS till. F n ryms musiksamlingen på två små fläkt- och ljudlösa hårddiskar 4 + 4 TB och backupen görs på en disk med fläkt (8 TB) oftast när jag inte är i lyssningsrummet. För att rippa CD, de få gånger jag köper plast numera använder jag den interna CD´n och har även en extern sedan tidigare o den funkar lika bra den, 300 spänn på Netonnet. Oftast används den åt andra hållet, dvs jag bränner ner musik som jag köpt på nätet för att använda i någon CD-spelare.

Du har inte begripit vad du skall ha en NAS till; svaret är att det är en burk för lagring, då den inte gör något
annat kan den optimeras för detta och bli mycket långlivad i din miljö. Du kan alltså byta dator, uppdatera den
etc utan att behöva bekymra dig för innehåller i NAS-en. Naturligtvis har den redundanta diskar och ett sätt att
notifiera när en disk har gått sönder så du kan byta den utan att ha förlorat data.
En "riktig" NAS kör dessutom inte windows och är mer eller mindre immun mot attacker virus etc.

Därmed inte sagt att just du behöver en NAS.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-21 19:20

Och som vanligt, oavsett vad man lagrar och hur man pysslar med redundans/ backupper . Kolla så det går att återskapa det lagrade.
Simulera ett test. Utgå ifrån att datorn pajar . Kan du få igång det lagrade någon annanstans ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-21 19:30

peterh skrev:
hifikg skrev:Jag rippar mina CD till vanliga hårddiskar som är anslutna till en dator kopplad till min DAC för vidare transport till för- och slutsteg. Funkar kanon. Har inte begripit vad jag ska ha en NAS till. F n ryms musiksamlingen på två små fläkt- och ljudlösa hårddiskar 4 + 4 TB och backupen görs på en disk med fläkt (8 TB) oftast när jag inte är i lyssningsrummet. För att rippa CD, de få gånger jag köper plast numera använder jag den interna CD´n och har även en extern sedan tidigare o den funkar lika bra den, 300 spänn på Netonnet. Oftast används den åt andra hållet, dvs jag bränner ner musik som jag köpt på nätet för att använda i någon CD-spelare.

Du har inte begripit vad du skall ha en NAS till; svaret är att det är en burk för lagring, då den inte gör något
annat kan den optimeras för detta och bli mycket långlivad i din miljö. Du kan alltså byta dator, uppdatera den
etc utan att behöva bekymra dig för innehåller i NAS-en. Naturligtvis har den redundanta diskar och ett sätt att
notifiera när en disk har gått sönder så du kan byta den utan att ha förlorat data.
En "riktig" NAS kör dessutom inte windows och är mer eller mindre immun mot attacker virus etc.

Därmed inte sagt att just du behöver en NAS.

Jag kör inte heller windows, all musik ligger på diskarna o där finns bara musik, musik som alldeles säkert går att stuva in i andra program än Apples Musik om det skulle behövas. Under resans gång har musikdatorn bytts flera gånger, senast för att den stals :( Backuper görs regelbundet och "gamla" diskar byts ut, men jag ser ändå inte någon orsak till att placera dem i en NAS när de lika gärna kan ligga i en liten hög runt datorn.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-21 19:32

Tänk om de hade snott högen med...

Trist att du blivit bestulen .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-21 20:00

Baffel skrev:Tänk om de hade snott högen med...

Trist att du blivit bestulen .

Ja, då hade jag blivit ledsen i ögat, även om jag har fler backuper, så på det viset lever jag lite farligt. Borde ta med backupen till lägenheten, eller ha dubbla backuper men va f-n, jag har hundratals plastbitar och polaren o jag delar massor av musik så 50-60% av min samling finns hos honom också. Så tyst skulle det inte bli, men helt klart en point. Fast jag förmodar att även en NAS kan stjälas.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-21 20:56

Bara att funderar på värsta scenariot så har man kommit långt. :)

OT: Vad händer om huset brinner ned? Ska man investera i ett brandsäkert kassaskåp där man förvarar de viktigaste värdehandlingarna, bröllopsfoton , foton på nyfödda barnen tex. Ska man ta foton på lösöret och förvara de i kassaskåpet ? Kan det underlätta vad det gäller försäkringen sedan osv osv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-21 22:14

Baffel skrev:Och som vanligt, oavsett vad man lagrar och hur man pysslar med redundans/ backupper . Kolla så det går att återskapa det lagrade.
Simulera ett test. Utgå ifrån att datorn pajar . Kan du få igång det lagrade någon annanstans ?

Det låter så enkelt. men har man typ 10TB på NAS'en så tar det mer än ett dygn att kontrollera om en eventuell backup fungerar.

Kanske enklare att backa upp på två enheter och kallt räkna med att åtminstone en av dem fungerar om huvudkällan rasar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-21 22:19

Bill50x skrev:
Baffel skrev:Och som vanligt, oavsett vad man lagrar och hur man pysslar med redundans/ backupper . Kolla så det går att återskapa det lagrade.

Det låter så enkelt. men har man typ 10TB på NAS'en så tar det mer än ett dygn att kontrollera om en eventuell backup fungerar.

Kanske enklare att backa upp på två enheter och kallt räkna med att åtminstone en av dem fungerar om huvudkällan rasar?

/ B

Kan ju vara en lösning. :) Om alla enheter är lika så visst.

Man behöver väl inte gå till överdrift , men lura på det kan man ju göra. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-22 00:01

Bill50x skrev:

Ja, och använd ett filsystem med data checksums (ZFS, Btrfs) så du kan köra scrub och verifiera innehållet (samt reparera om det är en RAID).

Bill50x skrev:Kanske enklare att backa upp på två enheter och kallt räkna med att åtminstone en av dem fungerar om huvudkällan rasar?

Det är också lämpligt. Gärna offsite. Om du råkar radera filer och inte har snapshots så har du i alla fall en kopia som kanske är en vecka gammal.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-01-22 11:52

NAS med dubbla diskar stående i gästrummet. Spelare lite överallt (Squeezebox).

Backar till en annan NAS med fyra diskar en gång i veckan. Den står på ca 4 km från hemmet och startar bara upp för att ta backupen och stängs sedan av tills det är dags för nästa backup. Allt automatiskt.

Rekommenderar PiCorePlayer.

http://www.picoreplayer.org/

Lagra din musik på din NAS. Använd en Raspberry Pi som server och peka den mot din NAS. Använd en annan Raspberry PI som spelare kopplad till din stereo eller kör båda på samma.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-01-22 12:52

USB-disk kopplad till routern, ansluter med Volumio på en raspberry pi, ansluter även datorn dit. backup med rsync ibland till en annan USB-disk

Återgå till Köpråd