Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Men säg tja att det fanns möjligheter via Spotify att ställa in skräddarsydd inställningar , EQat, låt för låt. Det sker automatiskt. Fram med mick , på med låtlistan och allt registreras . Sen finns det där även för kommande lyssningar. Antagligen inget som majoriteten av Spotifys prenumeranter är intresserade av . Kanske , men inte ens då tror jag , om det gick att lösa mick via mobil/padda.
Eller någon annan utveckling av funktionaliteten med Spotify.Vi får väl se vad som händer framöver.
Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit!
Det där får du ju m h a Roon och Qobuz (ev. Tidal).E skrev:En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.
Mvh E*
jockewe skrev:Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit!
Jag tittade på Star Trek "Discovery" serien på Netflix .. Den har ett USELT ljud som inte liknar något annat som jag hört/sett på Netflix. Eftersom jag inte läst någon annan klaga på det så antar jag att det helt enkelt har blivit något fel på den versionen som ligger i Sverige. Jag fick trixa mycket innan den blev möjlig att lyssna på, det lät som all dialog viskades i en plåtburk. "Folk" accepterar vad som helst.
E skrev:En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.
Mvh E*
Bill50x skrev:music4ever skrev:Finns det någon vettig EQ som man kan använda "live" när man spelar LP-skivor som har generella fel? T ex som man kanske kan t o m spara EQ sättningen om man spelar skivan igen.
Den tanken hade jag redan på tidigt 70-tal. Hade då en förstärkare med bas, mellan o diskantkontroll, dessutom med valbara brytpunkter (Sansui AU999). Ett tag försökte jag mig på att ställa in kontrollerna för varje LP och antecknade inställningarna så jag kunde ta dem nästa gång jag spelade samma skiva. Problemet var bara att nästa gång föredrog jag ofta en annan inställning! Så istället ställde jag tonkontrollerna efter rum och högtalare och lät dem vara. Bara vid några enstaka tillfällen nyttjades kontrollerna till att korrigera någon riktigt usel skiva. Jag märkte dock att det var mer efter humör och situation (party eller läggdags, typ) som kontrollerna användes. Därefter har jag faktiskt inte brytt mig om tonkontroller alls, bättre att välja utrustning som passar smak och rum och njuta av musiken istället.
/ B
Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit!
Baffel skrev:Jag vet inte . Jag bara spånar på. Något annat i så fall .Något automatiserat, förenklat, mer kompatibelt med, utökade funktioner av...osv.
Rent teoretiskt , varför kan man inte stycka upp vare bit av en låt i x milli/ microsekunder och sedan utifrån varje frekvens utifrån för varje tidsenhet, ställa in , EQa? Det inställda ligger sedan som lagrat och körs igång när man lirar just den låten? Det är väl mest en fråga om datorkraft / minne, eller? Sen om det skulle ge så mycket vet jag inte.
Baffel skrev:Så...EQa lite är bra , för mycket är dåligt?
Nja själva EQn i sig kan inte avgöra vad som låter bra. Det får vi människor , än så länge , avgöra.. Du vet, ser till att EQn jobbar på enligt önskemål. Typ jämn frekvensgång .. Det automatiska i sig skulle ju bara syfta till att när sedan samma EQade låt spelades igen så aktiverades just de inställningarna för den låten. Det kan väl inte vara så svårt att få ihop. Om det skulle vara något vettigt att ha dvs.
Baffel skrev:Tja, EQar man inte för att få ett musikverk att låta bra?
Tex I-or En full ekvalisering per låt brukar jag bara utföra för musik som förtjänar det
Är det då inte smidigt att ha en lösning som underlättar genomförandet av det? Som sparar inställningarna man gjort för respektive låt .
Kan man EQa för mycket?
Du sätter dig inte i en bil och låter bilen köra dig den vill men du kan sätta dig i en bil och ta dig dit du vill på ett bekvämt sätt om låt säga körningen underlättats av , tex automatisk växellåda. Bra med antisladd osv osv. Du sätter inte på din musikanläggning och.......
Baffel skrev:Låt säga så här . EQ för bättre musikåtergivning. Är inte det bra? Kan Spotify vässa sin tjänst gällande det? Inte svårare än så. Exakt hur och vad de gör beror ju såklart på vad som är gångbart på marknaden.
Jo jag kopplar ihop EQ med musik. Gör inte du det? Vad kopplar du ihop EQ med?
Hur man vill EQa får man avgöra själv.
Men som sagt jag tror nog Spotify utvecklar detta med Tinder , eller liknande plattformar, istället för att de förbättrar/ utvecklar sin EQ. Vi får väl se.
Baffel skrev:Jaha var det det du hakade upp dig på . Tja spelar väl väl ingen roll. Man får väl EQa som man vill. Inte rak frekvensgång då .
Det ska ju svänga om musiken. Röra lite på sigSom det är tänkt att låta, eller låta bättre med än utan EQ. Eller som man vill att det ska låta.
Du vet shyssta prylar för musik får det att att låta bättre än mindre shyssta prylar . Är väl shysst om Spotify fixar något shysst.
hifikg skrev:EQ? varför det? Jag hade en JVC equalizer på 80-talet, med tio band. Wow... den var rolig den. I tio dagar. Blev glad när jag lyckades sälja den o knappt förlorade några pengarSedan dess har jag inte ens haft tonkontroller. Fast EQ kanske är något helt annat? Nu ska jag ut i solen. Hade tänkt mig till Uppsala, men det skjuter jag till nästa vecka. Kanske.
Baffel skrev:Ok. Var ju det jag sa . Utgå ifrån något annat då. Utgå ifrån det som du gillar. Skulle inte det var bra om Spotify underlättade för just det?
Jag vet ju inte hur du vill att det ska låta.
Spikrak frekvensgång vid mätning , sinuston, sen utifrån varje låt den inställning du vill ha . Generera och extrahera de inställningarna för tex viss typ av låtar . Går väl att mixtra hur mycket som helst om man har data på det.
hifikg skrev:Vad kostar och var hittar man en tocken sak? Som är hyfsat bra. Kanske vore kul att testa ihop med rören.
RogerGustavsson skrev:BSS FDS 366T verkar vara nedlagd och någon efterföljare hittade jag inte på Harman's hemsida.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 39 gäster