
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Mja, om du tänker ha dem uppställda som på bilden kan man nog snarare förvänta sig det motsatta !![]()
shifts skrev:petersteindl skrev:Jag fick den idagLyssnar på den just nu
Lustigt, jag var precis på väg till denna tråd för att skriva samma sak. I går
torsdag kom den.
thiel skrev:Snygg datasetup subjektivistenjag har precis likadant.
PerStromgren skrev:Ja, det här tål väl att diskuteras igen?
Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?
juanth skrev:PerStromgren skrev:Ja, det här tål väl att diskuteras igen?
Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?
På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.
PerStromgren skrev:juanth skrev:PerStromgren skrev:Ja, det här tål väl att diskuteras igen?
Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?
På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.
Ge ett exempel, som finns att kan lyssna på via Spotify, så ska vi analysera basinnehållet!
De kan också vara lärorikt att lyssna på en högpassfiltrerad version av ett sådant stycke, för att lära sig vad som ev missas.
RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?
Mirage skrev:För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.
Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!
Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?
Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.
Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.
Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion.![]()
[ Bild ]
Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."
Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."
"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."
My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.
"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."
Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."
Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.
http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html
juanth skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?
Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.
Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.
Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion.![]()
[ Bild ]
Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."
Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."
"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."
My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.
"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."
Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."
Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.
http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html
Där sprack illusionen om en sal med mycket träinredning.![]()
Nåja, en bra historia är en bra historia även om den inte är sann.
Min hjärna är nöjd hur som helst.
JM skrev:
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• envelopment is the Holy Grail of concert hall design
• when reproducing sound in small spaces envelopment is frequently absent
• sound mixing rooms with low reverberation times are often particularly poor
• In rooms where envelopment can be heard the strength of the perception depends on the recording technique.
How do we measure envelopment?
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• Fluctuations during the reverberant component of the signal stream are particularly important.
• Reflected sound causes ITD fluctuation
• The amount of fluctuation depends on the properties of the source music.
Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
9/21/00 by David Griesinger
Om jag minns rätt går det artificiellt att i vissa fall skapa "envelopment" enligt David Gríesinger genom återge absolut lägsta basen fördröjd några hundra ms ! och med viss dämpning.
Allt finns som pp långt ner på den allt för röriga hemsidan http://www.davidgriesinger.com/ bla i Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
JM
goat76 skrev:juanth skrev:goat76 skrev:
Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.
Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.
Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion.![]()
[ Bild ]
Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."
Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."
"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."
My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.
"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."
Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."
Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.
http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html
Där sprack illusionen om en sal med mycket träinredning.![]()
Nåja, en bra historia är en bra historia även om den inte är sann.
Min hjärna är nöjd hur som helst.
Förlåt om jag spräckte din illusion, albumet med Muddy Waters är hursomhelst en fantastisk musikproduktion. De flesta inspelning är ju trots allt produktioner där man på ett eller annat sätt manipulerat fram en trovärdig illusion av en verklighetstrogen ursprungshändelse, även de inspelningar som fått audiofil-status.
juanth skrev:PerStromgren skrev:juanth skrev:
På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.
Ge ett exempel, som finns att kan lyssna på via Spotify, så ska vi analysera basinnehållet!
De kan också vara lärorikt att lyssna på en högpassfiltrerad version av ett sådant stycke, för att lära sig vad som ev missas.
Jaha, jo kanske att det finns sånt jag pratar om på den här: https://open.spotify.com/track/6h53xbMu ... 4ioeRaQuwA
Det är intressant det I-or säger. Kanske är det så att den typen av ljud i kyrkor är något jag vill höra även på inspelningar? Dvs att trafikbuller och annat liksom känns rätt för hjärnan? Att det är en verklig referens. Iaf så vad det än är, trafikbuller, bara extrem efterklang eller resonanser så tycker jag att det ger information om rummet, och information är viktigt.
En annan sak jag kom att tänka på är tex på den här: https://tidal.com/album/93239617 https://open.spotify.com/album/4bi0CKFK ... LxO4uU47BA
Är att jag får för mig att det är mycket gott om trä i lokalen där det spelades in, att det hörs.
Det kanske är långsökt men iaf min hjärna vill ofta skapa sig en bild av material i rummen på inspelningar.
Jag inser att det är rätt mycket spekulation och gissning men det är sånt jag funderar på ibland.
DVD-ai skrev:Mycket spännande tråd, jag håller med Juanth !
I live upptagningar upplever jag ganska ofta att jag får en extra känsla av rymd i lokalen via mycket lågfrekvent muller, men även en mer verklighetstrogen känsla av steg på trägolvet eller dörrar som öppnas/stängs osv...
Jag upplever ofta att ljudnivån inte behöver vara så hög för riktigt låga frekvenser för att uppfattas, även om den kan behöva vara det för att höras, då pratar jag om att uppfattas genom kroppen i övrigt.
När det kommer till att höras, ja då upplever jag oftast att frekvenser runt 20Hz och ner ger det jag beskrivit här över, men att frekvenser ner under det så tycker jag sällan att jag hör dom själva i egentlig mening, men det blir skillnad om man tar bort dom ändå.
Det blir som om någon naturlig koppling till rummet försvinner, ”rummets andning” brukar en del prata om, ja just den känslan som finns på riktigt i verkliga livet och är trevlig att få med från den inspelade händelsen.
Och dessutom bidrar dessa riktigt låga frekvenser med en upplevelse av att man inte kan höra någon avrullning i basen och det är ju trevligt och verkligt.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?
Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.
Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.
Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion.![]()
[ Bild ]
Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."
Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."
"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."
My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.
"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."
Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."
Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.
http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html
JM skrev:
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• envelopment is the Holy Grail of concert hall design
• when reproducing sound in small spaces envelopment is frequently absent
• sound mixing rooms with low reverberation times are often particularly poor
• In rooms where envelopment can be heard the strength of the perception depends on the recording technique.
How do we measure envelopment?
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• Fluctuations during the reverberant component of the signal stream are particularly important.
• Reflected sound causes ITD fluctuation
• The amount of fluctuation depends on the properties of the source music.
Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
9/21/00 by David Griesinger
Om jag minns rätt går det artificiellt att i vissa fall skapa "envelopment" enligt David Gríesinger genom återge absolut lägsta basen fördröjd några hundra ms ! och med viss dämpning.
Allt finns som pp långt ner på den allt för röriga hemsidan http://www.davidgriesinger.com/ bla i Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
JM
PerStromgren skrev:Mirage skrev:För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.
Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!
Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).
I elektronisk musik är det ju fritt för producenten att lägga höga nivåer ned till DC, om så skulle önskas. Men det är väl inte det vi pratar om här?
Mirage skrev:PerStromgren skrev:Mirage skrev:För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.
Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!
Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).
I elektronisk musik är det ju fritt för producenten att lägga höga nivåer ned till DC, om så skulle önskas. Men det är väl inte det vi pratar om här?
Jag vet inte om du lyssnat på låten, men den kan nog inte kategoriseras som elektronisk musik.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 43 gäster