Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Klass D förstärkare är visst extra känsliga för störningar pga switchande nätdel som även avger högfrekvent skräp.
Michael skrev:RolffRojs skrev:Klass D förstärkare är visst extra känsliga för störningar pga switchande nätdel som även avger högfrekvent skräp.
Ursäkta men denna mening får jag inte till, klarar inte av att tolka den. Skulle du vilja förtydliga vad du försöker berätta?
T.ex. vad avser du med "förstärkare", hela apparaten eller förstärkarkortet/modulen inuti, exkl. nätdel?
Vilken del är "extra känslig"; förstärkarkortet, nätdelen eller något annat?
//Michael
rikkitikkitavi
Morello
Frisk skrev: Märkningen må måste ju innefatta montage i korrekt låda, räcker en trälåda eller är den testad och godkänd i en skärmande metallåda?
Baffel skrev:RolffsRojs:
Skickar ut? Menar du om det tex saknas filterkomponenter? Typ denna:
viewtopic.php?f=10&t=71263
Frisk skrev:Att jämföra pris mellan svensk butik och direkt på alibaba blir inte riktigt rättvist... den verkade dessutom ha rätt mycket kringlogik inbyggt.
Menar du miniDSP? Det är en svensk webbutik så nog bör det ha godkänts. Förmodat dubbelisolerad den med och bör då vara klar att trycka in i en (trä)låda?Denna säljs som en modul för att bygga en egen produkt av, vore intressant att veta vad den är godkänd för. Kan man godkänna en helt passiv produkt med kravet på att den som implementerar godkänner hela konstruktiinen. Jag tror man kan det.
Det blir ju en annan sak med anslutna högtalare och kablar insignal etc. Men det känns som det blir ett stort ansvar för kunden... undra om man får sälja så till privatperson?
Den bilden är från Vistron-plattan.Ja, kvadrat i kvadrat ska vara dubbelisolerad, det blir den väl inte innan den är monterad i korrekt låda, om bilderna stämmer med hur den levereras.
RolffRojs skrev:Menar du miniDSP? Det är en svensk webbutik så nog bör det ha godkänts. Förmodat dubbelisolerad den med och bör då vara klar att trycka in i en (trä)låda?Frisk skrev:Denna säljs som en modul för att bygga en egen produkt av, vore intressant att veta vad den är godkänd för. Kan man godkänna en helt passiv produkt med kravet på att den som implementerar godkänner hela konstruktiinen. Jag tror man kan det.
Det blir ju en annan sak med anslutna högtalare och kablar insignal etc. Men det känns som det blir ett stort ansvar för kunden... undra om man får sälja så till privatperson?
RolffRojs skrev:Den bilden är från Vistron-plattan.Frisk skrev:Ja, kvadrat i kvadrat ska vara dubbelisolerad, det blir den väl inte innan den är monterad i korrekt låda, om bilderna stämmer med hur den levereras.
RolffRojs skrev:Japp, och jag vet inte ett skvatt om dem här grejorna. En snabb googling ger dock vid handen att EMC-skydd ingår i CE-märkningen. Som konsument får jag lita på CE-märkningen.
RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
Vistron, aka Noname för allmänheten, seriös OEM-tillverkare har ferriter. miniDSP, välrenommerat märke som riktar sig direkt till slutkund saknar ferriter. Det har talats en del om främst skräpet Klass D skickar ut här Faktiskt och då undrar jag om det är avsaknaden av ferriterna som är den stora boven.
RolffRojs skrev:Frisk skrev: Märkningen må måste ju innefatta montage i korrekt låda, räcker en trälåda eller är den testad och godkänd i en skärmande metallåda?
Det finns en ikon på plattan, kvadrat i en kvadrat, som jag inte vet vad betyder men gissar på dubbelskärmad?
RogerGustavsson skrev:RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
Vistron, aka Noname för allmänheten, seriös OEM-tillverkare har ferriter. miniDSP, välrenommerat märke som riktar sig direkt till slutkund saknar ferriter. Det har talats en del om främst skräpet Klass D skickar ut här Faktiskt och då undrar jag om det är avsaknaden av ferriterna som är den stora boven.
miniDSP-grunkan har en ICE-power-modul som förmodligen är testad fram- och baklänges.
imac skrev:RolffRojs skrev:Frisk skrev: Märkningen må måste ju innefatta montage i korrekt låda, räcker en trälåda eller är den testad och godkänd i en skärmande metallåda?
Det finns en ikon på plattan, kvadrat i en kvadrat, som jag inte vet vad betyder men gissar på dubbelskärmad?
Klippt från K&C
Dubbelisolerade apparater
Apparater som inte har en skyddsjordning ska använda extra isolering. Det innebär att utrustningen är extra skyddad så att risken för att höljet ska bli strömförande minimeras. Apparater med denna extra isolering kallas dubbelisolerade och ska vara märkta med en dubbel-fyrkantssymbol.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... n-i-hemmet
RogerGustavsson skrev:RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
miniDSP-grunkan har en ICE-power-modul som förmodligen är testad fram- och baklänges.
Belker skrev:RogerGustavsson skrev:RolffRojs skrev:Frågan gäller alla Klass D i allmänhet. Den översta modulen har ferritringar på ström-, högtalarkabel och två DC-kablar. Den nedre är denna: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-ice-250/
Man kan också notera att samma attityd inte råder gentemot Hypex och Purify. Där råder allmän missstänksamhet på faktiskt map emc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster