Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:Mina tidigare intryck har varit att Nad 218 låtit lite avrullad i toppen.Samt att vid drivning av basar så har det inte låtit riktigt kontrollerat.
Rydberg skrev:Tack Calle för ännu ett mätreportage!Kollar man Stereophiles mätningar så verkar NAD218 lida av ganska mycket IM-dist, kanske också en viktig sak att mäta?
https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements
smile skrev:MorganM skrev:Mina tidigare intryck har varit att Nad 218 låtit lite avrullad i toppen.Samt att vid drivning av basar så har det inte låtit riktigt kontrollerat.
Intressant, nu vet jag inte vad du jämför med, eller kanske är det bara en generellt åsikt om steget.
Samtidigt har jag läst samma sak många gånger förut om 218 skrivet av andra medlemmar, jag skulle gissa på att något auktoritet har hävdad detta och att det sedan har hängt med o-ifrågasatt.
Men om man ser till mätningarna så tolkar jag de som att Nad 218 har bättre frekvensomfång än NAD 208, dvs, NAD 218 faller senare uppåt i frekvens och håller längre i de lägre frekvenserna, så om man skulle jämföra stegen så borde det vara NAD 208 som upplevs rulla av uppåt i frekvens och låta lite tunnare i de lägre frekvenserna?
Intressant att många verkar tycka tvärt om.
NADifierad skrev:Kul, då jag tycker att 218 är mycket snyggare än 208.
Hade varit intressant med mätning på det numera gamla XTZ steget.
Var det A100 det hette?
NADifierad skrev:Kul, då jag tycker att 218 är mycket snyggare än 208.
Var det A100 det hette?
Belker skrev:Rydberg skrev:Tack Calle för ännu ett mätreportage!Kollar man Stereophiles mätningar så verkar NAD218 lida av ganska mycket IM-dist, kanske också en viktig sak att mäta?
https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements
Är det därför man läser att 218 låter grynigt/orent jämfört med 208? Har ingen erfarenhet själv, men tycker mig ha läst det.
Morello skrev:Det tål att upprepas att det är samma olinjäriteter i överföringskaraktäristikan som medför såväl intermodulationsdistorsion som harmonisk dito.
hifikg skrev:Hur generell är en sådan här mätning på ett relativt gammalt testobjekt? Kan det inte skilja mycket mellan olika enheter beroende på hur de hanterats genom åren? Ett som stått med ström 24/7 och ett som knappt använts. Ett som förvarats i ett kallt garage i många år innan det fått komma in i värmen igen. Ett som utstått olika komponentbyten av mer eller mindre kunniga reparatörer.
Hur står påverkan har sådant när det gäller steg från förra årtusendet?
Själv lutar jag mig mot den gamla hifi-normen (DIN45500). Utrustning som håller sig inom de gränserna duger gott åt de flesta. Resten handlar om att hitta god musik
Belker skrev:NADifierad skrev:Kul, då jag tycker att 218 är mycket snyggare än 208.
Var det A100 det hette?
XTZ AP100 testades i Molt 2/2010mot Emotiva XPA-2. Det var tydligen mycket lätt att detektera i F/E. "Skrälligare och ljusare" än ingången.
Baffel skrev:Påminner om när Top Gear testade gamla supersportbilar.
VintageHiFi skrev:Som liten parentes jag har kört 2st av mina gamla BMW motorer i bänk med följande resultat.
BMW M20B25 (2,5L rak sexa 171Hk original) Bromsad till 167Hk när den gått 17k mil.
BMW M42B18 (1,8L rak fyra 136Hk original) Bromsad till 139Hk när den gått 30k mil. (lite lagom inkörd)![]()
Så när det gäller mekaniska konstruktioner handlar väldigt mycket om skötsel & underhåll
samt att konstruktionen från början är sund utan allt för mycket potentiella problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster