Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav DQ-20 » 2021-02-10 11:57

Kraniet skrev:De där tunna Dayton ser ut att ge ganska låg dist om de monteras med vänd polaritet--//snip//--
edit: men passar kanske lite dåligt i basreflex..

Ja, de har stora asymmetriska olinjäriteter men 12:ans tredjeton ligger ju som ett streck. Det är uppenbart att det är därför som I-ors skiss kör just med fasvända element. Även om det inte fanns några Klippel-diagram med den här gången tycker jag det är det intressant att se distorsionskurvan när elementet passerar genom sina styvhets-, dämpnings- och massakontrollerade områden. "Basreflexlämpligheten" har jag inte kollat men man kan ju använda porten för olika saker (tonkurva, kapacitet eller både/och). De flesta tillgängliga baselement med låg Vas brukar i alla fall statistiskt sett kräva långa portar eller slavbas eftersom relativt låga Qts kräver små lådor. Och det är väl det som efterfrågas. Man skulle ju kunna para lågt Vas med högre Q-värde och Fs så att lådan inte blir lika kritisk men så verkar man sällan göra med hifielement. Vet inte varför.

/DQ-20

EDIT: Jag funderar också på om man kan göra några roliga kopplingar av DVC-elementen (serie/parallell) för att få ytterligare "distortion cancellation" utöver den som sker akustiskt.
Senast redigerad av DQ-20 2021-02-10 12:56, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 12:28

music4ever skrev:
I-or skrev:Referensnivån för .1-kanalen är satt till maximalt 115 dB, d.v.s. det finns ingen "circle of confusion" här. Volymkontrollen tappar då sin funktion.

Inte sant. Volymkontrollen funkar hur bra som helst, så det stämmer ej. Finns absolut inget som tvingar en att ha en vissa volym vid film eller musik.
Både vid film och viss musik så kan kraven va väsentligt högre än vad de flesta bassystem kan fixa, för oss som gillar att spela på lite ibland.

Naturligtvis kan du välja hur högt du vill spela, men nivåerna är noga definierade i standard och skall ej avvika från spec vid korrekt återgivning. Vid mixning har man maximalt 115 dB från .1-kanalen och 105 dB från frontkanalerna.

Det var fortfarande inte detta frågan handlade om, man kan mycket väl ta i en del (jag gör det alltid själv), men då ska man dimensionera så att man kan spela subjektivt odistorderat i hela det hörbara området och inte bara i basen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-10 13:06

Slängde in data från Daytons uppgifter i mitt urgamla simuleringsprogram. Fick detta för 10 och 12-tummaren. Alla lådor 40 L slutna som basreflex. Basreflexlådor med en port avstämd till 25 Hz (dia 8x54 cm).

Överst max SPL med 250 W inmatat, ett element. Inget rumsbidrag med. Nedre impulssvaren. 12-tummaren ger minimalt tillskott i botten.

soffsub-simuleringar.jpg
soffsub-simuleringar.jpg (176.41 KiB) Visad 3776 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 13:13

Okej, vilket av 10 resp 12 tummaren skulle du välja RogerGustavsson?

Bra pris på 12an , tycker jag
https://www.audiophonics.fr/en/hautparl ... 12541.html

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 13:17

Kraniet skrev:De där tunna dayton ser ut att ge ganska låg dist om de monteras med vänd polaritet

https://audioxpress.com/article/Test-Be ... Subwoofers

[ Bild ]

edit: men passar kanske lite dåligt i basreflex..

Nej, de fungerar utmärkt i basreflex med en rumsanpassad avrullning mot låga frekvenser. Notera att jag alltid modellerar basmoduler i fri rymd, alltså 4 pi...

soffbas1.jpg
soffbas1.jpg (28.49 KiB) Visad 3762 gånger

...eftersom man då till detta direkt kan lägga korrekt simulerade rumsbidrag om bortåt 20 dB vid 20 Hz och kanske 10 dB vid 80 Hz (detta är bara några exempel för någorlunda normala rum):

roomfr2.jpg
roomfr2.jpg (28.49 KiB) Visad 3762 gånger

Maximala ljudtrycksnivåer beror till stor del på hur portarna utformas, men som synes i Voice Coil-mätningarna blir distorsionen mycket låg när man släcker ut andratonsdistorsionen. Faktum är att man nog får betala riktigt stora pengar för att slå dessa prestanda. Det är oerhört effektivt att utnyttja dubbla element på det här sättet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 14:05

Nu kollade jag lite närmare vilka rumsbidrag man kan förvänta sig med en soffbas i en typisk uppställning och dessa blir mycket annorlunda än de ovan som gäller för de mer normala uppställningar som syns ovan. Svårigheterna ligger huvudsakligen i att basmodulen hamnar mitt i rummet i breddled, vilket reducerar bidragen under 50 Hz betydligt.

För typiska rum kommer man därför att antingen behöva stämma av på ett annat sätt eller, mycket hellre, ekvalisera frekvensgången för en soffbas.
Senast redigerad av I-or 2021-02-10 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-02-10 14:06

I-or skrev:Nu kollade jag lite närmare vilka rumsbidrag man kan förvänta sig med en soffbas i en typisk uppställning och dessa blir mycket annorlunda än de ovan som gäller för de mer normala uppställningar som syns ovan.

För typiska rum kommer man därför att antingen behöva stämma av på ett annat sätt eller, mycket hellre, ekvalisera frekvensgången för en soffbas.

Behöver man inte korrigera tidsdomänen också med tanke på avstånden mellan elementen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 14:19

Nej, tidsdomänen har i stort sett ingen betydelse under 80 Hz i rum. Frekvensgång är helt enkelt det enda vi uppfattar här.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 14:19

För dem som har plats för en liten låda bredvid soffan, men dåligt med plats under, kan göra ett mellanting som på bild. Ett element på vardera sida och resten av lådan så hög man önskar.
20160426230942_Photo-1-The-Hideaway-TL-Sub.jpg
20160426230942_Photo-1-The-Hideaway-TL-Sub.jpg (198.03 KiB) Visad 3709 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 14:20

OT
Hum, jag undrar . Har bekanta och i den familjen är mannen som förr gillade hifi men har av tryck från familjen sålt sitt hifi system ( fult, stort, opassande enligt frugan). De kör i dagsläget något sonusliknande men han saknar en vettig basmodul. Om det skulle kunna gå att få till en integration , smidig sådan,. Dessutom enkel att tex ekvivalisera, .....

Det får väl bli i en annan tråd . Om det skulle bli aktuellt. :)

P.s sa i ett inlägg ovan oss amatörer. Vill vara 100% glasklar med att det såklart finns riktigt duktiga hel och halvproffs här på forumet. Kom på att det kanske kunde missuppfattas. Gäller att vara tydlig på den punkten. Menade väl mest mig själv. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-10 14:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-10 14:24

Ja, rumsbidragen borde väl bli lägre då väggar typiskt borde hamna längre bort med en under-soffan-placering och reflex från vägg kommer mer ur fas jmf ljud direkt från subben.

Subben som skissats på skulle också kunna användas som lättgömd väggplacerad. Gardinskenebeslag med byggdjup 15 och 20 cm är inte svårhittade och om ett draperi hamnar längre ut än vanliga ca 10 cm är det oftast bara fördelaktigt . Portarna pekandes horisontellt eller vertikalt vid väggplacering och vilket som är lämpligast kan nog variera. Färre legobitar istoppade för småbarnsfamiljen, mindre / fler problem från rumsresonanser beroende på takhöjd etc.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 15:35

Här är en s.k. plate amp som skulle passa som hand i handske för detta projekt. CE-märkt, 350 W i 4 ohm, variabel delningsfrekvens och, mycket viktigt, med en inbyggd ekvaliseringsfunktion om +5 dB vid 25 Hz, vilket vi behöver i soffbasuppställning. Dessutom har den auto-on och är hp-filtrerad vid 15 Hz. Allt för 150 USD (sample): https://www.alibaba.com/product-detail/For-Subwoofer-500W-HiFi-Super-Bass_60797111347.html?spm=a2700.7724857.0.0.1f9ba758IZmcMo&bypass=true

Eventuellt ställer nätanslutningen till det en aning på höjden, men nästan alltid finns det en hel del plats under soffan för mindre utskjutande delar.

För de flesta är en integrerad och inbyggd lösning som denna att föredra även om det finns närmast oändligt många sätt att lösa delning/förstärkning/ekvalisering, vilka är helt beroende av vad man använder för övrig utrustning. Jag tänker inte gå in närmare på detta eftersom det är ett oerhört omfattande område.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 15:44

Vistron förstärkare. Om den är bra så är den bra ( ursäkta självklarheter ). Det finns många kort /stärkare från Kina. Jag kan inte avgöra om de är vettigt konstruerade . Men rekommenderar du den I-or så ....Himla bra pris . :)

Lite mysko beställning :

93,50 US$
-
0
+
Samples:
$150.00/Piece | 1 Piece (Min. Order) | Buy Samples
Customization:
Customized logo(Min. Order: 300 Pieces)
Customized packaging(Min. Order: 300 Pieces)
Graphic customization(Min. Order: 300 Pieces)
Frequency(Min. Order: 300 Pieces)
Any others design(Min. Order: 300 Pieces)

Verkar vara riktat till företag, hum..

För övrigt. Tycker detta är en mycket intressant och spännande tråd.!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-10 17:12

I-or skrev:Här är en s.k. plate amp som skulle passa som hand i handske för detta projekt. CE-märkt, 350 W i 4 ohm, variabel delningsfrekvens och, mycket viktigt, med en inbyggd ekvaliseringsfunktion om +5 dB vid 25 Hz, vilket vi behöver i soffbasuppställning. Dessutom har den auto-on och är hp-filtrerad vid 15 Hz. Allt för 150 USD (sample): https://www.alibaba.com/product-detail/For-Subwoofer-500W-HiFi-Super-Bass_60797111347.html?spm=a2700.7724857.0.0.1f9ba758IZmcMo&bypass=true

Eventuellt ställer nätanslutningen till det en aning på höjden, men nästan alltid finns det en hel del plats under soffan för mindre utskjutande delar.

För de flesta är en integrerad och inbyggd lösning som denna att föredra även om det finns närmast oändligt många sätt att lösa delning/förstärkning/ekvalisering, vilka är helt beroende av vad man använder för övrig utrustning. Jag tänker inte gå in närmare på detta eftersom det är ett oerhört omfattande område.

Det är ju så bra att man knappt tror att det är sant... en aktiv sub, med denna kapacitet och som går att gömma undan för ca. 5k. Är ju inget annat än magiskt! :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 18:03

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-02-10 18:06

Baffel skrev:https://youtu.be/c2_xWTSyCuU

Någon kommentar till denna länk, något du vill ha sagt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 18:09

Låt: A Kind of Magic Hann inte lägga dit det innan du kommenterade . :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 18:22

Om man är lite smidig går det normalt sett bra att beställa samples för "utvärdering", man behöver inte direkt tala om att man är Svenne Självbyggare. Vistron är utvecklade i USA och tillverkade i Kina, så därför verkar deras produkter ungefär tio gånger vettigare än typiskt Kina-junk. Använder man DSA-350 får man koppla alla fyra spolar parallellt för en minimumimpedans om ca 1,1 ohm vid 23 Hz (kom ihåg att vända polariteten till det ena elementet).

Även om DSA-350 (eller DSA-500 om man vill) tar hand om LP-filtreringen måste man förstås HP-filtrera topparna också på lämpligt sätt. Jag kan inte nog understryka vilka enorma fördelar man har om man använder dator i den här typen av sammanhang. Man löser delning och ekvalisering hur enkelt som helst. Diversiteten mellan olika system är dock enorm, så jag överlåter detta med varm hand till GDS:arna.

Här är en version med enkla slitsportar som uppvisar betydligt bättre portprestanda än cirkulära dito och som dessutom är betydligt billigare. Externa mått på lådan är nu 150x60x12 cm (+ 2 cm höga fötter för en totalhöjd om 14 cm, vilket var ett krav från TS). Materialet är fortfarande plywood med en tjocklek om 12 mm. Aktiv volym är ca 66 liter. Slitsportarna är 60 cm långa och 1,7 cm höga och man kan vinkla de sista 6 centimeterna i de båda ändarna med ca 15 grader avslutat med en liten radie om man vill ha ett enkelt bygge (jag fasade bara av bitarna i ritningen som illustration).

soffbas3.png
soffbas3.png (68.23 KiB) Visad 3575 gånger

Ungefär så här högt kan soffbasen spela utan orimligt hög distorsion på en meters håll i frifält (mer typiska halvrymdsförhållanden ger 6 dB högre nivåer än nedan):

soffbas2.jpg
soffbas2.jpg (31.09 KiB) Visad 3575 gånger

Rumsbidragen blir relativt sett betydligt mindre eftersom man dels sitter mycket närmare basmodulen, dels för att basmodulen är placerad en bit ut i rummet (5x4 m rum med soffan 1,5 m ut från väggen):

soffbas3.jpg
soffbas3.jpg (22.46 KiB) Visad 3575 gånger

Ekvalisering är som vanligt ett måste för bästa resultat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-10 18:40

Som förstås sker i den analoga domänen. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-10 22:11

I-or skrev:Naturligtvis kan du välja hur högt du vill spela, men nivåerna är noga definierade i standard och skall ej avvika från spec vid korrekt återgivning. Vid mixning har man maximalt 115 dB från .1-kanalen och 105 dB från frontkanalerna.

Det var fortfarande inte detta frågan handlade om, man kan mycket väl ta i en del (jag gör det alltid själv), men då ska man dimensionera så att man kan spela subjektivt odistorderat i hela det hörbara området och inte bara i basen.

Vilket är trams lika väl som man "måste" lyssna på musik på exakt samma ljudnivå som producenten/mixaren/masteringspersonen hörde den på.

Och självklart så behöver man ljudtryckskapacitet över 80 hz också. Men många filmer och musik, kräver mycket av basen om man vill ha låg dist och kunna spela med rejält ljudtryck. T ex början av Edge of tomorrow. Nog rätt många som har en distfest där eller som skadat subwoofern.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-02-10 22:33

M4E, Tror du missar eller bortser från huvudfrågan. Här pratar vi suboptimering i dubbel bemärkelse såsom Almen fyndigt noterade tidigare i tråden. :)

Beakta vad som skrivits i andra trådar kring distorsion och ljudtryckskapacitet, så nyanseras bilden.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-10 22:47

I-or skrev:Om man är lite smidig går det normalt sett bra att beställa samples för "utvärdering", man behöver inte direkt tala om att man är Svenne Självbyggare. Vistron är utvecklade i USA och tillverkade i Kina, så därför verkar deras produkter ungefär tio gånger vettigare än typiskt Kina-junk. Använder man DSA-350 får man koppla alla fyra spolar parallellt för en minimumimpedans om ca 1,1 ohm vid 23 Hz (kom ihåg att vända polariteten till det ena elementet).

Även om DSA-350 (eller DSA-500 om man vill) tar hand om LP-filtreringen måste man förstås HP-filtrera topparna också på lämpligt sätt. Jag kan inte nog understryka vilka enorma fördelar man har om man använder dator i den här typen av sammanhang. Man löser delning och ekvalisering hur enkelt som helst. Diversiteten mellan olika system är dock enorm, så jag överlåter detta med varm hand till GDS:arna.

Här är en version med enkla slitsportar som uppvisar betydligt bättre portprestanda än cirkulära dito och som dessutom är betydligt billigare. Externa mått på lådan är nu 150x60x12 cm (+ 2 cm höga fötter för en totalhöjd om 14 cm, vilket var ett krav från TS). Materialet är fortfarande plywood med en tjocklek om 12 mm. Aktiv volym är ca 66 liter. Slitsportarna är 60 cm långa och 1,7 cm höga och man kan vinkla de sista 6 centimeterna i de båda ändarna med ca 15 grader avslutat med en liten radie om man vill ha ett enkelt bygge (jag fasade bara av bitarna i ritningen som illustration).

soffbas3.png

Ungefär så här högt kan soffbasen spela utan orimligt hög distorsion på en meters håll i frifält (mer typiska halvrymdsförhållanden ger 6 dB högre nivåer än nedan):

soffbas2.jpg

Rumsbidragen blir relativt sett betydligt mindre eftersom man dels sitter mycket närmare basmodulen, dels för att basmodulen är placerad en bit ut i rummet (5x4 m rum med soffan 1,5 m ut från väggen):

soffbas3.jpg

Ekvalisering är som vanligt ett måste för bästa resultat.

Utifrån ovan känns nu projektet görligt, och särskilt så känns det som att det är värt att testa då kostnaden hålls nere. När det gäller inställningar o dylikt behöver jag nog ta in hjälp. Jag kan inte helt enkelt. Även om det är enkelt. Men det är ju allt när man redan kan... :) Det här måste för övrigt vara superintressant som byggsats att skapa som paketerad produkt. Denna passar ju under väldigt många soffor!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-10 22:57

Morello skrev:Som förstås sker i den analoga domänen. 8)

Ekvalisering kan lika gärna göras i den digitala domänen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-10 22:58

music4ever skrev:Vilket är trams lika väl som man "måste" lyssna på musik på exakt samma ljudnivå som producenten/mixaren/masteringspersonen hörde den på.

Ingen har påstått det. Det gäller bara film som till skillnad från musik har en de facto standard på 105 dB peak i lyssningsplats och 115 dB peak i LFE-kanalen (vilket är typ "skitastarkt"). Eftersom det finns en fast standard så behöver man i princip inte röra volymkontrollen när man väl kalibrerat in systemet (genom att spela rosa brus till 85 dB i lyssningsplats (C-vägt) och kalibrera den nivån till -20 dB. Fast det finns ju ingen som tvingar en att kalibrerar någonting. "Viskningar och rop" kan kanske bli "Gallskrik och vrål" vid + 10 dB?

Musik får man forfarande ratta in som man vill, till grannars fromma och förfäran.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-10 22:58

petersteindl skrev:
Morello skrev:Som förstås sker i den analoga domänen. 8)

Ekvalisering kan lika gärna göras i den digitala domänen.

Ja, det torde vara självklart och uppenbart.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 00:20

Insåg plötsligt att lådan nu har blivit så låg att man behövde ändra på avstyvningarna för att inte skapa inre delkaviteter (som möjligen hade ställt till det en aning). Jag reducerade också höjden på slitsportsminibafflarna till 1 cm (ändringar i blått):

soffbas4.png
soffbas4.png (73.61 KiB) Visad 3369 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-11 00:27

music4ever skrev:
I-or skrev:Naturligtvis kan du välja hur högt du vill spela, men nivåerna är noga definierade i standard och skall ej avvika från spec vid korrekt återgivning. Vid mixning har man maximalt 115 dB från .1-kanalen och 105 dB från frontkanalerna.

Vilket är trams lika väl som man "måste" lyssna på musik på exakt samma ljudnivå som producenten/mixaren/masteringspersonen hörde den på.

Och självklart så behöver man ljudtryckskapacitet över 80 hz också. Men många filmer och musik, kräver mycket av basen om man vill ha låg dist och kunna spela med rejält ljudtryck. T ex början av Edge of tomorrow. Nog rätt många som har en distfest där eller som skadat subwoofern.

För bioljud 7.1 eller liknande är det inte nödvändigtvis en suboptimering...
Detta beror på att väldigt mycket energi kan läggas i subkanal på bioljud soundtrack och inte minst! därför att man inte vet hur det skall låta riktigt över 80 Hz...
Man har ingen inre referens...

För musik är det däremot suboptimering att ha 6-12 basmoduler med 10-12" element och sedan köra det mot ett par OA51.X med 7" element som jag själv gjorde, eller såsom är ganska vanligt här på forumet, Ino-toppar med 5,25 eller 6,5" basar och 6-8 Inobasar.

Det mäter snyggt/rätt speciellt om man kanske utnyttjar basarna genom att sprida ut dem och få en smula mindre rumsproblem.

Spelar man sedan riktigt starkt, -man har ju massor av kapacitet i basområdet så detta område komprimerar inte i första taget, får man ett tapp i energinivå i området typ 80-300 Hz som avslöjar sig om man jämför med riktig musik.... Det saknas dynamik.
För att det inte skall bli suboptimering får man köra sitt stora bassystem mot/med större golvhögtalare med större baselement eller flera baselement.

I mitt fall med OA51.X fick jag lägga till ett par midbaslådor med dubbla Volt 2500.1 10" element i varje mellan typ 80-300 Hz för att täppa till luckan av energitapp.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-11 00:34

Ja, helt riktigt, men man har problem även i det övre mellanregistret och diskanten som i princip alltid distorderar ganska illa vid ljudtrycksnivåer över kanske 95-105 dB, 1 m (beroende på högtalaren ifråga). Detta gäller även högtalare som marknadsförs som lågdistorderande.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-11 00:39

I-or skrev:Ja, helt riktigt, men man har problem även i det övre mellanregistret och diskanten som i princip alltid distorderar ganska illa vid ljudtrycksnivåer över kanske 95-105 dB, 1 m (beroende på högtalaren ifråga). Detta gäller även högtalare som marknadsförs som lågdistorderande.

För att komma en bit på vägen där kör jag då Purifi bas och bliesma-t34a-4 diskant
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-11 00:42

DQ-20 skrev:
music4ever skrev:Vilket är trams lika väl som man "måste" lyssna på musik på exakt samma ljudnivå som producenten/mixaren/masteringspersonen hörde den på.

Ingen har påstått det. Det gäller bara film som till skillnad från musik har en de facto standard på 105 dB peak i lyssningsplats och 115 dB peak i LFE-kanalen (vilket är typ "skitastarkt"). Eftersom det finns en fast standard så behöver man i princip inte röra volymkontrollen när man väl kalibrerat in systemet (genom att spela rosa brus till 85 dB i lyssningsplats (C-vägt) och kalibrera den nivån till -20 dB. Fast det finns ju ingen som tvingar en att kalibrerar någonting. "Viskningar och rop" kan kanske bli "Gallskrik och vrål" vid + 10 dB?

Musik får man forfarande ratta in som man vill, till grannars fromma och förfäran.

/DQ-20

Tror inte det finns en enda person som alltid lyssnar på film i ett fast kalibrerat läge. Även på hemmabioforum som avsforum så läser man ständigt om att de lyssna "-10dB", "-13dB", etc. Så man får ratta precis som man vill med film också, nonsens att påstå annat.
Sen finns det ju folk, även på detta forum, som använder "verklighetens" ljudtryck som referens för hur man ska lyssna på musik. Vilket är lika mycket nonsens det med. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi