Hej . Håller på bygger 4basmoduler med en 12tums bas i varje . Infinity ref1260. Ett utgående fd bil bas element som varit på tapeten här förr då dess värden passar bra som hemma bas . Den jämfördes med tex s
Peerless svs eller vad den heter .
Hur som helst så verkar den trivas bra i basreflex på runt 60liter. Med en avstämning runt din fs som ligger på 23.5hz Foch så blir slits porten ganska lång ca 65cm för att hålla nere luft hastighet p.g.a hyffsat xmax 13mm One way . Men ser att grupplöptid en sticker iväg mot lägre frekvens. Som max 24ms vid 20hz men sjunker snabbt mot stigande frekvens. Så den kommer nog upplevas transient snabb trots allt. Tills den börjar gräva under 25hz . Vad tycker ni om detta ? Om jag dämpar lådan ökar grupplöptid en så jag skall testa med knappt nåt alls . Att förändra rör. Avstämning samt volym får andra ännu sämre resultat. Tyvärr . Bästa kompromiss verkar vara det som jag beskrev.
Basen blir lätt sövande och odistinkt med för hög grupplöptid
Tex så har jag byggt slutet isobarik pusch pull med Zachry d15 i 2 slutna 100liters lådor . Där dessa har en grupplöptid på 7ms kanske något mer men runt där IAF ensiffrigt . Och detta vid 20hz sen minskade . Dessa upplevs otroligt detaljerade och artikulerade . Jätte goa att lyssna på musik på. Man imponeras av kraften och snabbhet transienten i djupbasen. Men dessa hår minus 3db 30hz så vill man pressa djupare så får man använda minidsp men då blir väl grupplöptid en lidande igen ?? Antar jag
Hursomhelst så är alt att låta dom vara slutna . Men som jag tolkar lspcad s kurvor efter erfarenhet så kommer den ev låta hård och fyrkantigt . Vilket heller inte är trevligt.
Men hur tänker ni kring detta. Ja jag har sökt här innan .
Mvh johannes Rydberg Åkerblom