"Dela aldrig av dina högtalare"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: "Dela aldrig av dina högtalare"

Inläggav Morello » 2021-01-27 22:09

I-or skrev:
Morello skrev:Det var länge sedan jag lyssnade på stationära sinustoner - jag brukar ju mest mäta och inte lyssna på teststimuli. Jag kan inte minnas att det var så lätt att höra även relativt sett låg THD, men jag har nog å andra sidan drabbats av kraftigare distorsionsallergi med åren.

Har de senaste dagarna lyssnat en del på en högtalare med ett 6.5"-element från SB. Jag stör mig oerhört av orenheten i basen trots att detta element inte alls är dåligt - tvärtom är det ett fint element.

:mrgreen: Jag smittar på distans med ett R0 på 30! Snart är alla Faktiskt-medlemmar sjuka.

Ännu så länge verkar immuniteten mot kompression och distorsion vara ganska utbredd bland forumets medlemmar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-27 22:14

:D

Tänkte inte på det. Jag kanske kan mutera? (Vilket jag i och för sig redan har gjort en gång.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-28 00:34

Morello skrev:
I-or skrev:
Morello skrev:Det var länge sedan jag lyssnade på stationära sinustoner - jag brukar ju mest mäta och inte lyssna på teststimuli. Jag kan inte minnas att det var så lätt att höra även relativt sett låg THD, men jag har nog å andra sidan drabbats av kraftigare distorsionsallergi med åren.

Har de senaste dagarna lyssnat en del på en högtalare med ett 6.5"-element från SB. Jag stör mig oerhört av orenheten i basen trots att detta element inte alls är dåligt - tvärtom är det ett fint element.

:mrgreen: Jag smittar på distans med ett R0 på 30! Snart är alla Faktiskt-medlemmar sjuka.

Ännu så länge verkar immuniteten mot kompression och distorsion vara ganska utbredd bland forumets medlemmar.

Immunitet är nog inte samma sak som förståelse eller acceptans.....eller behov.... eller bekvämlighet.
Personligen lyssnar jag med glädje på talböcker med en BeoPlay A1 och t o m skvalmusik i garaget eller ute i trädgården. Det känns inte lönt att släpa ut högtalarna ( 61 kilo styck) och frekvenskompensera för frifält, fast det är lätt som en plätt.......

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-28 02:03

Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?

”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 02:51

Mycket olika saker i tråden. Vad är det egentligen ni diskuterar i tråden? :D

1.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från ensam basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav?

2.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav där även top högtalaren är ansluten? Förutsättning är att Top har elektronisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav. I övrigt kan det vara hur som helst akustiskt.

3.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har akustisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav och top högtalare är ansluten? Förutsättning är att Top har akustisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav samt att basmodul och top integrerar fulländat perfekt.

4.) Eller något annat godtyckligt alternativ?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-28 08:12

petersteindl skrev:Mycket olika saker i tråden. Vad är det egentligen ni diskuterar i tråden? :D

Mvh
Peter

Kartan eller verkligheten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-28 08:57

petersteindl skrev:Mycket olika saker i tråden. Vad är det egentligen ni diskuterar i tråden? :D

1.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från ensam basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav?

2.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav där även top högtalaren är ansluten? Förutsättning är att Top har elektronisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav. I övrigt kan det vara hur som helst akustiskt.

3.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har akustisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav och top högtalare är ansluten? Förutsättning är att Top har akustisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav samt att basmodul och top integrerar fulländat perfekt.

Mvh
Peter

Vi diskuterar om en använd eller ett par använda subwoofers kan påverka musikåtergivningen när man spelar musik.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-28 09:05

goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?

”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.

Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.

Förutsättningen för en god återgivning är även högst beroende av schröderfrekvensen i ett rum, där bevekelsegrunderna för en god återgivning ovanför eller under denna gräns beter sig helt olika .

Av ovannämnda skäl och vid korrekt uppställning, är det därför lättare att höra cellons tonhöjd med stereokopplade subbasar än med en enda, monokopplad. Något som lätt kan demonstreras om man väljer att lyssna på VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Här duger ingen mätmikrofon.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-28 11:31

goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?

+ Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)

- Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det sämre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)

- Basmoduler kopplade i stereo medför att ljudtryckskapaciteten sjunker vid stereokoppling (med stereobas i inspelningen)

Summan av för- och nackdelar är alltså negativ.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-28 11:48

Tangband skrev:Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.

Förutsättningen för en god återgivning är även högst beroende av schröderfrekvensen i ett rum, där bevekelsegrunderna för en god återgivning ovanför eller under denna gräns beter sig helt olika .

Av ovannämnda skäl och vid korrekt uppställning, är det därför lättare att höra cellons tonhöjd med stereokopplade subbasar än med en enda, monokopplad. Något som lätt kan demonstreras om man väljer att lyssna på VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Här duger ingen mätmikrofon.

Dina argument baseras på missförstånd och hififloskler.

1. Alla signaler kan byggas upp med en (möjligen) oändlig serie av sinusar och cosinusar (Jean Baptiste Fourier 1807) https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_series

2. Schröderfrekvensen har absolut ingenting att göra med perception i frekvensområdet under 80 Hz i normala lyssningsrum https://en.wikipedia.org/wiki/Room_acoustics

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-28 11:55

I-or skrev:

+ Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)

- Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det sämre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)

- Basmoduler kopplade i stereo medför att ljudtryckskapaciteten sjunker vid stereokoppling (med stereobas i inspelningen)

Sedan , icket att förglömma . Pengar.
Två subbar ( eller fler) + två subförstärkare vs en sub + en subförstärkare . Vad ger mest välljud för pengarna ?
Senast redigerad av Baffel 2021-01-28 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-28 11:55

Tangband skrev:

Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.

Jag håller med dig. :)

Har du förresten lyssnat på de tester jag lagt upp i tråden?

https://www.dropbox.com/s/0v7dv1zpdy3sy ... 2.wav?dl=0
0-7 sekunder: Den ursprungliga ljudfilen uppspelad i vänster kanal, originalet/facit.
7-14 sekunder: Delad vid 100 Hz, 24 dB/Oktav. Vänster kanal över 100 Hz och i höger kanal under 100 Hz.
14-21 sekunder: Endast den lågpass-filtrerade signalen under 100 Hz i vänster kanal.
21-28 sekunder: Endast den lågpass-filtrerade signalen under 100 Hz i höger kanal.

De må vara övertydliga "nakna" exempel på toner från en ensam bas, men det visar trots allt att det i vissa musikaliska verk kan påverka ljudet hörbart, och då pratar jag inte bara om hur man uppfattar från vilken riktning ljudet kommer ifrån.

I ljudklippet kan man tydligt höra att grundljudet från basen förändras från den ursprungliga ljudfilen jämfört med den delade där merparten av allt under 100 Hz kommer från en annan riktning, ljudet låter inte längre lika "kompakt" som när det kommer från samma källa (eller riktning?).
Det jag inte har haft möjlighet att testa är hur ljudet uppfattas ifall man placerar den högra högtalaren precis bredvid den vänstra, och om den delade signalens ljud då uppfattas återfå original-ljudets "kompakthet"?

Att fastna vid att endast diskutera om vi kan detektera riktning tycker jag är att underskatta vårat lyssningssinne, det må hända att hörseln är ganska lättlurad vad gäller riktningbestämmande, men målar det verkligen upp hela sanningen om hur vi uppfattar helheten av ljudet vid musiklyssnande?

Som du Tangband påpekar så spelar ett musikinstrument upp ett brett frekvensomfång vid varje ton som spelas, om delar av dessa toner är uppdelade och kommer från olika riktningar så kanske vi i de flesta fall inte kan detektera just riktningen för de lägsta frekvenserna, men jag tror nog vi kan höra att något inte riktigt stämmer längre, vilket möjligen faller bättre på plats vid stereokoppling av basar placerade nära huvudhögtalarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-28 11:58

I-or skrev:

Ja, just din lista är negativ. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-28 12:00

goat76 skrev:

Vad var det för positivt med det?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-28 12:16

goat76 skrev:
I-or skrev:

Har du någon egen lista baserad på vedertagen vetenskap att erbjuda?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-28 12:40

Vare sig man har en lista baserad på vedertagen vetenskap eller inte så gäller det också att den är adekvat.

En bra läkare kommer inte kräva av en patient att denna har med sig en lista byggd på vedertagen vetenskap och med medicinskt korrekta formuleringar när han skall beskriva sina upplevelser av hur han mår. Och läkaren sitter inte med en lista på exakt vad som är fel och inget annat är tänkbart. I tråden och under åren så finns det en del personer som har samstämmiga upplevelser som står i kontrast till en del ingenjörers vars uppfattning inte baseras på att man själv har hört samma anläggning spela på ett visst sätt utan på teorier. Har inte sett någon som t.ex. upplever stereobasar som bättre ha någon tvärsäker teori om vad det beror på. Bara att det faktiskt låter på det viset oavsett vad det beror på. Det finns med all säkerhet möjligheter till att det alltifrån är gemensamma nämnare till helt olika orsaker till att det inte går att få repeterbarhet av upplevelsen till att det kanske inte finns samstämmiga upplevelser ens om man skulle lyssna på plats. Men att något skulle vara omöjligt att uppleva pga. att teorierna säger en sak känns som att börja i fel ände.
Först borde det ju testas om det går att repetera upplevelsen och därefter se vad det kan bero på om man konstaterar att skillnaden kan noteras i t.ex. blindtester. Finns ingen noterbar upplevelse behöver man inte lägga energi på caset. Finns upplevelsen behöver man inte lägga energi på att förklara att den inte finns.

/Harry

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-28 12:43

Harryup skrev:Först borde det ju testas om det går att repetera upplevelsen och därefter se vad det kan bero på om man konstaterar att skillnaden kan noteras i t.ex. blindtester.

/Harry

Men det måste finns de som gjort det?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-28 12:57

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:

Har du någon egen lista baserad på vedertagen vetenskap att erbjuda?

Det här blir ju bara löjligt, du kan ju inte på fullt allvar mena att jag ska skriva en egen liten lista med tre eller flera utvalda punkter, för att sedan konstatera att fördelarna minsann väger över till stereokopplade subwoofers. :D

Du har tidigare i tråden tagit upp flertalet exempel på när stereokoppling KAN vara att föredra i vanliga lyssningsrum, allt beroende på omständigheterna för just vanliga lyssningsrum. De flesta i världen och även de flesta på detta forum sitter just i vanliga rum där många av dessa omständigheter råder, allt det kan du klistra in på den positiva delen av listan... om du vill.
Senast redigerad av goat76 2021-01-28 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-28 13:00

goat76 skrev:
Som du Tangband påpekar så spelar ett musikinstrument upp ett brett frekvensomfång vid varje ton som spelas, om delar av dessa toner är uppdelade och kommer från olika riktningar så kanske vi i de flesta fall inte kan detektera just riktningen för de lägsta frekvenserna, men jag tror nog vi kan höra att något inte riktigt stämmer längre, vilket möjligen faller bättre på plats vid stereokoppling av basar placerade nära huvudhögtalarna.

Jag tror du har något riktigt på spåret i detta :wink:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-28 13:04

I-or skrev:
Tangband skrev:Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.

Dina argument baseras på missförstånd och hififloskler.

1. Alla signaler kan byggas upp med en (möjligen) oändlig serie av sinusar och cosinusar (Jean Baptiste Fourier 1807) https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_series

2. Schröderfrekvensen har absolut ingenting att göra med perception i frekvensområdet under 80 Hz i normala lyssningsrum https://en.wikipedia.org/wiki/Room_acoustics

Nej de baseras på flera verkliga demonstrationer och lyssningstillfällen och åsikter om vad folk tycker låter mera naturligt. Jag tror inte heller det är speciellt många som föredrar mono-subbar om de haft möjligheten att testa två stycken i stereo.

Jag tror snarare att det för många låter väldigt attraktivt att kunna klara sig med en enda subbas, samt kanske använda en hemmbioreceiver med filtrerad subbasutgång i mono och därigenom kunna spara ganska mycket pengar .

Sanningen är tyvärr den att ljudet kan bli bättre, och ganska mycket bättre faktiskt, med två subwoofers i stereokoppling.
Detta är min bestämda subjektiva uppfattning som baserar sig på hundratals jämförelser.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-01-28 13:16

Jag har testat mina subbar i stereo och mono, beroende på hur jag vid tillfället möblerat med basmodulerna.
Upplever inga fördelar med stereo i lågbasen.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-28 13:21

Tangband, vänta lite nu, frågan var väl mer om minst två basmoduler skulle kopplas i stereo eller mono och om man då kan uppfatta skillnader. (om nu någon direkt fråga har ställts vet jag egentligen inte... :) )

Om din fråga gäller en monokopplad subbwåffer jämfört med flera stycken (stereokopplade) så blir det självklart mer eller mindre enorma skillnader då en ensam subbwåffer exciterar fler rumsresonanser (på oftast sämre sätt) jämfört med fler subbwåffrar (oavsett om de är kopplade i stereo eller mono).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-28 13:46

goat76 skrev:
Det här blir ju bara löjligt, du kan ju inte på fullt allvar mena att jag ska skriva en egen liten lista med tre eller flera utvalda punkter, för att sedan konstatera att fördelarna minsann väger över till stereokopplade subwoofers. :D

Du har tidigare i tråden tagit upp flertalet exempel på när stereokoppling KAN vara att föredra i vanliga lyssningsrum, allt beroende på omständigheterna för just vanliga lyssningsrum. De flesta i världen och även de flesta på detta forum sitter just i vanliga rum där många av dessa omständigheter råder, allt det kan du klistra in på den positiva delen av listan... om du vill.

Jag låter läsarna av tråden avgöra vad som är löjligt, det har förekommit en hel del ordentliga konstigheter tidigare i tråden.

Jag satte upp en lista med alla för- och nackdelar som jag känner till. Om du inte förmår tolka listan är det inte mer jag kan göra.

Kan är ett mycket svagt begrepp inom vetenskapen. Du får gärna formulera en lista baserad på vedertagen vetenskap som visar att fördelarna med stereokoppling typiskt överväger. Observera att den eventuella fördel som hänvisas till ovan är relativt svag och lika gärna kan vändas till en nackdel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 13:59

Harryup skrev:

Mvh
Peter

Vi diskuterar om en använd eller ett par använda subwoofers kan påverka musikåtergivningen när man spelar musik.

Det hoppas jag att det påverkar musikåtergivningen. Varför skall man annars använda subwoofer om det inte påverkar musikåtergivningen? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-28 15:46

I-or skrev:
goat76 skrev:

Jag låter läsarna av tråden avgöra vad som är löjligt, det har förekommit en hel del ordentliga konstigheter tidigare i tråden.

Jag satte upp en lista med alla för- och nackdelar som jag känner till. Om du inte förmår tolka listan är det inte mer jag kan göra.

Kan är ett mycket svagt begrepp inom vetenskapen. Du får gärna formulera en lista baserad på vedertagen vetenskap som visar att fördelarna med stereokoppling typiskt överväger. Observera att den eventuella fördel som hänvisas till ovan är relativt svag och lika gärna kan vändas till en nackdel.

Jag tycker att det blir löjligt att göra en lista, vad andra läsare eventuellt tycker är löjligt eller inte är inte relevant för min bedömning av vad jag tycker är löjligt. :)

Om du hade brunnit mer för att göra en lista som istället övervägde till stereokopplingens fördel så tror jag nog du lätt hade kunnat göra en sådan lista också.

Jag har inte sagt att ordet "kan" är ett starkt begrepp inom vetenskapen.
Oavsett vilken eller av vilka anledningarna är till att flertalet forummedlemmar upplever stereokopplade subwoofers låta bättre än monokopplade kan både vara av vetenskapliga orsaker, eller av andra orsaker som uppstår p.g.a deras lyssningsrum. För många är lyssningsrummet vad det är och vad som låter bäst i deras situation är då bästa lösningen oavsett om beslutet är taget på vedertagen vetenskap (en vetenskap som ständigt är under utveckling ska tilläggas).

I mina tester hör jag att bas-tonerna påverkas och förändras från sitt ursprungliga ljud vid delning, vilket inte sker om båda de delade spåren spelas upp av samma ljudkälla.
Man kan argumentera för att förändringarna av tonen möjligtvis drunknar i en hel musikmix, men då får man inte heller glömma bort att allt annat i mixen som spelar under delningsfrekvensen även de kommer påverkas, så i sin helhet kan det i värsta fall hända ganska mycket.

Själv kör jag med en ensam subwoofer, men efter mina egna exprement är jag nu intresserad av att testa två i stereouppställning om jag hittar en passande andra subwoofer. Jag struntar fullkomligen i vad den s.k vetenskapen hunnit komma fram till, min egna lyssningsupplevelse är viktigare.
Stereobas har jag dock redan så långt mina fronthögtalare mäktar med.

Någon lista kommer jag inte komma med. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-28 16:56

goat76 skrev:
Själv kör jag med en ensam subwoofer, men efter mina egna exprement är jag nu intresserad av att testa två i stereouppställning om jag hittar en passande andra subwoofer.

Sälj din subwoofer och för de pengarna köp två halvbra. :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi