Hur långt bakom högtalarna kan orkesten projiceras?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur långt bakom högtalarna kan orkesten projiceras?

Inläggav paa » 2006-03-19 22:44

Det verkar vara av betydelse för att upplevelsen skall vara trovärdig att orkestern projiceras på ett trovärdigt avstånd från lyssningsplatsen. Nu står ju oftast högtalarna "för nära" lyssningsplatsen, men visst djup i ljudbilden kan man ändå uppleva.
Upplevelsen av "naturlig ljudnivå" torde hänga ihop med upplevelsen av "naturlig ljudbildsdjup".
Men var ligger begränsningarna och möjligheterna för "rätt" djup i ljudbildsprojektionen?
Att mikrofontekniken spelar in verkar förstås självklart.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-20 09:54

10 meter eller så ska inte vara nå större problem. Handlar mycket om att eliminera (eller snarare reducera) tidiga reflexer. Låg distortion i högtalare samt elektronik har också betydelse.

/Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-20 10:05

hemma här blir det en halvmeter
för där hänger filmduken :?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-23 13:48

Återstår en fråga från mitt första inlägg:
Men var ligger begränsningarna och möjligheterna för "rätt" djup i ljudbildsprojektionen?
Rätt upplevt avstånd är ju hårt kopplat till vilken ljudnivå som låter rätt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-23 14:29

Spontant känns det som att den stora begränsningen ligger redan i inspelningen i och med att mikrofonerna har sin bestämda karakteristik.

Dessutom låter ju en röst (eller ett instrument) olika beroende på hur starkt man talar (eller spelar), och då hjälper det inte att enbart hissa volymen upp och ned och styra reverben för att placera den i rummet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-23 15:40

:?
Senast redigerad av Nefilim 2006-03-23 15:43, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-23 15:43

Piotr skrev:10 meter eller så ska inte vara nå större problem. Handlar mycket om att eliminera (eller snarare reducera) tidiga reflexer. Låg distortion i högtalare samt elektronik har också betydelse.

/Peter

??? Vill någon förklara för mig hur man mäter ljudbilden djup??

Vad för sorts instrument använder man?

Finns det på Clas Ohlsson?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-23 17:08

Nefilim skrev:??? Vill någon förklara för mig hur man mäter ljudbilden djup??

Här i Jönköping ligger den firma som tillhandahåller de verktygen mittemot Clas Ohlson, firma och firma, bolag är den rätta beteckningen.

Nu lyssnar ju alla Hifi-folk på jazz och klassiskt...det vet ju alla.
Men för dem som gillar elektrisk musik torde problemet vara mindre.
På en live-konsert kommer ljudet trots allt från sidorna (förutsatt att man gillar bandet och trängt sig långt fram)
/J

Cygnus resurectum

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-23 18:35

Nej så klart man inte kan mäta ljudbildens djup. Att dra till med 10 meter är ju rena nyset.

Mvh

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-23 19:25

profbd skrev:hemma här blir det en halvmeter
för där hänger filmduken :?

Ja musikerna vill inte ha en filmduk mitt bland sig.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-23 22:13

Man behöver inte överdriva med OT även om vi är generösa med det! ;)

OnT: Tror det går bra att få en känsla av musiker väldigt långt borta. Projicering blir lite svårt med tanke på att projiceringsvinklarna blir snäva när det är långt borta så det är nog andra saker som får oss att känna så. Hade inte IÖ en bra BIS-inspelning som von Bahr var missnöjd med som både IÖ och jag gillade ändå där man fick känslan av att musikerna var en bra bit bort?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-23 22:13

Nefilim skrev:??? Vill någon förklara för mig hur man mäter ljudbilden djup??

Sitter ett på vardera sidan av huvudet. Öööörat. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-23 22:18

woland skrev:Nej så klart man inte kan mäta ljudbildens djup. Att dra till med 10 meter är ju rena nyset.

Mvh

Det är klart man kan. Det som efterfrågas är inte ett fysiskt mått utan en upplevelse. Sådana kan mätas med lyssningstest. Sätt ett stort antal männinskor i sweetspot (inte samtidigt, då) och fråga dem hur långt bort orkestern står. Medelvärdet blir ett bra estimat på hur djup ljudbilden upplevs av folk i allmänhet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-03-23 23:17

Ett enkelt sätt är att testa lite olika uppställningar av högtalerit. Mitt system kan en hyggligt djup ljudbild vid en ordentligt fri och luftig placering av högtalare långt ifrån bakvägg.

Vad som är rätt eller fel säger jag inget om!

/Mattias

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-23 23:18

Borde det inte gå att mäta riktningen som ljudet borde upfattas ifrån psykoakustiskt? I så fall borde man kunna "pejla" in hur långt bort ljudet är genom att undersöka hur ljudets uppfattade riktning ändras vid en sidoförlyttning.

Lite som när man åker bil och månen bara "följer med" eftersom den är så långt borta om ni fattar vad jag menar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-23 23:44

Martin skrev:Borde det inte gå att mäta riktningen som ljudet borde upfattas ifrån psykoakustiskt? I så fall borde man kunna "pejla" in hur långt bort ljudet är genom att undersöka hur ljudets uppfattade riktning ändras vid en sidoförlyttning.

Lite som när man åker bil och månen bara "följer med" eftersom den är så långt borta om ni fattar vad jag menar.

Nja, kruxet är att man då måste veta exakt hur psykoakustiken fungerar. För att veta det måste man täcka in en massa olika möjligheter, jag vågar inte ens tänka på hur många.

Men det är klart, vill man göra det jobbet, och lyckas med det, kan man säkert använda resultatet till en modell av psykoakustiken som man sedan kan applicera på ett dumhuvudmätt ljudfält. Fast jobbigt verkar det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-23 23:48

...men inte omöjligt. Hur jobbigt det skulle bli sa jag inget om. :wink:

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-03-24 00:54

Som jag har förstått det så är vi ganska dåliga på att avgöra hur långt bort något är redan i verkligheten. De ledtrådar som vi har är tidiga reflexer, ljudnivån relativt till andra ljud samt den visuella kopplingen. Finns säkert andra ledtrådar som jag inte känner till.

/deadpony

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-24 08:04

Sen brukar det kunna vara så att vissa högtalare lägger på ett "trevligt" djup vare sig det finns på skivan eller inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-24 08:55

Harryup skrev:Sen brukar det kunna vara så att vissa högtalare lägger på ett "trevligt" djup vare sig det finns på skivan eller inte.

Dipoler och bipoler är "bra" på detta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-24 09:42

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Sen brukar det kunna vara så att vissa högtalare lägger på ett "trevligt" djup vare sig det finns på skivan eller inte.

Vilka är mekinismerna bakom att dipoler ger detta djup? Är det hela ljudbilden som flyttas bakåt, eller förstoras djupskalan, eller skapas djup som inte fanns? Hur?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-24 09:47

RogerGustavsson skrev:

Det kan jag intyga.

Mina Quad 63 ger på de flesta skivor en känsla av att instrumenten står någon eller ett par meter bakom linjen mellan högtalarna. I de flesta fall är det utmärkt bra för illusionen, för där står en flygel och några notställ! :D Dödsmetall är en annan femma, givetvis. :(
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-24 11:36

Jag har lyssnat en del på Respons Grand, och dessa högtalare lägger ljudbilden långt bak!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-24 11:57

Skulle vilja påstå att mina horn kan det om det finns på skivan men musiken kan bli väldigt mitt i ansiktet också om det är så man lyckats få till det på skivan. Det upplevda djupet varierar från nån meter framför högtalarna till att dom återger en konsertsal. Dom är ganska riktade för maximal lyssning men sitter man någorlunda rätthar man ingen möjlighet att höra var dom står i rummet. Ja dvs efter att jag köpte en 300B för mellanregister och uppåt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-24 13:21

Dipoler, bipoler, Carlsson och andra mer eller mindre rundstrålare/bakåtstrålare/uppåtstrålare lägger till en rumseffekt som egentligen är oönskad. Visst kan det låta trevligt men det blir samma effekt på allt som spelas upp. Reflektionen från väggen bakom högtalarna ger falsk information. Det går att reducera "felet" men det kräver mycket experimenterande och infallsrikedom. Har själv ett par Magneplanar Tympani III-A sedan många år och man blir sällan riktigt nöjd med placeringen och "sweet spot" blir ofta alldeles för liten. Ofta hör man att dämpning bakom dipoler är fel men jag har en motsatt uppfattning. Ett problem är när det gäller envägssystem som Quad ESL-63 att det är hela frekvensområdet som drabbas. Mina Tympani är ju 3-vägs och ger där större frihet. Numer lyssnar jag nästan uteslutande på mina framåtstrålare från Ino.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-24 21:29

woland skrev:Nej så klart man inte kan mäta ljudbildens djup. Att dra till med 10 meter är ju rena nyset.

Mvh

Å bilen går bra?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-24 21:31

Nefilim skrev:
Piotr skrev:10 meter eller så ska inte vara nå större problem. Handlar mycket om att eliminera (eller snarare reducera) tidiga reflexer. Låg distortion i högtalare samt elektronik har också betydelse.

/Peter

??? Vill någon förklara för mig hur man mäter ljudbilden djup??

Du har ett bakom pannan!

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-24 23:44

Matix skrev:Mitt system kan en hyggligt djup ljudbild vid en ordentligt fri och luftig placering av högtalare långt ifrån bakvägg.
/Mattias

Även jag har testat detta. Ju längre från bakväggen högtalarna står, desto större djup i ljudbilden.
Men tyvärr blir ju linjäriteten lidande ganska rejält, så då får man trots allt knuffa tillbaks dem till väggen igen.

Återgå till Generellt om hifi