Den bästa subwoofern .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav petersteindl » 2021-02-02 19:29

Morello skrev:Avser du det relativa fasläget vid delningsfrekvensen när du skriver "timing"?

Det tror jag inte är parametern som avses. I ett elektroniskt filter som t.ex. är 2:a ordningens L-R så kan man välja polaritet på exempelvis HP-länken och i ena fallet får man rak frekvensgång och i andra fallet en stor dip vid delningen. I båda fallen är timingen lika för LP ovh HP.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-02 21:21

Man kan ställa in fasen i ett digitalt filter optimalt för rak frekvensgång vid delningen och så lägger man till några få ms delay på basen så blir den definitivt otydligare.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-02-02 21:28

FBK skrev:Finns inget bättre än Velodyne DD och DD+ Och då 15-tummarn och 18-tummarn. Men de kostar också en rejäl slant styck. Men det verkar som inga butiker har dem nu, modellbyte på gång kanske.

För sisådär 1000 år sedan testade jag en Velodyne DD10 (om jag kommer ihåg modellbeteckningen rätt). Det var en av de sämsta subbar jag någonsin testat (jämte Audio-PRO A100 som i princip bara gav musikliknande ljud ifrån sig när den avkrävdes kyrkorgelbas, vilket den i.o.f.s. gjorde på ett hyggligt förtjänstfullt sätt). Det lustiga var att den (DD10:an) försämrade ljudet t.o.m. då den inte var inkopplad.

:lol: :lol: :lol:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-02 21:32

Harryup skrev:Man kan ställa in fasen i ett digitalt filter optimalt för rak frekvensgång vid delningen och så lägger man till några få ms delay på basen så blir den definitivt otydligare.

Om man gör som du skriver så ändras frekvensgången vid delningen så att den inte blir optimal längre om man med optimal menar rakast möjligt vid delningen.

Det är nog därför som Morello frågar.

Därför behöver man exemplifiera fler dimensioneringsparametrar än enkom frekvensgång vid delningen.
Det kan exempelvis vara frekvensgång strax ovanför delningen och strax under delningen.

Men parametern skulle även kunna vara i tidsdomän. Då kommer tid och fas in i bilden, men för att tillgodose trenne ovanstående parametrar så har man vunnit mycket och speciellt om man klarar det i fler riktningar än enbart On-Axis eller direktljudet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-02 21:37

petersteindl skrev:
Morello skrev:Avser du det relativa fasläget vid delningsfrekvensen när du skriver "timing"?

Det tror jag inte är parametern som avses. I ett elektroniskt filter som t.ex. är 2:a ordningens L-R så kan man välja polaritet på exempelvis HP-länken och i ena fallet får man rak frekvensgång och i andra fallet en stor dip vid delningen.
Mvh
Peter

Tack för undervisningen, men jag kände faktiskt till det. :wink:

I båda fallen är timingen lika för LP ovh HP.

"Timing" är dock inte något entydigt begrepp i kontexten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-02 22:34

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Man kan ställa in fasen i ett digitalt filter optimalt för rak frekvensgång vid delningen och så lägger man till några få ms delay på basen så blir den definitivt otydligare.

Om man gör som du skriver så ändras frekvensgången vid delningen så att den inte blir optimal längre om man med optimal menar rakast möjligt vid delningen.

Det är nog därför som Morello frågar.

Därför behöver man exemplifiera fler dimensioneringsparametrar än enkom frekvensgång vid delningen.
Det kan exempelvis vara frekvensgång strax ovanför delningen och strax under delningen.

Men parametern skulle även kunna vara i tidsdomän. Då kommer tid och fas in i bilden, men för att tillgodose trenne ovanstående parametrar så har man vunnit mycket och speciellt om man klarar det i fler riktningar än enbart On-Axis eller direktljudet.

Mvh
Peter

Är ju precis så många ställer upp sina grejor med digital delning och rumseq på basen och sedan analog delning till sidosystemen. Jag gör det inte.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-03 02:38

goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
Tangband skrev:Om ett tag har jag möjlighet att lyssna till två subwoofers i 50000:- klassen som enligt uppgift låter bättre än REL i samma prisklass.
En kompis som har en mycket påkostad anläggning har utvärderat marknaden och till slut hittat en subwoofer som låter bättre med avseende på upplevd tonhöjd, naturlighet och djup. Bättre än REL i samma prisklass vilket är en bedrift i sig. :)
Stay tuned.

Objektivt är alla REL basar jag sett dåliga. Alltså, riktigt dåliga. Det finns ETT undantag, men, jag kommer inte ihåg namnet.

Du borde enkelt kunna hitta en bas som mäter bättre.

Det kanske är kopplings-principen som gör dem bättre, inte nödvändigtvis för att de skulle vara tekniskt bättre. Om du lägger mätutrustningen åt sidan för en stund och lyssnar istället till en välinstallerad sub-bas från REL, då tror jag inte du blir särskilt besviken. :)

Vilka REL är uppbyggda vettigt?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-03 07:36

music4ever skrev:
goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
Objektivt är alla REL basar jag sett dåliga. Alltså, riktigt dåliga. Det finns ETT undantag, men, jag kommer inte ihåg namnet.

Det kanske är kopplings-principen som gör dem bättre, inte nödvändigtvis för att de skulle vara tekniskt bättre. Om du lägger mätutrustningen åt sidan för en stund och lyssnar istället till en välinstallerad sub-bas från REL, då tror jag inte du blir särskilt besviken. :)

Vilka REL är uppbyggda vettigt?

Den du tycker är uppbyggd vettigast, kanske?

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-03 09:11

Varför ska man lägga till "några få ms delay på basen"? För att påvisa att det ger färgningar?

Fördröjning av subbasens ljud kan ju skapas genom att ha längre lyssningsavstånd till den än till sidosystemen. Några få ms , låt oss säga 3 ms, är ju 1meter.
Alltså menar du att man skall hålla ner skillnaden i avstånd till sub:en/sub:arna och sidosystem till sådär max en halv meter?

Är det så man ska tolka det?
Det är bara en rak fråga - så jag förstår dej rätt och inte misstolkar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-03 09:34

jansch skrev:

Varför ska man lägga till "några få ms delay på basen"? För att påvisa att det ger färgningar?

Fördröjning av subbasens ljud kan ju skapas genom att ha längre lyssningsavstånd till den än till sidosystemen. Några få ms , låt oss säga 3 ms, är ju 1meter.
Alltså menar du att man skall hålla ner skillnaden i avstånd till sub:en/sub:arna och sidosystem till sådär max en halv meter?

Är det så man ska tolka det?
Det är bara en rak fråga - så jag förstår dej rätt och inte misstolkar

Dels tycker jag det och dels tycker jag att även om man gör det men kör en dsp på subben så får man samma effekt som att flytta bort subben ett antal meter. Är ju mer än en person här inne som är nöjda med t.ex. MiniDsp för basen men inte vill köra den för övre register för att undvika färgning. Men t.ex. så konstaterade ju Peter att så kan man inte göra för då får man en färgning. Och denna färgning tycker jag ger en sämre definition av ljudet och därigenom en svårare att höra melodistämmor i lägre frekvenser.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-03 09:35

hcl skrev:
FBK skrev:Finns inget bättre än Velodyne DD och DD+ Och då 15-tummarn och 18-tummarn. Men de kostar också en rejäl slant styck. Men det verkar som inga butiker har dem nu, modellbyte på gång kanske.

För sisådär 1000 år sedan testade jag en Velodyne DD10 (om jag kommer ihåg modellbeteckningen rätt). Det var en av de sämsta subbar jag någonsin testat (jämte Audio-PRO A100 som i princip bara gav musikliknande ljud ifrån sig när den avkrävdes kyrkorgelbas, vilket den i.o.f.s. gjorde på ett hyggligt förtjänstfullt sätt). Det lustiga var att den (DD10:an) försämrade ljudet t.o.m. då den inte var inkopplad.

Allt skriver är ju ren Rappakalja, du kommer inte ihåg modellebetckningen så man kan ju fråga sig om det var rätt subb.... Velodynes sämre låter inte bra utan det är deras bästa som låter just bra. För den heter ju DD10. Och den låter inte som du beskriver. då ja lyssnat på måååånga subbar genom åren och Velodynes bästa modeller spela i egen liga. Och det sista tyder ju på att du pratat i nattmössan, försämrade ljudet när den inte var inkopplad. 8O Så man kan ju se ditt inlägg som rena Rappakaljan och inte seriöst. Och ovanpå detta så gör du folk en otjänst med att skriva ett sådant här oseriöst inlägg. Jag hoppas att personer inte tar ditt inlägg på allvar, för om så går de miste om en mycket bra produkt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-02-03 13:07

FBK skrev:
hcl skrev:

Allt skriver är ju ren Rappakalja, du kommer inte ihåg modellebetckningen så man kan ju fråga sig om det var rätt subb.... Velodynes sämre låter inte bra utan det är deras bästa som låter just bra. För den heter ju DD10. Och den låter inte som du beskriver. då ja lyssnat på måååånga subbar genom åren och Velodynes bästa modeller spela i egen liga. Och det sista tyder ju på att du pratat i nattmössan, försämrade ljudet när den inte var inkopplad. 8O Så man kan ju se ditt inlägg som rena Rappakaljan och inte seriöst. Och ovanpå detta så gör du folk en otjänst med att skriva ett sådant här oseriöst inlägg. Jag hoppas att personer inte tar ditt inlägg på allvar, för om så går de miste om en mycket bra produkt.

Man får tolka hcl's inlägg. Att addera en sub är inte lätt och ofta blir resultatet sämre utan. Jag har testat några hembyggen samt Audio-Pro (en tidig modell, minns inte modellen) och det blir bara katastrof. Att det brummar och låter basigt, javisst, men det har inget med musik att göra. Att integrera en subwoofer i en existerande och välljudande anläggning torde tillhöra bland det svåraste man kan ge sig på när det gäller uppgradering.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-03 15:24

Bill50x skrev:
FBK skrev:
hcl skrev:För sisådär 1000 år sedan testade jag en Velodyne DD10 (om jag kommer ihåg modellbeteckningen rätt). Det var en av de sämsta subbar jag någonsin testat (jämte Audio-PRO A100 som i princip bara gav musikliknande ljud ifrån sig när den avkrävdes kyrkorgelbas, vilket den i.o.f.s. gjorde på ett hyggligt förtjänstfullt sätt). Det lustiga var att den (DD10:an) försämrade ljudet t.o.m. då den inte var inkopplad.

Man får tolka hcl's inlägg. Att addera en sub är inte lätt och ofta blir resultatet sämre utan. Jag har testat några hembyggen samt Audio-Pro (en tidig modell, minns inte modellen) och det blir bara katastrof. Att det brummar och låter basigt, javisst, men det har inget med musik att göra. Att integrera en subwoofer i en existerande och välljudande anläggning torde tillhöra bland det svåraste man kan ge sig på när det gäller uppgradering.

/ B

Dem jag lyssnat på har varit perfekt integrerade så då har jag väl haft tur då. Men jag gillar inte att man gör många en otjänst med att skriva som hcl gjorde och hånfullt ovanpå det också. Och det behövs inga tolkningar för att se det.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-03 16:40

FBK skrev:
Bill50x skrev:
FBK skrev:Allt skriver är ju ren Rappakalja, du kommer inte ihåg modellebetckningen så man kan ju fråga sig om det var rätt subb.... Velodynes sämre låter inte bra utan det är deras bästa som låter just bra. För den heter ju DD10. Och den låter inte som du beskriver. då ja lyssnat på måååånga subbar genom åren och Velodynes bästa modeller spela i egen liga. Och det sista tyder ju på att du pratat i nattmössan, försämrade ljudet när den inte var inkopplad. 8O Så man kan ju se ditt inlägg som rena Rappakaljan och inte seriöst. Och ovanpå detta så gör du folk en otjänst med att skriva ett sådant här oseriöst inlägg. Jag hoppas att personer inte tar ditt inlägg på allvar, för om så går de miste om en mycket bra produkt.

/ B

Dem jag lyssnat på har varit perfekt integrerade så då har jag väl haft tur då. Men jag gillar inte att man gör många en otjänst med att skriva som hcl gjorde och hånfullt ovanpå det också. Och det behövs inga tolkningar för att se det.

Ojoj 8O .
Jag tycker inte HCL var hånfull då han ju faktiskt bara beskrev hur han upplevde ljudet från DD10 Velodyne ?
Han skriver att det var en av de sämsta subbasar han någonsin testat och det får han väl skriva ?

Smaken är ju olika och jag antar att för HCL är det viktigast att melodierna i basen spelas på ett bra sätt och att det även är viktigt att subbasen inte försämrar ljudet då den kopplas in i anläggningen. Andra får tycka annorlunda.
Det finns förresten gott om subwoofers som försämrar ljudet vid inkoppling , oavsett hur noggrant de justeras eller placeras. Det innebär väl helt enkelt att de spelar med sämre artikulation än topparna .

Jag har inte själv hört DD10 Velodyne så det kan säkert hända att jag skulle gilla den. :)
Den kanske är bra ? :)
Min kompis har troligen hört den men inte köpt den, vilket torde innebära att den inte höll måttet, eller att det fanns bättre kandidater.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-03 16:44

Bill50x skrev:
FBK skrev:
hcl skrev:För sisådär 1000 år sedan testade jag en Velodyne DD10 (om jag kommer ihåg modellbeteckningen rätt). Det var en av de sämsta subbar jag någonsin testat (jämte Audio-PRO A100 som i princip bara gav musikliknande ljud ifrån sig när den avkrävdes kyrkorgelbas, vilket den i.o.f.s. gjorde på ett hyggligt förtjänstfullt sätt). Det lustiga var att den (DD10:an) försämrade ljudet t.o.m. då den inte var inkopplad.

/ B

Håller med helt.
Ett grundkrav för att en subwoofer ska upplevas som en förbättring då den kopplas in är nog:

1. Artikulationen i subwoofern måste vara bättre än topparna.
2. Placeringen av subwoofern och filtreringen är inställt på optimalt sätt, beroende på filtrets ordningstal. Det kan göras olika med bra resultat.

Punkt nummer 1 verkar innebära att det är ont om riktigt bra, billiga subbasar. Elementen och förstärkaren måste helt enkelt vara bra = dyrt , för att inkopplingen av subwoofern ska upplevas som att ljudet som helhet blir bättre.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-03 16:57

+1.

Nu påstår en del på forumet att det inte går att höra i basregistret men jag tycker det .
Det blir lättare att acceptera att det går att höra skillnad med några ms fördröjning av en subbas då man inser att inspelade instrument spelar hela registret på samma gång- m.a.o. : frekvenserna måste höra ihop i exakt tid från botten till det övre registret i ett system.
Senast redigerad av Tangband 2021-02-03 17:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-03 16:59

Hur går det med lyssningen Tangband, har du hört någon jättebra subwoofer än?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-03 17:15

Kanske den där Genelec 7071A som det undras värdet på i en annan tråd?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-03 17:31

goat76 skrev:
steveo1234 skrev:
Tangband skrev:Om ett tag har jag möjlighet att lyssna till två subwoofers i 50000:- klassen som enligt uppgift låter bättre än REL i samma prisklass.
En kompis som har en mycket påkostad anläggning har utvärderat marknaden och till slut hittat en subwoofer som låter bättre med avseende på upplevd tonhöjd, naturlighet och djup. Bättre än REL i samma prisklass vilket är en bedrift i sig. :)
Stay tuned.

Intressant. För det tror jag att jag skulle bli. :D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-03 17:36

jansch skrev:
steveo1234 skrev:
Stay tuned.

Vilka mätvärden anser du är viktigast för att en sub skall låta bättre än en annan sub?

Jag behöver inte "tycka" för det är utrett sen ganska länge sen. Läs Tom Nousianes genomgång av det han kallar för "Big 5".

Om du undrar om jag föredrar någonting speciellt så skulle jag säga att för EGEN del så är frånvaron av kompression viktigt. Dvs, ökas in-nivån 5 db så höjs responsen 5db jämt över hela registret och är inte frekvens eller ljudtrycksberoende (på nivåer som jag lyssnar på i alla fall). Min främsta invändning mot de kommersiella basar jag lyssnat på briser på den punkten. Mätningar som visar fenomenet finns på data-bass.com.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-03 17:45

RogerGustavsson skrev:Kanske den där Genelec 7071A som det undras värdet på i en annan tråd?

Nej det är det inte.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-02-03 17:51

Tangband skrev:
FBK skrev:
Bill50x skrev:Man får tolka hcl's inlägg. Att addera en sub är inte lätt och ofta blir resultatet sämre utan. Jag har testat några hembyggen samt Audio-Pro (en tidig modell, minns inte modellen) och det blir bara katastrof. Att det brummar och låter basigt, javisst, men det har inget med musik att göra. Att integrera en subwoofer i en existerande och välljudande anläggning torde tillhöra bland det svåraste man kan ge sig på när det gäller uppgradering.

/ B

Ojoj 8O .
Jag tycker inte HCL var hånfull då han ju faktiskt bara beskrev hur han upplevde ljudet från DD10 Velodyne ?
Han minns ju inte ens modelbeteckningen 8O Och ni får köpa vad ni vill, jag ska inte ge några mer råd.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-03 17:58

Bara för att någon inte ska få för sig att en del av ovanstående påståenden stämmer så vill jag poängtera att man bara hör två saker under 80 Hz med typiska musiksignaler i ett typiskt system med en typisk uppställning i ett typiskt lyssningsrum:

1. Frekvensgång

2. Distorsion

Detta är sedan ganska länge väl belagt forskningsmässigt, så jag tror inte att det är värt att orda så mycket om. Framförallt är det meningslöst att diskutera "timing" och liknande innan man har konstant frekvensgång. Detta är huvudsakligen minimufassystem, vilket gör att frekvenssvar och impulssvar matematiskt sett är två sidor av samma mynt. Att det sedan går att konstruera exempel med överdriven grupplöptid som ger hörbarhet i reflektiv miljö och att erhålla hörbarhet med testsignaler i hörlurar är en helt annan sak.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/group-delay-pdf.31763/

https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/52513428/Audibility_of_Loudspeaker_Group_Delay_Characteristics_AAM.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-03 18:09

I-or skrev:Bara för att någon inte ska få för sig att en del av ovanstående påståenden stämmer så vill jag poängtera att man bara hör två saker under 80 Hz med typiska musiksignaler i ett typiskt system med en typisk uppställning i ett typiskt lyssningsrum:

1. Frekvensgång

2. Distorsion

Detta är sedan ganska länge väl belagt forskningsmässigt, så jag tror inte att det är värt att orda så mycket om. Framförallt är det meningslöst att diskutera "timing" och liknande innan man har konstant frekvensgång. Detta är huvudsakligen minimufassystem, vilket gör att frekvenssvar och impulssvar matematiskt sett är två sidor av samma mynt. Att det sedan går att konstruera exempel med överdriven grupplöptid som ger hörbarhet i reflektiv miljö och att erhålla hörbarhet med testsignaler i hörlurar är en helt annan sak.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/group-delay-pdf.31763/

https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/52513428/Audibility_of_Loudspeaker_Group_Delay_Characteristics_AAM.pdf

Fast det där stämmer ju helt uppenbart inte att det bara finns två parametrar som hörbara avvikelser. Såvida du itne har en väldigt vid tolkning av "distorsion" för då stämmer det ju såklart. Fast då går ju "1" in i "2" iaf..

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-03 18:38

Vilken ytterligare parameter skulle ingå, menar du? Vetenskapen är ganska enig om att frekvensgång och (olinjär) distorsion är de enda skillnader vi uppfattar vid normala lyssningsförutsättningar under 80 Hz (eller egentligen något högre). Studera länkarna som avhandlar hörbarheten av grupplöptid. Det finns dessutom mycket, mycket mer att ta del av inom området, men slutsatsen är precis enligt ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-02-03 20:45

FBK skrev:
Tangband skrev:
FBK skrev:Dem jag lyssnat på har varit perfekt integrerade så då har jag väl haft tur då. Men jag gillar inte att man gör många en otjänst med att skriva som hcl gjorde och hånfullt ovanpå det också. Och det behövs inga tolkningar för att se det.

Ojoj 8O .
Han minns ju inte ens modelbeteckningen 8O Och ni får köpa vad ni vill, jag ska inte ge några mer råd.

Eftersom minnet ändå tycks korrekt avs.modellbeteckningen och mitt minne av ljudhändelsen också i någon mån verkar bevarat trots att det runnit mer än måttligt mycket vatten under broarna så skulle jag helt klart inte rekommendera just en sådan sub som den jag testade. Det betyder inte att alla Velodyne produkter är skräp bara att den jag testade inte dög, för mig, då. Jag kan tillägga att jag inte köpte någon sub då utan endast långt senare och då en servostyrd variant. Effektslukande, men avsevärt bättre som komplement till stativhögtalare för återgivning av musik. Den Velodyne sub jag testade hade sannolikt gjort sig bra mycket bättre som lågbaseffektkanal i ett hembiosystem, men det var inte det denna skulle användas till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-03 21:06

Det viktigaste är ju att subwoofern är musikalisk!!!

Nej men helt allvarligt så förstår jag fullt ut vad folk menar med det, sen finns det de som tar det ordagrant:
"öööh... en hifi-produkt kan inte vara musikalisk, den vet ju ingenting om musik, duh!" :)

Om jag skulle vara så modig att ge en kortfattad beskrivning så kunde den (om jag hade vågat) kunnat se ut så här:
"En väl artikulerad bas med tydliga distinkta toner taktfullt till musiken utan uppenbara eftersläpningar"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-03 21:18

goat76 skrev:Det viktigaste är ju att subwoofern är musikalisk!!!

Nej men helt allvarligt så förstår jag fullt ut vad folk menar med det, sen finns det de som tar det ordagrant:
"öööh... en hifi-produkt kan inte vara musikalisk, den vet ju ingenting om musik, duh!" :)

Om jag skulle vara så modig att ge en kortfattad beskrivning så kunde den (om jag hade vågat) kunnat se ut så här:
"En väl artikulerad bas med tydliga distinkta toner taktfullt till musiken [b]utan uppenbara eftersläpningar"[/b]

Du kan stryka det blåmarkerade. Den texten behövs inte i sammanhanget. Jag menar, basen kan ju komma 1 sekund före resten. Det vore ännu värre. Det du vill få fram kommer fram ändå.

För övrigt har jag inga problem med att man kallar förstärkare cd-spelare eller högtalare för omusikaliska. Därvidlag skiljer jag mig från många ingenjörer. Jag förstår vad som avses. Det räcker. Dessutom använder jag den nomenklaturen själv. Men berätta inte för någon. :wink:

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-03 21:18

steveo1234 skrev:Fast det där stämmer ju helt uppenbart inte att det bara finns två parametrar som hörbara avvikelser. Såvida du itne har en väldigt vid tolkning av "distorsion" för då stämmer det ju såklart. Fast då går ju "1" in i "2" iaf..

Distorsion är resultatet av olinjäriteter. En klass av olinjäriteter påverkar endast frekvensgången. Resultatet kallas linjär distorsion men de flesta normala människor talar om (avvikelser i) frekvensgången. En annan klass av olinjäriteter ger upphov till nya frekvenser i form av olinjär distorsion. De flesta normala människor kallar detta för distorsion. Så ja: 1 & 2 går formellt in under begreppet distorsion, linjär och olinjär, men de flesta normala människor talar om frekvensgång(savvikelser) och distorsion.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-03 21:21

goat76 skrev:Det viktigaste är ju att subwoofern är musikalisk!!!

"En väl artikulerad bas med tydliga distinkta toner taktfullt till musiken utan uppenbara eftersläpningar"

Ta med den här goa gubben hem till dig. Låt han tuta på. Spela in och jämför med lite lika subbar hur det låter. :D

Vore väl något för YsterKnökarna. Släpa runt på tubagubben och lira vid varje system och jämföra. Då skulle det bli riktigt svettigt, hur bra hifi system/ lösning det rör sig om 8)
Bilagor
PIX-QFQGPD (1).jpg
PIX-QFQGPD (1).jpg (91.71 KiB) Visad 2465 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi