Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Baffel » 2021-03-17 12:37

Eller några hundralappar:
viewtopic.php?f=4&t=71781
Sen bygga ihop med billiga grejer och få det att funka.

Beror ju helt på vad den iorska familjen vill ha, läs frun, och är villig att spendera på ljudet.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-17 12:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-03-17 12:37

Sonos är lätt att hantera så länge allt funkar.
Men blir det nåt strul med nätverket ex routern måste bytas eller nollställas så blir det ett HEVE..TE innan man får allt att lira igen.

Bara för info.

Henrik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 13:01

Det kan mycket väl bli så att det slutar med ett par trevliga små förstärkare med BT-uppkoppling och ett gäng trevliga små högtalare av egen konstruktion. Då kommer det åtminstone att låta bra och dessutom kan man göra en unik design.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 13:05

Denna ska jag motera ett par bredbandare i. Plus ihop med en bluethoothförstärkare. He he. Något liknande till frun? 8O
Bilagor
388823128_d606758b-20f1-48f2-8da7-d6b86c9a67d7_copy_300x300.jpg
388823128_d606758b-20f1-48f2-8da7-d6b86c9a67d7_copy_300x300.jpg (79.6 KiB) Visad 2018 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 13:37

I-or skrev:Det kan mycket väl bli så att det slutar med ett par trevliga små förstärkare med BT-uppkoppling och ett gäng trevliga små högtalare av egen konstruktion. Då kommer det åtminstone att låta bra och dessutom kan man göra en unik design.

Det låter ju som en god idé - bortsett från blåtandstramset.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2021-03-17 13:50

Chromecast (finns/fanns i audio-utförande om man inte har HDMI) kan väl vara ett lämpligt alternativ om man vill ha något ypperligt enkelt att använda.
Bättre än blåtand på så vis att inte allt ljud från telefonen går ut genom högtalaren också.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-03-17 13:56

Ja, Chromecast (eller motsvarande) ger ju en direkt WiFi-uppkoppling till ett lokalt nät. BT upplever jag som svajigare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 13:59

Varför inte smidig optisk LC-kabel?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 14:28

Almen skrev:Ja, Chromecast (eller motsvarande) ger ju en direkt WiFi-uppkoppling till ett lokalt nät. BT upplever jag som svajigare.

Är det nått som kan ge en huvudvärk så är det Chromecast.
Har lagt alldeles för många timma på att få denna skit att fungera usch.

Problem.
Tappad kontakt.
Hittar ej enheten.
Får ingen ip
Aktivering
Funkar inte att få bild på tv.

Dom jag hjälpt med detta har gått över till Apple Tv
som funkar som en dröm i jämförelse.

Har dock aldrig testat numera nerlagda Chromecast Audio.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-17 14:51

Trådat är bäst. Har en Chromcast vid TV och en Chromecast Audio och en Apple Airport Express till audioanläggningen. Ingen direkt skillnad i uppkoppling. Blåtand undviker jag, förutom för koppling till tangentbord/mus och liknande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 14:54

Fördelen med optiskt eternät är att kablarna(fibrerna) är avsevärt tunnare än dito kopparkabel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-03-17 15:03

Jag skulle titta och kanske lyssna på Audio Pro A26 eller KEF LSX.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-03-17 15:06

Jag tycker att Audio Pro Addon C och T-serie låter väldigt trevligt. C-serien har dessutom snabbknappar så man slipper hiva upp luren bara för att få igång lite radio eller annat.

De har en egen app men den använder jag bara för inställning och uppdateringar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-17 15:19

Jag använder lite Sonos för bakgrundsmusik. Har ett par 1:or av senaste modell i köket och har en connect till stereon och en amp till uteplatsen som driver ett par allväders Bose som sitter ute året runt. Och så har jag en Arc center och Sub 3 och ett par Ikea som surrkanaler i TV-rummet i sportstugan.

Tycker inte det är några problem alls med det. Händer ju att någon ropar att nu finns inte systemet uppe och då får man starta om högtalarna nån gång i halvåret. Första generationen låter lite avmätt men funkar utan att störa som bakgrundsmusik och barnbarnsmusik och radio. Generation 2 som har bättre elektronik och lite modernare app låter bättre utan att störa. Skulle säga att det är Spotifyhögtalare och fungerar utmärkt med att synka alla ställen om man vill ha musik överallt samtidigt. Man kan välja musik ifrån Spotify och välja uppspelningsenheter direkt inne i Spotify så man kan börja spela i köket direkt ifrån Spotify utan att använda Sonosappen. Går också att spela direkt till dom ifrån Roon. Folk kan spela sina alster bara dom får lösenordet till WiFin även utan att installera något. Kökshögtalarna går att justera volymen på direkt ovanpå vilket är praktiskt. Går att koppla på Tidal och Qubuz också om man vill det och även spela ifrån egen nas. Prisvärt ≈ tja. Lättanvänt ≈ ja. Låter bra ≈ ja om man tycker att spotify låter bra så funkar det men inget alternativ till en stereo.

/Harry Up

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-03-17 15:20

ottovonkopp skrev:Jag tycker att Audio Pro Addon C och T-serie låter väldigt trevligt. C-serien har dessutom snabbknappar så man slipper hiva upp luren bara för att få igång lite radio eller annat.

C-serien har även Spotify Connect inbyggt :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-03-17 15:27

JonasB skrev:
ottovonkopp skrev:Jag tycker att Audio Pro Addon C och T-serie låter väldigt trevligt. C-serien har dessutom snabbknappar så man slipper hiva upp luren bara för att få igång lite radio eller annat.

C-serien har även Spotify Connect inbyggt :)

Och AirPlay.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 15:54

Någon som har erfarenhet av Audio Pro Link 1?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-03-17 15:58

VintageHiFi skrev:

Funkar bra men jag skickade tillbaka den då ljudet via den digitala utgången var trist.

Var ett par år sedan så de kanske har fixat det.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 16:20

ottovonkopp skrev:
VintageHiFi skrev:

Funkar bra men jag skickade tillbaka den då ljudet via den digitala utgången var trist.

Läste lite i manualen är det bara 2,4GHz den stöder?
Vilken säkerhetsnivå på trådlösa stöder den WEP, WPA, WPA2 ?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-03-17 16:25

VintageHiFi skrev:
ottovonkopp skrev:
VintageHiFi skrev:Någon som har erfarenhet av Audio Pro Link 1?

Läste lite i manualen är det bara 2,4GHz den stöder?
Vilken säkerhetsnivå på trådlösa stöder den WEP, WPA, WPA2 ?

Minns inte men jag har kör WPA2 nu och gjorde det troligtvis då.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-03-17 16:39

I-or skrev:Det kan mycket väl bli så att det slutar med ett par trevliga små förstärkare med BT-uppkoppling och ett gäng trevliga små högtalare av egen konstruktion. Då kommer det åtminstone att låta bra och dessutom kan man göra en unik design.

Ja, unik design är kul. Du minns väl min ”portföljhögtalare”? :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 16:54

Morello skrev:

Ja, BT är mer eller mindre skräp i audiosammanhang, men uppskattas av vanliga dödliga. Själv kör jag alltid trådat när jag kan, ryssen ska få kämpa för att avnjuta min musik (även om det är Tjajkovskij, Rimsky-Korsakov eller Khatchaturian). :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 16:56

Zappa skrev:

Ja, unik design är kul. Du minns väl min ”portföljhögtalare”? :)

Självklart, den var inte dum. Man ska heller inte underskatta den naturliga samtalspunkt man skapar med några ovanligt formgivna högtalare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 16:59

Harryup skrev:Jag använder lite Sonos för bakgrundsmusik. Har ett par 1:or av senaste modell i köket och har en connect till stereon och en amp till uteplatsen som driver ett par allväders Bose som sitter ute året runt. Och så har jag en Arc center och Sub 3 och ett par Ikea som surrkanaler i TV-rummet i sportstugan.

Tycker inte det är några problem alls med det. Händer ju att någon ropar att nu finns inte systemet uppe och då får man starta om högtalarna nån gång i halvåret. Första generationen låter lite avmätt men funkar utan att störa som bakgrundsmusik och barnbarnsmusik och radio. Generation 2 som har bättre elektronik och lite modernare app låter bättre utan att störa. Skulle säga att det är Spotifyhögtalare och fungerar utmärkt med att synka alla ställen om man vill ha musik överallt samtidigt. Man kan välja musik ifrån Spotify och välja uppspelningsenheter direkt inne i Spotify så man kan börja spela i köket direkt ifrån Spotify utan att använda Sonosappen. Går också att spela direkt till dom ifrån Roon. Folk kan spela sina alster bara dom får lösenordet till WiFin även utan att installera något. Kökshögtalarna går att justera volymen på direkt ovanpå vilket är praktiskt. Går att koppla på Tidal och Qubuz också om man vill det och även spela ifrån egen nas. Prisvärt ≈ tja. Lättanvänt ≈ ja. Låter bra ≈ ja om man tycker att spotify låter bra så funkar det men inget alternativ till en stereo.

/Harry Up

Tack för en omfattande beskrivning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 17:14

I-or skrev:
Morello skrev:

Ja, BT är mer eller mindre skräp i audiosammanhang, men uppskattas av vanliga dödliga. Själv kör jag alltid trådat när jag kan, ryssen ska få kämpa för att avnjuta min musik (även om det är Tjajkovskij, Rimsky-Korsakov eller Khatchaturian). :mrgreen:

Då utgår jag förstås från att du inte begagnar klass-D-apparater. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-03-17 20:19

I-or skrev:Jag har fått klagomål från huschefen som vill ha lättanvända grejor i kök, matrum m.m.

Men då är det väl en fråga om mjukvara snarare än högtalare? Dvs frågan är Sonos, HEOS, Bluesound, Linn eller någon RaspberryPi-lösning (jag har nog glömt någon).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 22:52

Mja, hon vill framförallt ha något trådlöst för bakgrundsmusik där hon för tillfället befinner sig. Högtalarna får gärna vara fast placerade och stereo förstås. Det behöver inte nödvändigtvis vara en full flerrumslösning som Sonos m.fl.

Hon har inte haft kontroll över ljudanläggningarna i hemmet sedan hon träffade mig i det förra millenniet och har nog därför mest lyssnat på musik i bilen på väg till och från jobbet när hon inte har lyssnat med mig, förstås.

När det blir för knepigt så används inte grejorna och det är ju tråkigt. Vanliga dödliga är konstiga skapelser. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-17 22:55

Det kommer också snart en liten Sonos högtalare som påminner om en fransk gåsleverskonserv som är trådlös och bärbar, parbar i stereopar, uppladdningsbar med lång drifttid.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2021-03-18 09:47

Har en Sonos AMP (ZP120) till köksstereon med inbyggda högtalare i vägg och tak. Fungerar bra och jag har inget att klaga på. Frun är också nöjd med handhavandet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-03-18 11:40

I-or skrev:Mja, hon vill framförallt ha något trådlöst för bakgrundsmusik där hon för tillfället befinner sig. Högtalarna får gärna vara fast placerade och stereo förstås. Det behöver inte nödvändigtvis vara en full flerrumslösning som Sonos m.fl.

Hon har inte haft kontroll över ljudanläggningarna i hemmet sedan hon träffade mig i det förra millenniet och har nog därför mest lyssnat på musik i bilen på väg till och från jobbet när hon inte har lyssnat med mig, förstås.

När det blir för knepigt så används inte grejorna och det är ju tråkigt. Vanliga dödliga är konstiga skapelser. :wink:

Med hjälp av Logitech Harmony Companion använder frugan både tv och ljudanläggning (Squeezebox) med bravur. Vet faktiskt inte om det är möjligt att förenkla ytterligare.

Ett knapptryck och sedan välj kanal eller musik, klart.
Går att röststyra också men det funkar sådär. Enklare med en knapp.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi