Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-12-12 00:31

Nej. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-12 00:42

Laila skrev:Mja, om du tänker ha dem uppställda som på bilden kan man nog snarare förvänta sig det motsatta ! :wink: 8)



Dom ska såklart ställas i hörnet över dom andra två men väntar på svar ifrån ingvar, kan ha lagt en dämpning fel så jag måste ta ur basreflexrören och flytta på den. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-12-12 09:31

petersteindl skrev:Jag fick den idag :D Lyssnar på den just nu :)


Lustigt, jag var precis på väg till denna tråd för att skriva samma sak. I går
torsdag kom den.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41068
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-12-12 16:24

shifts skrev:
petersteindl skrev:Jag fick den idag :D Lyssnar på den just nu :)


Lustigt, jag var precis på väg till denna tråd för att skriva samma sak. I går
torsdag kom den.


Jag är nöjd :D Fint album. Det är min första genomskinliga CD :)

Tackar för tipset.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Inläggav thiel » 2008-12-12 18:47

Snygg datasetup subjektivisten :) jag har precis likadant. Jag märkte iallafall en stoor skillnad när jag byggde mina sublådor (Peerless 830842) driver dom med 2x125w NAD aktiv delning 80Hz, jag saknade bara frekvenserna under 38Hz innan men där finns mycket skoj även på skivor där man (jag) inte förväntade mig några skillnader

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-12 19:14

thiel skrev:Snygg datasetup subjektivisten :) jag har precis likadant.



Om någon månad så försvinner den, då kör jag datorn på platt tv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Inläggav thiel » 2008-12-12 19:31

Ja det blir väl mitt nästa steg också , tyvärr försvann mitt jobb med många andras så det dröjer nog :(

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Inläggav thiel » 2008-12-13 04:02

Men ge gärna ett exempel på musik där man inte i första hand letar efter basinfo :D

Kralle
 
Inlägg: 1688
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav Kralle » 2021-03-14 17:47

Vilken intressant tråd.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28356
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav PerStromgren » 2021-03-14 18:40

Ja, det här tål väl att diskuteras igen?

Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3900
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav juanth » 2021-03-14 20:22

PerStromgren skrev:Ja, det här tål väl att diskuteras igen?

Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?


På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28356
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav PerStromgren » 2021-03-14 21:09

juanth skrev:
PerStromgren skrev:Ja, det här tål väl att diskuteras igen?

Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?


På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.


Ge ett exempel, som finns att kan lyssna på via Spotify, så ska vi analysera basinnehållet!

De kan också vara lärorikt att lyssna på en högpassfiltrerad version av ett sådant stycke, för att lära sig vad som ev missas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7645
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav I-or » 2021-03-14 23:46

Några kommentarer angående denna gamla tråd:

1. God lågfrekvent återgivning ger ofta en upplevelse av ett stort rum för akustiska inspelningar i stora lokaler, där man ofta har en hel del trafikbuller och ventilationsbuller. Trafikbuller kan vara särskilt märkbart i stora stadskyrkor med stora fönsterpartier och lång efterklangstid.

2. En återgivning ned till 5 Hz kräver en enorm luftpumpningskapacitet för att ljudet ska vara hörbart. I praktiken ligger man på gränsen till hörbarhet i lyssningspositionen i ett normalt rum med två långslagiga 18"-element eller 6 långslagiga 12"-element i slutna lådor och även då är risken hög att andratonsdistorsionen dominerar perceptionsmässigt så att basen "dubblar".

https://www.researchgate.net/publication/8436733_Hearing_at_low_and_infrasonic_frequencies
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3900
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav juanth » 2021-03-15 00:47

PerStromgren skrev:
juanth skrev:
PerStromgren skrev:Ja, det här tål väl att diskuteras igen?

Det är väl rätt enkelt att undersöka om det finns information i basregistret, även på musikinspelningar där instrumenten själva inte ger någon bas? Någon som har ett att visa oss?


På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.


Ge ett exempel, som finns att kan lyssna på via Spotify, så ska vi analysera basinnehållet!

De kan också vara lärorikt att lyssna på en högpassfiltrerad version av ett sådant stycke, för att lära sig vad som ev missas.


Jaha, jo kanske att det finns sånt jag pratar om på den här: https://open.spotify.com/track/6h53xbMu ... 4ioeRaQuwA


Det är intressant det I-or säger. Kanske är det så att den typen av ljud i kyrkor är något jag vill höra även på inspelningar? Dvs att trafikbuller och annat liksom känns rätt för hjärnan? Att det är en verklig referens. Iaf så vad det än är, trafikbuller, bara extrem efterklang eller resonanser så tycker jag att det ger information om rummet, och information är viktigt.


En annan sak jag kom att tänka på är tex på den här: https://tidal.com/album/93239617 https://open.spotify.com/album/4bi0CKFK ... LxO4uU47BA
Är att jag får för mig att det är mycket gott om trä i lokalen där det spelades in, att det hörs.
Det kanske är långsökt men iaf min hjärna vill ofta skapa sig en bild av material i rummen på inspelningar.

Jag inser att det är rätt mycket spekulation och gissning men det är sånt jag funderar på ibland.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15413
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav DVD-ai » 2021-03-15 09:56

Mycket spännande tråd, jag håller med Juanth !
I live upptagningar upplever jag ganska ofta att jag får en extra känsla av rymd i lokalen via mycket lågfrekvent muller, men även en mer verklighetstrogen känsla av steg på trägolvet eller dörrar som öppnas/stängs osv...
Jag upplever ofta att ljudnivån inte behöver vara så hög för riktigt låga frekvenser för att uppfattas, även om den kan behöva vara det för att höras, då pratar jag om att uppfattas genom kroppen i övrigt.

När det kommer till att höras, ja då upplever jag oftast att frekvenser runt 20Hz och ner ger det jag beskrivit här över, men att frekvenser ner under det så tycker jag sällan att jag hör dom själva i egentlig mening, men det blir skillnad om man tar bort dom ändå.
Det blir som om någon naturlig koppling till rummet försvinner, ”rummets andning” brukar en del prata om, ja just den känslan som finns på riktigt i verkliga livet och är trevlig att få med från den inspelade händelsen.
Och dessutom bidrar dessa riktigt låga frekvenser med en upplevelse av att man inte kan höra någon avrullning i basen och det är ju trevligt och verkligt. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23456
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 15:29

Ja, är liveinspelningar av symfoniorkestrar kan låta mera levande än annars. Nu är det trots allt sällan rummet är med på riktigt. Symfoniorkestrar spelas inte alltid in där de brukar spela inför publik. I flera fall är det utvalda lokaler av inte fullt så stora slag. Tyskarna har gjort mycket i t.ex. Studio Lukaskirche (Dresden), Studio Christuskirche (Berlin, Öst), Teldex Studio (Berlin) eller Jesus-Christus-Kirche (Berlin-Dahlem). På bilder från några av dessa lokaler ser det verkligen inte så spaciöst ut att det skulle avsätta sig i lokalljudet.

Stora orglar kan gå långt ner men hur ofta är det verkligen med på fonogrammen?

Långdans från Sollerön.gif
Långdans från Sollerön.gif (29.52 KiB) Visad 3045 gånger


När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?

My home is in the delta.gif
My home is in the delta.gif (32.64 KiB) Visad 3045 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41068
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav petersteindl » 2021-03-15 15:58

En blind person kan med hörseln avgöra storleken av ett slutet rum då personen går in i rummet. Det enklaste är att alstra ett ljud man känner igen. Det kan exempelvis göras med en käpp, eller klappa händerna eller ge ifrån sig ett ljud.

Men man kan förnimma salens storlek utan att ge ifrån sig ljud. Det underlättas om det finns vibrationer i luften som kan uppfattas som ljud.

Om dessa vibrationer finns med i inspelningen som i övrigt är god, så blir det lättare att uppfatta lokalens storlek även vid återgivning. Ja det kan faktiskt vara parametern som skiljer en återgivning från att uppfattas som levande till att uppfattas som en hyfsad återgivning men inte ända fram.

Bertil Alvings orgelinspelningar är ett ganska bra bevis på just den skillnaden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23456
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 16:14

Jo, men vad händer när man inte har använt ett stort rum? Hur lätt kan man luras av "manipulerade" inspelningar? Bertil tar ju med rummet och det hörs! Vet att han också haft exempel där han varit tvungen att spela in i mindre passande utrymmen. Vet dock inte hur han fick till det han lät oss här ta del av.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1422
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav Mirage » 2021-03-15 20:07

För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.

Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!

Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).

https://open.spotify.com/track/1lkuVzZC ... NbRWUyT5kg

https://tidal.com/browse/track/70656395
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7007
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav goat76 » 2021-03-15 21:08

RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?


Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.

Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.

Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion. :)
Bild

Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."

Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."

"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."

My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.

"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."

Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."


Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.

http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28356
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav PerStromgren » 2021-03-15 21:42

Mirage skrev:För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.

Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!

Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).



I elektronisk musik är det ju fritt för producenten att lägga höga nivåer ned till DC, om så skulle önskas. Men det är väl inte det vi pratar om här?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3900
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav juanth » 2021-03-15 21:51

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?


Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.

Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.

Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion. :)
[ Bild ]

Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."

Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."

"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."

My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.

"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."

Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."


Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.

http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html


Där sprack illusionen om en sal med mycket träinredning. :mrgreen:
Nåja, en bra historia är en bra historia även om den inte är sann.
Min hjärna är nöjd hur som helst.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

JM
 
Inlägg: 5089
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav JM » 2021-03-15 22:46


• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• envelopment is the Holy Grail of concert hall design
• when reproducing sound in small spaces envelopment is frequently absent
• sound mixing rooms with low reverberation times are often particularly poor
• In rooms where envelopment can be heard the strength of the perception depends on the recording technique.

How do we measure envelopment?
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• Fluctuations during the reverberant component of the signal stream are particularly important.
• Reflected sound causes ITD fluctuation
• The amount of fluctuation depends on the properties of the source music.


Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
9/21/00 by David Griesinger

Om jag minns rätt går det artificiellt att i vissa fall skapa "envelopment" enligt David Gríesinger genom återge absolut lägsta basen fördröjd några hundra ms ! och med viss dämpning.
Allt finns som pp långt ner på den allt för röriga hemsidan http://www.davidgriesinger.com/ bla i Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7007
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav goat76 » 2021-03-15 23:44

juanth skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?


Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.

Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.

Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion. :)
[ Bild ]

Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."

Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."

"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."

My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.

"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."

Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."


Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.

http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html


Där sprack illusionen om en sal med mycket träinredning. :mrgreen:
Nåja, en bra historia är en bra historia även om den inte är sann.
Min hjärna är nöjd hur som helst.


Förlåt om jag spräckte din illusion, albumet med Muddy Waters är hursomhelst en fantastisk musikproduktion. De flesta inspelning är ju trots allt produktioner där man på ett eller annat sätt manipulerat fram en trovärdig illusion av en verklighetstrogen ursprungshändelse, även de inspelningar som fått audiofil-status. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3900
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav juanth » 2021-03-16 00:05

JM skrev:
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• envelopment is the Holy Grail of concert hall design
• when reproducing sound in small spaces envelopment is frequently absent
• sound mixing rooms with low reverberation times are often particularly poor
• In rooms where envelopment can be heard the strength of the perception depends on the recording technique.

How do we measure envelopment?
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• Fluctuations during the reverberant component of the signal stream are particularly important.
• Reflected sound causes ITD fluctuation
• The amount of fluctuation depends on the properties of the source music.


Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
9/21/00 by David Griesinger

Om jag minns rätt går det artificiellt att i vissa fall skapa "envelopment" enligt David Gríesinger genom återge absolut lägsta basen fördröjd några hundra ms ! och med viss dämpning.
Allt finns som pp långt ner på den allt för röriga hemsidan http://www.davidgriesinger.com/ bla i Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.

JM



Intressant!

Särskilt: • Fluctuations during the reverberant component of the signal stream are particularly important.

Just detta är vad jag tror jag uppskattar så mycket när det finns med i inspelningar.
Det skapar liv och närvaro.
Nu kom jag att tänka på Lesley som ofta används ihop med Hammondorgel. En cylinder med öppningar som snurrar, växlar luften/ljudet från Hammond. Fluktuationer.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3900
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav juanth » 2021-03-16 00:12

goat76 skrev:
juanth skrev:
goat76 skrev:
Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.

Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.

Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion. :)
[ Bild ]

Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."

Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."

"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."

My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.

"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."

Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."


Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.

http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html


Där sprack illusionen om en sal med mycket träinredning. :mrgreen:
Nåja, en bra historia är en bra historia även om den inte är sann.
Min hjärna är nöjd hur som helst.


Förlåt om jag spräckte din illusion, albumet med Muddy Waters är hursomhelst en fantastisk musikproduktion. De flesta inspelning är ju trots allt produktioner där man på ett eller annat sätt manipulerat fram en trovärdig illusion av en verklighetstrogen ursprungshändelse, även de inspelningar som fått audiofil-status. :)


:) Att berätta sanning är alltid rätt. Dessutom intressant i det här fallet. Inget att be om ursäkt för. Det är ju precis som du säger, trovärdiga illusioner.
Jag är efter många års konsumerande av musik fortfarande lika fascinerad över att man kan lyssna på en ursprungshändelse som tog plats för ibland +100 år sedan. Tänk om vi kunde lyssna på något som hände för 8000 år sedan... :!:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41068
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav petersteindl » 2021-03-16 00:44

juanth skrev:
PerStromgren skrev:
juanth skrev:
På många klassiska högdynamiska liveinspelningar upplever jag att det finns information från rummet i basen, ungefär på samma sätt som det finns ett dovt brus i en skog. Det är nog egentligen mer än i bara i basen den informationen finns men tas den lägsta basen bort så tappas det även uppåt i registret. Det blir fattigare ljudbild.


Ge ett exempel, som finns att kan lyssna på via Spotify, så ska vi analysera basinnehållet!

De kan också vara lärorikt att lyssna på en högpassfiltrerad version av ett sådant stycke, för att lära sig vad som ev missas.


Jaha, jo kanske att det finns sånt jag pratar om på den här: https://open.spotify.com/track/6h53xbMu ... 4ioeRaQuwA


Det är intressant det I-or säger. Kanske är det så att den typen av ljud i kyrkor är något jag vill höra även på inspelningar? Dvs att trafikbuller och annat liksom känns rätt för hjärnan? Att det är en verklig referens. Iaf så vad det än är, trafikbuller, bara extrem efterklang eller resonanser så tycker jag att det ger information om rummet, och information är viktigt.


En annan sak jag kom att tänka på är tex på den här: https://tidal.com/album/93239617 https://open.spotify.com/album/4bi0CKFK ... LxO4uU47BA
Är att jag får för mig att det är mycket gott om trä i lokalen där det spelades in, att det hörs.
Det kanske är långsökt men iaf min hjärna vill ofta skapa sig en bild av material i rummen på inspelningar.

Jag inser att det är rätt mycket spekulation och gissning men det är sånt jag funderar på ibland.




DVD-ai skrev:Mycket spännande tråd, jag håller med Juanth !
I live upptagningar upplever jag ganska ofta att jag får en extra känsla av rymd i lokalen via mycket lågfrekvent muller, men även en mer verklighetstrogen känsla av steg på trägolvet eller dörrar som öppnas/stängs osv...
Jag upplever ofta att ljudnivån inte behöver vara så hög för riktigt låga frekvenser för att uppfattas, även om den kan behöva vara det för att höras, då pratar jag om att uppfattas genom kroppen i övrigt.

När det kommer till att höras, ja då upplever jag oftast att frekvenser runt 20Hz och ner ger det jag beskrivit här över, men att frekvenser ner under det så tycker jag sällan att jag hör dom själva i egentlig mening, men det blir skillnad om man tar bort dom ändå.
Det blir som om någon naturlig koppling till rummet försvinner, ”rummets andning” brukar en del prata om, ja just den känslan som finns på riktigt i verkliga livet och är trevlig att få med från den inspelade händelsen.
Och dessutom bidrar dessa riktigt låga frekvenser med en upplevelse av att man inte kan höra någon avrullning i basen och det är ju trevligt och verkligt. :)


goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:När det gäller Muddy Waters, så är väl det en panorerad multimono? Snyggt upptaget, förmodligen rakt av i studion. Är det äkta efterklang eller pålagt?


Efterklangen är inte den "äkta" på så vis att det verkligen lät så i själva rummet där musikerna spelade, de ledde istället ljudsignalen till en ensam förstärkare ner till ett kalt rum i studions källare och spelade in ekot som uppstod där.

Om man lyssnar noga hör man väldigt tydligt att de huvudsakliga ljudupptagningarna av instrumenten är närmickade, men att rumsljudet består av en helt separat ljudupptagning. I låten "Good Morning Little Schoolgirl" hör man väldigt tydligt den närmickade gitarren panorerad långt ut till höger och att rumsljudet "svarar" långt ut till vänster i ljudbilden.

Här är studions mysiga "echo chamber" nere i källaren under själva studion. :)
[ Bild ]

Turning our attention to the room itself, I am mindful of former engineer Ron Malo’s description of the studio in the notes to the Chess Blues box: "You know, the studio at 2120 was an exceptional piece of engineering," he states. "It was a room within a room, adjustable walls, state of the art microphones, and so on."

Dixon-Nelson agrees but points out that famed record producer Ralph Bass, who also worked for a time here as an engineer, once referred to it as a "large hallway."

"It’s not a particularly large room, although the ceiling is extremely high in the studio. But it is a space with a unique combination of sonic factors. There were nine adjustable panels used to control resonance as well as isolating instruments for recording purposes. Visiting musicians often ask if they might play their harmonica or guitar in this room to experience the acoustics that helped shape the Chess sound."

My eyes are drawn almost immediately to a section of pipe protruding through the studio floor which requires no explanation. Long before moving into the 2120 location, Leonard Chess had been experimenting with open microphones in toilets and sections of sewer pipe suspended from the ceiling to achieve echo effects. What I am looking at is nothing less than a technological revolution in its time, a clear manifestation of Chess’ resourcefulness. "People ask all the time about the echo chamber," Dixon-Nelson says through a smile, as if anticipating my question.

"The echo chamber is definitely one of the main components of 2120 and was custom built for Chess by Putnam and Company. This studio was utilized for live, mixed recordings, and often getting an echo would not have been on your list of priorities because you had musicians and instruments all in one area. You had this long, elongated hallway-type studio instead of a big, wide room in which you could assemble all of the instruments and all of the people comfortably. So they opted to send a tube down to the basement and into a big hollow room and to place an amplifier down there as well so that nothing else would have sounded but this amplifier in this big echoing room."

Curious about the other end of the pipe and the chamber itself, Dixon-Nelson leads me down the stairs to the building’s long, triangular-shaped basement. She explains how sound from the second-floor studio was once fed down cables through two pipes to speakers located here. "Though designed as a stereo pair, only one side worked well, so it was actually a mono effect," Dixon-Nelson says. "This basement was a grueling little place. It was never well-lit and was used as one of the storage facilities."


Just as I am beginning to feel every bit of the gloom of this cave-like enclosure, she starts to recount a sorrowful chapter omitted from many annals of music history. "Chuck Berry was allegedly offered the echo chamber to live in when he had to lay low during a difficult time in his career," she says quietly.

http://www.bluesaccess.com/No_36/chess.html


Av all den erfarenhet jag har, så vill musikkonsumenten gärna ha viss efterklang i musiken. Den kan vara naturligt inspelad i realtid eller pålagd efteråt. För mycket av det goda blir dock störande och dåtidens plåteko var tyvärr ingen höjdare då det användes för mycket. Många gamla fina svenska inspelningar av kända artister förstördes tyvärr med plåteko.

Sedan finns digitaleko och de bästa är nog användbara, men än så länge når de inte ända fram.
Däremot tror jag att görs det rätt så kan det nå ända fram. Man experimenterar en del i Berlin såg jag för några år sedan, och det är i Philharmonins konserthus. Man kan göra ett rutmönster i golvet som en schackbräda och sätta en rundstrålad högtalare där som mäter rakt i flera riktningar och sätta mikrofoner någonstans i lokalen och spela in vissa pulser. Då fås ett akustiskt fingeravtryck från schackrutan till mikrofonen. Sedan kan man katalogisera multimikrofontagningar från 70-talet där varje instrument har sin givna plats på schackbrädan och därmed kan ges just denna rutas akustiska fingeravtryck. Då jobbar man i multikanalsdomänen och får en hyfsad återskapad livesituation från mikrofonens plats.
Det finns vissa skillnader och det är instrumentens riktningskarakteristik som inte korrekt kan återskapas med sådan teknik, men man kan nog med nya mikrofontekniker även fixa riktningskarakteristik åtminstone hyfsat bra.

Sedan vill jag påpeka att Bertil Alving har digitala ekoapparater, men han använder tekniken att spela in efterklang separat på exempelvis röster och lägga på i efterhand då det behövs om inspelningslokalen inte har tillräckligt lämplig efterklang eller tidiga reflexer för den delen.

Summa summarum: Musikkonsumenten vill gärna ha viss efterklang i inspelad musik. Sedan gäller det att bibehålla en hyfsat riktig projicering av ljudkällorna/musikinstrumenten/sångarna. I stereo sker det med 2 kanaler och fantomprojicering av ljudkällorna mellan ljudåtergivningshögtalarna. Vissa effekter kan dock projiceras utanför högtalarnas placering.

JM:s inlägg tycker jag är jättebra. Där påpekas envelopment och det ger en känsla av immersive sound, d v s att man känner sig omsluten av ljud.

JM skrev:
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• envelopment is the Holy Grail of concert hall design
• when reproducing sound in small spaces envelopment is frequently absent
• sound mixing rooms with low reverberation times are often particularly poor
• In rooms where envelopment can be heard the strength of the perception depends on the recording technique.

How do we measure envelopment?
• ITD Fluctuation in the range of 2-20Hz is perceived as envelopment
• Fluctuations during the reverberant component of the signal stream are particularly important.
• Reflected sound causes ITD fluctuation
• The amount of fluctuation depends on the properties of the source music.


Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.
9/21/00 by David Griesinger


Om jag minns rätt går det artificiellt att i vissa fall skapa "envelopment" enligt David Gríesinger genom återge absolut lägsta basen fördröjd några hundra ms ! och med viss dämpning.
Allt finns som pp långt ner på den allt för röriga hemsidan http://www.davidgriesinger.com/ bla i Envelopment and Small Room Acoustics - the lecture slides from the October 2000 AES convention.

JM


David Griesinger är en av de stora inom digital efterklang.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1422
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav Mirage » 2021-03-16 07:39

PerStromgren skrev:
Mirage skrev:För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.

Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!

Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).



I elektronisk musik är det ju fritt för producenten att lägga höga nivåer ned till DC, om så skulle önskas. Men det är väl inte det vi pratar om här?

Jag vet inte om du lyssnat på låten, men den kan nog inte kategoriseras som elektronisk musik.
Jag vet inte vilket instrument som ger den djupa basen i den här låten, men det är ju inte precis Warm Swarm med Krumelur. :)

Waste My Time
https://open.spotify.com/track/1lkuVzZC ... fDg980miRA

https://tidal.com/browse/track/70656395

Warm Swarm
https://open.spotify.com/track/4xgL4xX3 ... 5JhpevphnQ

https://tidal.com/browse/track/134426236
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav Baffel » 2021-03-16 09:59

OT
Apropå Muddy Waters .Passa på om ni är i Chicago att gå på:

Buddy Guy's Legends

Prior to his death in 1983, Muddy Waters made Buddy promise to keep Blues alive. Guy says that Legends is part of keeping that promise.[5]


https://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_Guy%27s_Legends

Tjöta med lokalbefolkningen i baren och få berättat om de gamla legendarerna. Stället är säkerligen stängt nu, men det öppnar väl igen. Många småbrudar som hänger runt hörnet på klubben och lurar turister att köpa ut öl. Se upp. Fast stället är inte en turistfälla . Finns allt många från lokalbefolkningen där. :)
Fast det var flera år sedan jag var där . Vet inte hur det är nu för tiden.

Drog en bira i baren ihop med :
https://bluesmatters.com/r-i-p-charlie-baty/
R.I.P. Jävligt bra gitarrist .
Så man kan allt stöta på sköna musiker på Buddy Guy's Legends :D

Sen:
https://www.chicago.gov/city/en/depts/d ... tival.html

Om /när det blir något med den igen . Den festivalen har jag, tyvärr , inte varit på så jag vet inte om den är bra.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-16 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28356
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?

Inläggav PerStromgren » 2021-03-16 10:13

Mirage skrev:
PerStromgren skrev:
Mirage skrev:För några år sen så hörde jag en låt jag gillade på en bar. Frågade vad det var, det var Waste My Time med Findlay.

Letade reda på den på Spotify och la till i en lista. Första gången jag spelade den hemma så blev jag rätt förvånad, för där fanns infrabas som gjorde att det gungade i golvet. Den hördes inte i baren!

Det är lite livekänsla i inspelningen, men jag tror inte att det är live. Funderar om det är medvetet med denna bas, som de flesta inte lär höra (känna).



I elektronisk musik är det ju fritt för producenten att lägga höga nivåer ned till DC, om så skulle önskas. Men det är väl inte det vi pratar om här?

Jag vet inte om du lyssnat på låten, men den kan nog inte kategoriseras som elektronisk musik.


Nej, kanske inte musiken i sig, men väl basen som inte kan vara något annat än en synt.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster