Spotify HiFi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Spotify HiFi

Inläggav Conan » 2021-03-03 18:33

Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit! :evil:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-03 19:15

Men säg tja att det fanns möjligheter via Spotify att ställa in skräddarsydd inställningar , EQat, låt för låt. Det sker automatiskt. Fram med mick , på med låtlistan och allt registreras . Sen finns det där även för kommande lyssningar. Antagligen inget som majoriteten av Spotifys prenumeranter är intresserade av . Kanske , men inte ens då tror jag , om det gick att lösa mick via mobil/padda.

Eller någon annan utveckling av funktionaliteten med Spotify. :) Vi får väl se vad som händer framöver.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-03 19:22

Baffel skrev:Men säg tja att det fanns möjligheter via Spotify att ställa in skräddarsydd inställningar , EQat, låt för låt. Det sker automatiskt. Fram med mick , på med låtlistan och allt registreras . Sen finns det där även för kommande lyssningar. Antagligen inget som majoriteten av Spotifys prenumeranter är intresserade av . Kanske , men inte ens då tror jag , om det gick att lösa mick via mobil/padda.

Eller någon annan utveckling av funktionaliteten med Spotify. :) Vi får väl se vad som händer framöver.

Det där är inget man kan använda en mikrofon till. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-03 19:34

Jag vet inte . Jag bara spånar på. Något annat i så fall . :) Något automatiserat, förenklat, mer kompatibelt med, utökade funktioner av...osv.

Rent teoretiskt , varför kan man inte stycka upp vare bit av en låt i x milli/ microsekunder och sedan utifrån varje frekvens utifrån för varje tidsenhet, ställa in , EQa? Det inställda ligger sedan som lagrat och körs igång när man lirar just den låten? Det är väl mest en fråga om datorkraft / minne, eller? Sen om det skulle ge så mycket vet jag inte. :)

Eller de vanliga mät/ inställningsmöjligheter ihop med någon app , typ.

Den här är väl i dagsläget inget vidare , eller ?
https://support.spotify.com/se/article/equalizer/
Kan väl Spotify vässa till den . :) Om efterfrågan på det finns.

Finns väl annat Spotify funderar på. Vässa till det gentemot Tider ,?
Från att spåra din löprunda med Runkeeper till att se vad dina potentiella matchningar på Tinder lyssnar på – Spotify kan integreras med många suveräna appar.
https://support.spotify.com/se/article/ ... party-app/

Det är nog mer troligt att Spotify går vidare på Tinderspåret än trixar till och förbättrar EQn. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-03-03 20:24

En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2021-03-03 20:28

Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit! :evil:

Jag tittade på Star Trek "Discovery" serien på Netflix .. Den har ett USELT ljud som inte liknar något annat som jag hört/sett på Netflix. Eftersom jag inte läst någon annan klaga på det så antar jag att det helt enkelt har blivit något fel på den versionen som ligger i Sverige. Jag fick trixa mycket innan den blev möjlig att lyssna på, det lät som all dialog viskades i en plåtburk. "Folk" accepterar vad som helst.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2021-03-03 20:55

Lyssnade på Billie Eilish - When We All Fall Asleep, Where Do We Go? och där hjälper ingen EQ däremot ny mixning, mastring eller lyssna på en annan artist :(

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-03-03 21:59

E skrev:En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.

Mvh E*
Det där får du ju m h a Roon och Qobuz (ev. Tidal).

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-03-03 22:09

jockewe skrev:
Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit! :evil:

Jag tittade på Star Trek "Discovery" serien på Netflix .. Den har ett USELT ljud som inte liknar något annat som jag hört/sett på Netflix. Eftersom jag inte läst någon annan klaga på det så antar jag att det helt enkelt har blivit något fel på den versionen som ligger i Sverige. Jag fick trixa mycket innan den blev möjlig att lyssna på, det lät som all dialog viskades i en plåtburk. "Folk" accepterar vad som helst.

Och eftersom du reagerade att nåt kanske är fel, så är det säkert så. När det låter eländigt om en TV-serie så antar man att det har blivit fel. När det låter eländigt om ett musikalbum utgår man från att det nog ska vara så. :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-03-03 22:15

E skrev:En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.

Mvh E*

Spotify, Tidal, Apple Music osv är ju bara distributionskanaler för musiken. "HiFi-versionen" av tjänsterna är bara samma tjänst utan "förstörande" snålkodning. Om Bullens korv ändrar receptet och du tycker det smakar sämre om korven, så skyller du väl inte Hemköp eller ICA för det? Och det är väl inte mataffären som ska tillhandahålla en krydda man kan använda för att Bullens korv ska smaka bra igen? :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-03-04 01:27

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Finns det någon vettig EQ som man kan använda "live" när man spelar LP-skivor som har generella fel? T ex som man kanske kan t o m spara EQ sättningen om man spelar skivan igen.

Den tanken hade jag redan på tidigt 70-tal. Hade då en förstärkare med bas, mellan o diskantkontroll, dessutom med valbara brytpunkter (Sansui AU999). Ett tag försökte jag mig på att ställa in kontrollerna för varje LP och antecknade inställningarna så jag kunde ta dem nästa gång jag spelade samma skiva. Problemet var bara att nästa gång föredrog jag ofta en annan inställning! Så istället ställde jag tonkontrollerna efter rum och högtalare och lät dem vara. Bara vid några enstaka tillfällen nyttjades kontrollerna till att korrigera någon riktigt usel skiva. Jag märkte dock att det var mer efter humör och situation (party eller läggdags, typ) som kontrollerna användes. Därefter har jag faktiskt inte brytt mig om tonkontroller alls, bättre att välja utrustning som passar smak och rum och njuta av musiken istället.

/ B

Nu talar jag om grova inställningar. Så det lär inte förändras vid olika lyssningar.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-03-04 01:29

För mina VHS, betamax och video 2000 så ställer jag in bilden för varje film (grovt) då dessa är överförda utan någon känd referens. Precis som med musik.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-04 01:37

Baffel skrev:Jag vet inte . Jag bara spånar på. Något annat i så fall . :) Något automatiserat, förenklat, mer kompatibelt med, utökade funktioner av...osv.

Rent teoretiskt , varför kan man inte stycka upp vare bit av en låt i x milli/ microsekunder och sedan utifrån varje frekvens utifrån för varje tidsenhet, ställa in , EQa? Det inställda ligger sedan som lagrat och körs igång när man lirar just den låten? Det är väl mest en fråga om datorkraft / minne, eller? Sen om det skulle ge så mycket vet jag inte. :)

Jag vet inte om man egentligen behöver säga det här, men musik är en konstform!
Det finns därmed inget rätt eller fel i hur musiken är formad av konstnären/musikern vad gäller vilka instrument musiken består av, eller hur musikerna valt att nivåanpassa dessa instrument sinsemellan.
Däremot kan de flesta av oss höra ifall den tonala balansen på inspelningen inte riktigt överensstämmer med hur det borde låta i verkligheten, exempelvis att det låter onaturligt tunt baserat på de instrument inspelningen består utav.

Den automatiska EQ du efterfrågar kan inte bedömma eller skilja det musikaliska innehållet från den tonala balansen, därmed kan den inte heller göra en korrekt korrigering. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-04 01:45

Så...EQa lite är bra , för mycket är dåligt?

Nja själva EQn i sig kan inte avgöra vad som låter bra. Det får vi människor , än så länge , avgöra. :) . Du vet, ser till att EQn jobbar på enligt önskemål. Typ jämn frekvensgång .. Det automatiska i sig skulle ju bara syfta till att när sedan samma EQade låt spelades igen så aktiverades just de inställningarna för den låten. Det kan väl inte vara så svårt att få ihop. Om det skulle vara något vettigt att ha dvs.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-04 07:22

Baffel skrev:Så...EQa lite är bra , för mycket är dåligt?

Nja själva EQn i sig kan inte avgöra vad som låter bra. Det får vi människor , än så länge , avgöra. :) . Du vet, ser till att EQn jobbar på enligt önskemål. Typ jämn frekvensgång .. Det automatiska i sig skulle ju bara syfta till att när sedan samma EQade låt spelades igen så aktiverades just de inställningarna för den låten. Det kan väl inte vara så svårt att få ihop. Om det skulle vara något vettigt att ha dvs.

Nu blandar du än en gång in något som inte kan handla om EQ för ett musikverk, ”jämn frekvensgång” kanske man vill uppnå om man använder EQ för att justera ett par högtalares frekvensgång, men det är knappast en parameter för EQ av musik.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-04 07:42

Tja, EQar man inte för att få ett musikverk att låta bra?

Tex I-or En full ekvalisering per låt brukar jag bara utföra för musik som förtjänar det
Är det då inte smidigt att ha en lösning som underlättar genomförandet av det? Som sparar inställningarna man gjort för respektive låt .

Kan man EQa för mycket?

Du sätter dig inte i en bil och låter bilen köra dig den vill men du kan sätta dig i en bil och ta dig dit du vill på ett bekvämt sätt om låt säga körningen underlättats av , tex automatisk växellåda. Bra med antisladd osv osv. Du sätter inte på din musikanläggning och.......

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-04 09:46

Baffel skrev:Tja, EQar man inte för att få ett musikverk att låta bra?

Tex I-or En full ekvalisering per låt brukar jag bara utföra för musik som förtjänar det
Är det då inte smidigt att ha en lösning som underlättar genomförandet av det? Som sparar inställningarna man gjort för respektive låt .

Kan man EQa för mycket?

Du sätter dig inte i en bil och låter bilen köra dig den vill men du kan sätta dig i en bil och ta dig dit du vill på ett bekvämt sätt om låt säga körningen underlättats av , tex automatisk växellåda. Bra med antisladd osv osv. Du sätter inte på din musikanläggning och.......

Men kan du säga vad du menade med ”jämn frekvensgång”, hur kopplar du det till EQ av musik? Du hoppar lite fram och tillbaka mellan olika otydligheter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-04 09:49

Låt säga så här . EQ för bättre musikåtergivning. Är inte det bra? Kan Spotify vässa sin tjänst gällande det? Inte svårare än så. Exakt hur och vad de gör beror ju såklart på vad som är gångbart på marknaden.

Jo jag kopplar ihop EQ med musik. Gör inte du det? Vad kopplar du ihop EQ med?
Hur man vill EQa får man avgöra själv. :)

Men som sagt jag tror nog Spotify utvecklar detta med Tinder , eller liknande plattformar, istället för att de förbättrar/ utvecklar sin EQ. Vi får väl se. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-04 10:03

Baffel skrev:Låt säga så här . EQ för bättre musikåtergivning. Är inte det bra? Kan Spotify vässa sin tjänst gällande det? Inte svårare än så. Exakt hur och vad de gör beror ju såklart på vad som är gångbart på marknaden.

Jo jag kopplar ihop EQ med musik. Gör inte du det? Vad kopplar du ihop EQ med?
Hur man vill EQa får man avgöra själv. :)

Men som sagt jag tror nog Spotify utvecklar detta med Tinder , eller liknande plattformar, istället för att de förbättrar/ utvecklar sin EQ. Vi får väl se. :)

Ledord: Vad menar du med rak frekvensgång i sammanhanget att använda EQ för musik?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-04 10:25

Jaha var det det du hakade upp dig på . Tja spelar väl väl ingen roll. Man får väl EQa som man vill. Inte rak frekvensgång då . :)
Det ska ju svänga om musiken. Röra lite på sig :) Som det är tänkt att låta, eller låta bättre med än utan EQ. Eller som man vill att det ska låta.

Du vet shyssta prylar för musik får det att att låta bättre än mindre shyssta prylar . Är väl shysst om Spotify fixar något shysst.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-04 10:44

Baffel skrev:Jaha var det det du hakade upp dig på . Tja spelar väl väl ingen roll. Man får väl EQa som man vill. Inte rak frekvensgång då . :)
Det ska ju svänga om musiken. Röra lite på sig :) Som det är tänkt att låta, eller låta bättre med än utan EQ. Eller som man vill att det ska låta.

Du vet shyssta prylar för musik får det att att låta bättre än mindre shyssta prylar . Är väl shysst om Spotify fixar något shysst.

Du verkar fortfarande inte förstå att rak frekvensgång inte är ett måttband för EQ av musik ALLS, det är det jag gång på gång försöker förmedla till dig, till synes utan minsta framgång. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-04 10:48

Ok. Var ju det jag sa . Utgå ifrån något annat då. Utgå ifrån det som du gillar. Skulle inte det var bra om Spotify underlättade för just det?
Jag vet ju inte hur du vill att det ska låta. :)

Spikrak frekvensgång vid mätning , sinuston, sen utifrån varje låt den inställning du vill ha . Generera och extrahera de inställningarna för tex viss typ av låtar . Går väl att mixtra hur mycket som helst om man har data på det. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-03-04 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-04 10:54

EQ? varför det? Jag hade en JVC equalizer på 80-talet, med tio band. Wow... den var rolig den. I tio dagar. Blev glad när jag lyckades sälja den o knappt förlorade några pengar :) Sedan dess har jag inte ens haft tonkontroller. Fast EQ kanske är något helt annat? Nu ska jag ut i solen. Hade tänkt mig till Uppsala, men det skjuter jag till nästa vecka. Kanske.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-04 11:27

hifikg skrev:EQ? varför det? Jag hade en JVC equalizer på 80-talet, med tio band. Wow... den var rolig den. I tio dagar. Blev glad när jag lyckades sälja den o knappt förlorade några pengar :) Sedan dess har jag inte ens haft tonkontroller. Fast EQ kanske är något helt annat? Nu ska jag ut i solen. Hade tänkt mig till Uppsala, men det skjuter jag till nästa vecka. Kanske.

EQ'ar låter precis som all annan elektronik som sitter i signalkedjan beroende på kvalité och hur man ställt in den. En dålig EQ är en dålig EQ och en bra EQ är en bra EQ. Räkna med att du inte får en bra EQ i en vanlig HiFi-affär utan måste snegla på studiogrejor.

EQ skall inte förväxlas med PEQ. Med en digital PEQ så kan du trolla mycket exaktare och lägga in dina frekvenser, höjingar och sänkningar och antal av dom precis som du vill. Nu kommer en del tycka att analoga eq är visst bra. Och det är dom väl om dom är bra, men möjligheterna är försumbara i jämförelse. Däremot är en PEQ kanske inget du skruvar på mellan varje stycke men möjligen skruvar du en gång för alla och kanske lägger du in i minnet en inställning för Quad och en för Carlsson och sen inte har behovet alls att skruva mellan varje låt, någonsin mera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-04 11:45

Vad kostar och var hittar man en tocken sak? Som är hyfsat bra. Kanske vore kul att testa ihop med rören.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-04 12:30

Baffel skrev:Ok. Var ju det jag sa . Utgå ifrån något annat då. Utgå ifrån det som du gillar. Skulle inte det var bra om Spotify underlättade för just det?
Jag vet ju inte hur du vill att det ska låta. :)

Spikrak frekvensgång vid mätning , sinuston, sen utifrån varje låt den inställning du vill ha . Generera och extrahera de inställningarna för tex viss typ av låtar . Går väl att mixtra hur mycket som helst om man har data på det. :)

Nej, du har varit extremt otydlig i dina tidigare inlägg och blandat in beskrivningar som ”rak frekvensgång” i samma mening som du pratat om EQ för musik, därför är det inte konstigt att man lätt missförstår vad det är du försöker säga. Det är först nu du delat in de två helt skilda sakerna i varsin mening. Puh...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-04 12:44

Så kan det vara . :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-05 11:05

hifikg skrev:Vad kostar och var hittar man en tocken sak? Som är hyfsat bra. Kanske vore kul att testa ihop med rören.

Den jag har använt är en BSS FDS 366T och den räknas som rätt så ok. En av våra ingenjörer jämförde den mot en DAC-1 och tyckte att DAC-1 var ett skräpbygge. Beggad så ligger den väl på ≈ 8000:-
Kanske mindre om man har tur. Funkar även som en 24/96 dac med alla möjliga filtermöjligheter som man inte hittar i någon hifi-grunka om man nu tycker att man behöver det. Dock lite svårförstått interface så inget man sitter och skruvar på per låt. Men 50 olika minnesinställningar så man kan spara typ Carlsson akustisk musik, Carlsson Pop, Carlsson på höger vägg , Carlsson långt isär osv. Skulle man vilja ha en subb så kan man justera in den efter den plats den står på ytterst noggrant. och hittar man en högtalare som drivs aktivt så går det att köra grunkan som stereo med bas, mellan och diskant uppdelat.

/Harry

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 11:58

BSS FDS 366T verkar vara nedlagd och någon efterföljare hittade jag inte på Harman's hemsida.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-05 13:15

RogerGustavsson skrev:BSS FDS 366T verkar vara nedlagd och någon efterföljare hittade jag inte på Harman's hemsida.

Ja, och jag rekommenderade en beggad apparat.
BSS har en egen hemsida https://bssaudio.com/en

mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi