Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

RolffRojs

Re: Soffsub

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 16:40

eljulio skrev:Det blir ju rätt taktilt om man säger så vid pådrag... 8O :lol: :lol: 8) Kanske ändå ska använda mina SD-kuddar...

Jo, parketten slamrade rejält utan kuddar under subwoofern hemma hos mig. Kuddarna under datorhögtalarna kan jag vara utan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-05 16:40

eljulio skrev:Det blir ju rätt taktilt om man säger så vid pådrag... 8O :lol: :lol: 8) Kanske ändå ska använda mina SD-kuddar...

Det blir säkert betydligt mindre resonanser antar jag då du använder dsp filtret .

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 17:00

Zappa skrev:Antagligen är det klokast att vänta in I-ors svar men var inte tanken att A800 skulle bryggkopplas? Det görs genom att man ställer Mode-omställaren på A800:ans baksida till Bridge mono samt kopplar högtalarkablarna enligt bilden ovanför högtalarterminalerna. Både filter och DSP är en förutsättning för ett bra resultat, räkna med att I-or kommer att guida dig.

Det ska vara seriekopplat om jag inte har missuppfattat. Jag har följt kopplingsschemat som tidigare är postat i tråden.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-03-05 17:16

eljulio skrev:
Zappa skrev:Antagligen är det klokast att vänta in I-ors svar men var inte tanken att A800 skulle bryggkopplas? Det görs genom att man ställer Mode-omställaren på A800:ans baksida till Bridge mono samt kopplar högtalarkablarna enligt bilden ovanför högtalarterminalerna. Både filter och DSP är en förutsättning för ett bra resultat, räkna med att I-or kommer att guida dig.

Det ska vara seriekopplat om jag inte har missuppfattat. Jag har följt kopplingsschemat som tidigare är postat i tråden.

Elementen ska vara seriekopplade och slutsteget ska bryggkopplas. I-or skissar här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2161950#p2161950

Bryggkopplingen är dock inte så viktig nu innan du har allt inkopplat. Bryggkoppling innebär att slutsteget ger högre effekt. Det viktiga nu, och sen, är att elementen är serikopplade.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 17:22

STDI skrev:
eljulio skrev:

Elementen ska vara seriekopplade och slutsteget ska bryggkopplas. I-or skissar här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2161950#p2161950

Bryggkopplingen är dock inte så viktig nu innan du har allt inkopplat. Bryggkoppling innebär att slutsteget ger högre effekt. Det viktiga nu, och sen, är att elementen är serikopplade.

Ok, jag har följt kopplingsschemat enligt bilden, så då är det rätt. Tyvärr har inte saknad 4-polig DIN med RCA kommit idag så jag kommer inte att kunna koppla in allt. Så det blir vecka 11 innan jag kan koppla in allt. Tyvärr. Tills dess tar jag ett par bilder på det jag har fått hem för att försäkra mig om att jag inte saknar något när DIN-kabeln väl kommer. Vore ju retligt.

Om ljudet går förstås inte så mycket att säga just nu, mer än att kapacitet kommer att finnas där. ...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-05 17:22

Ja, SB-1 har serieparallellkopplade element med det ena elementet polaritetsvänt och A800 ska bryggkopplas. Det kommer förstås att låta ganska illa utan filter och DSP.

Om man har ett lite gungigt bjälklag kan det vara lämpligt att ställa upp basmodulen elastiskt. Man bör sikta på en uppställningsfrekvens om ca 10 Hz, vilket motsvarar en statisk nedfjädring om ca 3 mm (kuddarna ska alltså komprimeras ungefär så mycket).

Det är bra att grejorna fungerar, åtminstone. :D
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 17:24

Vid bryggkoppling ska väl de två röda högtalarutgångarna användas? Det borde i detta läge spelar mindre roll då det bara ska "motioneras".

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 17:27

I-or skrev:Ja, SB-1 har serieparallellkopplade element med det ena elementet polaritetsvänt och A800 ska bryggkopplas. Det kommer förstås att låta ganska illa utan filter och DSP.

Om man har ett lite gungigt bjälklag kan det vara lämpligt att ställa upp basmodulen elastiskt. Man bör sikta på en uppställningsfrekvens om ca 10 Hz, vilket motsvarar en statisk nedfjädring om ca 3 mm (kuddarna ska alltså komprimeras ungefär så mycket).

Japp, det är skönt. Jag kommer att spela på nu under helgen bara för att spela in elementen lite. Redan nu märker jag ju att det finns en del djupbas i musiken som jag inter har registrerat tidigare...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 17:41

RogerGustavsson skrev:Vid bryggkoppling ska väl de två röda högtalarutgångarna användas? Det borde i detta läge spelar mindre roll då det bara ska "motioneras".

Nu har jag ändrat.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-05 17:49

eljulio skrev:
I-or skrev:Ja, SB-1 har serieparallellkopplade element med det ena elementet polaritetsvänt och A800 ska bryggkopplas. Det kommer förstås att låta ganska illa utan filter och DSP.

Japp, det är skönt. Jag kommer att spela på nu under helgen bara för att spela in elementen lite. Redan nu märker jag ju att det finns en del djupbas i musiken som jag inter har registrerat tidigare...

Ja, du lär ha en ganska brutalt överdriven nivå mellan kanske 70 och 250 Hz när SB-1 och Äggen överlappar varandra utan delningsfilter. Djupbasen som dyker upp ligger nog i 25-35 Hz-regionen, där du bör (ditt öppna rum är en aning svårsimulerat) ha en ordentlig resonanstopp.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 17:53

Det här alltså det jag har hemma, utom Din-kontakten.

kablage_översikt.jpg
kablage_översikt.jpg (1.88 MiB) Visad 3325 gånger

Obs, har förstås enkelt RCA-kablage utöver ovan.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 17:55

I-or skrev:
eljulio skrev:

Ja, du lär ha en ganska brutalt överdriven nivå mellan kanske 70 och 250 Hz när SB-1 och Äggen överlappar varandra utan delningsfilter. Djupbasen som dyker upp ligger nog i 25-35 Hz-regionen, där du bör (ditt öppna rum är en aning svårsimulerat) ha en ordentlig resonanstopp.

Så är det garanterat. Överlappningen är inte så kul just nu när man drar på lite. Men det är ju inga konstigheter. På låg volym är det dock lite småmysigt trots bristerna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-05 17:58

Småmysigt och småmysigt . Soffbasar ska inte ha det småmysigt. Du ska ju dra på :mrgreen: Musik med riktig saftig bas .Kolla bara först så det är ok göra det med dina nya element. Vad jag kan se inga problem. Kolla här:
viewtopic.php?f=10&t=71756

Skojar lite. Du gör såklart som du vill. :) Kul att de funkar.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-05 18:48

Baffel skrev:Småmysigt och småmysigt . Soffbasar ska inte ha det småmysigt. Du ska ju dra på :mrgreen: Musik med riktig saftig bas .Kolla bara först så det är ok göra det med dina nya element. Vad jag kan se inga problem. Kolla här:
viewtopic.php?f=10&t=71756

Skojar lite. Du gör såklart som du vill. :) Kul att de funkar.

Har provat lite med det. Och då kittlade det i pung***en

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-05 20:44

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-13 19:04

Hur går det med soffsubben har du fått dom sista kablarna än ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-13 22:11

sammel skrev:Hur går det med soffsubben har du fått dom sista kablarna än ?

Undrar också :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-14 11:01

Han skulle väl vara bortrest denna vecka?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-14 11:14

RogerGustavsson skrev:Han skulle väl vara bortrest denna vecka?

Det har du rätt i glömde det.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-14 20:20

Nyss hemkommen!

Och den saknade kabeln har anlänt. :D

Ikväll är jag nog för seg för att göra något, men det blir spännande att börja koppla in. Om jag nu får till det. Filtret har ju i sig lite olika inställningsmöjligheter. Hur ska jag ställa det?

eq.jpg
eq.jpg (1.89 MiB) Visad 2899 gånger

Sen måste jag gå tillbaka i tråden och se hur jag kopplar allt, från förstärkare till förstärkare, till filter till DSP... suck... :lol:

edit: Sidan 7 i tråden. Där beskrivs hur det ska kopplas in. Återkommer med bilder...

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-14 20:26

eljulio skrev:Nyss hemkommen!

Och den saknade kabeln har anlänt. :D

Ikväll är jag nog för seg för att göra något, men det blir spännande att börja koppla in. Om jag nu får till det. Filtret har ju i sig lite olika inställningsmöjligheter. Hur ska jag ställa det?

eq.jpg

Sen måste jag gå tillbaka i tråden och se hur jag kopplar allt, från förstärkare till förstärkare, till filter till DSP... suck... :lol:

Ta du det lugnt och koppla av nu så står vi och väntar i veckan på fortsättningen :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-14 21:47

Ska logga ut... främst för att jag kanske har gjort fel med kabelbeställningen. DIN till RCA är tack och lov rätt. Men i övrigt... Har XLR hane hemma, men det ska väl ändå vara hona???. Eller hur dum får man bli? Se lite bilder nedan. Dock, hjärnan är kokt efter 10 timmar i bilen... :oops:

power amp in.jpg
power amp in.jpg (215.41 KiB) Visad 2871 gånger

poweramp in_din.jpg
poweramp in_din.jpg (208.23 KiB) Visad 2871 gånger

tele_xlr hane.jpg
tele_xlr hane.jpg (172.54 KiB) Visad 2871 gånger

hane rca.jpg
hane rca.jpg (145.58 KiB) Visad 2871 gånger

Såvitt jag kan se är det hona in i filtret som gäller, utom för DIN - RCA/XLR. Så jag måste alltså ta hem fyra XLR/hona. Går bra det här... :oops: :cry:

Ibland går det för snabbt som någon klok påpekade.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-14 22:29

Hona in i filtret? Menar du ingångarna på X 223? Det är två honor . I dem pluggar du XLR hane. Utgångarna är fyra st XLR hane , i dem pluggar du kabel XLR hona.
With 2x XLR line inputs and 4x XLR line outputs
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_223.htm

Skulle du beställt fel kablar får du byta dem eller skaffa adaptrar. Inte hela världen :)

Kanske bäst att ta det imorgon. Var med familjen istället och ta det lugnt. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 01:29

Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.

När du har fått tag på honorna kan du ställa filtret på Gain 0 dB överallt, en delningsfrekvens om 80-90 Hz (90 Hz verkade vettigt vid rumssimuleringarna), 2-way stereo, LF sum on och low/high x 1.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 06:43

I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.

När du har fått tag på honorna kan du ställa filtret på Gain 0 dB överallt, en delningsfrekvens om 80-90 Hz (90 Hz verkade vettigt vid rumssimuleringarna), 2-way stereo, LF sum on och low/high x 1.

DU har självklart inget klander från min sida med tanke på all hjälp jag har fått. Och för övrigt hade det varit en enkel sak att kontrollera på egen hand. Detta ordnar jag under veckan. Så de fyra XLR/RCA ska vara XLR/hona istället alltså. Och sen var det telepropp - XLR/hona (istället för hane, om jag inte såg fel igår?)

Rätt inkopplat? Från Poweramp in till filter? Se bilder Nedan.

poweramp till filter.jpg
poweramp till filter.jpg (1.59 MiB) Visad 2774 gånger

poweramp till filter översikt.jpg
poweramp till filter översikt.jpg (1.87 MiB) Visad 2774 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 06:45

Baffel skrev:Hona in i filtret? Menar du ingångarna på X 223? Det är två honor . I dem pluggar du XLR hane. Utgångarna är fyra st XLR hane , i dem pluggar du kabel XLR hona.
With 2x XLR line inputs and 4x XLR line outputs
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_223.htm

Skulle du beställt fel kablar får du byta dem eller skaffa adaptrar. Inte hela världen :)

Kanske bäst att ta det imorgon. Var med familjen istället och ta det lugnt. :)

Japp, inte hela världen. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-15 06:45

Inte hela världen . Dessutom, va är du mänsklig I-or. :) För övrigt vilket jäk...a jobb du gjort med denna soffsub I-or. Mycket imponerande. Hatten av.

Eljulio , förslag . Fota de pryttlar du har. Bild på alla in och utgångar . Lägg ut det här. Sen när du ändå är på gång , ifall du behöver byta eller fixa adaptrar , kolla så det passar längd, utrymme dvs kablar / kontaktdon . Det kan låta som en självklarhet men trist om man missat en sådan detalj. Rigga upp prylarna och lägg ut kablarna såsom du tänkt det . Är de lagom långa och får allt plats som du tänkt att placera grejerna.

Du sa DIN med , så du har RCA, XLR och DIN som ska kopplas ihop. Lätt att det blir fel då.

Nu la jag upp namn på mitt slutsteg i min avatar/profil . Känner du för det så skriv dit i din avatar/ profil vad du har . Underlättar för oss. Det kan du radera sen när du känner för det. Det gör du som du vill med :) Tips bara.

Edit , såg att du la in inlägg innan jag hann publicera mitt. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-03-15 07:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 07:05

I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.

4 stycken av dessa: https://www.kabelbutiken.com/adapter-xl ... xUQAvD_BwE

Och 1 styck sådan: https://www.thomann.de/se/cae_17065_mikrofonkabel.htm

Sen klart för inkoppling?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-15 08:41

eljulio skrev:

DU har självklart inget klander från min sida med tanke på all hjälp jag har fått. Och för övrigt hade det varit en enkel sak att kontrollera på egen hand. Detta ordnar jag under veckan. Så de fyra XLR/RCA ska vara XLR/hona istället alltså. Och sen var det telepropp - XLR/hona (istället för hane, om jag inte såg fel igår?)

Rätt inkopplat? Från Poweramp in till filter? Se bilder Nedan.

poweramp till filter.jpg

poweramp till filter översikt.jpg

Borde vara pre out från Nait XS till input filter.
Senast redigerad av sammel 2021-03-15 08:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-15 08:42

Men , det ser ju ut som du pluggat in i ingångarna på filtret , X 223 och Nait, eller ? Dvs du har pluggat ingång till ingång. Det går inte. Ser jag fel?

Det får någon mer kunnig av dylika kopplingar reda ut. Har inte kört med sådana grejer som du har Eljulio.

Edit såg att sammel påpekade samma sak.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum