Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Tangband » 2021-02-13 16:31

goat76 skrev:Eftersom man faktiskt hör en relativt tydlig skillnad på ljudet när det delas vid 100 Hz 24dB/Oktav och där delningarna inte spelas från samma riktning (vilket vi alla kunde höra i de tester jag gjorde i en annan tråden), så borde väl de flesta inse att någon/några viktiga mätaspekter uteblivit från ekvationen. Allt som går att höra går naturligtvis att mäta, sen är det ju väldigt viktigt att man vet hur diverse mätningar sedan bör vägas mot varandra för att uppnå ett resultat som överensstämmer med det man hör.

Bara för att de lägre frekvenserna är svåra att avgöra riktning på i rum, måste det utesluta att hörseln inte kan avgöra att dessa frekvenser iallafall inte längre kommer från samma riktning/punkt som de högre frekvenserna?

Här är testet och beskrivningen hur det var gjort:
goat76 skrev:Ny dag och nytt test! :)

Det här testet består av en ljudfil vars första fjärdedel (1/4) är basen odelad spelad endast i vänstra högtalaren. Denna "mono-bas" består egentligen av två ljudfiler panorerade tillsammans till vänstra kanalen, den ena har högpassfilter vid 100 Hz och den andra har lågpassfilter vid 100 Hz. Detta är gjort för att det inte ska råda några som helst tvivel på att andra fjärdedelen (2/4) av klippet inte har exakt samma fas som den första delen, vilket är testat med nulltest (med total utsläckning) innan det lägre registret av denna del (2/4) flyttats till högra kanalen för simulerad delning.
I denna andra fjärdedel (2/4) ligger alltså högpass-delen i vänstra kanalen, och lågpass-delen i högra kanalen. Den är även höjd i ljudstyrka med 0,5 dB jämfört med första delen för att de ska uppfattas mer lika i ljudstyrka.

I den tredje fjärdedelen (3/4) av ljudklippet spelas endast lågpass-delen filtrerad vid 100 Hz upp i vänstra kanalen, och i sista fjärdedelen (4/4) spelas samma lågpass-del upp i endast högra kanalen. Mellan dessa tycker jag det blir det väldigt tydligt och enkelt att lokalisera riktningen på om basljudet kommer från vänster eller från höger.

Alla delningar i ljudklippet har branthet på 24 dB/Oktav.

https://www.dropbox.com/s/0v7dv1zpdy3sy ... 2.wav?dl=0

OBS! Jag vill inte ha någon hätsk debatt tack. :)

Nej det ska vi inte ha :) .

Nu har jag lyssnat och genom mina perfekt installerade ( tune-method ) Genelec 8340 är det väldigt enkelt att höra en skillnad. Trots ett relativt odämpat lyssningsrum hos mig.
Tack för en klargörande test, för mig ivartfall. :)

Jag tycker ni som inte gjort det redan bör lyssna på klippen.
En ensam subbas som delas vid 100 Hz 24 db/okt är helt oanvändbar för seriös musiklyssning, anser jag.

Goat76 - det vore även intressant om det går att höra skillnad med samma sorts klipp men en delning vid 50 Hz istället.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-13 16:43

Det lilla experimentet bevisar absolut ingenting, vilket jag redan ganska omfattande har kommenterat i tråden som länkas till ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 16:51

Jag vet I-or. Tänkte lägga till : Eller så läser man på vad vetenskapen kommit fram till . Det I-or säger och hänvisar till i sina länkar.
Vad det gäller lokalisera ljud subwoofer. Det att läsa vad forskningen kommit fram till är ju dessutom smartare än att förstöra golvet och få ryggskott när man släpar runt på en stor tung subwoofer. :)

Fattar inte riktigt denna aversion mot vetenskap när det kommer till just hifi.

Eller för den delen tex vad en kunnig mekaniker säger . Jag står ju inte och käftar med min bilmekaniker om han säger att så här ligger det till. Inte tusan går jag då hem och testar och kör något eget hittepå.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-13 17:02

I-or skrev:Det lilla experimentet bevisar absolut ingenting, vilket jag redan ganska omfattande har kommenterat i tråden som länkas till ovan.

Vi kan ju naturligtvis göra fler och mer omfattande/fördjupade tester, men det lilla experimentet visar ändå att det i vissa fall, beroende på vad musiken pestår av, kan ge en ljudlig skillnad beroende på var de delade ljuden riktningsmässigt kommer ifrån.

Man kan naturligtvis argumentera för att förändringen som sker med det enskilda basljudet i en komplex ljudmix inte skulle höras, men eftersom det inte bara kommer vara det enskilda ljudet som påverkas utan alla vars frekvensspann når under delningsfrekvensen, så är jag inte alls säker på att det i en jämförelse inte hörs en skillnad.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-13 17:06

Baffel skrev:Jag vet I-or. Tänkte lägga till : Eller så läser man på vad vetenskapen kommit fram till . Det I-or säger och hänvisar till i sina länkar.
Vad det gäller lokalisera ljud subwoofer. Det att läsa vad forskningen kommit fram till är ju dessutom smartare än att förstöra golvet och få ryggskott när man släpar runt på en stor tung subwoofer. :)

Det är inte en aversion. Det är snarare en frustration som beror på att teorin och praktiken inte följs åt, lyssningsintrycken stämmer inte med teorin :? .

Jag kan förvisso hålla det öppet att det krävs brantare filter än 24 dB/ okt , kanske 48 dB/ okt och väldigt lågdistorderande baselement för att lokalisering inte ska kunna göras vid en delning vid 100 Hz i ett normalt rum.
Jag har inte testat med världens bästa baselement.

Grejen är det att med mina ( halvbra subbaselement ) testat med 48 dB/okt filter med Dbx pa2 och på den tiden jag hade endast ett Tangband w8q1071 i mono så slutade det med en delning vid 50 Hz 48 dB/okt för att inte uppleva en otydlighet i artikulationen då tex en basist spelar en melodislinga. Jag var även tvungen att placera subbasen exakt mellan vänster och höger högtalare.

Alla dessa fel upphörde helt med två subbaslådor i stereo , oavsett vilken branthet jag hade upp till en delning på omkring 120 Hz. Optimerad delning låg sedan vid 72 Hz 30 dB/okt LP och 18 dB/okt HP med mina hybriddist.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-13 17:14

Baffel skrev:Jag vet I-or. Tänkte lägga till : Eller så läser man på vad vetenskapen kommit fram till . Det I-or säger och hänvisar till i sina länkar.

Eller för den delen tex vad en kunnig mekaniker säger . Jag står ju inte och käftar med min bilmekaniker om han säger att så här ligger det till. Inte tusan går jag då hem och testar och kör något eget hittepå.

Är det det jag gör enligt dig, käftar mot I-or?

Faktiskt ÄR ett diskussionsforum och jag diskuterar ett ämne. När jag hör en skillnad så blir jag intresserad av att veta varför, till skillnad från dig som utan att ens lyssna på testet väljer vad du tycker, tror eller bara lyssnar på vad din "husgud" säger.

Jag är inte någon fiende mot I-or som du verkar ha uppfattat det, jag gillar honom och de flesta inlägg han gör.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 17:17

Tja du Tangband och goat76. Från annan tråd . Det är en sak att tex ifrågasätta Newtons lagar i sig , en annan att få , från en kunnig person, visat hur man tolkar/ applicerar Newtons lagar på ett felaktigt sätt.

Står alla fritt att testa på hur man vill. :D

Om jag ska ifrågasätta någon , som har mer kunskap och erfarenhet än vad jag har , så ser jag till att åtminstone komma upp i samma nivå först. Gör jag inte det så skippar jag ifrågasättandet. Har inget med någon "husgud" att göra . Bara en princip jag har. Det vad det gäller fysik och naturvetenskap.

Fast det står väl alla fritt att ha vilka principer man vill.Får väl erkänna , jag har en husgud . Vetenskapen. Pinsamt att påpeka ,jag vet. :oops:

Tangband och goat76. Vad är det ni opponerar er emot i de forskningsrapporter som I-or hänvisade till?
En bra poäng hade du goat76 angående att höra/ inte höra skillnader .....dåligt hifisystem.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-13 18:08

Den här rapporten bör man också studera när det gäller lågfrekvenslokalisering (jag hittade den inte tidigare eftersom jag letade för slarvigt):

https://www.researchgate.net/publication/258926939_Low-frequency_sound_source_localization_as_a_function_of_closed_acoustic_spaces (OBS, rapportförfattarna har korrekturläst illa så att ett fel har smugit sig in i ekvation 3.5, där det ska stå 800*10^3 istället för 800.)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-13 18:18

Baffel skrev:
Tangband och goat76. Vad är det ni opponerar er emot i de forskningsrapporter som I-or hänvisade till?
En bra poäng hade du goat76 angående att höra/ inte höra skillnader .....dåligt hifisystem.

Nu har jag ögnat igenom alla tre rapporterna som i-or länkar till. Det verkar användas sinustestsignaler , rosa brus och ton- skurar vid testandet i samtliga tre rapporter.
Alltså inte musik . Och då faller hela studien, eftersom författarna ville undersöka lokaliseringen av sinustoner, rosa brus och tonskurar . Och för dessa signaler stämmer säkert studien.

Det är väldigt stor skillnad på ton-skurar, rosa brus, sinustoner jämfört med musik som är spelade i den temperade skalan på riktiga instrument.

Musik består av ljud ordnade i frekvenser av instrument som spelar i HELA frekvensregistret på samma gång.

Det sätter helt andra förutsättningar för hur vi upplever musiken som naturlig eller ej, jämfört med en korrekt återgiven sinuston eller rosa brus. Integreringen och fasdistorsionen vid delningsfrekvenserna i hela registret kommer påverka upplevelsen av musiken.

Man måste mäta rätt saker annars säger mätningen ingenting om det man vill få fram .
Senast redigerad av Tangband 2021-02-13 18:31, redigerad totalt 1 gång.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-13 18:22

I:or uttryckte sig försiktigt:
I-or skrev:Litet källavstånd, hög takhöjd och hög absorption i rummet gör att vi kan höra riktning lägre i frekvens, men 80 Hz är en ganska säker gräns även i mer extrema fall.

Glesa toner under 80Hz kan möjligtvis urskiljas p.g.a. ovanstående skäl. En 24dB/oktav delning vid 100Hz ger 24dB lägre nivå vid 200Hz. Men som ofta påpekats på Faktiskt så ökar örats känslighet högre upp i frekvens. Se Isofonkurva. 24dB sänkningen vid 200Hz upplevs snarare som en 12dB sänkning, ungefär halv volym.

Även andraton från själva elementet skulle väl kunna urskiljas i dem lägre registren p.g.a. detta? Ett brickwall-filter vid 101Hz hjälper inte mot en sinuston vid 100Hz om andratonsdist ligger 30dB under men upplevs som 30-12= 18dB lägre? Om man lyssnar på endast sub bör detta ge lokalisation.

Det finns en del variabler som säkert kan vara svåra att utesluta om man inte har mätutrustning och kunskap. Jag har inte aspirationen att utesluta alla felkällor, så jag nöjer mig med citatet ovan. Mina resonemang kan vara fel, så lite pajkastning är ok :D
Senast redigerad av RolffRojs 2021-02-13 19:06, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-13 18:29

I-or skrev:Den här rapporten bör man också studera när det gäller lågfrekvenslokalisering (jag hittade den inte tidigare eftersom jag letade för slarvigt):

https://www.researchgate.net/publication/258926939_Low-frequency_sound_source_localization_as_a_function_of_closed_acoustic_spaces (OBS, rapportförfattarna har korrekturläst illa så att ett fel har smugit sig in i ekvation 3.5, där det ska stå 800*10^3 istället för 800.)

Tack , ska läsa .

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-13 18:34

Baffel skrev:
jansch skrev:
JM skrev:
Akustikens mätbara ljud under 80 Hz kan registrera både riktning och tidsskillnader hos olika ljudkällor i små rum.
Neuropsykologiskt hör vi skillnader i frekvens men ej riktning eller tid.
Neurofysiologiskt registreras frekvensskillnader men ej riktning eller tidsskillnader.

Att fysikaliskt ljud under 80 Hz påverkar mätbara amplituden olika hos frekvensspecifika rumsfixa tryckmax/min beroende på ljudkällornas position i rummet måste ses som tecken på att ljudvågorna har en vandrande egenskap likt över 80 Hz.

Neuropsykologiskt upplevs inte lokalisation eller tidsskillnader i små rum under 80 Hz pga maskering från dominanta tryckmax. Endast amplituden av dominanta frekvenser hörs.

Neurofysiologiskt verkar yttre hårcellerna av CNS initierade passbandsförstärkningen (ca 40 dB) av dominerande frekvenser undertrycka övriga frekvenser redan i innerörat.

JM

Först och främst förstår jag inte varför du "envisas" med en 80Hz gräns, menar du att de fysikaliska egenskaperna förändras med 80Hz som ett gränsvärde?
Notera, jag varade på ditt inlägg "Jag är fortfarande konfunderad hur fysiken ser ut för ljud under 80 Hz i små rum"

Mitt svar i förra inlägget kan kortas ner till: Det finns ingen skillnad, det finns ingen 80Hz gräns.
- Det som händer är att förutsättningarna för stående våg försvinner när längsta rumsmåttet understiger halv våglängd.
Om vi har en 80Hz gräns betyder det ett rum ungefär som en toalett eller litet badrum med väldigt låg takhöjd, alltså max 4,4kvm.

Det är extremt svårt/omöjligt att mäta ljudriktning vid låga frekvenser och små vanliga rum. Fasskillnad (tid) är möjligt.
Det kräver dock t.ex mikrofonkapslar som är kalibrerade/matchade i fas (kapslar för ljudintensitetsmätningar) och vid små fasskillnader är det inte lätt. Visst kan man nog fixa till något i forskningsmiljö men inte någon "vardagsmätning".

Alla ljudvågor byggs upp av kedjereakion mellan "luftmolkyler", inget annat . Även stående våg som är mer än en kedjerektion.

Rör det sig dessutom att det kan vara skillnad på praktik och teori? Teoretiskt stämmer det jansch säger men testar man hemma med sin basmodul som delas vid 80Hz så kommer det ändå sippra igenom toner över 80Hz. Det är vad man kan lokalisera. Det beror väl i och för sig på hur pass väl konstruerad basmodul och filter är .

Jag förstår vad du säger men man bör inte jämföra äpplen och månraketer.
80Hz är just 80Hz, inte distorsionskomponenter vid 160, 240 eller 320Hz. Ej heller göra jämförelser med t.ex ett "12dB/oktav" filter som faller långsammare än Equal Loudness Curve.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-13 18:35

Baffel skrev:Tja du Tangband och goat76. Från annan tråd . Det är en sak att tex ifrågasätta Newtons lagar i sig , en annan att få , från en kunnig person, visat hur man tolkar/ applicerar Newtons lagar på ett felaktigt sätt.

Står alla fritt att testa på hur man vill. :D

Om jag ska ifrågasätta någon , som har mer kunskap och erfarenhet än vad jag har , så ser jag till att åtminstone komma upp i samma nivå först. Gör jag inte det så skippar jag ifrågasättandet. Har inget med någon "husgud" att göra . Bara en princip jag har. Det vad det gäller fysik och naturvetenskap.

Fast det står väl alla fritt att ha vilka principer man vill.Får väl erkänna , jag har en husgud . Vetenskapen. Pinsamt att påpeka ,jag vet. :oops:

Jag har inte opponerat mig mot en enda naturlag, det är du som inte förstått vad jag skrivit.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 18:43

Tja vet inte , kanske det , ska kolla...du sa : man faktiskt hör en relativt tydlig skillnad på ljudet när det delas vid 100 Hz 24dB/Oktav

Jo jag fattar vad du säger. Hänger med på vad frekvens och delning är .Det är lugnt. :D

Vad stod det i de forskningsrapporterna I-or refererade till angående det du stipulerar?

Fast nu tycker jag vi sätter punkt för denna diskussion , i DENNA tråd. Den kan vi fortsätta på annan plats i forumet. Detta är eljulios soffbastråd.
Ber om ursäkt ,eljulio , för trådkapande.
Så åter över till dig eljulio och ämnet för denna tråd. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-13 19:01

Kära forumvänner! Trevligt med engagemanget. Håll bara i er så att inte tråden blir låst... :D

Kommer med en start på inköpslista snart till SOFFBASEN!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-13 19:05

Baffel skrev:Tja vet inte , kanske det , ska kolla...du sa : man faktiskt hör en relativt tydlig skillnad på ljudet när det delas vid 100 Hz 24dB/Oktav

Jo jag fattar vad du säger. Hänger med på vad frekvens och delning är .Det är lugnt. :D

Vad stod det i de forskningsrapporterna I-or refererade till angående det du stipulerar?

Så du hör inte någon skillnad när basen spelas i det test jag la upp?

Vi kan väl börjar där tycker jag, sen kan du ta och läsa mer ingående vad jag verkligen skrivit. Om du efter det har eventuella invändningar mot det jag skrivit så är du hjärtligt välkommen med några egna argument.

P.S Ser nu att du vill sätta punkt för det svammel du själv startat. Bra och moget beslut.
Senast redigerad av goat76 2021-02-13 19:07, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-13 19:06

eljulio skrev:Kära forumvänner! Trevligt med engagemanget. Håll bara i er så att inte tråden blir låst... :D

Varför skulle den bli låst ? Kul, ska följa byggandet med intresse :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-13 19:08

Tangband skrev:
Baffel skrev:

Nu har jag ögnat igenom alla tre rapporterna som i-or länkar till. Det verkar användas sinustestsignaler , rosa brus och ton- skurar vid testandet i samtliga tre rapporter.
Alltså inte musik . Och då faller hela studien, eftersom författarna ville undersöka lokaliseringen av sinustoner, rosa brus och tonskurar . Och för dessa signaler stämmer säkert studien.

Det är väldigt stor skillnad på ton-skurar, rosa brus, sinustoner jämfört med musik som är spelade i den temperade skalan på riktiga instrument.

Musik består av ljud ordnade i frekvenser av instrument som spelar i HELA frekvensregistret på samma gång.

Det sätter helt andra förutsättningar för hur vi upplever musiken som naturlig eller ej, jämfört med en korrekt återgiven sinuston eller rosa brus.

Man måste mäta rätt saker annars säger mätningen ingenting om det man vill få fram .

Det är väl känt att testsignaler som exempelvis tonskurar ökar hörbarheten av diverse problem relativt musiklyssning.

Men om du föredrar musiklyssning, så: http://legacy.spa.aalto.fi/research/cat/psychoac/papers/kelloniemiaes118.pdf

Eller: https://www.researchgate.net/publication/258927458_On_the_perceptual_advantage_of_stereo_subwoofer_systems_in_live_sound_reinforcement

Eller varför inte bioeffekter när vi ändå håller på: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1998-11.pdf

Det finns mycket, mycket mer av samma typ av rapporter inom området och som tidigare AES-medlem har jag läst några dussin med samma slutsatser, oavsett användning av testsignaler eller musik.

Jag har länkat till inte mindre än 5 rapporter som visar att lågfrekvenslokalisering i rum inte är möjlig och dessutom varför detta inte är möjligt. Dessutom 2 rapporter angående hörbarheten av fasdistorsion.

Nu får det räcka för min del, jag är inte så väldigt intresserad av bibliotekariearbete. Om någon fortfarande inte förstår eller vill förstå kan jag inte göra mer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-13 19:37

Tar det här projektet till DIY-avdelningen.

I-or skrev:Insåg plötsligt att lådan nu har blivit så låg att man behövde ändra på avstyvningarna för att inte skapa inre delkaviteter (som möjligen hade ställt till det en aning). Jag reducerade också höjden på slitsportsminibafflarna till 1 cm (ändringar i blått):

soffbas4.png

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 19:41

eljulio skrev:Kära forumvänner! Trevligt med engagemanget. Håll bara i er så att inte tråden blir låst... :D

Bra eljulio . Du satte ned foten .! Ämnen som är för perifera för din soffbas får tas i andra trådar .

Nyfiken . Bygger du ihop basförstärkaren i lådan? :)

För övrigt håller jag med RogerGustavsson, DIY. Sen korshänvisa. Tycker jag . :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-13 20:20

Morello skrev:
goat76 skrev:Det här blir ett spännande projekt att följa, men nog lurar jag lite på att trådskaparen för högsta möjliga kvalitet i basområdet bör låta äggen spela relativt djupt på egen hand, och sen låta soffbasen spela bara de allra lägsta frekvenserna. Alltså strunta i ljudtrycks-kapaciteten till förmån för kvalitet. Soffsubben är väl trots allt lite av en suboptimering till förmån för att hålla den från att synas.

Eljulio, hur ofta eller sällan brukar du vilja spela musik på partynivå?

Bäst resultat torde erhållas om man avlastar äggen som mycket som möjligt och samtidigt delar så lågt att subben ej lokaliseras, dvs optimera för:

1. Lägsta distorsion
2. Jämnast frekvensgång
3. Maximal kapacitet
4. Undvik lokalisation av subben

En typisk sextummare uppvisar påtaglig THD under 100 Hz. Kanske är just 100 Hz en ganska optimal delninsgfrekvens.

Punkt 1-4 där låter som ett sunt tankesätt i grunden.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-13 20:23

Början på en inköpslista. Obs, inget beställt ännu.

Produkt Modell Pris
EQ LD X-223 999 kr
Förstärkare AIYIMA A07 TPA3255 654 kr
Element Dayton Audio LS10-44 10 1 609 kr
Dayton Audio LS10-44 10 1 609 kr
xxx
xxx
xxx
xxx
Plywood 800 kr
Produktlista 5 670 kr

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-02-13 20:27

Baffel skrev: [...]

"Eget hittepå" må så vara, men om man tycker sig veta mera än mekanikern i en fråga, kan man mycket väl käfta med henom.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 20:28

Spännande. :)

Har du funderat på nätdel till AIYIMA A07 TPA3255?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-13 20:29

Om du vill ha det synliga av lådan i ek köper du lämpligtvis ett ek-hyllplan likt det neda och tillverkar "sargen" på lådan av detta och falsar in nån enklare plywood som botten och lock (som inte kommer att synas i alla fall).
En 2.5 m skiva som nedan räcker till hela sargen.

Bild

https://www.bauhaus.se/limfog-ek-18x300x2500mm

Bild

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2021-02-13 20:32, redigerad totalt 2 gånger.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-13 20:30

Baffel skrev:Spännande. :)

Har du funderat på nätdel till AIYIMA A07 TPA3255?

ser nu att DIY -tråden är igång, så vi kanske ska fortsätta där?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-13 20:31

avr7000 skrev:Om du vill ha det synliga av lådan i ek köper du lämpligtvis ett ek-hyllplan likt det neda och tillverkar "sargen" på lådan av detta och falsar in nån enklare plywood som botten och lock (som inte kommer att synas i alla fall).

[ Bild ]

https://www.bauhaus.se/limfog-ek-18x300x2500mm

Stefan

+1 !

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-13 20:32

MacBruce skrev:
Baffel skrev: [...]

"Eget hittepå" må så vara, men om man tycker sig veta mera än mekanikern i en fråga, kan man mycket väl käfta med henom.

Det är bättre att starta en tråd på öppna sidan på forumet så tar vi det därifrån. Tråd om typ auktoritetstro , ifrågasättande osv. Lura på det MacBruce och starta en tråd. :)

Trist för eljulio om det blir för mycket OT i hans tråd.
Jag ska bättre mig . Lovar.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-02-13 20:38

I-or skrev:[...]

Nu får det räcka för min del, jag är inte så väldigt intresserad av bibliotekariearbete. Om någon fortfarande inte förstår eller vill förstå kan jag inte göra mer.

Jag vill passa på att tacka för all litteratur, som annars skulle ha tagit evigheter att leta upp - om man ens hade vetat var man skulle leta. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-13 20:43

eljulio skrev:Början på en inköpslista. Obs, inget beställt ännu.

Produkt Modell Pris
EQ LD X-223 999 kr
Förstärkare AIYIMA A07 TPA3255 654 kr
Element Dayton Audio LS10-44 10 1 609 kr
Dayton Audio LS10-44 10 1 609 kr
xxx
xxx
xxx
xxx
Plywood 800 kr
Produktlista 5 670 kr

Vet om det blev helt rätt där. Det du kallar EQ är ett delningsfilter och om det är anpassningsbart till just denna användning är osäkert. Jag hade varit lite orolig för vad det gör med signalen som ska gå till dina fina Bremen-ägg. Hög- och lågpassdelarna ska "samsas" för en bra frekvensgång med de använda högtalarna. Aiyima behöver väl ett nätaggregat? Hur väl hanterar Aiyima den last som baselementen utgör? Ett monosteg som klarar 4 Ohm och ger 500 W borde vara lämpligt. 2x250 W i 8 Ohm ett stereoslutsteg skulle väl också gå. Någonstans måste det monokopplas, basarna ska ha identisk signal.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-02-13 20:44, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi