"Dela aldrig av dina högtalare"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: "Dela aldrig av dina högtalare"

Inläggav I-or » 2021-01-25 14:43

Jo, det får man och möjligen skulle man med samma grupplöptid kunna närma sig gränsen till hörbarhet i hörlurar, men man kommer inte ens nära med högtalare i rum. Grupplöptid (eller fasgång, ur vilken man beräknar grupplöptiden) är en icke-fråga i praktiken. Frekvensgång och distorsion är det vi hör med basmoduler i rum.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-01-25 15:16

I-or skrev:Jo, det får man och möjligen skulle man med samma grupplöptid kunna närma sig gränsen till hörbarhet i hörlurar, men man kommer inte ens nära med högtalare i rum. Grupplöptid (eller fasgång, ur vilken man beräknar grupplöptiden) är en icke-fråga i praktiken. Frekvensgång och distorsion är det vi hör med basmoduler i rum.

Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-01-25 15:31

Morgan skrev:Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.

Berätta gärna mer om detta.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-01-25 15:53

Kralle skrev:
Morgan skrev:Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.

Berätta gärna mer om detta.

Jag kommer inte ihåg några detaljer, för det var inte jag själv som rattade spakarna, men jag tror det handlade om att på elektronisk väg lägga till varierande grad av grupplöptid vid någonstans kring 40-60Hz, och lyssna efter hur det påverkade upplevelsen av transienter, typ slag på puka/timpani eller spel på kontrabas. Mer grupplöptid lät som att anslaget mattades av - "hugget" i transienten blev lidande, och vid tilltagande grupplöptid upplevdes musik fortfarande låta välbalanserat och fint, men inte lika dynamiskt.

Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-25 15:58

Jag genererade impulssignaler på faktiskt.se för många år sedan för att demonstrera hur svårt det är att höra skillnad för typiska grupplöptids-/fasavvikelser för högtalare. Ingen rapporterade någon hörbar skillnad vid högtalarlyssning.

Man bör komma ihåg att man inte alls hör tidsskillnaderna som sådana eftersom det handlar om runt 2-20 millisekunder (frekvensberoende) för basmoduler. När man hör skillnader i dessa sammanhang handlar det om en diffus tonal förändring som inte alls låter som tidsskillnader. Möjligen hade man överdrivit grupplöptidsskillnaderna någon tiopotens för att uppnå de effekter som du beskriver i ditt första inlägg ovan.

I sammanhanget passar det också bra att citera Toole, "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - The Stereo Past and the Multichannel Future," 109th AES Conv., Los Angeles, Sept 2000):

"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-25 16:04

Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.

Syftar du på studio blå?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-01-25 16:23

Morello skrev:
Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.

Syftar du på studio blå?

Mitt minne för händelser i mitt förflutna är sämre än mitt minne för saker jag läst och förstått, men jo, jag vill tentativt säga att det med >90% sannolikhet var i studio blå. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-25 16:44

Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.

Var går din gräns för "ultra-låg" som funktion av frekvens?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-01-25 17:07

Morello skrev:Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.

Jag har ingen aning. För att parafrasera scotus-domaren Potter Stewart: "I know it when I hear it". Vad ligger dina Morellosar på, vid säg 90 eller 100 dB nivå? Är de uppe på så mycket som ett par procent dist då? I basen, menar jag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-25 20:11

Morello skrev:

Syftar du på studio blå?

Menar du inte farbror blå?

Kan komma om det dras på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-01-26 12:21

I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.

Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-26 12:26

Morgan skrev:
Morello skrev:Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.

Jag har ingen aning. För att parafrasera scotus-domaren Potter Stewart: "I know it when I hear it". Vad ligger dina Morellosar på, vid säg 90 eller 100 dB nivå? Är de uppe på så mycket som ett par procent dist då? I basen, menar jag.

"die referenz" når cirka 1 % THD vid cirka 2,83 V och 20 Hz (cirka 90 dB).Vid mellanhöga och höga frekvenser cirka -55 till -60 dB THD. Lågt, men inte ultralågt. Studio blå har högst sannolikt lägre THD vid låga frekvenser, men knappast vid mellanhöga till höga frekvenser.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 12:56

Nattlorden skrev:
I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.

??? Monofiering av en kanal lär nog låta ganska lika, oavsett vad man gör. Om du menar två kanaler med ett någorlunda bredbandigt 180 graders relativt fasläge i basen, så får du av naturliga skäl leta ett tag om du ska hitta detta på en musikinspelning.

Om vi gör ett tankeexperiment med total symmetri i rummet för vänster och höger kanal, så spelar det perceptionsmässigt ingen roll om signalen summeras elektriskt (d.v.s. monokopplad bas) eller akustiskt (d.v.s. stereokopplad bas). Om man uppfattar skillnader vid ett sådant experiment, så beror dessa på att den akustiska asymmetrin mellan kanalerna i rummet förstärks/försvagas via dekorrelation mellan ljudfälten (vilket jag tog upp ovan).

Vår hörsel fungerar i princip helt och hållet som en enda mätmikrofon för låga frekvenser och det är därför som skillnaderna mellan monokoppling och stereokoppling blir små med typiska uppställningar som vanligen är i hög grad symmetriska i breddled (frekvenssvaret för låga frekvenser blir ofta ganska lika för vänster och höger kanal).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-26 13:50

I-or skrev:
Nattlorden skrev:

??? Monofiering av en kanal lär nog låta ganska lika, oavsett vad man gör. Om du menar två kanaler med ett någorlunda bredbandigt 180 graders relativt fasläge i basen, så får du av naturliga skäl leta ett tag om du ska hitta detta på en musikinspelning.

Om vi gör ett tankeexperiment med total symmetri i rummet för vänster och höger kanal, så spelar det perceptionsmässigt ingen roll om signalen summeras elektriskt (d.v.s. monokopplad bas) eller akustiskt (d.v.s. stereokopplad bas). Om man uppfattar skillnader vid ett sådant experiment, så beror dessa på att den akustiska asymmetrin mellan kanalerna i rummet förstärks/försvagas via dekorrelation mellan ljudfälten (vilket jag tog upp ovan).

Vår hörsel fungerar i princip helt och hållet som en enda mätmikrofon för låga frekvenser och det är därför som skillnaderna mellan monokoppling och stereokoppling blir små med typiska uppställningar som vanligen är i hög grad symmetriska i breddled (frekvenssvaret för låga frekvenser blir ofta ganska lika för vänster och höger kanal).

Fastnar du inte lite i tänket ur ett hifi-perspektiv nu?

Som jag ser det ur ett återgivningsperspektiv så behöver inte stereobas nödvändigtvis innebära (även om ordet så antyder) att en och samma låga bas-ton spelas upp i stereo i båda kanalerna samtidigt, detta enskilda ljud kan mycket väl bestå av en mono-signal panorerad långt ut eller helt åt vänster eller höger i stereoperspektivet, detta anser jag allts ingå i det vi bör kalla stereoljud trots att ljudet rent tekniskt är en monosignal som bara är panorerad långt ut åt den ena sidan av stereofältet.

Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 14:02

Återigen, eftersom vi lyssnar i rum kan vi inte höra om signalen spelas upp i vänster eller höger kanal vid låga frekvenser. Det enda vi hör är summan av alla ljudtrycksbidrag, vilka runt 100 Hz är i runda slängar 15 dB högre än direktbidraget i lyssningspositionen. Basinstrumentet du nämner spelar dock både grundtoner och övertoner med lokaliserbara frekvenser, vilka återges av huvudhögtalarna. Det är detta som gör att du kan höra om t.ex. en basviolin, elbas eller bastuba är placerad till vänster i inspelningen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-26 14:20

Goat76, hifi- respektive återgivningsperspektiv är per definition samma sak.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-01-26 14:23

I-or skrev:
Nattlorden skrev:

Jag ser inte att detta skulle vara ett större problem i elektronisk musik med diverse svep och diverse effektprocesserande att det då och då förekommer sådan signallägen. Det finns också möjligheten att det kan uppkomma pga felkoppling någonstans i produktionsledet.

Menar du att om man summerar elektriskt så att resultatet blir noll och inte spelas upp alls uppfattas lika med att vänster och höger spelar i motfas och försöker släcka ut varandra? _I praktiken_

Eller skall jag tolka det som att du erkänner att det är ett fall där stereobasar verkligen gör en skillnad?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 16:03

Om du läser vad jag har skrivit mer noga, så ser du att man i vissa fall kan få skillnader i den totala frekvensgången i lyssningspositionen (vilket är det relevanta måttet i sammanhanget) via dekorrelation av ljudfälten från vänster och höger kanal (stereokoppling).
Dessa skillnader kan vara både positiva och negativa, så man kan inte påstå att stereokoppling är bättre. Dessutom leder kanalskillnader mellan basmodulerna alltid till att man tappar ljudtryckskapacitet sett över hela basregistret.

De möjliga skillnaderna i frekvensgången i lyssningspositionen förutsätter att följande villkor är uppfyllda:

1. Att inspelningen inte är huvudsakligen monokopplad i basen. Detta är fallet för äldre inspelningar av populärmusik (ca 90-talet och tidigare) och fåmikrofoninspelningar av A-B-typ. (Detta är inte fallet för vinylmasters och typisk sett inte för nyare (ca 00-tal och senare) inspelningar av populärmusik.)

2. Att reflektionsmönstret i rummet skiljer sig påtagligt m.a.p. lyssningspositionen för vänster och höger kanal.

Alltså, med en uppställning i ett rätblocksformat rum som har samma typ av sidoväggar och inte har stora bokhyllor eller soffor längs dessa väggar, spelar det ingen roll om systemet är mono- eller stereokopplat. Detta gäller oavsett inspelningens egenskaper. För nyare produktioner av populärmusik spelar det heller ingen roll om systemet är mono- eller stereokopplat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-26 19:21

När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-26 19:23

Hur brant delar du basarna sprudel?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 19:29

sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.

När du börjar att få någon form av hygglig lokaliseringsförmåga (f > 200 Hz), kommer basmodulernas nivå att vara reducerad runt 30 dB med lågpassfiltrering om 80 Hz, 24 dB/oktav. Maskeringen från topphögtalarna gör då bidragen från basmodulerna ohörbara.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-26 19:56

I-or skrev:Återigen, eftersom vi lyssnar i rum kan vi inte höra om signalen spelas upp i vänster eller höger kanal vid låga frekvenser. Det enda vi hör är summan av alla ljudtrycksbidrag, vilka runt 100 Hz är i runda slängar 15 dB högre än direktbidraget i lyssningspositionen. Basinstrumentet du nämner spelar dock både grundtoner och övertoner med lokaliserbara frekvenser, vilka återges av huvudhögtalarna. Det är detta som gör att du kan höra om t.ex. en basviolin, elbas eller bastuba är placerad till vänster i inspelningen.

Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.

Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"

Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.

Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0

Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.

EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-26 21:06

sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.

Kan du lokalisera rena sinustoner <80 Hz? (alternativt svajton)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-26 21:06

I-or skrev:

När du börjar att få någon form av hygglig lokaliseringsförmåga (f > 200 Hz), kommer basmodulernas nivå att vara reducerad runt 30 dB med lågpassfiltrering om 80 Hz, 24 dB/oktav. Maskeringen från topphögtalarna gör då bidragen från basmodulerna ohörbara.

Sprudels lågpassfilter har en flankdämpning om 30 dB/oktav. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-26 21:30

8O

Men Sprudel hör ljud . Det kan jag förstå . Speciellt om det dras på rejält. :) Han sa dock inget om han kan lokalisera källan för ljudet. Det är väl i och för sig enkelt att testa via en balanskontroll. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 22:01

goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.

"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"

Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.

Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.

EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness. :)

Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.

Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.

För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.

Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):

goat76.jpg
goat76.jpg (62.2 KiB) Visad 2106 gånger

JM

Inläggav JM » 2021-01-26 22:24

I-or skrev:
goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.

Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.

Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.

För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.

Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):

goat76.jpg

Antag att en frekvens under 80 Hz ger en störande rumsrelaterad stående våg med ett tryckmax i lyssningspositionen. Är det rätt tänk att montera en separat subbas i motfas i ett hörn och genom reglera ljudstyrkan selektivt i stående vågens frekvens kan tryckmax i lyssningspositionen genom en akustisk åtgärd sänkas till en rak tonkurva? Om det är så är detta bättre än att bara sänka frekvensen med PEQ?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-26 22:38

Testade att spela 100 Hz-ton med en nivå om 2,8 V (rms). THD landar på cirka -50 dB (cirka 0,3%) med en andraton som dominerar. Jag tycker inte det låter helt rent faktiskt. Jag tycker mig även lätt kunna lokalisera vänster och höger. Problemet är givetvis att fönster etc avger misslud vid dessa nivåer. Flickvännen kom in i salongen och undrade vad jag höll på med. "Mäter THD - viktiga saker förstår du"

Ökar man nivån med 10 dB ser man att THD stiger till -45 dB.

Vid 1 kHz mäter THD in på -55 dB vid 2,8 V (rms)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-26 22:48

I-or skrev:

I mitt test som jag postade så är första halvan den odelade basinspelningen, den har ett homogent ljud och några förändringar vad gäller den hörbara fasen finns ej, alltså ingen tidsskillnad uppstår. I den andra delen så låter det inte längre som ett intakt homogent ljud, det låter tunnare p.g.a att ljudet inte längre når öronen i samma "fas-läge".

I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.

Nu är inte jag helt säker på vad du syftar på men...

Frekvensgången är oförändrad i ljudfilen, om du och alla andra hör skillnaden så innebär det att ingen här på forumet har koll på frekvensgången mellan deras två högtalare.

Men om du menar att filerna för höger och vänster kanal inte skulle ligga i exakt timing så gissar du fel, höger kanal är en kopia av vänster kanal.

I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.

Jag vet att man kan lokalisera ljud från circa 80 Hz och uppåt, det jag pratade om är normala instruments omfång och ungefär vilket frekvensomfång som främst bestämmer den riktning vars ljudet uppfattas komma ifrån.

I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):

Självklart blir inte summan av stereospåren konstant, de är ju olika! :)

Den första delen är ett intakt monoljud i endast vänster högtalare, medans den andra delen av ljudspåret består av det delade versionen, delad vid 100 Hz och vars lägsta frekvenserna ligger i högra kanalen.
Vad är det som får dig att tro att de skulle se identiska ut?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 22:50

Morello skrev:Testade att spela 100 Hz-ton med en nivå om 2,8 V (rms). THD landar på cirka -50 dB (cirka 0,3%) med en andraton som dominerar. Jag tycker inte det låter helt rent faktiskt. Jag tycker mig även lätt kunna lokalisera vänster och höger. Problemet är givetvis att fönster etc avger misslud vid dessa nivåer. Flickvännen kom in i salongen och undrade vad jag höll på med. "Mäter THD - viktiga saker förstår du"

Ökar man nivån med 10 dB ser man att THD stiger till -45 dB.

Vid 1 kHz mäter THD in på -55 dB vid 2,8 V (rms)

Ja, med testsignaler kollapsar de psykoakustiska tricken ganska snabbt. Utan maskering lokaliserar man även med försvinnande låg distorsion och dessutom är det de högre ordningarna som är lättast att höra, trots låg nivå. Hörseln är fantastisk.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi