Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Kan vi uppskatta surroudhögtalarnas betydelse för filmljudsupplevelsen? Finns sådana tester med "betygsättning" kanske? Vilka högtalare borde adderas efter klassiska 5.1 o.s.v (bortsett från antal basmoduler). Skulle även vara intressant att väga in vanligheten att det är mixas i dessa kanaler. T.ex. är det vanligt att gå från 5.1 till 7.1 men det kanske knappt händer något i sb-kanalerna? Använder man höjdkanaler i dag när atmos finns förresten?
RolffRojs skrev:Från denna tråden: viewtopic.php?f=9&t=71298
Ser ut som surround är rätta vägen att gå.
JonasB skrev:RolffRojs skrev:Från denna tråden: viewtopic.php?f=9&t=71298
Intressant! Det är typ en sådan graf jag tänkte på. Atmoskanaler skulle varit med dock.
Conan skrev:JonasB skrev:RolffRojs skrev:Från denna tråden: viewtopic.php?f=9&t=71298
Intressant! Det är typ en sådan graf jag tänkte på. Atmoskanaler skulle varit med dock.
Auro 3D som var med är väl nåt liknande med kanaler i taket?
rajapruk skrev:De flesta andra verkar uppskatta det mycket mer än vad jag gör. För mig är det överskattat. Hellre lite bättre frontsystem än lite sämre runt-om, tycker jag.
JonasB skrev:Mina funderingar gäller inte surroundhögtalarnas vara eller icke vara, utan i vilken ordning man borde addera dessa. Jag skriver "man" eftersom det främst inte gäller mig utan en budgetbio med 28 platser. Själv kör jag 4.3 (om skrivs så med 3 basmoduler) och är extremt nöjd.
Men i detta fall är nog en center att föredra.
RolffRojs skrev:Få ett så diffust ljudfält som möjligt med få högtalare är väl kärnan i det hela.
Evil_Homer skrev:JonasB skrev:Mina funderingar gäller inte surroundhögtalarnas vara eller icke vara, utan i vilken ordning man borde addera dessa. Jag skriver "man" eftersom det främst inte gäller mig utan en budgetbio med 28 platser. Själv kör jag 4.3 (om skrivs så med 3 basmoduler) och är extremt nöjd.
Men i detta fall är nog en center att föredra.
Är i stort sett samma svar där, men vore nog bra att ha ett hum om vad det är för storlek på stället.
Är det tex som så att det är ett kompisgäng som har det ihop för att klämma en rulle, eller är det olika folk som ska nyttja stället.
Vad är källan, Netflix i standardutförande ala 5.1 som ska "mixas upp" till vad det nu blir för antal kanaler?
Berätta lite mer hur det är tänkt.
RolffRojs skrev:28 personer i ett rum käkar nog upp en del SPL. Då du har lyckats få det så bra med fyra kanaler och subbar undrar jag om uppställningen eller rummet är asymmetrisk eller både och? Är bakhögtalarna vanliga eller dedikerade surrounder?
paa skrev:Biografsalonger brukar ju klassiskt ha flera/många surrounder per bakkanal i 5.1 för att ge ett jämt ljudfält bakåt i en stor sal med publik med väldigt olika placering i rummet. Många surrounder ökar ju också kapaciteten i bakkanalerna trots att man använder små högtalare. Jag tror att detta är viktigare att ha styr på först, innan man behöver funderar på fler kanaler.
Hur många subwoofrar man ska ha i .1 kanalen är ju en annan sak att fundera på. Det blir ju inte 5.2 bara för att man parallellkopplar två subwoofrar, men de jämnar ju till frekvensgången och ökar kapaciteten i basområdet om de är flera.
paa skrev:Det verkar svårt att hitta manualer för hur högtalare ska placeras i publika biografer, men jag hittade i alla fall denna manual från Procella som är ganska detaljerad:
https://procella.audio/download/1891/fe ... n%20v4.pdf
Kalejdokom skrev:Jag skulle vilja veta lite mer för att kunna ge råd om antal kanaler och högtalare, t.ex:
Storlek på rummet, även höjd.
Möblering vid biotittande, antal rader, pers/rad.
Storlek på bildyta (proj/TV).
Befintlig utrustning (om någon).
Budget för åtgärd/investering.
Vad menas med att det kan bli ett par eller fyra kanaler över?
JonasB skrev:Fyra kanalerna som jag nämnde är alltså hemma hos mig och inte i det tilltänkta biorummet. I mitt rum har jag jobbat med att få ner efterklang och sidokanalerna är tre Ino a1 per sida delade vid 250hz för att inte vara så underdimensionerade mot övriga systemet. Vad menas med asymmetrisk uppställning? Vinkel till varje par av höger- och vänsterkanal är ganska symmetrisk.
RolffRojs skrev:JonasB skrev:Fyra kanalerna som jag nämnde är alltså hemma hos mig och inte i det tilltänkta biorummet. I mitt rum har jag jobbat med att få ner efterklang och sidokanalerna är tre Ino a1 per sida delade vid 250hz för att inte vara så underdimensionerade mot övriga systemet. Vad menas med asymmetrisk uppställning? Vinkel till varje par av höger- och vänsterkanal är ganska symmetrisk.
Med asymmetrisk uppställning menar jag att sidokanalerna inte hängs upp med millimeterprecision som en spegelbild av motsatt sida. I ett vardagsrum får sidokanalerna kanske hamna där det finns plats och det bör vara av godo pga av asymmetrin. Så säger iaf en hel del forskning.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Rockdude och 13 gäster