Moderator: Redaktörer
Kralle skrev:Funderar på att katalogisera min skivsamling, CD och LP.
Det känns naturligt att göra det i Excel.
Finns det något bättre sätt?
Discogs?
Kralle skrev:Det blir ganska mycket jobb med Discogs ifall man har skivor som inte redan finns i databasen.
Det ska läggas in en massa info, t ex alla spår.
Kralle skrev:Man trycker på "add to collection". Symboliseras av ett plustecken om jag minns rätt.
Bill50x skrev:Kralle skrev:Man trycker på "add to collection". Symboliseras av ett plustecken om jag minns rätt.
Du menar att man letar upp sitt album och väl där klickar man på knappen "add to collection"? och sedan finns det något sätt att se på sin samling, eller?
/ B
hifikg skrev:Vore smutt med en koppling mellan Apple Musik och Discogs (skriver jag i hopp om att någon ska säga att det gör det redan), att leta upp och markera 8000 album är på gränsen till övermäktigt, men onekligen vore det bra att ha i fickan när man bläddrar i skivbackarna. Allt oftare kommer jag hem med dubbletter. Skivor som jag inte spelat på länge o därför tror att jag inte har. Så mycket musik, så lite tid.
Bill50x skrev:Kralle skrev:Det blir ganska mycket jobb med Discogs ifall man har skivor som inte redan finns i databasen
När jag gick igenom mina ca 1300 vinyler var det bara typ 2-3 som inte fanns i Discogs.
Frisk skrev:hifikg skrev:Vore smutt med en koppling mellan Apple Musik och Discogs (skriver jag i hopp om att någon ska säga att det gör det redan), att leta upp och markera 8000 album är på gränsen till övermäktigt, men onekligen vore det bra att ha i fickan när man bläddrar i skivbackarna. Allt oftare kommer jag hem med dubbletter. Skivor som jag inte spelat på länge o därför tror att jag inte har. Så mycket musik, så lite tid.
Då säger jag, det finns!
Edit
Har dock ingen aning om hur det funkar:
https://blog.discogs.com/en/apple-music-discogs-apps/
Testade också att importera min exporterade samling från Discogs till Excel, funkade helt ok. Fick med katalognummer, artist, titel, skivbolag, format, mitt betyg, utgivningsår, utgivnings-id, egen kategorisering, tilläggningsdatum och tid, mediaskick, omslagsskick och egen notering.
Så även om jag skulle katalogisera i Excel skulle jag nog gå via Discogs för att slippa mata om varenda tecken själv... under förutsättning att man accepterar den övervakning det innebär att samla den typen av data på någon annans server.
hifikg skrev:... men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.
https://www.discogs.com/sell/release/8162021
Frisk skrev:Bill50x skrev:Kralle skrev:Man trycker på "add to collection". Symboliseras av ett plustecken om jag minns rätt.
Du menar att man letar upp sitt album och väl där klickar man på knappen "add to collection"? och sedan finns det något sätt att se på sin samling, eller?
Precis.
Såg nu att man också kan lägga in egna noteringar kring sitt exemplar så som skick eller andra kommentarer.
hifikg skrev:Den här skivan hittade jag när jag sökte efter en CD-version (har den direktgraverade LP´n, tyvärr med ett litet hack) och någon CD-version fanns inte, men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.
Bill50x skrev:hifikg skrev:... men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.
Bara att skicka. Hade inte du ett par skivor till du önskade få rippade? Skicka nu när vi inte har så mycket att stå i, snart kommer värmen och landetvistelse
/ B
Bill50x skrev:Frisk skrev:Bill50x skrev:Du menar att man letar upp sitt album och väl där klickar man på knappen "add to collection"? och sedan finns det något sätt att se på sin samling, eller?
Precis.
Såg nu att man också kan lägga in egna noteringar kring sitt exemplar så som skick eller andra kommentarer.
Har testat att lägga upp några skivor på Discogs. Hur lätt som helst. Å så har jag testat att exportera en csv-fil som jag öppnat i Excel. Men där ligger fälten bara efter varandra separerade med ett kommatecken. Så nu kommer en Excelfråga, hur får jag datan separerad i kolumner?
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:... men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.
Bara att skicka. Hade inte du ett par skivor till du önskade få rippade? Skicka nu när vi inte har så mycket att stå i, snart kommer värmen och landetvistelse
Fast vinyler rippar man inte! Jo, det går att ta bort lite skräp när man för över vinyl till digitalt media. Finns även den där mjukvaran som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Bara att skicka. Hade inte du ett par skivor till du önskade få rippade? Skicka nu när vi inte har så mycket att stå i, snart kommer värmen och landetvistelse
Fast vinyler rippar man inte! Jo, det går att ta bort lite skräp när man för över vinyl till digitalt media. Finns även den där mjukvaran som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.
Enskilda knäppar brukar jag plocka bort manuellt. Det går ganska bra i tex Adobe Audition (har ver CS6). Lite beroende på hur det ser ut så kan man antingen ta bort knäppet eller så dämpar jag det bara under hörbarheten (så jag inte stör tidsföljden).
Och jodå, vissa vinyler rippar man. Speciellt de som man inte vill nöta på men spela ofta. Eller lyssna på någon annanstans än där det finns skivspelare.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster