Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Soffsub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-17 10:11

Vilket bök! Jag tyckte redan från början att det var läge för skräddarsytt kablage. Nu verkar det inte finnas någon annan väg. Nu är det trots allt de bättre DIN-donen, det borde gå att få någon att löda om. Vi får hoppas att någon hjälper dig med ett tydligt kopplingsschema.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 10:13

Så vad är nu nästa steg? Är det:

1. Verkligen dubbelkolla manualer . Även kopplingsschema som Roger är inne på. Se så det verkligen går att fixa. Plus att det finns någon som kan ta en koll.
2. Undersöka om lödning / strömmatning DIN är att lita på?
3. Undersöka hur lödningen går till
4. Fixa någon som löder

Här är min reparatör . Han kollar scheman , fixar , löder pryttlar bl.a förstärkare dagarna i ända . Lång erfarenhet. Kolla med han ifall du inte får napp här. Det finns väl i och för sig duktiga reparatörer på din ort med.
http://www.tanhem.se/
Konsulterar du han på tel så swisha över lite pengar till han för att han tar en koll. Han är ett proffs.

Jo! Ifall du anlitar reparatör så skicka även länk denna tråd till reparatören.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 10:43

VintageHiFi skrev:Varför måste man använda det analoga delningsfiltret & dela av Bremen Äggen??
Är det inte bättre att se det som komplettering med en vanlig sub.
Blir mycket enklare att få till när man inte är van.
Så sub out till t-rack delningsfilter/DSP vidare till A800 slutsteget.
Lämna Naim Nait XS helt intakt som den var från början.

Börja där så att han får igång det hela.

Det blir helknasigt att göra så eftersom äggen då inte på något vis avlastas. Om syftet med soffbashögtalaren är att minska THD och öka kapaciteten vid låga frekvenser måste aktivt filter implementeras med en delningsfrekvens om ungefär 70-100 Hz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-17 11:25

eljulio skrev:Hinner inte läsa bakåt i tråden just nu. Men jag provspelade några minuter på morgonen med äggen i fullrange och soffsubben inkopplad. Testade att dela allt från högt till lågt. 90 Hz som högst och som lägst 40. Man kan lugnt påstå att rummet sätts under tryck. Kapaciteten är tillräcklig. 8O

Några saker:

- Att dela av äggen så småningom behöver jag lösa på ett eller annat sätt. Suboptimeringen blir uppenbar när jag spelar dem fullrange tillsammans med subben.
- Någon form av mjuk koppling mot golvet behövs. Jag har SD-kuddar liggande. Ska prova med dem. Kittlar lite väl mycket under rumpan nu. Men det kan möjligen mildras när DSP används.
- DSP:n behövs för att snygga till basen. Det är rätt tydligt när jag bara spelar fritt utan korrektion.

I övrigt. Löda kablage känns inte så aktuellt för mig och det av två orsaker.

- Kompetens saknas.
- Vad händer om något går fel? Brand? Försäkring? Och så vidare.

Kostsamma vägar framåt kanske. Tyvärr.

- Ny förstärkare? (bättre begagnad)
- Flatcap, men då får jag en låda till i hyllan. Nja...

Får fundera på detta.

Men närmast framåt ligger att koppla in DSP:n och koppla mjukt till golvet. Kabel till DSP:n får jag troligen idag.

Den första "suboptimeringen" att åtgärda är nog att dämpa de mekaniska vibrationerna de hårda fötterna medför, vilket nog är av extra stor vikt i just det här fallet då subwoofern är placerad såpass nära dig rent fysiskt, och därmed avslöjar sin position väldigt tydligt då du i princip sitter på den.

Den andra suboptimering du just nu hör är nog inte att äggen spelar fullrange, utan att subben fortfarande inte är finjusterad och antagligen ganska tydligt överlappar äggen i frekvens. Efter att du åtgärdat det första problemet med de mekaniska vibrationerna så kan du lyssna dig fram till vid vilken frekvens subwoofern bör "delas", samt även testa vilken branthet filtret ska ha för att subwoofern på bästa vis integreras med äggen.

Även om du vid senare tillfälle får till det med den tänkta delningen för äggen, så tycker jag fortfarande att du efter det bör göra omfattande och jämförande lyssningstester för vilken av dessa lösningar som verkligen ger det bästa ljudliga resultatet vid musiklyssning. Det finns nämnligen forskning som visar att det kan finnas fördelar för den spatiala upplevelsen att låga frekvenser kommer från vardera sida om lyssnaren, ungefär så som just dina ägg är placerade nu. :)

Här är rapporten "Envelopment and Small Room Acoustics" http://www.davidgriesinger.com/laaes2.pdf som JM postade i denna tråd: viewtopic.php?f=9&t=26910&start=60 (Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 11:27

Jättebra goat76 ( obs ej ironiskt menat) men just nu handlar det om lite mer konkret handfasta grejer, som att eventuellt löda en DIN kontakt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-17 11:31

eljulio skrev:
nuffe skrev:Kul att det kommer ljud eljulio.
Denna tråden har lärt mig att jag ska hålla mig borta från samtliga Naim produkter, maken till konstigheter har jag aldrig hört talas om.
Tur att de flesta på forumet är så kunniga o framförallt så hjälpsamma!
Jag följer bara dina vedermödor med intresse och hoppas verkligen att allt löser sig.

Henrik

Ja, många mycket hjälpsamma. Verkligen!

Har fram tills nu varit väldigt nöjd med förstärkaren. Men det här solkar såklart det totala intrycket en del.

Du kan även implementera en rent passiv delning av dina ägg, med en bra kondensator i serie med plus till vardera ägg. Tex på 200 uf. Då får du ett 6 dB filter HP till äggen.

Naim säljer på att de låter subjektivt väldigt bra, räkna inte med att det blir lätt att hitta nåt som låter bättre .

Min erfarenhet, som jag nog delar med goat76, är att det inte är lätt att integrera en subwoofer med ett par toppar där all musik upplevs blir bättre . Men jag tror du måste uppleva det själv för jag tror även att du är rätt kräsen med din ljudåtergivning . Annars hade du nog varken haft Naim eller ägg :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 11:38

Precis , det inte är lätt att integrera en subwoofer och med ett 6 dB filter HP blir det inte lättare.

Bättre att få det att lira med 24 dB som det är tänkt och optimerat för.

Naim säljer på att de låter subjektivt väldigt bra, räkna inte med att det blir lätt att hitta nåt som låter bättre .

Nja,vad annat säljer på att de låter subjektivt bra? Rörförstärkare. :wink:
Ja, goat76 jag vet jag kastar sten i glashus nu med tanke på min kommentar om ditt inlägg tidigare.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-17 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 11:43

Detta är ingen katastrof.

Utan omlödning kan du istället koppla DAC:en in i X223 och därifrån vidare till Naiten och A800 (+ DSP 4x4 om du vill). Ingen användning av DIN-kablage, alltså.

Eftersom du kan reglera volymen på DAC:en (Naim Audio digitally controlled analogue volume control for performance and precision 40bit SHARC DSP chip handling filtering and oversampling) blir detta en bra stop-gap-lösning tills du har fått någon att löda om DIN-kablaget.

Om du uteslutande använder DAC:en vid lyssning (inga andra signalkällor) behöver du inte ens DIN-kablaget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 12:02

I-or skrev:Detta är ingen katastrof.

Utan omlödning kan du istället koppla DAC:en in i X223 och därifrån vidare till Naiten och A800 (+ DSP 4x4 om du vill). Ingen användning av DIN-kablage, alltså.

Eftersom du kan reglera volymen på DAC:en (Naim Audio digitally controlled analogue volume control for performance and precision 40bit SHARC DSP chip handling filtering and oversampling) blir detta en bra stop-gap-lösning tills du har fått någon att löda om DIN-kablaget.

Om du uteslutande använder DAC:en vid lyssning (inga andra signalkällor) behöver du inte ens DIN-kablaget.

Det får jag prova ikväll!

Sen kanske det sitter någon här som har dokumenterad kompetens att löda detta specialkablage. Givetvis mot ersättning. Själv ger jag mig inte på det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 12:07

Gör en adevat kabelritning och ring Frikab på 08-80 24 75 så löder dom kablaget. Kostar gissningsvis 400-500 kr.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 12:09

Men kan inte du fixa en adekvat kabelritning Morello, du kan ju sådant här på dina fem fingrar, eller? Om inte du fixar det så kanske någon annan här?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 12:14

goat76 skrev:
Den första "suboptimeringen" att åtgärda är nog att dämpa de mekaniska vibrationerna de hårda fötterna medför, vilket nog är av extra stor vikt i just det här fallet då subwoofern är placerad såpass nära dig rent fysiskt, och därmed avslöjar sin position väldigt tydligt då du i princip sitter på den.

Den andra suboptimering du just nu hör är nog inte att äggen spelar fullrange, utan att subben fortfarande inte är finjusterad och antagligen ganska tydligt överlappar äggen i frekvens. Efter att du åtgärdat det första problemet med de mekaniska vibrationerna så kan du lyssna dig fram till vid vilken frekvens subwoofern bör "delas", samt även testa vilken branthet filtret ska ha för att subwoofern på bästa vis integreras med äggen.

Även om du vid senare tillfälle får till det med den tänkta delningen för äggen, så tycker jag fortfarande att du efter det bör göra omfattande och jämförande lyssningstester för vilken av dessa lösningar som verkligen ger det bästa ljudliga resultatet vid musiklyssning. Det finns nämnligen forskning som visar att det kan finnas fördelar för den spatiala upplevelsen att låga frekvenser kommer från vardera sida om lyssnaren, ungefär så som just dina ägg är placerade nu. :)

Här är rapporten "Envelopment and Small Room Acoustics" http://www.davidgriesinger.com/laaes2.pdf som JM postade i denna tråd: viewtopic.php?f=9&t=26910&start=60 (Baskapacitet kan öppna fönstret till inspelningen?)

1. Golvvibrationer leder ej till lokalisering, däremot kan det vara obehagligt av taktila skäl (och kan möjligen även leda till märkbar ljudavstrålning från golvet). En avisolering med en uppställningsfrekvens om ca 10 Hz har därför tidigare rekommenderats.

2. Griesingers rön går inte att tillämpa i normala uppställningar och sannolikt inte ens i en direktljudsuppställning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-17 12:51

Baffel skrev:Jättebra goat76 ( obs ej ironiskt menat) men just nu handlar det om lite mer konkret handfasta grejer, som att eventuellt löda en DIN kontakt.

Slutmålet är väl ett ljud som trådskaparen eljulio blir maximalt nöjd med, vad är det då som gör att jag enligt dig promt måste förhålla det jag skriver till den eventuella lödningen av en DIN-kontakt? (OBS! ej ironsikt menat)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 13:01

Tja ,slutmålet nu verkar bromsas upp av en olödd DIN-kontakt.

Men det i sig hindrar väl i och för sig inte att tala om annat ur ett rent allmänt teoretiskt perspektiv. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-17 13:42

Baffel skrev:Tja ,slutmålet nu verkar bromsas upp av en olödd DIN-kontakt.

Men det i sig hindrar väl i och för sig inte att tala om annat ur ett rent allmänt teoretiskt perspektiv. :)

Mitt tips att testa två olika lösningar för att sedan komma fram till vad man själv rent subjektivt tycker låter bäst, är ett mindre teoretiskt perspektiv än att bara följa en teoretisk anvisning och bara nöja sig med det.

eljulio har troligtvis flera dagar på sig att testa mitt förslag innan en omlödd kabel anländer, det kostar absolut ingenting att testa och kan vara lösningen för slutmålet.

Vad är egentligen ditt problem med att jag kommer med några förslag till trådskaparen, är det åt dig han bygger sin subwoofer?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 13:48

Kör på med förslag goat76. Jag har tillbaka det jag skrev till dig. Frid och fröjd? :)

Och nä, jag ska inte bygga någon soffsub. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 15:31

I-or skrev:Detta är ingen katastrof.

Hur skulle ett kopplingsschema se ut via DAC:en?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 15:41

DAC Out --> X223 In

X223 High Out --> Nait CD In (t.ex., alla ingångar utom phono funkar)

X223 Low Out --> (DSP 4x4 om du vill) --> A800

Om du inte har några andra signalkällor än DAC:en fungerar detta precis lika bra som ett speciallött DIN-kablage.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 15:46

Det finns en vinylsvarv som källa också råkar jag veta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 15:47

I-or skrev:DAC Out --> X223 In

Om du inte har några andra signalkällor än DAC:en fungerar detta precis lika bra som ett speciallött DIN-kablage.

Jag har ju CD-spelare och LP-spelare också, men Chromecast via DAC en används absolut mest.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 15:58

Morello skrev:Det finns en vinylsvarv som källa också råkar jag veta.

Används väldigt lite. Beredd på att köra via DAC:en tills kablage finns på plats om jag lyckas lösa det.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-17 16:00

eljulio skrev:
I-or skrev:DAC Out --> X223 In

Jag har ju CD-spelare och LP-spelare också, men Chromecast via DAC en används absolut mest.

Kör på den kopplingen I-or precis beskrev så kommer du iallafall igång först, sen går det nog att lösa problemet med de övriga ljudkällorna så småningom. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 18:53

Är äggen delade nu? Se nedan inkoppling. Nu sortering av tvätt och lite pillande på filtret.

dac_din_filter.jpg
dac_din_filter.jpg (1.69 MiB) Visad 2460 gånger

dac ingångar.jpg
dac ingångar.jpg (1.88 MiB) Visad 2460 gånger

delningsfilter ingångar med a800_17mars.jpg
delningsfilter ingångar med a800_17mars.jpg (1.79 MiB) Visad 2460 gånger

CD-spelare till high_filter.jpg
CD-spelare till high_filter.jpg (1.83 MiB) Visad 2460 gånger

OBS! CD-spelaren hade bara en ingång, se bilden ovan. DIN-ingången som också syns på bilden med CD-spelaren är kopplat till Naiten.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 19:05

Nej, fick inte hem kabeln till DSP:n idag. Blir nog imorgon, senast fredag. Så sen kan jag se effekten på allvar. Om jag nu får till det, med inkopplingar, inställningar och allt... :roll: :lol:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 19:24

Du kan tydligt höra när äggen är delade genom att stänga av A800 och dra upp delningsfrekvensen till max på frontpanelen på X223. Om då hela det undre mellanregistret och basen försvinner så har du kopplat rätt.

Om du bara har kopplat DAC:en till X223 och därifrån vidare till Naiten så är äggen delade i s.k. ägghalvor. 8)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 19:35

I-or skrev:Du kan tydligt höra när äggen är delade genom att stänga av A800 och dra upp delningsfrekvensen till max på frontpanelen på X223. Om då hela det undre mellanregistret och basen försvinner så har du kopplat rätt.

Om du bara har kopplat DAC:en till X223 och därifrån vidare till Naiten så är äggen delade i s.k. ägghalvor. 8)

jorå, nog är det delat allt... 8O

nu ska bara kabeln till DSP:n komma hem så att man kan få till det som det ska vara. :D

ps. pillade under SD-kuddar och det sjönk nog ihop 6 mm nästan, för mycket alltså. Så jag får nog beställa hem ett gäng som klarar tyngre belastning. Får titta på det. Men jag kan ju avvakta DSP:n. Kan ju också påverka det taktila. Eller?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 19:41

Hur tjocka är kuddarna i obelastat tillstånd?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 19:50

I-or skrev:Hur tjocka är kuddarna i obelastat tillstånd?

12 mm.

Har ställt dem ovanpå ett hårdare, men något dämpande material. Tillsammans blev de 24 mm. Kanske sjönk det inte ihop mer än 4 mm, för totalhöjden verkar vara 20 mm, nu när jag kontrollmäter. Rätt nära 3 mm alltså.

edit: Ställd 2 kuddar i varje hörn, dvs. 8 totalt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 20:16

Det behöver inte vara exakt 3 mm, 4 mm är t.o.m. ännu lite bättre. Kör på det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-17 20:28

Du skriver på flera ställen vid bilderna ovan om ingångar. Det är inga ingångar utan utgångar. Det är väldigt viktigt att hålla isär detta om man/vi skall förstå hur du kopplat ihop alla burkar.
Ingångar heter det när signalen går in i burken.
Utgångar heter det när signalen går ut ur burken.

Se på bilderna på DAC och CD ovan där det står Output eller Outputs - det är utgångar!

På utgången från CD-spelaren ser man en vit och en röd RCA-kontakt. Vart tar dom vägen?
På utgången från filtret (X223) ser man två vita RCA-kontakter. Vart tar dom vägen?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum