Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsF

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-03-14 01:48

Avslutar med Stomu Yamash'ta - live from Paris

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-14 12:02

Roy Harper & Jimmy Page: Whatever Happened To Jugula?, LP. Vacker, smärtfull och dyster singer/songwriter. Särskilt låten Hangman. Det är otroligt fylligt ljud på den akustiska gitarren som jag gillar. Nej, det låter inte Zeppelin, mer åt brittisk folk.
Bild

The Lost Gonzo Band: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-14 14:12

Deep Purple: Made In Europe, LP. Med David Coverdale på sång och Glenn Hughes på bas. Mycket bra låtar, men att välja att ta med ett långt gitarrsolo och sedan ett trumsolo på en enkelskiva istället för att ha med en "riktig" låt till förstår jag inte. Det drar ner helhetsbetyget. Men det skulle ju vara så på liveskivorna från detta årtionde.
Tydligen skall detta vara inspelningar från Ritchie Blackmore's sista tre spelningar med bandet innan han hoppade av och bildade Rainbow istället.
Bild

Krokodil: Swamp, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-03-14 16:32

Hittade en Sex Pistols-konsert på youtube. Det verkar ha varit en underbar tillställning.

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-14 23:00

Månegarm: Vargstenen, CD. Återigen en perfekt mix av folk- och blackmetal. Det går ömsom undan med skriksång och ylande gitarrer till folkmusik. Det är otroligt medryckande refränger.
Bild

Kamchatka: Volume III, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-14 23:08

Joe Bonamassa, en akustisk kväll på operan i Wien. Fyller rummet rejält, mycket musik och en skön livestämning, men jag fick känslan av att jag sitter intill eller bakom Joe och har publiken framför mig, inte att jag är placerad framför Joe i publiken. Lustig effekt som inte slagit mig tidigare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-14 23:41

hifikg skrev:Joe Bonamassa, en akustisk kväll på operan i Wien. Fyller rummet rejält, mycket musik och en skön livestämning, men jag fick känslan av att jag sitter intill eller bakom Joe och har publiken framför mig, inte att jag är placerad framför Joe i publiken. Lustig effekt som inte slagit mig tidigare.

Så låter det inte hos mig, inte ens i mina datorhögtalare. Har du provat att positionera om högtalarna, prova olika invinklingar osv? Beroende på hur rummet ser ut kan det tom ge skillnad att flytta båda högtalarna typ några centimeter i sidled, med bibehållet avstånd mellan dem förstås.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-14 23:56

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Joe Bonamassa, en akustisk kväll på operan i Wien. Fyller rummet rejält, mycket musik och en skön livestämning, men jag fick känslan av att jag sitter intill eller bakom Joe och har publiken framför mig, inte att jag är placerad framför Joe i publiken. Lustig effekt som inte slagit mig tidigare.

Så låter det inte hos mig, inte ens i mina datorhögtalare. Har du provat att positionera om högtalarna, prova olika invinklingar osv? Beroende på hur rummet ser ut kan det tom ge skillnad att flytta båda högtalarna typ några centimeter i sidled, med bibehållet avstånd mellan dem förstås.

/ B

Jag kan leva med det, det var bara på en låt (Palm Trees, Helicopters And Gasoline), sen lät det "normalt" igen. Fast det var lite roligt. Har inte spelat den igen, det kanske bara fungerade den enda gången.

Just nu klingar Yazz Ahmed i rummet, spännande ljudbild ehuru helt annorlunda än Bonamassa. Musik är kul!
Bilagor
YazzAhmed_Saboteuse.jpg
YazzAhmed_Saboteuse.jpg (158.34 KiB) Visad 2763 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-15 01:41

Sista vaxet för i afton snurrar. Inspelat runt 1960 och låter utomförträffligt!
Om någon är tveksam så är det en stereoinspelning :)
Bilagor
bluesinorbit.jpg
bluesinorbit.jpg (151.86 KiB) Visad 2759 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-15 19:04

Chick Corea i god Live.form i slutet av 60-talet. En spännande skiva som säkert var smått revolutionerande när den kom, gissar att dåtidens jazzdiggare inte hade jättelätt att ta till sig att det här (också) var jazz.
Bilagor
nowsob.jpg
nowsob.jpg (93.79 KiB) Visad 2743 gånger

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-03-15 19:39

Gentle Giant - Live in Paris

Otroligt bra musik ljuvligt inspelad. Hurra!

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-16 17:06

Klaus Schulze & Pete Namlook: The Dark Side Of The Moog Vol. 3, 2LP. Space-ambient. Ett samarbete som jag tror finns elva delar av. Alla med en hyllning till Pink Floyd i titeln förutom den uppenbara "The Dark Side Of The Moog". Här är undertiteln t.ex. "Phantom Heart Brother".
Men förutom rymdfascinationen är nog likheterna slut där. Detta är verkligen rymden. Rutinerat av herrarna att i part IV lägga in lite beats också. Mycket bra. Det kommer flera :)
Bild

Hellfueled: Midnight Lady, CD-EP.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-16 18:49

The The - Mindbomb
en gammal goding

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-16 22:41

Efter att ha sett Bee Gees utmärkta konsertfilm "One night only" ett par gånger i helgen spelar jag nu albumet "Cucumber castle" från 1970 där Robin Gibb tyvärr saknas. Det hörs även om "Don't forget to remember" är en ganska fin låt. Strax blir det en samling med relativt okänt engelskt 60-tal. Jag inleder med Searchers fina version av Jackie DeShannons "Each time".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-17 09:43

Lana Del Reys nya album, fast än har hon bara smugit ut ett par låtar. Jag vill höra mer. Bra att hon använder munskydd också i sin fina merca...
Bilagor
lana.jpg
lana.jpg (223.42 KiB) Visad 2698 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-17 15:55

S'Xpress: Hey Music Lover, 7". Många gånger i dansgenren är A-sidan en mer kommersiell låt för radion och B-sidan en "svårare" låt. Här är det absolut så. A-sidan är en parentes tycker jag, medan B-sidans Have a nice day är bra mycket tyngre och gör att singeln blir riktigt bra.
Bild

Coverdale • Page: S/T, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-17 22:51

Inspirerad av artikeln om Kjell Andersson i H&M 3/21 lyssnade jag på Lundell igår och just nu Gyllene Tider.

Det var inte igår. Upptäckte också att jag har stora luckor i min musiksamling när det gäller både Lundell o Gyllene. Troligen för att jag hade alla GT på vinyl när det begav sig och helt enkelt glömt att uppgradera. Bot och bättring kommer att ske. Vad gäller Uffe saknar jag nästan alla gamla skivor, av samma skäl. Hej o hå. Får hålla ögonen öppna framöver.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-03-18 00:03

Alanis senaste album. Riktigt bra.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-18 00:06

Det borde jag ha, men känner inte igen det. Kan jag ha missat?

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-18 17:14

Lyssnar på Wim Mertens - What are we, locks, to do?
Annorlunda minst sagt, nån som kan översätta albumtiteln?

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-18 22:22

Hole: Celebrity Skin, CD. En bra rockdängare. De två första låtarna Celebrity skin och Awful blev stora hits. Resten av skivan är också i samma stil; småuppkäftig rock med känsla för popmelodier.
Bild

Bachman-Turner Overdrive: Rock N' Roll Nights, LP
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-18 22:30

Spelade en samling med Sailor i går. Faktiskt en stor besvikelse - mestadels halvtafflig pubrock med dålig sång även om det fanns antydan till arrangemang emellanåt. Hade fått för mig att det fanns mer popperfektion att hämta hos bandet. Inser nu att albumet "Dressed for drowning" som jag började med är relativt sent (1980). Ska prova de tre första albumen som jag köpte på cd relativt nyligen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-18 23:20

Rex Stewart & Dickie Wells "Chatter Jazz", RCA 74321 18525-2 - bra sväng! :D
(Från söndagens jakt)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-18 23:50

Växlade från gammal skön jazz med Duke till lite modernare tongångar, hos grannen hittade jag inte mindre än fyra vax med Susan Wong som jag inte redan hade. Lyssnar nu på "Just A Little Bossa Nova" där Susan gör en insats på Imagine, men har man hört Kläfford och originalet så når hon inte riktigt hela vägen fram, men musikerna är sköna att lyssna på. Detsamma gäller hennes version av Girl from Ipanema. Skönt gung, men inte den allra coolaste tolkningen. Tre skivor kvar :)
Bilagor
susanbossa.jpg
susanbossa.jpg (28.81 KiB) Visad 2636 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-19 00:39

Morello skrev:Rex Stewart & Dickie Wells "Chatter Jazz", RCA 74321 18525-2 - bra sväng! :D
(Från söndagens jakt)

Mitt ex av samma skiva har en annan märkning. Jag TROR att man har överfört en LP till CD, utgiven 2013. Inspelad 1959, i Orthophonic Stereo, vad kan gå fel?
Bilagor
chatterjazz.png
chatterjazz.png (387.84 KiB) Visad 2629 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-19 10:27

U2: Zooropa, CD. Från 1993. De fortsatte med elektronisk inriktning, och det var här jag fann den första låten som jag verkligen gillade med dem, nämligen Numb. Ironiskt nog är det The Edge som sköter sången (Bono körar) mycket monotont. Visst, tidigare musik var ju också rätt bra, men den här var/är enastående. Jag har även hört talas om att de gjort en inspelning med Johnny Cash också. Och den är också med här :D (The wanderer). Två topplåtar här alltså :) .
Bild

David Coverdale: Into The Light, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-19 10:43

U2 är liksom tex Smashing Pumpkins ett sådant där band som inte lyckats göra en endaste inspelning som håller anständig ljudkvalitet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-03-19 12:03

Art Pepper!

Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-19 17:04

Randy: You Can't Keep A Good Band Down, CD."Pop-punk". Det är glatt och svänger hyfsat. Det är kanke något för studsigt för min smak, men när de får till bra refränger gillar jag det jag hör. Jag tycker det är rätt likt Green Day på sina ställen.
Bild

Toto: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2021-03-19 20:44

PekkaJohansson skrev:Spelade en samling med Sailor i går. Faktiskt en stor besvikelse - mestadels halvtafflig pubrock med dålig sång även om det fanns antydan till arrangemang emellanåt. Hade fått för mig att det fanns mer popperfektion att hämta hos bandet. Inser nu att albumet "Dressed for drowning" som jag började med är relativt sent (1980). Ska prova de tre första albumen som jag köpte på cd relativt nyligen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Deras tre första är deras tre bästa, utan tvekan. Personligen håller jag tredje som bäst, med låten Hanna som absolut favorit.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan