Kraniet skrev:De där tunna Dayton ser ut att ge ganska låg dist om de monteras med vänd polaritet--//snip//--
edit: men passar kanske lite dåligt i basreflex..
Ja, de har stora asymmetriska olinjäriteter men 12:ans tredjeton ligger ju som ett streck. Det är uppenbart att det är därför som I-ors skiss kör just med fasvända element. Även om det inte fanns några Klippel-diagram med den här gången tycker jag det är det intressant att se distorsionskurvan när elementet passerar genom sina styvhets-, dämpnings- och massakontrollerade områden. "Basreflexlämpligheten" har jag inte kollat men man kan ju använda porten för olika saker (tonkurva, kapacitet eller både/och). De flesta tillgängliga baselement med låg Vas brukar i alla fall statistiskt sett kräva långa portar eller slavbas eftersom relativt låga Qts kräver små lådor. Och det är väl det som efterfrågas. Man skulle ju kunna para lågt Vas med högre Q-värde och Fs så att lådan inte blir lika kritisk men så verkar man sällan göra med hifielement. Vet inte varför.
/DQ-20
EDIT: Jag funderar också på om man kan göra några roliga kopplingar av DVC-elementen (serie/parallell) för att få ytterligare "distortion cancellation" utöver den som sker akustiskt.