Hej alla !
Jag fortsätter mitt sökande efter svar när det handlar om användande av equalizer för annars kompetenta förstärkare. Ja, jag vet att det blir "manipulering", förvrängning av ljud men det här har jag snöat in på i decennier och avser att fortsätta skapa "mitt" ljud.
Så här ligger det till. Det finns ett antal mycket trevliga Yamaha-förstärkare med benämningen A-S och nu menar jag specifikt 1000, 1100, 1200, 2000, 2100 och 2200. De tycks vara tämligen likadant byggda, okunnig om exakt bestyckning och innehåll under locket samt fakta från bruksanvisningarna så har de kanske mer eller mindre väsentliga skillnader rent elektroniskt? Eventuella skillnader är för mig ointressant, jag är väsentligt mycket mer intresserad av vilket ljud som kommer ut ur dem.
Dessa 6 modeller har alla Main In / Pre Out-ingångar men det specificeras INTE i bruksanvisningarna att detta även avser grafisk equalizer. I något utländskt hifi-forum, eller om det var i s.k."review-kommentarer" så påstås det att grafisk equalizer inte lämpar sig något vidare. Detta tar jag med två nypor salt och vänder mig till detta forums sakkunniga. Ska jag försöka inhandla någon av A-S-modellerna jag nämner så vill jag vara säker på att en inkopplad equalizer kan göra det den är till för samt att förstärkare och equalizer "trivs ihop". Spelar dessa A-S-modeller så förträffligt utan equalizer (som t.ex tester i Hifi&Musik har visat för några år sedan) så må det vara ett faktum som jag givetvis är benägen att tro. Men jag vill komma åt valmöjligheten att testa detta på båda sätten, med eller utan EQ.
Ja, jag har haft en tråd från i fjol med liknande frågor som gäller equalizer..........
/ FocSuiH