Tangband skrev:goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.
Förutsättningen för en god återgivning är även högst beroende av schröderfrekvensen i ett rum, där bevekelsegrunderna för en god återgivning ovanför eller under denna gräns beter sig helt olika .
Av ovannämnda skäl och vid korrekt uppställning, är det därför lättare att höra cellons tonhöjd med stereokopplade subbasar än med en enda, monokopplad. Något som lätt kan demonstreras om man väljer att lyssna på VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Här duger ingen mätmikrofon.
Jag håller med dig.
Har du förresten lyssnat på de tester jag lagt upp i tråden?
https://www.dropbox.com/s/0v7dv1zpdy3sy ... 2.wav?dl=00-7 sekunder: Den ursprungliga ljudfilen uppspelad i vänster kanal, originalet/facit.
7-14 sekunder: Delad vid 100 Hz, 24 dB/Oktav. Vänster kanal över 100 Hz och i höger kanal under 100 Hz.
14-21 sekunder: Endast den lågpass-filtrerade signalen under 100 Hz i vänster kanal.
21-28 sekunder: Endast den lågpass-filtrerade signalen under 100 Hz i höger kanal.
De må vara övertydliga "nakna" exempel på toner från en ensam bas, men det visar trots allt att det i vissa musikaliska verk kan påverka ljudet hörbart, och då pratar jag inte bara om hur man uppfattar från vilken riktning ljudet kommer ifrån.
I ljudklippet kan man tydligt höra att grundljudet från basen förändras från den ursprungliga ljudfilen jämfört med den delade där merparten av allt under 100 Hz kommer från en annan riktning, ljudet låter inte längre lika "kompakt" som när det kommer från samma källa (eller riktning?).
Det jag inte har haft möjlighet att testa är hur ljudet uppfattas ifall man placerar den högra högtalaren precis bredvid den vänstra, och om den delade signalens ljud då uppfattas återfå original-ljudets "kompakthet"?
Att fastna vid att endast diskutera
om vi kan detektera riktning tycker jag är att underskatta vårat lyssningssinne, det må hända att hörseln är ganska lättlurad vad gäller riktningbestämmande, men målar det verkligen upp hela sanningen om hur vi uppfattar helheten av ljudet vid musiklyssnande?
Som du Tangband påpekar så spelar ett musikinstrument upp ett brett frekvensomfång vid varje ton som spelas, om delar av dessa toner är uppdelade och kommer från olika riktningar så kanske vi i de flesta fall inte kan detektera just riktningen för de lägsta frekvenserna, men jag tror nog vi kan höra att något inte riktigt stämmer längre, vilket möjligen faller bättre på plats vid stereokoppling av basar placerade nära huvudhögtalarna.