Jag har några kommentarer på Griesinger presentation som det hänvisas till ovan.
Observera att Griesingers presentation är ingen vetenskaplig rapport. Det är bara en presentation på något föredrag han gjort vid något tillfälle. En sak som han skriver som kan anses tveksamt är det att han verkar anse att kort efterklangstid vid låga frekvenser i en kontrollrumsmiljö är dåligt.

Se referens, sid 18 i
http://www.davidgriesinger.com/laaes2.pdf. Jag delar inte den åsikten då rum med låg dämpning av resonanser ställer till det rejält med återgivningen. Här anser jag att jämnare lågfrekvensåtergivning är mycket viktigt för att i näste skede kunna
återge eventuella fassskillnader i lågfrekvensområdet hos
själva inspelningen som avlyssnas. Men det kanske Griesinger tyckte var subjektivt trevligt för hans s.k. "Envelopment"-parameter? Å andra sidan tyder Griesingers visade högtalaruppställning på att han har försökt mildra sitt eget rumsakustiska problem genom att ställa upp en närfältslyssning. I och med detta är han i mitt tycke inte konsekvent. Som helhet tycker jag att det är svårt att kunna exakt följa vad han vill beskriva då det finns så mycket att undra över i och med att det bara är en "OH"-presentation. Men det är ju så det blir i och med sättet att presentera det man vill framföra.
Jag tror inte heller att hans lyssning går ned till 2 Hz. Vidare skulle jag gissa att hans kontrollrumslyssning har väldigt mycket mer att önska, liksom 99,9% av alla övriga kontrollrumslyssningar världen över...
Personligen skulle jag gissa att det är fasskillnaderna man kan uppleva mellan öronen som Griesinger tycker är en subjektivt trevlig upplevelse, d.v.s. "Interaural Time Difference" (ITD). I stora drag delar jag den uppfattningen. Jag tycker bara att han var lite rörig i sin presentation. Min kritik kan därför ses som inte så stor, bara ett litet påpekande.