Surroundhögtalarnas betydelse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav JonasB » 2021-02-10 08:56

Kan vi uppskatta surroudhögtalarnas betydelse för filmljudsupplevelsen? Finns sådana tester med "betygsättning" kanske? Vilka högtalare borde adderas efter klassiska 5.1 o.s.v (bortsett från antal basmoduler). Skulle även vara intressant att väga in vanligheten att det är mixas i dessa kanaler. T.ex. är det vanligt att gå från 5.1 till 7.1 men det kanske knappt händer något i sb-kanalerna? Använder man höjdkanaler i dag när atmos finns förresten?

Kraniet

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Kraniet » 2021-02-10 11:59

Jag tycker de har ganska stor betydelse. Men endast efter att frontar och basar finns.
Det de tillför är ju mer av "rymd och atmosfär" och märks kanske mest när de inte finns.
Feljusterade surroundkanaler som drar uppmärksamhet till sig kan snarare vara störande.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-02-10 12:02

Ja du.. Uppskatta betydelsen av surroundhögtalarna för filmupplevelsen.. Det är ju inte en direkt enkel frågga, eller egentligen entydig. Så, jag kör med mina reflektioner. Jag tycker att surroundhögtalarnas betydelse generellt underskattas och det allt för ofta används högtalare med för stora begränsningar för att fungera riktigt bra. Speciellt brukar surrounder vara ganska små vilket begränsar ljudtrycket rätt långt under vad de kan behöva återge.

Jag tycker att efter 5.1 så är det bäst att gå till ett 5.1.2 eller 7.1 system beroende på hur rummet ser ut. Höjdkanalerna används mycket i Atmos och DTS-x mixxar men även i receiverns upmixer.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-02-10 12:22

Det är ju en svår fråga.
Personligen tyckte jag takhögtalarna gav ett stort lyft. Betydligt större än receiver-byte från 2 surround till 4 ("5.1->7.1"). Viktigt är dock att ha bra surroundhögtalare, sämre sorter tillför inte så mycket. Gärna, av vad jag lyssnat på ska det gärna vara många per kanal, kanske finns någon som fungerar "ensam" men det tror jag först när jag sett det...

Personligen skulle jag börja på 4.0 och därefter gå på takkanaler, kanske 4.0.2 eller t.o.m. 4.0.4 beroende på rum, sittplatser m.m.

En förutsättning är ju dock att det i 4.0 är potenta och fullregister fronthögtalare. Om det är 2 eller fler uppdelat med basmoduler är för frågan mindre relevant.

Centern är för mig mindre viktig än takhögtalarna, men även det beror förstås på antal sittplatser, rum etc.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-10 14:50

JonasB skrev:Kan vi uppskatta surroudhögtalarnas betydelse för filmljudsupplevelsen? Finns sådana tester med "betygsättning" kanske? Vilka högtalare borde adderas efter klassiska 5.1 o.s.v (bortsett från antal basmoduler). Skulle även vara intressant att väga in vanligheten att det är mixas i dessa kanaler. T.ex. är det vanligt att gå från 5.1 till 7.1 men det kanske knappt händer något i sb-kanalerna? Använder man höjdkanaler i dag när atmos finns förresten?

Vilken betydelse det har för någon annan än den som tittar eller nyttjar sakerna bör vara ganska ointressant, för mig betyder surrounderna massor för upplevelsen i film men det är nog inte för mig du skaffar anläggningen :)

Såhär har jag prioriterat hos mig, och varför .1 inte är med det är pga att rummet är såpass litet så subbar som skall kunna hänga med frontarna inte får plats, annars hade det varit med en .1.
2.0 sen 4.0, sen är jag lite småsugen på att klämma in 6.0 men det är ingen brådska. Men hade jag haft mera utrymme bakom lyssningsplatsen,säg en meter iaf, då hade jag kört en 6.0 direkt!

Men att titta på film utan surround, ne då kan det lika gärna kvitta.

För att du ska få reda på om DU tycker det är betydelsefullt, så låna fyra burkar ställ upp på lämplig plats, brusa nivåerna och kolla ett par sekvenser med bra 5.1och dito 7.1 så får du svaret.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 15:09

Från denna tråden: viewtopic.php?f=9&t=71298

Untitled 2_cr.jpg
Untitled 2_cr.jpg (45.26 KiB) Visad 2376 gånger

Ser ut som surround är rätta vägen att gå.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-10 15:16

Nu var det ett tag sen jag tog ner filerna men tror det var härifrån, inte helt hundra men drog precis ner en därifrån och den fungerade som den skulle.

https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/

Tycker du inte att tex Spheres v1 (Lossless) är mer än "jahopp, var detta hypen med surround" så är nog detta med mer kanaler inget för dig.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 15:48

För realistiskt ljud, framför allt bas, så är sjunkbombssekvensen från U-571 riktigt maffig. Battle LA - Final battle, Flight of the Phoenix och Inception har också underjordisk(vatten) bas. Japp, har inget med surround att göra, men jag har tyvärr ingen surround men kan dela en bra länk för test:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... TJ2YVR4REU
Alla ovanstående titlar finns i mappen Ultimate Bass Demo Disc Volume 1

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-10 16:59

Mina funderingar gäller inte surroundhögtalarnas vara eller icke vara, utan i vilken ordning man borde addera dessa. Jag skriver "man" eftersom det främst inte gäller mig utan en budgetbio med 28 platser. Själv kör jag 4.3 (om skrivs så med 3 basmoduler) och är extremt nöjd.
Men i detta fall är nog en center att föredra.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-10 17:02

RolffRojs skrev:Från denna tråden: viewtopic.php?f=9&t=71298

Untitled 2_cr.jpg

Intressant! Det är typ en sådan graf jag tänkte på. Atmoskanaler skulle varit med dock.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-02-10 17:19

JonasB skrev:

Untitled 2_cr.jpg

Intressant! Det är typ en sådan graf jag tänkte på. Atmoskanaler skulle varit med dock.

Auro 3D som var med är väl nåt liknande med kanaler i taket?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-02-10 17:32

De flesta andra verkar uppskatta det mycket mer än vad jag gör. För mig är det överskattat. Hellre lite bättre frontsystem än lite sämre runt-om, tycker jag.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-10 17:37

Conan skrev:
JonasB skrev:

Untitled 2_cr.jpg

Auro 3D som var med är väl nåt liknande med kanaler i taket?

Ja kanske det. Eller där tak och vägg möts?

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-10 17:41

rajapruk skrev:De flesta andra verkar uppskatta det mycket mer än vad jag gör. För mig är det överskattat. Hellre lite bättre frontsystem än lite sämre runt-om, tycker jag.

Jag tycker det tillför när jag tittar på Netflix, ibland riktigt mycket faktiskt. Man kan ju ha både och :wink:
I en bio med 28 platser är det ju ett måste med surroundljud.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 17:57

Från Adhocs länk:

"This measurement is based on the degree of correlation between the two ears, since it has been shown that de-correlated soundfields are connected to an enveloping experience.".

"Participants commented that the majority of the samples had very small differences making it hard to separate them. This was also found byBech et al[26]in their test listeners could not tell the difference in envelopment between the 5 and 4 channel surround systems. Interestingly a common statement was that for some of the samples it felt like you were standing under a waterfall, referring to the
Proceedings of the Institute of AcousticsVol. 35. Pt. 2. 2013 systems with elevated channels. Comments were also made regarding large spectral differences between the systems, Martin[27]states that an increase in speakers around a listener can cause detrimental effects on timbral characteristics compared to stereo, because of constructive and destructive interference caused by multiple coherent sources with similar amplitudes and the reduced head shadowing. Further,Silzle[28]also points out that comb filtering is much more audible in the vertical plane than the horizontal plane due to the binaural processing."

"The objective measure using IACC found variations between systems, however subsequent subjective evaluation found no significant differences between the horizontal and with height surround systems using pink noise."

https://www.researchgate.net/profile/Wi ... ion_detail

Få ett så diffust ljudfält som möjligt med få högtalare är väl kärnan i det hela. Placering på golv eller i tak ger visst väldigt lite. Designen på surroundhögtalarna bör vara viktigt. Ino A2 ser ut att ge ett väldigt diffust ljudfält. Placeringen bör bli väldigt jobbig. Hur har ni löst det? Ser väggarna ut som en nåldyna?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-10 22:25

JonasB skrev:Mina funderingar gäller inte surroundhögtalarnas vara eller icke vara, utan i vilken ordning man borde addera dessa. Jag skriver "man" eftersom det främst inte gäller mig utan en budgetbio med 28 platser. Själv kör jag 4.3 (om skrivs så med 3 basmoduler) och är extremt nöjd.

Är i stort sett samma svar där, men vore nog bra att ha ett hum om vad det är för storlek på stället.

Är det tex som så att det är ett kompisgäng som har det ihop för att klämma en rulle, eller är det olika folk som ska nyttja stället.

Vad är källan, Netflix i standardutförande ala 5.1 som ska "mixas upp" till vad det nu blir för antal kanaler?

Berätta lite mer hur det är tänkt.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-11 00:19

28 personer i ett rum käkar nog upp en del SPL. Då du har lyckats få det så bra med fyra kanaler och subbar undrar jag om uppställningen eller rummet är asymmetrisk eller både och? Är bakhögtalarna vanliga eller dedikerade surrounder?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-11 00:30

Biografsalonger brukar ju klassiskt ha flera/många surrounder per bakkanal i 5.1 för att ge ett jämt ljudfält bakåt i en stor sal med publik med väldigt olika placering i rummet. Många surrounder ökar ju också kapaciteten i bakkanalerna trots att man använder små högtalare. Jag tror att detta är viktigare att ha styr på först, innan man behöver funderar på fler kanaler.
Hur många subwoofrar man ska ha i .1 kanalen är ju en annan sak att fundera på. Det blir ju inte 5.2 bara för att man parallellkopplar två subwoofrar, men de jämnar ju till frekvensgången och ökar kapaciteten i basområdet om de är flera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-11 02:02

RolffRojs skrev:Få ett så diffust ljudfält som möjligt med få högtalare är väl kärnan i det hela.

Såg nu att jag skrev fel ovan. Byt ut "högtalare" med "kanaler". Jag vet inget om surround men diffusion/dekorrelation verkar vara viktigast. Denna artikel handlar om olika påverkan på signalen, bl a randomiserad fas, för att öka diffusion/dekorrelation: https://www.researchgate.net/publicatio ... nnel_Audio

Någon på forumet länkade i ett gammalt inlägg till ett klipp där en forskare redogjorde att 4 högtalare eller 5.1 gav bäst resultat. En array med många högtalare eller symmetrisk uppställning, dvs hög korrelation, gav sämst resultat.

Nu vet jag inte hur det funkar med multikanal men i stereo så låter alltid nedmixningen av 7.1 spåret bättre än 5.1, så en 7.1 apparat lär väl alltid låta bättre oavsett hur många kanaler som nyttjas.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 10:44

Evil_Homer skrev:
JonasB skrev:Mina funderingar gäller inte surroundhögtalarnas vara eller icke vara, utan i vilken ordning man borde addera dessa. Jag skriver "man" eftersom det främst inte gäller mig utan en budgetbio med 28 platser. Själv kör jag 4.3 (om skrivs så med 3 basmoduler) och är extremt nöjd.

Är i stort sett samma svar där, men vore nog bra att ha ett hum om vad det är för storlek på stället.

Är det tex som så att det är ett kompisgäng som har det ihop för att klämma en rulle, eller är det olika folk som ska nyttja stället.

Vad är källan, Netflix i standardutförande ala 5.1 som ska "mixas upp" till vad det nu blir för antal kanaler?

Berätta lite mer hur det är tänkt.

Ska ta reda på lite mer info. Det är mest dvd och blu-ray, kanske Netflix.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 10:51

RolffRojs skrev:28 personer i ett rum käkar nog upp en del SPL. Då du har lyckats få det så bra med fyra kanaler och subbar undrar jag om uppställningen eller rummet är asymmetrisk eller både och? Är bakhögtalarna vanliga eller dedikerade surrounder?

Fyra kanalerna som jag nämnde är alltså hemma hos mig och inte i det tilltänkta biorummet. I mitt rum har jag jobbat med att få ner efterklang och sidokanalerna är tre Ino a1 per sida delade vid 250hz för att inte vara så underdimensionerade mot övriga systemet. Vad menas med asymmetrisk uppställning? Vinkel till varje par av höger- och vänsterkanal är ganska symmetrisk.
Senast redigerad av JonasB 2021-02-11 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 11:00

paa skrev:Biografsalonger brukar ju klassiskt ha flera/många surrounder per bakkanal i 5.1 för att ge ett jämt ljudfält bakåt i en stor sal med publik med väldigt olika placering i rummet. Många surrounder ökar ju också kapaciteten i bakkanalerna trots att man använder små högtalare. Jag tror att detta är viktigare att ha styr på först, innan man behöver funderar på fler kanaler.
Hur många subwoofrar man ska ha i .1 kanalen är ju en annan sak att fundera på. Det blir ju inte 5.2 bara för att man parallellkopplar två subwoofrar, men de jämnar ju till frekvensgången och ökar kapaciteten i basområdet om de är flera.

Precis, min tanke är att ha flera högtalare per sidokanal. Men om det skulle bli ett par eller fyra kanaler över, vilka kanaler ger då mest "valuta för pengarna"?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-11 11:42

Det verkar svårt att hitta manualer för hur högtalare ska placeras i publika biografer, men jag hittade i alla fall denna manual från Procella som är ganska detaljerad:
https://procella.audio/download/1891/fe ... n%20v4.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-11 12:04

Jag skulle vilja veta lite mer för att kunna ge råd om antal kanaler och högtalare, t.ex:

Storlek på rummet, även höjd.
Möblering vid biotittande, antal rader, pers/rad.
Storlek på bildyta (proj/TV).
Befintlig utrustning (om någon).
Budget för åtgärd/investering.

Vad menas med att det kan bli ett par eller fyra kanaler över?

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 14:21

paa skrev:Det verkar svårt att hitta manualer för hur högtalare ska placeras i publika biografer, men jag hittade i alla fall denna manual från Procella som är ganska detaljerad:
https://procella.audio/download/1891/fe ... n%20v4.pdf

Tack! I denna fanns det även länkar till Dolby som var intressanta.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 14:36

Kalejdokom skrev:Jag skulle vilja veta lite mer för att kunna ge råd om antal kanaler och högtalare, t.ex:

Storlek på rummet, även höjd.
Möblering vid biotittande, antal rader, pers/rad.
Storlek på bildyta (proj/TV).
Befintlig utrustning (om någon).
Budget för åtgärd/investering.

Vad menas med att det kan bli ett par eller fyra kanaler över?

Rummet är 5,7x9,1x2,7 meter med duken på 5,7-väggen.
Fyra rader a 7 platser.
Projektor, vet ej storlek.
Min tanke är att plastiga befintliga "allt i ett"-ljud ska bytas. Dvd/blu-ray finns.
Extremt lite. Frontar, center och basmoduler kanske kan skramlas ihop med en inventering. Sidokanalerna kanske får byggs med bredbandare. Begangnad surroundförstärkare.
Beroende på vilken surroundförstärkare som används kan det bli några kanaler kvar efter att 5.1 är inkopplat.

Frågan kanske är så enkel som: Vad ska man koppla in på dessa 2-4 kanaler som blir över?
Senast redigerad av JonasB 2021-02-11 15:06, redigerad totalt 1 gång.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-11 14:48

JonasB skrev:Fyra kanalerna som jag nämnde är alltså hemma hos mig och inte i det tilltänkta biorummet. I mitt rum har jag jobbat med att få ner efterklang och sidokanalerna är tre Ino a1 per sida delade vid 250hz för att inte vara så underdimensionerade mot övriga systemet. Vad menas med asymmetrisk uppställning? Vinkel till varje par av höger- och vänsterkanal är ganska symmetrisk.

Med asymmetrisk uppställning menar jag att sidokanalerna inte hängs upp med millimeterprecision som en spegelbild av motsatt sida. I ett vardagsrum får sidokanalerna kanske hamna där det finns plats och det bör vara av godo pga av asymmetrin. Så säger iaf en hel del forskning.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-11 14:52

RolffRojs skrev:
JonasB skrev:Fyra kanalerna som jag nämnde är alltså hemma hos mig och inte i det tilltänkta biorummet. I mitt rum har jag jobbat med att få ner efterklang och sidokanalerna är tre Ino a1 per sida delade vid 250hz för att inte vara så underdimensionerade mot övriga systemet. Vad menas med asymmetrisk uppställning? Vinkel till varje par av höger- och vänsterkanal är ganska symmetrisk.

Med asymmetrisk uppställning menar jag att sidokanalerna inte hängs upp med millimeterprecision som en spegelbild av motsatt sida. I ett vardagsrum får sidokanalerna kanske hamna där det finns plats och det bör vara av godo pga av asymmetrin. Så säger iaf en hel del forskning.

Okej, då har jag det asymmetriskt, eftersom jag utgått från vinkel och har olika avstånd till sidoväggarna.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-02-12 11:01

Behövs en kanal per atmoshögtalare? Man kan inte paralellkopla dessa likt sidokanalerna?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-12 11:24

Dvd, skramla ihop, relativt stort rum.
Istället för att lägga pengarna på en nyare förstärkare och många högtalare så hade jag kört på 5.1 med två burkar per kanal i bak.
Och om det finns burkar kvar efter inventeringen och ni ser på någon blu-ray så 7.1,beroende på vad ni hittar så kör ett par, hittar ni ett par till så kör dom med.

Finns lixom ingen idé att skaffa högtalare och förstärkare för atmos om man väljer dvd eller liknande som källa.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi