Equalizer-användning, SPECIFIKT Yamaha A-S-förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

FocSuiH

Equalizer-användning, SPECIFIKT Yamaha A-S-förstärkare

Inläggav FocSuiH » 2021-01-27 12:10

Hej alla !

Jag fortsätter mitt sökande efter svar när det handlar om användande av equalizer för annars kompetenta förstärkare. Ja, jag vet att det blir "manipulering", förvrängning av ljud men det här har jag snöat in på i decennier och avser att fortsätta skapa "mitt" ljud.

Så här ligger det till. Det finns ett antal mycket trevliga Yamaha-förstärkare med benämningen A-S och nu menar jag specifikt 1000, 1100, 1200, 2000, 2100 och 2200. De tycks vara tämligen likadant byggda, okunnig om exakt bestyckning och innehåll under locket samt fakta från bruksanvisningarna så har de kanske mer eller mindre väsentliga skillnader rent elektroniskt? Eventuella skillnader är för mig ointressant, jag är väsentligt mycket mer intresserad av vilket ljud som kommer ut ur dem.

Dessa 6 modeller har alla Main In / Pre Out-ingångar men det specificeras INTE i bruksanvisningarna att detta även avser grafisk equalizer. I något utländskt hifi-forum, eller om det var i s.k."review-kommentarer" så påstås det att grafisk equalizer inte lämpar sig något vidare. Detta tar jag med två nypor salt och vänder mig till detta forums sakkunniga. Ska jag försöka inhandla någon av A-S-modellerna jag nämner så vill jag vara säker på att en inkopplad equalizer kan göra det den är till för samt att förstärkare och equalizer "trivs ihop". Spelar dessa A-S-modeller så förträffligt utan equalizer (som t.ex tester i Hifi&Musik har visat för några år sedan) så må det vara ett faktum som jag givetvis är benägen att tro. Men jag vill komma åt valmöjligheten att testa detta på båda sätten, med eller utan EQ.

Ja, jag har haft en tråd från i fjol med liknande frågor som gäller equalizer..........

/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Equalizer-användning, SPECIFIKT Yamaha A-S-förstärkare

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-27 13:49

Du kan koppla in valfri equalizer till valfri integrerad förstärkare eller förförstärkare, bara den har en vanlig tape-monitoringång. Den måste alltså inte förstegsutgång plus effektförstärkaringång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 14:03

Så här ser det ut AS-1000:

yamaha as-1000.jpg
yamaha as-1000.jpg (383.83 KiB) Visad 986 gånger

Lite säker på den där omkopplaren för MAIN IN. Är resterande källor bortkopplade då? Det vanliga sättet är att koppla in t.ex. en equalizer mellan PRE OUT och MAIN IN men där sitter en omkopplare (väljare).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-27 16:09

Nej Roger, jag vill mena att det vanliga sättet att koppla in en signalprocessorburk är att den får operera på någorlunda normal linjesignalnivå. Det är bra om man vill slippa eventuellt extra påslag av brus & brum. Med ditt fina exempel ovan så kopplar man alltså bäst in EQ:n till Line 2 PB (Playback) och Line 2 REC (Record).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-27 17:45

Johan_Lindroos skrev:Du kan koppla in valfri equalizer till valfri integrerad förstärkare eller förförstärkare, bara den har en vanlig tape-monitoringång. Den måste alltså inte förstegsutgång plus effektförstärkaringång.

Så är det . Här ett exempel ,bara googla på stereoanläggning och kolla på bilder
Bilagor
131204221315ddgcxj_stor (1).jpg
131204221315ddgcxj_stor (1).jpg (65.09 KiB) Visad 954 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-27 17:48

Men jag vill komma åt valmöjligheten att testa detta på båda sätten, med eller utan EQ.

Och vill du testa för att hitta "ditt ljud" så är det inget att bry sig om, om någon har åsikter om det. För sådana finns alltid. Det är ju DU som ska trivas med ditt ljud och ingen på forumet som skall lyssna på din rigg. Så kör på :arrow:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-27 17:56

FocSuiH skrev:Hej alla !

Jag fortsätter mitt sökande efter svar när det handlar om användande av equalizer för annars kompetenta förstärkare. Ja, jag vet att det blir "manipulering", förvrängning av ljud men det här har jag snöat in på i decennier och avser att fortsätta skapa "mitt" ljud.

FocSuiH

Här på forumet håller väldigt många på att ekvivalisera för att skapa det ljud de vill ha. Var och varannan tråd handlar om det. Speciellt när det gäller subwoofers. :)
Den som numera INTE vill ekvivalisera är nog i minoritet på forumet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 18:24

Johan_Lindroos skrev:Nej Roger, jag vill mena att det vanliga sättet att koppla in en signalprocessorburk är att den får operera på någorlunda normal linjesignalnivå. Det är bra om man vill slippa eventuellt extra påslag av brus & brum. Med ditt fina exempel ovan så kopplar man alltså bäst in EQ:n till Line 2 PB (Playback) och Line 2 REC (Record).

Jag tyckte nivåerna såg lite märkliga ut där i databladet men det är ju ett tag sedan man höll på med tapemonitorslingor.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-01-27 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-27 19:24

4 min in i videon.

FocSuiH

Inläggav FocSuiH » 2021-01-28 10:09

Jag får tacka för de idéer och förklaringar som har kommit hittills.

Det är inte inkoppling av EQ generellt jag vill veta. Det har jag redan fått i min förra tråd på samma ämne. Frågan nu är särskilt riktad till de som idag äger en av de Yamaha-förstärkare jag angett, och som har EQ inkopplad (dvs. OM det är möjligt).

RogerGustavsson: Vad menar du med att det sitter en omkopplare (väljare) mellan Pre Out och Main In? Jag kan inte läsa och förstå kopplingsscheman.

Jag har samma frågor ute "på ett annat ställe" för att med andras ögon få klarhet i mina frågeställningar. Får jag svar där som jag förväntar mig ska jag beskriva detta här.

/ FoCsuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 13:44

Den där MAIN DIRECT verkar innebära att bara slutsteget är aktivt. Annars ska equalizern in som på denna bild (har bara bytt texten till equalizer). Förr i tiden fanns en omkopplare där man hade ett läge före och ett efter den grunka man kopplat in där. I detta fall ska ingångsväljaren antagligen stå i ett visst läge.

yamaha.jpg
yamaha.jpg (410.45 KiB) Visad 890 gånger

FocSuiH

Inläggav FocSuiH » 2021-02-02 13:00

Jag har nu fått svar från en "pålitlig källa" angående denna frågeställning.

A-S2100 (m.fl A-S-modeller) har INTE samma möjlighet som t.ex deras receiver R-S700 (jag har ett exemplar av den) att ta emot inkoppling av equalizer. Main In / Pre Out-delen är INTE avsedd för detta ändamål vilket dess användarmanual mycket riktigt inte heller säger. Samma ingångar på R-S700 har märkningen "Coupler" vilket är solklart, hade A-S2100 haft denna märkning hade det hela varit solklart. Tydligen är detta något som Yamaha har valt medvetet, de har även tagit bort Loudness på sin A-S-serie (men R-S700 har Loudness) eftersom hela denna serie är ett sådant nytänkande för Yamaha, på flera sätt.

Eventuellt användande av Main In / Pre Out tillsammans med REC-PB ingångarna är något som min källa inte hade ställts inför och det skulle kanske vara möjligt men konstruktionen i stort av A-S2100 är inte menad för EQ, helt enkelt.

Därför är detta avslutat för min del, A-S2100 kommer definitivt att kunna ge tillräckligt bra ljud ändå och får bli att matchande av förstärkare och högtalare alltid är ett uppdrag som kommer att ta tid. Högtalarna jag använder är 4 st. Yamaha NS-300X så jag är övertygad att det kommer att bli njutbart.

/ FoCsuiH

Återgå till Teknikforum