eljulio skrev:Det blir ju rätt taktilt om man säger så vid pådrag...![]()
![]()
![]()
Kanske ändå ska använda mina SD-kuddar...
Jo, parketten slamrade rejält utan kuddar under subwoofern hemma hos mig. Kuddarna under datorhögtalarna kan jag vara utan.
Moderator: Redaktörer
![]()
![]()
![]()
![]()
Zappa skrev:Antagligen är det klokast att vänta in I-ors svar men var inte tanken att A800 skulle bryggkopplas? Det görs genom att man ställer Mode-omställaren på A800:ans baksida till Bridge mono samt kopplar högtalarkablarna enligt bilden ovanför högtalarterminalerna. Både filter och DSP är en förutsättning för ett bra resultat, räkna med att I-or kommer att guida dig.
eljulio skrev:Zappa skrev:Antagligen är det klokast att vänta in I-ors svar men var inte tanken att A800 skulle bryggkopplas? Det görs genom att man ställer Mode-omställaren på A800:ans baksida till Bridge mono samt kopplar högtalarkablarna enligt bilden ovanför högtalarterminalerna. Både filter och DSP är en förutsättning för ett bra resultat, räkna med att I-or kommer att guida dig.
Det ska vara seriekopplat om jag inte har missuppfattat. Jag har följt kopplingsschemat som tidigare är postat i tråden.
STDI skrev:eljulio skrev:Zappa skrev:Antagligen är det klokast att vänta in I-ors svar men var inte tanken att A800 skulle bryggkopplas? Det görs genom att man ställer Mode-omställaren på A800:ans baksida till Bridge mono samt kopplar högtalarkablarna enligt bilden ovanför högtalarterminalerna. Både filter och DSP är en förutsättning för ett bra resultat, räkna med att I-or kommer att guida dig.
Det ska vara seriekopplat om jag inte har missuppfattat. Jag har följt kopplingsschemat som tidigare är postat i tråden.
Elementen ska vara seriekopplade och slutsteget ska bryggkopplas. I-or skissar här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2161950#p2161950
Bryggkopplingen är dock inte så viktig nu innan du har allt inkopplat. Bryggkoppling innebär att slutsteget ger högre effekt. Det viktiga nu, och sen, är att elementen är serikopplade.
I-or skrev:Ja, SB-1 har serieparallellkopplade element med det ena elementet polaritetsvänt och A800 ska bryggkopplas. Det kommer förstås att låta ganska illa utan filter och DSP.
Om man har ett lite gungigt bjälklag kan det vara lämpligt att ställa upp basmodulen elastiskt. Man bör sikta på en uppställningsfrekvens om ca 10 Hz, vilket motsvarar en statisk nedfjädring om ca 3 mm (kuddarna ska alltså komprimeras ungefär så mycket).
Det är bra att grejorna fungerar, åtminstone.
RogerGustavsson skrev:Vid bryggkoppling ska väl de två röda högtalarutgångarna användas? Det borde i detta läge spelar mindre roll då det bara ska "motioneras".
eljulio skrev:I-or skrev:Ja, SB-1 har serieparallellkopplade element med det ena elementet polaritetsvänt och A800 ska bryggkopplas. Det kommer förstås att låta ganska illa utan filter och DSP.
Om man har ett lite gungigt bjälklag kan det vara lämpligt att ställa upp basmodulen elastiskt. Man bör sikta på en uppställningsfrekvens om ca 10 Hz, vilket motsvarar en statisk nedfjädring om ca 3 mm (kuddarna ska alltså komprimeras ungefär så mycket).
Japp, det är skönt. Jag kommer att spela på nu under helgen bara för att spela in elementen lite. Redan nu märker jag ju att det finns en del djupbas i musiken som jag inter har registrerat tidigare...
I-or skrev:eljulio skrev:I-or skrev:Ja, SB-1 har serieparallellkopplade element med det ena elementet polaritetsvänt och A800 ska bryggkopplas. Det kommer förstås att låta ganska illa utan filter och DSP.
Japp, det är skönt. Jag kommer att spela på nu under helgen bara för att spela in elementen lite. Redan nu märker jag ju att det finns en del djupbas i musiken som jag inter har registrerat tidigare...
Ja, du lär ha en ganska brutalt överdriven nivå mellan kanske 70 och 250 Hz när SB-1 och Äggen överlappar varandra utan delningsfilter. Djupbasen som dyker upp ligger nog i 25-35 Hz-regionen, där du bör (ditt öppna rum är en aning svårsimulerat) ha en ordentlig resonanstopp.
Baffel skrev:Småmysigt och småmysigt . Soffbasar ska inte ha det småmysigt. Du ska ju dra påMusik med riktig saftig bas .Kolla bara först så det är ok göra det med dina nya element. Vad jag kan se inga problem. Kolla här:
viewtopic.php?f=10&t=71756
Skojar lite. Du gör såklart som du vill.Kul att de funkar.
sammel skrev:Hur går det med soffsubben har du fått dom sista kablarna än ?
RogerGustavsson skrev:Han skulle väl vara bortrest denna vecka?
eljulio skrev:Nyss hemkommen!
Och den saknade kabeln har anlänt.![]()
Ikväll är jag nog för seg för att göra något, men det blir spännande att börja koppla in. Om jag nu får till det. Filtret har ju i sig lite olika inställningsmöjligheter. Hur ska jag ställa det?
Sen måste jag gå tillbaka i tråden och se hur jag kopplar allt, från förstärkare till förstärkare, till filter till DSP... suck...
I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.
När du har fått tag på honorna kan du ställa filtret på Gain 0 dB överallt, en delningsfrekvens om 80-90 Hz (90 Hz verkade vettigt vid rumssimuleringarna), 2-way stereo, LF sum on och low/high x 1.
Baffel skrev:Hona in i filtret? Menar du ingångarna på X 223? Det är två honor . I dem pluggar du XLR hane. Utgångarna är fyra st XLR hane , i dem pluggar du kabel XLR hona.
With 2x XLR line inputs and 4x XLR line outputs
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_223.htm
Skulle du beställt fel kablar får du byta dem eller skaffa adaptrar. Inte hela världen![]()
Kanske bäst att ta det imorgon. Var med familjen istället och ta det lugnt.
I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.
När du har fått tag på honorna kan du ställa filtret på Gain 0 dB överallt, en delningsfrekvens om 80-90 Hz (90 Hz verkade vettigt vid rumssimuleringarna), 2-way stereo, LF sum on och low/high x 1.
eljulio skrev:I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.
DU har självklart inget klander från min sida med tanke på all hjälp jag har fått. Och för övrigt hade det varit en enkel sak att kontrollera på egen hand. Detta ordnar jag under veckan. Så de fyra XLR/RCA ska vara XLR/hona istället alltså. Och sen var det telepropp - XLR/hona (istället för hane, om jag inte såg fel igår?)
Rätt inkopplat? Från Poweramp in till filter? Se bilder Nedan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster