Moderator: Redaktörer
VintageHiFi skrev:Varför måste man använda det analoga delningsfiltret & dela av Bremen Äggen??
Är det inte bättre att se det som komplettering med en vanlig sub.
Blir mycket enklare att få till när man inte är van.
Så sub out till t-rack delningsfilter/DSP vidare till A800 slutsteget.
Lämna Naim Nait XS helt intakt som den var från början.
Börja där så att han får igång det hela.
eljulio skrev:Hinner inte läsa bakåt i tråden just nu. Men jag provspelade några minuter på morgonen med äggen i fullrange och soffsubben inkopplad. Testade att dela allt från högt till lågt. 90 Hz som högst och som lägst 40. Man kan lugnt påstå att rummet sätts under tryck. Kapaciteten är tillräcklig.![]()
Några saker:
- Att dela av äggen så småningom behöver jag lösa på ett eller annat sätt. Suboptimeringen blir uppenbar när jag spelar dem fullrange tillsammans med subben.
- Någon form av mjuk koppling mot golvet behövs. Jag har SD-kuddar liggande. Ska prova med dem. Kittlar lite väl mycket under rumpan nu. Men det kan möjligen mildras när DSP används.
- DSP:n behövs för att snygga till basen. Det är rätt tydligt när jag bara spelar fritt utan korrektion.
I övrigt. Löda kablage känns inte så aktuellt för mig och det av två orsaker.
- Kompetens saknas.
- Vad händer om något går fel? Brand? Försäkring? Och så vidare.
Kostsamma vägar framåt kanske. Tyvärr.
- Ny förstärkare? (bättre begagnad)
- Flatcap, men då får jag en låda till i hyllan. Nja...
Får fundera på detta.
Men närmast framåt ligger att koppla in DSP:n och koppla mjukt till golvet. Kabel till DSP:n får jag troligen idag.
eljulio skrev:nuffe skrev:Kul att det kommer ljud eljulio.
Denna tråden har lärt mig att jag ska hålla mig borta från samtliga Naim produkter, maken till konstigheter har jag aldrig hört talas om.
Tur att de flesta på forumet är så kunniga o framförallt så hjälpsamma!
Jag följer bara dina vedermödor med intresse och hoppas verkligen att allt löser sig.
Henrik
Ja, många mycket hjälpsamma. Verkligen!
Har fram tills nu varit väldigt nöjd med förstärkaren. Men det här solkar såklart det totala intrycket en del.
I-or skrev:Detta är ingen katastrof.
Utan omlödning kan du istället koppla DAC:en in i X223 och därifrån vidare till Naiten och A800 (+ DSP 4x4 om du vill). Ingen användning av DIN-kablage, alltså.
Eftersom du kan reglera volymen på DAC:en (Naim Audio digitally controlled analogue volume control for performance and precision 40bit SHARC DSP chip handling filtering and oversampling) blir detta en bra stop-gap-lösning tills du har fått någon att löda om DIN-kablaget.
Om du uteslutande använder DAC:en vid lyssning (inga andra signalkällor) behöver du inte ens DIN-kablaget.
goat76 skrev:
Den första "suboptimeringen" att åtgärda är nog att dämpa de mekaniska vibrationerna de hårda fötterna medför, vilket nog är av extra stor vikt i just det här fallet då subwoofern är placerad såpass nära dig rent fysiskt, och därmed avslöjar sin position väldigt tydligt då du i princip sitter på den.
Den andra suboptimering du just nu hör är nog inte att äggen spelar fullrange, utan att subben fortfarande inte är finjusterad och antagligen ganska tydligt överlappar äggen i frekvens. Efter att du åtgärdat det första problemet med de mekaniska vibrationerna så kan du lyssna dig fram till vid vilken frekvens subwoofern bör "delas", samt även testa vilken branthet filtret ska ha för att subwoofern på bästa vis integreras med äggen.
Även om du vid senare tillfälle får till det med den tänkta delningen för äggen, så tycker jag fortfarande att du efter det bör göra omfattande och jämförande lyssningstester för vilken av dessa lösningar som verkligen ger det bästa ljudliga resultatet vid musiklyssning. Det finns nämnligen forskning som visar att det kan finnas fördelar för den spatiala upplevelsen att låga frekvenser kommer från vardera sida om lyssnaren, ungefär så som just dina ägg är placerade nu.![]()
Här är rapporten "Envelopment and Small Room Acoustics" http://www.davidgriesinger.com/laaes2.pdf som JM postade i denna tråd: viewtopic.php?f=9&t=26910&start=60 (Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?)
Baffel skrev:Jättebra goat76 ( obs ej ironiskt menat) men just nu handlar det om lite mer konkret handfasta grejer, som att eventuellt löda en DIN kontakt.
Baffel skrev:Tja ,slutmålet nu verkar bromsas upp av en olödd DIN-kontakt.
Men det i sig hindrar väl i och för sig inte att tala om annat ur ett rent allmänt teoretiskt perspektiv.
I-or skrev:Detta är ingen katastrof.
Utan omlödning kan du istället koppla DAC:en in i X223 och därifrån vidare till Naiten och A800 (+ DSP 4x4 om du vill). Ingen användning av DIN-kablage, alltså.
Eftersom du kan reglera volymen på DAC:en (Naim Audio digitally controlled analogue volume control for performance and precision 40bit SHARC DSP chip handling filtering and oversampling) blir detta en bra stop-gap-lösning tills du har fått någon att löda om DIN-kablaget.
Om du uteslutande använder DAC:en vid lyssning (inga andra signalkällor) behöver du inte ens DIN-kablaget.
I-or skrev:DAC Out --> X223 In
X223 High Out --> Nait CD In (t.ex., alla ingångar utom phono funkar)
X223 Low Out --> (DSP 4x4 om du vill) --> A800
Om du inte har några andra signalkällor än DAC:en fungerar detta precis lika bra som ett speciallött DIN-kablage.
Morello skrev:Det finns en vinylsvarv som källa också råkar jag veta.
eljulio skrev:I-or skrev:DAC Out --> X223 In
X223 High Out --> Nait CD In (t.ex., alla ingångar utom phono funkar)
X223 Low Out --> (DSP 4x4 om du vill) --> A800
Om du inte har några andra signalkällor än DAC:en fungerar detta precis lika bra som ett speciallött DIN-kablage.
Jag har ju CD-spelare och LP-spelare också, men Chromecast via DAC en används absolut mest.
I-or skrev:Du kan tydligt höra när äggen är delade genom att stänga av A800 och dra upp delningsfrekvensen till max på frontpanelen på X223. Om då hela det undre mellanregistret och basen försvinner så har du kopplat rätt.
Om du bara har kopplat DAC:en till X223 och därifrån vidare till Naiten så är äggen delade i s.k. ägghalvor.
I-or skrev:Hur tjocka är kuddarna i obelastat tillstånd?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster