Katalogisera skivsamling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kralle

Katalogisera skivsamling

Inläggav Kralle » 2021-03-17 20:55

Funderar på att katalogisera min skivsamling, CD och LP.
Det känns naturligt att göra det i Excel.
Finns det något bättre sätt?
Discogs?

Frisk

Re: Katalogisera skivsamling

Inläggav Frisk » 2021-03-17 21:47

Jag gjorde det i/med Discogs. För min del hade samlingen hellre fått vara i Excel, men fördelarna jag ser är att man snabbt samlar all data om skivorna enbart med katalognummer/sträckkodsinläsning och kanske det största, databasen finns tillgänglig i mobilen för att kolla vad man redan har när man tror sig hitta något som saknas i samlingen på t.ex. en loppis.

Nackdelen är ju att man själv inte har koll. Jag har inte undersökt om det går exportera till lokal fil.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-17 22:32

Har precis plöjt igenom min skivsamling (LP/12" maxi/10"/7" singlar) och då använde jag mig av Excel och Libreoffice. Discogs använde jag för att hitta data ifall dessa inte fanns på skivan. Ofta finns inte årtal eller korrekt skivnummer, i ett fall fanns inte ens artist!

Fördelen med Excel är, precis som skrevs ovan, att man kan ha med sig filen i telefonen så man kan ha lite koll när man tex är på skivmässa eller besöker en affär. Att samla sina skivor i Discogs har inte ens föresvävat mig - hur gör man det? Eftersom jag bara har vinyler som fysiskt media så är streckkodsläsning och liknande inte aktuellt. Har bara några få (speciella) CD'n kvar, typ album och med speciella omslag/signerade, allt annat är rippat till NAS och cd'na är sålda.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-03-17 22:37

Kralle skrev:Funderar på att katalogisera min skivsamling, CD och LP.
Det känns naturligt att göra det i Excel.
Finns det något bättre sätt?
Discogs?

Booxter
Kan katalogisera böcker musikskivor etc.
https://www.deepprose.com/
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-17 22:39

Jag var tvungen att kolla, verkar gå att exportera sin samling till csv från Discogs, så blir att ta en lokal kopia!

När man söker upp albumet man har kan man välja "add to collection" så finns det sen i ens egna samling. Jag har inte lagt till de LP jag har inser jag nu.

Har man sin samling där kan man också lätt sälja en skiva om man önskar, eller i alla fall sätta ut till försäljning. Dessutom får man lite kul status så som värde på samlingen etc.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-03-17 23:12

Det blir ganska mycket jobb med Discogs ifall man har skivor som inte redan finns i databasen.
Det ska läggas in en massa info, t ex alla spår.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-17 23:36

Kralle skrev:Det blir ganska mycket jobb med Discogs ifall man har skivor som inte redan finns i databasen.
Det ska läggas in en massa info, t ex alla spår.

När jag gick igenom mina ca 1300 vinyler var det bara typ 2-3 som inte fanns i Discogs. Men hur skapar man sin skivsamling där?

/ B

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-03-17 23:38

Man trycker på "add to collection". Symboliseras av ett plustecken om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-17 23:56

Kralle skrev:Man trycker på "add to collection". Symboliseras av ett plustecken om jag minns rätt.

Du menar att man letar upp sitt album och väl där klickar man på knappen "add to collection"? och sedan finns det något sätt att se på sin samling, eller?

/ B

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-03-18 00:03

Yep

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-18 08:35

Bill50x skrev:
Kralle skrev:Man trycker på "add to collection". Symboliseras av ett plustecken om jag minns rätt.

Du menar att man letar upp sitt album och väl där klickar man på knappen "add to collection"? och sedan finns det något sätt att se på sin samling, eller?

/ B

Precis.
Såg nu att man också kan lägga in egna noteringar kring sitt exemplar så som skick eller andra kommentarer.

Jag gillar generellt inte att ha saker i "molnet"/andras servrar men i detta fall uppskattat jag det då det för mig räcker att läsa en streckkod för att få all data samlad. Att det visade sig gå exportera var ju också ett stort plus, då kan man i alla fall spara en lokal kopia över sin samling i förebyggande syfte om något skulle hända discogs.
Bilagor
Screenshot_20210318-072938_Chrome.jpg
Screenshot_20210318-072938_Chrome.jpg (953.7 KiB) Visad 1612 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-18 08:41

Vore smutt med en koppling mellan Apple Musik och Discogs (skriver jag i hopp om att någon ska säga att det gör det redan), att leta upp och markera 8000 album är på gränsen till övermäktigt, men onekligen vore det bra att ha i fickan när man bläddrar i skivbackarna. Allt oftare kommer jag hem med dubbletter. Skivor som jag inte spelat på länge o därför tror att jag inte har. Så mycket musik, så lite tid.
Sitter nöjd :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-18 08:42

hifikg skrev:Vore smutt med en koppling mellan Apple Musik och Discogs (skriver jag i hopp om att någon ska säga att det gör det redan), att leta upp och markera 8000 album är på gränsen till övermäktigt, men onekligen vore det bra att ha i fickan när man bläddrar i skivbackarna. Allt oftare kommer jag hem med dubbletter. Skivor som jag inte spelat på länge o därför tror att jag inte har. Så mycket musik, så lite tid.

Då säger jag, det finns!

Edit
Har dock ingen aning om hur det funkar:
https://blog.discogs.com/en/apple-music-discogs-apps/

Testade också att importera min exporterade samling från Discogs till Excel, funkade helt ok. Fick med katalognummer, artist, titel, skivbolag, format, mitt betyg, utgivningsår, utgivnings-id, egen kategorisering, tilläggningsdatum och tid, mediaskick, omslagsskick och egen notering.

Så även om jag skulle katalogisera i Excel skulle jag nog gå via Discogs för att slippa mata om varenda tecken själv... under förutsättning att man accepterar den övervakning det innebär att samla den typen av data på någon annans server.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-03-18 09:18

Bill50x skrev:
Kralle skrev:Det blir ganska mycket jobb med Discogs ifall man har skivor som inte redan finns i databasen

När jag gick igenom mina ca 1300 vinyler var det bara typ 2-3 som inte fanns i Discogs.

Testade nu lite. Av 70 skivor var det 14 som inte fanns i databasen.
Ska lägga in flera för att se vart det barkar hän.
Lite skoj när man skannar streckkoden på en tiokronors loppisskiva och Discogs säger att värdet är 150 kr eller så.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-18 16:43

Den här skivan hittade jag när jag sökte efter en CD-version (har den direktgraverade LP´n, tyvärr med ett litet hack) och någon CD-version fanns inte, men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.

https://www.discogs.com/sell/release/8162021

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-18 17:07

Frisk skrev:
hifikg skrev:Vore smutt med en koppling mellan Apple Musik och Discogs (skriver jag i hopp om att någon ska säga att det gör det redan), att leta upp och markera 8000 album är på gränsen till övermäktigt, men onekligen vore det bra att ha i fickan när man bläddrar i skivbackarna. Allt oftare kommer jag hem med dubbletter. Skivor som jag inte spelat på länge o därför tror att jag inte har. Så mycket musik, så lite tid.

Då säger jag, det finns!

Edit
Har dock ingen aning om hur det funkar:
https://blog.discogs.com/en/apple-music-discogs-apps/

Testade också att importera min exporterade samling från Discogs till Excel, funkade helt ok. Fick med katalognummer, artist, titel, skivbolag, format, mitt betyg, utgivningsår, utgivnings-id, egen kategorisering, tilläggningsdatum och tid, mediaskick, omslagsskick och egen notering.

Så även om jag skulle katalogisera i Excel skulle jag nog gå via Discogs för att slippa mata om varenda tecken själv... under förutsättning att man accepterar den övervakning det innebär att samla den typen av data på någon annans server.

Det där är en koppling mellan discogs och Apple Music, dvs Apples strömningstjänst. Min egen musik samlar jag i Apple Musik o den databasen vore mums att koppla ihop med discogs. Kan göra en export av data o förmodligen suga in datat i t ex Excel, men när jag försöker med hela samlingen på en gång får systemet krupp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-18 18:14

hifikg skrev:... men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.

Bara att skicka. Hade inte du ett par skivor till du önskade få rippade? Skicka nu när vi inte har så mycket att stå i, snart kommer värmen och landetvistelse :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-18 19:05

Frisk skrev:
Bill50x skrev:

Precis.
Såg nu att man också kan lägga in egna noteringar kring sitt exemplar så som skick eller andra kommentarer.

Har testat att lägga upp några skivor på Discogs. Hur lätt som helst. Å så har jag testat att exportera en csv-fil som jag öppnat i Excel. Men där ligger fälten bara efter varandra separerade med ett kommatecken. Så nu kommer en Excelfråga, hur får jag datan separerad i kolumner?

/ B

PS. Tror jag har hittat detta. Data/Från text/CSV fixar detta.
PPS. Men en Discogsfråga igen. det är lätt att dela upp skivinnehavet i foldrar. Men hur exporterar jag enbart en (1) folder till en CSV-fil?
PPPs. Det kanske man inte kan, men det går att separera i CSV-filen...
Senast redigerad av Bill50x 2021-03-18 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-03-18 19:21

hifikg skrev:Den här skivan hittade jag när jag sökte efter en CD-version (har den direktgraverade LP´n, tyvärr med ett litet hack) och någon CD-version fanns inte, men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.

Det brukar gå rätt bra att plocka bort en repa när man rippar. Det tar tid men det kan bli ohörbart om man detaljredigerar området runt klicket.

Det var ju en dyr skiva, så det är ju värt lite jobb att rippa.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-18 19:22

Bill50x skrev:
hifikg skrev:... men en vacker dag får jag tummen ur och skickar den till Bill50x för rippning.

Bara att skicka. Hade inte du ett par skivor till du önskade få rippade? Skicka nu när vi inte har så mycket att stå i, snart kommer värmen och landetvistelse :-)

/ B

Fast vinyler rippar man inte! Jo, det går att ta bort lite skräp när man för över vinyl till digitalt media. Finns även den där mjukvaran som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-18 19:34

Bill50x skrev:
Frisk skrev:
Bill50x skrev:Du menar att man letar upp sitt album och väl där klickar man på knappen "add to collection"? och sedan finns det något sätt att se på sin samling, eller?

Precis.

Har testat att lägga upp några skivor på Discogs. Hur lätt som helst. Å så har jag testat att exportera en csv-fil som jag öppnat i Excel. Men där ligger fälten bara efter varandra separerade med ett kommatecken. Så nu kommer en Excelfråga, hur får jag datan separerad i kolumner?

/ B

Under fliken data finns en knapp med import from text/csv , funkade nästan direkt, fick byta teckenkodning annars fick jag konstiga tecken på svenska tecken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-18 19:49

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:

Fast vinyler rippar man inte! Jo, det går att ta bort lite skräp när man för över vinyl till digitalt media. Finns även den där mjukvaran som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.

Enskilda knäppar brukar jag plocka bort manuellt. Det går ganska bra i tex Adobe Audition (har ver CS6). Lite beroende på hur det ser ut så kan man antingen ta bort knäppet eller så dämpar jag det bara under hörbarheten (så jag inte stör tidsföljden).

Och jodå, vissa vinyler rippar man. Speciellt de som man inte vill nöta på men spela ofta. Eller lyssna på någon annanstans än där det finns skivspelare.

/ B

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-03-18 23:03

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Bara att skicka. Hade inte du ett par skivor till du önskade få rippade? Skicka nu när vi inte har så mycket att stå i, snart kommer värmen och landetvistelse :-)

Enskilda knäppar brukar jag plocka bort manuellt. Det går ganska bra i tex Adobe Audition (har ver CS6). Lite beroende på hur det ser ut så kan man antingen ta bort knäppet eller så dämpar jag det bara under hörbarheten (så jag inte stör tidsföljden).

Och jodå, vissa vinyler rippar man. Speciellt de som man inte vill nöta på men spela ofta. Eller lyssna på någon annanstans än där det finns skivspelare.

/ B

Exakt. audacity går också bra att zooma in på enskilda klick och eliminera dem "repair" . Tidsödande men ingen info
går förlorad. Att använda "declicker programs" riskerar att klippa bort sådant som inte skall bort samtidigt som det ofta missar att helt elimiera klick.

Återgå till Generellt om hifi