Stämmer detta påstående att vinyl är bäst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-21 17:42

mats skrev:
Fast du Ingvar har ju sagt att Pioneer är så himla korrekt

...enligt vad jag har läst så har den lite dålig upplösning ändå säger du att den är korrekt...

Ja om det här inte är ett brott mot det nionde budet så...

...får man väl göra på samma sätt. :(

väntar spänt på den prejudicerande domen. 8)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-21 18:06

E skrev:
IngOehman skrev:...detta är saker som man kan undersöka genom accelererade åldringsstudier.

Sådana har gjorts, och det finns inte mycket som talar mot, att 99% av alla
CD som inte ligger ute i snön och solen, kommer att klara 100 år med
lätthet.

Är inte så påläst. Vad är det då som talar emot att de flesta pressade
kompaktskivor, vettigt förvarade, håller i, säg, 250 år? (Hmm, så där
kanske man inte får kommatera...)

Visst får man det!

Fast om det var en tankepaus före 250 du ville illustrera skulle jag ha skrivit: "...kompaktskivor, vettigt förvarade, håller i säg... 250 år?"

Svaret på frågan är hur som helst att 250 år är så lång tid att det dels blir allt opålitligare att undersöka i accepererade åldringsstudier (som nämligen inte förmår accelerera alla potentiellt ingående tidskonstanter). Tiden i sig kan ju inte accelereras, bara de (förhoppningsvis viktigaste och dominerande) kemiska processer som påverkas av tiden.

När det gäller så långa intervall som 250 år blir det oundvikligen så att man blir tvungen att spekulera, och visst - jag tror att det kommer att finnas en himla massa CD-fonogram från 1980-talet i full funktion på 2230-talet, men ingen lär ju kunna hålla mig ansvarig för min spekulation! :wink:

Kan dock nämna att förutsättningarna att kunna bedöma åldringsegenskaper UTAN bruk av accelerationstester, blir allt bättre ju fler år som gått. :P
Alternativet till acceleration är ju extrapolering, och ju mer tid som gått desto bättre kan vi studera pågående nedbrytningsprocesser i faktiska CD, och extrapolera. Gör vi så finner vi att siffran 250 år inte alls är osannolik. Så vitt jag vet finns det inga studier som lyckats påvisa något som talar för att de flesta CD kommer att ha stött på problem inom 250 år. Det är ju så kan måste se på det, om man vill vara lydig den första vetenskapliga tesen.

En ytterligare intressant fråga är kanske vid vilken kompaktskiveålder man fortfarande kan göra en korrekt avläsning med hjälp av mjukvara som Exact Audio Copy.

Ja, då ökar ju oddsen lite ytterligare, även om EAC primärt hanterar tillkortakommanden i själva avläsningsprocessen, alltså snarare än de hos fonogrammet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-21 18:23

Ja Ingvar du o jag är olika. Du gillar det korrekta stela, laboratorierentljud som är anpassad för korrekt ljud. Men det saknas känsla i det. Men det är inget fel att du gillar sådant ljud. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-21 18:28

Du har svårt att fatta Mats. 8O

Det värsta är dock att det nog beror på att du inte försöker, utan du satsar dina ansträngningar på att vara otrevlig istället. :(

Mycket trist verkligen. :cry:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-21 18:39

mats: Är det tråkigt/stelt/sterilt med rena och transparenta fönster så att du kan se utsikten så bra som möjligt? Det kan ju möjligen vara så om det är själva fönstret man är intresserad av att titta på och inte utsikten utanför, men det är väl helt ok. Finns ju tråkiga utsikter också.

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-03-21 18:45

Jag skiter i nyansskillnaderna mellan CD och LP!
Sååå himla stor skillnad är det inte om man har någorlunda vettiga grejer.
Talar då om beg./nytt för nå'n tusenlapp!
CD:n är ju enklare och mindre utrymmeskrävande samt utan knäpp och brus.
Men LP:n har ju sin charm både med handhavandet och de snygga omslagen.
Men vad som framför allt talar till LP:ns fördel i mina ögon, är ju att man kan köpa skivor löjligt billigt på loppisar och andra marknader!!
Köpte 8 LP idag på Läkarmissionen för 80:- Skivor med klassisk musik är ju oftast i mycket gott skick och inte sönderpartajade :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-21 18:54

Kloka ord!

Jag vet en snubbe som brukar köpa LP i hundratal åt gången från dödsbon, för 5:- per styck.

Sen plockar han ut dom som han gillar (en på tjugo kanske?) och säljer resten, också i klump! (För 6:- per styck? Jag minns inte om ha la på eller inte...)

Det är billigt det! Kan ju vara billigare än gratis till och med. :o

Jag vet inte hur många LP han har idag, men det måste vara många, många, många tusen - för många tusen var det redan för fler år sedan. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-21 19:01

mats skrev:Men den med värme kan ju får med cd också. Men det finns anläggningar som får det där tråkiga korrekta ljudet som inte är verklighet. :wink:

Några korrekta anläggningar finns inte, bara mer eller mindre goda återgivare.

Om en "korrekt" i meningen god återgivande anläggning låter "sjukhussterilt" så är det inspelningen man bör tilldela skulden, inte anläggningen.

Visst kan man få "värme" med en lagom dålig återgivare men är det verkligen det vi vill ha? Eller menar du att en anläggning är "korrekt" när den får en sjukhusstel inspelning att låta bra? Det tycker inte jag om man inte omdefinierar betydelsen av ordet "korrekt".
- Militant slacker

popedh

kompromiss

Inläggav popedh » 2006-03-21 19:05

En trevlig kompromiss, som används väldigt ofta är att lägga ner en digital mix på analogband och sedan tillbaks till digitalt.. Då får man med allt härligt "skräp" som analogtape lägger till, samtidigt som man slipper massa knaster & skit.

Cdn är alltid mer lik originalet än vinylen.
Däremot är det svårt att inte älska den härliga tröga seghet som analogljud ger.. Men jag har väldigt svårt för just vinyl som bärare.

popedh

D vs A

Inläggav popedh » 2006-03-21 19:13

Om digitalt är som att gå på nålar, är analogt som att bada i klister...

Yeah, där fick jag till det :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 19:15

Skål ;-)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-21 19:17

Kaffekoppen skrev:Skål ;-)

Skål :lol:

Häller upp dödsgrogg!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 19:41

Läs dina PM istället :-)

popedh

PM

Inläggav popedh » 2006-03-21 20:00

Kaffekoppen skrev:Läs dina PM istället :-)

Har inga PM. borde jag ha det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: kompromiss

Inläggav Hetsporren » 2006-03-21 20:48

popedh skrev:CDn är alltid mer lik originalet än vinylen. Däremot är det svårt att inte älska den härliga tröga seghet som analogljud ger.. Men jag har väldigt svårt för just vinyl som bärare.

Tänkvärt.

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-03-21 21:19

Slog mig en sak!
Verkar inte vara några kvinnor här och käbbla!?
De kanske "bara" lyssnar på MUSIKEN :twisted:

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-03-21 21:22

IngOehman skrev:Bla bla bla, eller i a f för mycket för att citeras helt

Vi får se om jag startar upp experimentet igen...

Vh, iö

Hej iö!

Här fick man en omgång av klass :D

Helt klart är det bättre att undersöka än tro. Dåligt formulerat av mig. Det har gjorts undersökningar, bla av universitetsbiblioteken kring hur hållbart CD mediet är för lagring av deras otroligt stora volymer av allt som utges i vårt avlånga land. Den studien pekade på uppenbara problem med hållbarheten hos CD skivor. Det har även varit en dokumentär på TV som har behandlat samma ämne. (OBS, jag säger inte att man ska svälja allt som visas på tv)
Av detta drar jag slutsatsen att CD skivor kanske inte håller så där väldigt länge. Undantag finns såklart alltid, men CD skivor generellt kanske rasar efter säg 30 år circus.

Jag tolkade Svantes inlägg som gällande hela svarven och att man där hade driftskostnader, jag ser nu att din tolkning är helt korrekt, slarvigt läst av mig.

Det här med att du kan nämna någon eller några spelare som håller än, efter 10-15 år förvånar mig inte. Dock måste du väll hålla med om att de tillhör undantagen. Är det inte så att majoriteten av CD spelare har mått ganska bra av de senaste 10 årens utveckling? Eller kanske mått bra av prisutvecklingen på bra komponenter de sista 10 åren?

/B

Citering är en ädel konst men man behöver inte citera hela långa inlägg åtminstone. ;)

/nq

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-21 21:23

Jag har ingenting emot vinyl om det nu inte finns något annat. Jag vet att vi gjorde något A/B test för många år (70 eller 80 talet) sedan då vi jämförde vinyl med masterband. Jag vill minnas att banden låter bättre än vinylskivan. Det finns nu en svaghet och det är Riaa förstärkaren. De flesta Rior som jag hört låter i mitt tycke lite för mjukt för min smak. Sedan är det troligtvis så att ett mer transientrikt material gör sig bättre på CD jämfört med vinyl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-21 22:09

Jag är inte otrevlig. Jag säger sanningen. Verklighet för dig är inte samma som för mig. Korrekt ljud för dig är inte korrekt för mig.

Världen bestär inte av trist mätande och lyssna på trista detaljer "a där spelade han en konstig ton där och där slog han fingrarna i gdur, men oj en sonett för femtio"

Nej jag vill ha musik med bra med dynamik och där det låter (så nära som möjligt) likt det kompistiören ville ha det. Med värme :D

Fan vad jag är bäst Tillbe mig INgvar :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-21 22:16

Nagrania skrev:Jag har ingenting emot vinyl om det nu inte finns något annat. Jag vet att vi gjorde något A/B test för många år (70 eller 80 talet) sedan då vi jämförde vinyl med masterband. Jag vill minnas att banden låter bättre än vinylskivan. Det finns nu en svaghet och det är Riaa förstärkaren. De flesta Rior som jag hört låter i mitt tycke lite för mjukt för min smak. Sedan är det troligtvis så att ett mer transientrikt material gör sig bättre på CD jämfört med vinyl.

Kan en Ria i sig självt verkligen låta"mjukt"?
på vilket sätt i såfall?

Undrar...

På den tiden vi alltid fick lackar från graveringen blev man varje gång jävligt förvånad när man lyssnade på dom, så har det aldrig kännts med CDplattor....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-21 22:19

PekkaJohansson skrev:Min erfarenhet är att ju bättre lyssning man har, desto mer hörs vinylavspelningens brister, t ex knaster och knäppar, ojämnheter, dålig centrering, spårningsdistorsion och det allerstädes närvarande mysmullret av den mekaniska avspelningen.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Ju bättre, mer högupplöst och framför allt dynamiskt system du har, desto mindre irriteras jag av ev knaster och skivbrus. Tyvärr är många ganska dyra apparater inte speciellt dynamiska även om man kan förledas att tro så eftersom alla små detaljer hörs så tydligt. I själva verket är de komprimerande och lyfter därför upp brus och knaster.

Typiskt fungerar gamla plastiga vinylspelare på det sättet, speciellt i kombination med mindre lyckade (läs = billiga) nålslipningar.

Med en riktigt bra skivspelare (och med en likaledes bra och dynamisk inspelning) lyssnar man "runt" knaster, brus och ev bakgrundsmuller. Musiken ligger separat från störningarna istället för att integreras till en enda jämn smet som det gör på sämre spelare.

Svaj orsakade av tex ocentrerade skivor är dock en pina, det håller jag med om. Jag har några sådana skivor, men det är bara att fila upp centrumhålet och centrera skivan manuellt.

/ B

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-03-21 22:19

Men oj, nu blev juh iö:s inlägg mycke bättre sen du rättat till det :wink:

Helt rätt, ska bättra mig :)

/B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-21 22:24

IngOehman skrev:När det gäller så långa intervall som 250 år blir det oundvikligen så att man blir tvungen att spekulera, och visst - jag tror att det kommer att finnas en himla massa CD-fonogram från 1980-talet i full funktion på 2230-talet, men ingen lär ju kunna hålla mig ansvarig för min spekulation! :wink:

Nu handlar det inte bara om hur länge mediat klarar sig utan även hur länge det finns apparatur som kan spela av mediat. Hur många har utrustning för 5 1/4" disketter idag? Går dom att köpa? Finns det cd-läsare om 50 år?

/ B

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-21 22:26

Nej jag vill ha musik med bra med dynamik och där det låter (så nära som möjligt) likt det kompistiören ville ha det. Med värme :D

quote]

Hur vet du hur kompositören ville ha det da?

ochvad menar du med kompositör? bara klassisk musik eller?

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-21 22:31

Tyvärr är många ganska dyra apparater inte speciellt dynamiska även om man kan förledas att tro så eftersom alla små detaljer hörs så tydligt. I själva verket är de komprimerande och lyfter därför upp brus och knaster.

/ B[/quote]

Ehhh... var god förklara...

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-21 23:34

Mats skrev bl.a till IÖ
>Världen bestär inte av trist mätande och lyssna på trista detaljer "a där spelade han en konstig ton där och där slog han fingrarna i gdur, men oj en sonett för femtio" <

Det du citerar, dvs sätter inom citationstecken, är det ett IÖcitat? Jag känner inte igen det. Vem citerar du?

Edit: skulle vara "känner inte igen det"
Senast redigerad av dimitri 2006-03-22 00:38, redigerad totalt 1 gång.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-21 23:41

popedh skrev:Tyvärr är många ganska dyra apparater inte speciellt dynamiska även om man kan förledas att tro så eftersom alla små detaljer hörs så tydligt. I själva verket är de komprimerande och lyfter därför upp brus och knaster.

/ B

Ehhh... var god förklara...[/quote]

Jo, en vanlig kommentar man hör som förklaring till att en apparat är "dynamisk" är just att även alla smådetaljer hörs ("när jag lyssnade genom XYZ hörde jag detaljer jag aldrig märkt förut, ljudet var oerhört dynamiskt"). Men visst är det så att de små detaljerna hörs tydligare om man komprimerar signalen så allt låter mer jämnstarkt? Tidigare i mitt liv (och även senare tid på mässor, fast det säger inte så mycket) lyssnade jag mycket på sk dyr-fi och hur imponerande det än lät i början så låter det efter ett tag totalt oengagerande och livlöst. Lekman som jag är skyller jag det på brist på dynamik.

Jag minns en gång när jag hade ett par Acoustat 2+2 hemma. Panelhögtalare i dimensionen 40 cm bred och 240 cm höga. Jag drev dem dels med ett par Lumley 100 watts rörförstärkare, dels en GAS Grandson på 2x40 watt och ett kort tag med en Stax klass A-förstärkare. Ljudet var stort, imponerande och trots högtalarnas storlek "såg" man dom inte utan det var en bred lågdistad ljudbild. Jag hade flera (icke-audiofila) vänner på besök som var djupt imponerade av ljudet. I 5 minuter, sedan började dom prata om annat...

När jag kopplade in mina Dahlqvist DQ10a (vilka jag har kvar) så diskuterade vi musik och spisade plattor (detta var på vinyltiden) hela kvällen. Ljudet var det dock inget som kommenterades.

Detta är ett fenomen som jag uppmärksammat på många sk audiofila utrustningar. Folk spelar kubansk jazz inspelat på audiofilbolag och man sitter och lyssnar efter om triangeln klingar exakt som den ska. Men om det svänger? Om det engagerar? Mjae, det verkar inte vara intressant...

Jag tycker många namnkunniga utrustningar är väldigt "tröga" och trista, och på sådana anläggningar låter ofta(st) cd mycket bättre än vinyl, i alla fall rent ljudmässigt. Men tråkigt är det i alla fall och jag tror det beror på kompression, möjligen i kombination av sämre förmåga att återge rytmik och sväng.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-22 01:20

HarryUp och Bill50x,

Tack för era synpunkter på mitt inlägg.

Den som äger en stor samling tidig originalvinyl, där skivorna är perfekt plana och centrerade och saknar både ytrepor och slitage i spåren, kan förstås skatta sig lycklig. Skivan får också gärna vara fastpressad eller -sugen mot underlaget för att minimera resonanser. Med sådana förutsättningar kan mycket god återgivning uppnås - det har jag själv upplevt. De skivor som uppfyller dessa kriterier och som finns på marknaden är numera dessvärre ytterst få och dyrbara - med hela samlingar av klassisk musik eller jazz inhandlade till fyndpris hos ovetande änkor som möjligt undantag. :-)

Perfekta pop- och rockskivor från de gyllene åren 1955-1966 går knappt att uppbåda, är min erfarenhet efter 10 års letande i skivbörser och på mässor och auktionslistor i USA, England och Sverige (jag har dock köpt Mascots första från -65 helt ospelad!). Lite lättare är det förstås med 70- och, i ännu högre grad, 80-talsvinyl.

Om bara en av de tidigare uppräknade förutsättningarna inte uppfylls går det åt pipsvängen direkt. Första knäppet, distkaskaden vid en amplitudhöjning eller svajtendensen förstör det mesta av nöjet. Allt sådant hörs förstås bättre ju bättre lyssning man har. Med sämre lyssning - både apparater och rum - maskeras felen från vinylmediet, precis som skillnader mellan olika inspelningar maskeras - förutom svaj som nästan alltid hörs. Jag håller med Bill om att det är möjligt att på en välpressad vinylskiva "lyssna förbi" lättare ytrepor - men de övriga kriterierna måste då fortfarande vara uppfyllda.

Ett avspelningssystem (hård- och mjukvara) kännetecknas av sina brister. Med cd har jag vant mig vid att "bara" behöva hänga upp mig på hyss i masteringledet. För mig har det varit svårt att återknyta bekantskapen med min vinylsamling efter något års avbrott. Jag har ändå haft ganska höga krav på skivornas skick samt tvättat och haft mig. Nostalgilyssning och konvolutstudier kan jag dock fortfarande med glädje ägna mig åt emellanåt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-03-22 01:32, redigerad totalt 4 gånger.
Kan inte leva utan pop

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-22 01:21

Kan en Ria i sig självt verkligen låta"mjukt"?
på vilket sätt i såfall?

När jag lyssnar på en vinyl så får jag en känsla av att jag inte har samma brilla som jag får när man lyssnar på masterband eller en CD-skiva. I början av 70-talet kom jag i kontakt med ett företag som hette Spectra Sonic som tillverkade div. studioelektonik och då bl.a. en Ria som var helt suverän. Här fick man plötsligt fram den här fina diskanten som jag saknar för det mesta vid vinylavspelning. Hur som så köpte jag deras Ria och några slutsteg som fortfarande fungerar utmärkt och som jag använder ännu idag. Så klart att det ibland kan vara mixat så att det ligger som en tunn filt över musiken. Det tycker jag är ganska vanligt på symfoniskmusik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-22 08:36

Så klart att det ibland kan vara mixat så att det ligger som en tunn filt över musiken. Det tycker jag är ganska vanligt på symfoniskmusik.

Jag tycker nog att det snarare brukar vara vanligare att det låter för ljust om den symfoniska musiken på fonogrammen. Det är som att man vill öka tydligheten. På en konsert låter det ofta mörkare men variationerna beroende på vilken sal det är och var man sitter ger väldigt stora skiftningar. Sitter man precis bakom dirigenten och lågt (lägre än podiet) som jag gjorde senast, låter det väldigt annorlunda än på rad 10-20 och högre upp.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi