Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:B&W körde iaf förr i tiden innåtknottrig insida i portarna,
som ytan på en golfboll, pga strömningsegenskaper.
Var det en gimmick, eller något fungerande på riktigt?
paa skrev:Problemet är ju att den optimala tvärsnittsökningen ser olika ut, beroende på om luften går in i porten alternativt när den går ut ur porten, och det är just det att riktingen växlar hela tiden så att inåt blir utåt och tvärtom. Optimalt för utåtgående luft är som på änden på en jetmotor, dvs svagt koniskt och med tvärt avslut, men inåt ska det se ut som framsidan på jetmotorer, dvs rundat med stor radie. Tricket är att göra en kompromiss som funkar så bra som möjligt för flöde i båda riktningarna. Det som I-or nämner här är ovan nog en ganska lyckad sådan kompromiss.
I-or skrev:Harryup skrev:I-or skrev:
Problemet är bara att det är oerhört mycket mer sannolikt att den som utmanar stabil konsensus har fel än att han har rätt. Sådär en gång per århundrade kommer just en Einstein och har totalrätt, men hur många Einklein med rena tomterier har inte passerat dessförinnan?
Problemet är väl att det inte är folk av Einsteins kaliber som skriver på faktiskt så att det skulle kunna förekomma fel på faktiskt är sannolikt. Och eftersom alla leverantörer också gör fel så finns det inte några av Einsteins kaliber där heller verkar det. Då blir det än mera logiskt att apparater kan bete sig på ett sätt som inte motsvarar vad man tror.
mvh/Harry
Ditt inlägg ligger långt utanför analogin:
Rådande konsensus på området = Newton
Ny och banbrytande korrekt teori = Einstein
Ny och banbrytande tomte = Einklein
Det är alltså den vetenskapliga utmanaren som kan vara just Einstein eller Einklein. Faktiskt-skribenter har ingenting med vare sig analogin eller publicerade vetenskapliga rön inom området att göra.
rajapruk skrev:Finns det vetenskaplig studie som bevisar specifikt att den stora fasvridningen som en basreflexlösning ger inte hörs det minsta?
Jag har nämligen hört en liten förbättring själv i enkelblind test hemma av faslinjärisering med FIR av just det på basreflexhögtalare. Lite distinktare baskaggeslag. Jag kunde peka ut rätt vad som var med/utan faslinjärisering varje gång. Och jag tror inte det var något ”annat” jag hörde/jämförde. Samma signalväg förutom att ett extra litet FIR-filter aktiverades med enbart fasändring i.
I-or skrev:En expansion av porthöjden med ca 15 grader mot ändarna avslutat med en mindre radie är mycket nära optimalt. För att undvika svårare turbulens bör man vid portmynningarna hålla strömningshastigheten under 20 m/s.
paa skrev:I-or, vad tror du om den här porten som vinklar med ca 21 grader i andra dimensionen så att säga:
[ Bild ]
Om man räknar om vinkeln för motsvarande areaökning i det andra planet, så blir den transformerade vinkeln naturligtvis mindre, om det nu hjälper, eller inte?
I praktiken verkar det fungera bra. Mycket, tror jag, beroende på att avstämningen ligger så pass lågt (23Hz med nya SEAS ROY) att normala musikfrekvenser inte sätter porten i full sving överhuvudtaget. Det är nog en stor skillnad mot portar som är avstämda över 30 Hz, hur mycket mer dom får jobba.
Baffel skrev:Aha!![]()
Läst att du sagt att en sluten låda generellt sätt har högre distorsionsnivåer än basreflex. Det givet att båda är väl konstruerade / avstämda. Brasklappar igen, om jag fattade det hela rätt. Beror det på att basreflexen har högre verkningsgrad?
I-or skrev:paa skrev:I-or, vad tror du om den här porten som vinklar med ca 21 grader i andra dimensionen så att säga:
[ Bild ]
Om man räknar om vinkeln för motsvarande areaökning i det andra planet, så blir den transformerade vinkeln naturligtvis mindre, om det nu hjälper, eller inte?
I praktiken verkar det fungera bra. Mycket, tror jag, beroende på att avstämningen ligger så pass lågt (23Hz med nya SEAS ROY) att normala musikfrekvenser inte sätter porten i full sving överhuvudtaget. Det är nog en stor skillnad mot portar som är avstämda över 30 Hz, hur mycket mer dom får jobba.
Ja, om porten inte används kommer den aldrig att bråka, heller.![]()
SEAS Roy är mycket bra element, så du lär inte vara missnöjd med basåtergivningen.
Porten på bilden blir i princip ett mellanting mellan konventionell port och slitsport som kanske inte är helt optimal. Om du orkar kan du mäta THD som funktion av ljudtryck i portöppningen och räkna om till strömningshastighet, så får vi ännu mer data.
I-or skrev:Baffel skrev:Aha!![]()
Läst att du sagt att en sluten låda generellt sätt har högre distorsionsnivåer än basreflex. Det givet att båda är väl konstruerade / avstämda. Brasklappar igen, om jag fattade det hela rätt. Beror det på att basreflexen har högre verkningsgrad?
Distorsionen blir lägre med basreflexlådor eftersom konen rör sig mindre när porten tar över ljudgenereringen. Detta förutsatt att det inte blir alltför mycket turbulens i porten, förstås. Mina Infinity Primus 140 som jag använder som datorhögtalare är hemska i det avseendet och därför har jag satt igen portarna.
I-or skrev:rajapruk skrev:Finns det vetenskaplig studie som bevisar specifikt att den stora fasvridningen som en basreflexlösning ger inte hörs det minsta?
Jag har nämligen hört en liten förbättring själv i enkelblind test hemma av faslinjärisering med FIR av just det på basreflexhögtalare. Lite distinktare baskaggeslag. Jag kunde peka ut rätt vad som var med/utan faslinjärisering varje gång. Och jag tror inte det var något ”annat” jag hörde/jämförde. Samma signalväg förutom att ett extra litet FIR-filter aktiverades med enbart fasändring i.
Fincham et al (KEF) presenterade på 80-talet en studie, där man hävdade hörbarhet av fasavvikelser i lågfrekvensområdet, men lyssningstesterna var statistiskt sett inte särskilt omfattande, vad jag minns. Konsensus är att skillnaderna under optimala omständigheter (ekofritt och med avslöjande programmaterial) kan vara detekterbara, men att övriga parametrar alltid är oerhört mycket viktigare. Dessutom är skillnaderna så små att de försvinner i normala lyssningsrum.
Lyssningsrummet påverkar alltså detta mycket mer än högtalarna och därför är det bara med just FIR-filtrering (d.v.s. i princip motsvarande ekofrihet) som man kan uppnå hörbarhet av högtalarens fasegenskaper här.
I-or skrev:Baffel skrev:Aha!![]()
Distorsionen blir lägre med basreflexlådor eftersom konen rör sig mindre när porten tar över ljudgenereringen. Detta förutsatt att det inte blir alltför mycket turbulens i porten, förstås. Mina Infinity Primus 140 som jag använder som datorhögtalare är hemska i det avseendet och därför har jag satt igen portarna.
JonasB skrev:Är det någon som kan skissa upp den perfekta porten? Hur ska den se ut på mitten?
Morello skrev:I-or skrev:Baffel skrev:Aha!![]()
Primus-porten ser tämligen konventionell ut - varför beter den sig så illa/turbulent?
Zappa skrev:Morello skrev:I-or skrev:
Primus-porten ser tämligen konventionell ut - varför beter den sig så illa/turbulent?
Innan I-or svarar passar jag på att gissa.Röret ser ut att ha en mycket beskedlig invändig diameter (gissningsvis <3 cm), det uppstår nog turbulent strömning i det röret redan vid relativt måttfulla flöden.
I-or skrev:Om du bara ser till att ha kontroll över frekvensgången kring delningsfrekvensen kommer det att fungera utmärkt. Det är alltså inte alls speciellt svårt att integrera basmodulerna med topparna.
Morello skrev:Jag ser fram mot att se Isidors framtida spitzenklasse-system; ultralåg THD, kopiös kapacitet och givetvis i övrigt fullt optimerat med avseende på allt!
Användare som besöker denna kategori: Harryup, Kevin_Mitnick, Majestic-12 [Bot] och 26 gäster