Morello skrev:Jag är skeptisk till Tooles referenser till helt subjektiv utvärdering - den intressanta frågan torde vara hur basnivån skall vara för den som söker korrekt återgivning. På den frågan ger inte Tooles undersökning svar.
Ja, the circle of confusion gör ju att ingen av oss kan veta. Inte heller Toole. Det blir ju så när det är lattjolajban utan standarder i studiorna och alla tomtar väljer monitorhögtalare efter subjektiva preferenser. De slutsatser man kan dra själv efter att ha lyssnat sig igenom en hel del audiofilinspelningar av klassisk musik (där det faktiskt finns en verklig referens, basen låter ganska lika mitt i ett typiskt konserthus) är att de tränade lyssnarna ovan har gjort en ganska bra bedömning som också är helt realistisk* givet mikrofoner/högtalare och uppställning vid lyssning i de monitorrum jag har sett bilder på för vissa inspelningar. Dock skulle jag vilja se kurvorna utdragna ända ned till 20 Hz.
*Rundtagande mikrofoner och lågfrekvenskapabla högtalare med nära konstant frekvensgång uppställda förhållandevis långt ifrån väggarna i ett någorlunda normalstort rum.