E skrev:IngOehman skrev:...detta är saker som man kan undersöka genom accelererade åldringsstudier.
Sådana har gjorts, och det finns inte mycket som talar mot, att 99% av alla
CD som inte ligger ute i snön och solen, kommer att klara 100 år med
lätthet.
Är inte så påläst. Vad är det då som talar emot att de flesta pressade
kompaktskivor, vettigt förvarade, håller i, säg, 250 år? (Hmm, så där
kanske man inte får kommatera...)
Visst får man det!
Fast om det var en tankepaus före 250 du ville illustrera skulle jag ha skrivit: "...kompaktskivor, vettigt förvarade, håller i säg... 250 år?"
Svaret på frågan är hur som helst att 250 år är så lång tid att det dels blir allt opålitligare att undersöka i accepererade åldringsstudier (som nämligen inte förmår accelerera alla potentiellt ingående tidskonstanter). Tiden i sig kan ju inte accelereras, bara de (förhoppningsvis viktigaste och dominerande) kemiska processer som påverkas av tiden.
När det gäller så långa intervall som 250 år blir det oundvikligen så att man blir tvungen att spekulera, och visst - jag
tror att det kommer att finnas en himla massa CD-fonogram från 1980-talet i full funktion på 2230-talet, men ingen lär ju kunna hålla mig ansvarig för min spekulation!
Kan dock nämna att förutsättningarna att kunna bedöma åldringsegenskaper UTAN bruk av accelerationstester, blir allt bättre ju fler år som gått.
Alternativet till acceleration är ju extrapolering, och ju mer tid som gått desto bättre kan vi studera pågående nedbrytningsprocesser i faktiska CD, och extrapolera. Gör vi så finner vi att siffran 250 år inte alls är osannolik. Så vitt jag vet finns det inga studier som lyckats påvisa
något som talar för att de flesta CD kommer att ha stött på problem inom 250 år. Det är ju så kan måste se på det, om man vill vara lydig den första vetenskapliga tesen.
En ytterligare intressant fråga är kanske vid vilken kompaktskiveålder man fortfarande kan göra en korrekt avläsning med hjälp av mjukvara som Exact Audio Copy.
Ja, då ökar ju oddsen lite ytterligare, även om EAC primärt hanterar tillkortakommanden i själva avläsningsprocessen, alltså snarare än de hos fonogrammet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).