Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Jo, det får man och möjligen skulle man med samma grupplöptid kunna närma sig gränsen till hörbarhet i hörlurar, men man kommer inte ens nära med högtalare i rum. Grupplöptid (eller fasgång, ur vilken man beräknar grupplöptiden) är en icke-fråga i praktiken. Frekvensgång och distorsion är det vi hör med basmoduler i rum.
Morgan skrev:Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.
Kralle skrev:Morgan skrev:Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.
Berätta gärna mer om detta.
Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.
Morello skrev:Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.
Syftar du på studio blå?
Morello skrev:Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.
Var går din gräns för "ultra-låg" som funktion av frekvens?
Morello skrev:Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.
Syftar du på studio blå?
I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Morgan skrev:Morello skrev:Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.
Var går din gräns för "ultra-låg" som funktion av frekvens?
Jag har ingen aning. För att parafrasera scotus-domaren Potter Stewart: "I know it when I hear it". Vad ligger dina Morellosar på, vid säg 90 eller 100 dB nivå? Är de uppe på så mycket som ett par procent dist då? I basen, menar jag.
Nattlorden skrev:I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
I-or skrev:Nattlorden skrev:I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
??? Monofiering av en kanal lär nog låta ganska lika, oavsett vad man gör. Om du menar två kanaler med ett någorlunda bredbandigt 180 graders relativt fasläge i basen, så får du av naturliga skäl leta ett tag om du ska hitta detta på en musikinspelning.
Om vi gör ett tankeexperiment med total symmetri i rummet för vänster och höger kanal, så spelar det perceptionsmässigt ingen roll om signalen summeras elektriskt (d.v.s. monokopplad bas) eller akustiskt (d.v.s. stereokopplad bas). Om man uppfattar skillnader vid ett sådant experiment, så beror dessa på att den akustiska asymmetrin mellan kanalerna i rummet förstärks/försvagas via dekorrelation mellan ljudfälten (vilket jag tog upp ovan).
Vår hörsel fungerar i princip helt och hållet som en enda mätmikrofon för låga frekvenser och det är därför som skillnaderna mellan monokoppling och stereokoppling blir små med typiska uppställningar som vanligen är i hög grad symmetriska i breddled (frekvenssvaret för låga frekvenser blir ofta ganska lika för vänster och höger kanal).
I-or skrev:Nattlorden skrev:I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
??? Monofiering av en kanal lär nog låta ganska lika, oavsett vad man gör. Om du menar två kanaler med ett någorlunda bredbandigt 180 graders relativt fasläge i basen, så får du av naturliga skäl leta ett tag om du ska hitta detta på en musikinspelning.
Om vi gör ett tankeexperiment med total symmetri i rummet för vänster och höger kanal, så spelar det perceptionsmässigt ingen roll om signalen summeras elektriskt (d.v.s. monokopplad bas) eller akustiskt (d.v.s. stereokopplad bas). Om man uppfattar skillnader vid ett sådant experiment, så beror dessa på att den akustiska asymmetrin mellan kanalerna i rummet förstärks/försvagas via dekorrelation mellan ljudfälten (vilket jag tog upp ovan).
Vår hörsel fungerar i princip helt och hållet som en enda mätmikrofon för låga frekvenser och det är därför som skillnaderna mellan monokoppling och stereokoppling blir små med typiska uppställningar som vanligen är i hög grad symmetriska i breddled (frekvenssvaret för låga frekvenser blir ofta ganska lika för vänster och höger kanal).
sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
I-or skrev:Återigen, eftersom vi lyssnar i rum kan vi inte höra om signalen spelas upp i vänster eller höger kanal vid låga frekvenser. Det enda vi hör är summan av alla ljudtrycksbidrag, vilka runt 100 Hz är i runda slängar 15 dB högre än direktbidraget i lyssningspositionen. Basinstrumentet du nämner spelar dock både grundtoner och övertoner med lokaliserbara frekvenser, vilka återges av huvudhögtalarna. Det är detta som gör att du kan höra om t.ex. en basviolin, elbas eller bastuba är placerad till vänster i inspelningen.
sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
I-or skrev:sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
När du börjar att få någon form av hygglig lokaliseringsförmåga (f > 200 Hz), kommer basmodulernas nivå att vara reducerad runt 30 dB med lågpassfiltrering om 80 Hz, 24 dB/oktav. Maskeringen från topphögtalarna gör då bidragen från basmodulerna ohörbara.
goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
I-or skrev:goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
I-or skrev:goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
Morello skrev:Testade att spela 100 Hz-ton med en nivå om 2,8 V (rms). THD landar på cirka -50 dB (cirka 0,3%) med en andraton som dominerar. Jag tycker inte det låter helt rent faktiskt. Jag tycker mig även lätt kunna lokalisera vänster och höger. Problemet är givetvis att fönster etc avger misslud vid dessa nivåer. Flickvännen kom in i salongen och undrade vad jag höll på med. "Mäter THD - viktiga saker förstår du"
Ökar man nivån med 10 dB ser man att THD stiger till -45 dB.
Vid 1 kHz mäter THD in på -55 dB vid 2,8 V (rms)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster