goat76 skrev:Eftersom man faktiskt hör en relativt tydlig skillnad på ljudet när det delas vid 100 Hz 24dB/Oktav och där delningarna inte spelas från samma riktning (vilket vi alla kunde höra i de tester jag gjorde i en annan tråden), så borde väl de flesta inse att någon/några viktiga mätaspekter uteblivit från ekvationen. Allt som går att höra går naturligtvis att mäta, sen är det ju väldigt viktigt att man vet hur diverse mätningar sedan bör vägas mot varandra för att uppnå ett resultat som överensstämmer med det man hör.
Bara för att de lägre frekvenserna är svåra att avgöra riktning på i rum, måste det utesluta att hörseln inte kan avgöra att dessa frekvenser iallafall inte längre kommer från samma riktning/punkt som de högre frekvenserna?
Här är testet och beskrivningen hur det var gjort:goat76 skrev:Ny dag och nytt test!![]()
Det här testet består av en ljudfil vars första fjärdedel (1/4) är basen odelad spelad endast i vänstra högtalaren. Denna "mono-bas" består egentligen av två ljudfiler panorerade tillsammans till vänstra kanalen, den ena har högpassfilter vid 100 Hz och den andra har lågpassfilter vid 100 Hz. Detta är gjort för att det inte ska råda några som helst tvivel på att andra fjärdedelen (2/4) av klippet inte har exakt samma fas som den första delen, vilket är testat med nulltest (med total utsläckning) innan det lägre registret av denna del (2/4) flyttats till högra kanalen för simulerad delning.
I denna andra fjärdedel (2/4) ligger alltså högpass-delen i vänstra kanalen, och lågpass-delen i högra kanalen. Den är även höjd i ljudstyrka med 0,5 dB jämfört med första delen för att de ska uppfattas mer lika i ljudstyrka.
I den tredje fjärdedelen (3/4) av ljudklippet spelas endast lågpass-delen filtrerad vid 100 Hz upp i vänstra kanalen, och i sista fjärdedelen (4/4) spelas samma lågpass-del upp i endast högra kanalen. Mellan dessa tycker jag det blir det väldigt tydligt och enkelt att lokalisera riktningen på om basljudet kommer från vänster eller från höger.
Alla delningar i ljudklippet har branthet på 24 dB/Oktav.
https://www.dropbox.com/s/0v7dv1zpdy3sy ... 2.wav?dl=0
OBS! Jag vill inte ha någon hätsk debatt tack.
Nej det ska vi inte ha

Nu har jag lyssnat och genom mina perfekt installerade ( tune-method ) Genelec 8340 är det väldigt enkelt att höra en skillnad. Trots ett relativt odämpat lyssningsrum hos mig.
Tack för en klargörande test, för mig ivartfall.

Jag tycker ni som inte gjort det redan bör lyssna på klippen.
En ensam subbas som delas vid 100 Hz 24 db/okt är helt oanvändbar för seriös musiklyssning, anser jag.
Goat76 - det vore även intressant om det går att höra skillnad med samma sorts klipp men en delning vid 50 Hz istället.