Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-03-18 23:04

Men varför kan ingen som är haj på data hjälpa till? Någon som kan DSP. Manualen finns ju på nätet.

Har du kollat systemkrav?
Något i din dator som blockerar ? Någon inställning.

Vad hände när du först installerade ?

OBS Typ sådana frågor , eller liknande, från någon som är haj på data . Installation programvara osv. Jag är inte det .
Senast redigerad av Baffel 2021-03-18 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-18 23:07

Jag kör med Tablet-PC till miniDSP, en "padda" fast ingen iPad. Vilken miljö ska programmet köras i? iOS, Windows eller Android?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:08

Baffel skrev:Men varför kan ingen som är haj på data hjälpa till? Någon som kan DSP. Manualen finns ju på nätet.

Har du kollat systemkrav?
Något i din dator som blockerar ?

Vad hände när du först installerade ?

OBS Typ sådana frågor , eller liknande, från någon som är haj på data . Jag är inte det .

Jag installerade med hjälp av IT på jobbet och då såg allt bra ut. Sen gjorde vi en uppdatering av programvaran till den senaste, och då gick något snett. Så det är nog inte så mycket forumet kan bidra med just nu, utan jag som måste ominstallera programmet så att det fungerar igen. Och jag hoppas det går igång imorgon eftersom Sammel kommer på lördag för att hjälpa mig att trimma in allt, dessutom med mätgrejer!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-18 23:12

MacBruce skrev:
Morello skrev:Fotboll när man kan trimma in systemet och spisa skivor? Jag tror jag svimmar! 8O

+1! Något mer själsdödande än att titta på när "folk" förflyttar bollar, oavsett metod, har jag ännu inte - vid snart 79 års ålder - kunnat finna.

Jag har faktiskt aldrig sett en fotbollsmatch - vare sig i verkligheten eller på TV. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-18 23:12

eljulio skrev:
I-or skrev:Ja, man måste konfigurera DSP 4x4 enligt konstens alla regler via USB-ansluten dator innan man får ljud ur den. Man måste komma ihåg att dessa mackapärer är oerhört kompententa och kan göra lite allt möjligt med 4 kanaler in och 4 ut för struntsumman 866 spänn. Motsatsen till hifi, alltså.

Aha, det är därför det inte lyser grönt i aktuella kanaler? Lyser inte alls för att vara exakt. Correctomundo?

Då måste jag se till att få igång programmet imorgon. Avinstallera och ominstallera då det är något knas med befintlig installation. Det är ju tur att jag är en rätt envis individ...

ps. 0-0 i halvtid, Milan just nu vidare.

En fotbollsälskare? Vad trevligt (jag hade faktiskt glömt att det var Europa League ikväll). Vik hädan alla ovärdiga!

DSP 4x4 pratar nog med alla någorlunda moderna Windows-enheter (gissningsvis Win 8 eller senare, men har inte kollat närmare). Var det uppdatering av firmware som gick snett? Detta skulle definitivt förklara saken. Installerade just mjukvaran på min dator för test, tycks fungera utmärkt men har förstås ett ganska fult gränssnitt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:16

Vad jag kan se, måste man starta första gången med programmet installerat i dator och ansluta med USB:n sen slå på strömmen till DSP:n och då ska den kicka igång med inställningar. Om jag jag läste det rätt.

Å andra sidan står det så här också i manualen, läs nedan:

This device may be used only by persons with sufficient physical, sensorial, and intellectual
abilities
and having corresponding knowledge and experience. Other persons may use this
device only if they are supervised or instructed by a person who is responsible for their safety

Första gången jag läser i en manual att man inte ska vara dum i huvudet... :lol:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:17

I-or skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Ja, man måste konfigurera DSP 4x4 enligt konstens alla regler via USB-ansluten dator innan man får ljud ur den. Man måste komma ihåg att dessa mackapärer är oerhört kompententa och kan göra lite allt möjligt med 4 kanaler in och 4 ut för struntsumman 866 spänn. Motsatsen till hifi, alltså.

Aha, det är därför det inte lyser grönt i aktuella kanaler? Lyser inte alls för att vara exakt. Correctomundo?

Då måste jag se till att få igång programmet imorgon. Avinstallera och ominstallera då det är något knas med befintlig installation. Det är ju tur att jag är en rätt envis individ...

ps. 0-0 i halvtid, Milan just nu vidare.

En fotbollsälskare? Vad trevligt (jag hade faktiskt glömt att det var Europa League ikväll). Vik hädan alla ovärdiga!

DSP 4x4 pratar nog med alla någorlunda moderna Windows-enheter (gissningsvis Win 8 eller senare, men har inte kollat närmare). Var det uppdatering av firmware som gick snett? Detta skulle definitivt förklara saken. Installerade just mjukvaran på min dator för test, tycks fungera utmärkt men har förstås ett ganska fult gränssnitt.

Japp, en uppdatering som gått snett.

Synd på denna kulturskymning på detta forum. Jag syftar förstås på fotbollshatarna... ha, ha...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-18 23:21

Fy fa..vilken roligt skriven manual . :mrgreen: Kommer prytteln från USA? Låter som sådana där överdrivna friskrivningsklausuler som jänkarna är fixerade vid. :! :D

This device may be used only by persons with sufficient physical, sensorial, and intellectual
abilities and having corresponding knowledge and experie

Seriöst , vad kan i värsta fall hända? Kan den explodera? :mrgreen:
Senast redigerad av Baffel 2021-03-18 23:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-18 23:21

Idrott och kultur är väl annars i det närmaste att betrakta som varandras diametrala motsats. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:28

Morello skrev:Idrott och kultur är väl annars i det närmaste att betrakta som varandras diametrala motsats. :mrgreen:

Nåja, att mäta sig med varandra (ej apparater), har många tusen år på nacken, sannolikt miljontals. Således är idrott kultur i allra högsta grad. Och det sagt från en museiman sedan många år tillbaka. Jag har alltså rätt. :mrgreen:

Eller så kan vi vara överens om att ha olika ståndpunkter och bespara tråden en 7-8 sidor... :lol:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-18 23:29

Jag ignorerar denna förolämpning av den högsta kulturyttringen av dem alla - bollbalett!

För övrigt har forumet en medlem med en son som spelar i allsvenskan. faktiskt.io har allt!

Formuleringen i manualen kan vara den bästa någonsin. :mrgreen:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-18 23:34

eljulio skrev:Och jag hoppas det går igång imorgon eftersom Sammel kommer på lördag för att hjälpa mig att trimma in allt, dessutom med mätgrejer!

Jag har ju min bärbara med i värsta fall får vi installera mjukvaran på den.
:)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:35

sammel skrev:
eljulio skrev:Och jag hoppas det går igång imorgon eftersom Sammel kommer på lördag för att hjälpa mig att trimma in allt, dessutom med mätgrejer!

Toppen! Och då sparas inställningarna i DSP:n då alltså. Och så hopps jag att fanskapet är helt också... :wink: (DSP:n alltså)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:38

I-or skrev:Jag ignorerar denna förolämpning av den högsta kulturyttringen av dem alla - bollbalett!

För övrigt har forumet en medlem med en son som spelar i allsvenskan. faktiskt.io har allt!

Oj, allsvensk spelare här. Nu blir man ju nyfiken.

Ja, formuleringen i manualen är ju helt fantastisk. Skulle kunna vara så att den är skriven av någon här på forumet som har försökt att handleda mig och sen avreagerar sig på annat håll...

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-18 23:43

eljulio skrev:
sammel skrev:

Toppen! Och då sparas inställningarna i DSP:n då alltså. Och så hopps jag att fanskapet är helt också... :wink: (DSP:n alltså)

Det är den säkert :) Det lär sparas sen är det väl om du vill in o mixtra som du kan behöva had det
installerat. Har varit och hämtat mic och ljudkort så måste jag se till att ha med alla adaptrarna som behövs ,
fast du har ju så många så det räcker och blir över :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-18 23:46

eljulio skrev:
I-or skrev:Jag ignorerar denna förolämpning av den högsta kulturyttringen av dem alla - bollbalett!

Oj, allsvensk spelare här. Nu blir man ju nyfiken.

Ja, formuleringen i manualen är ju helt fantastisk. Skulle kunna vara så att den är skriven av någon här på forumet som har försökt att handleda mig och sen avreagerar sig på annat håll...

Nej , så ska du inte se det . Det är väl mer lag än undantag att det jävlas vid uppgraderingar . Det drabbar ju alla. Förr eller senare.

Det är bara den där formuleringen . I princip : Ge dig för fan inte på att köra igång denna grej om du är en byfåne. :mrgreen:
Obs inte du eljulio!!

Lycka till i helgen! :D
Senast redigerad av Baffel 2021-03-18 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 23:48

sammel skrev:
eljulio skrev:
sammel skrev:

Det är den säkert :) Det lär sparas sen är det väl om du vill in o mixtra som du kan behöva had det
installerat. Har varit och hämtat mic och ljudkort så måste jag se till att ha med alla adaptrarna som behövs ,
fast du har ju så många så det räcker och blir över :)

Vad bra! Ja, adaptrar har jag... ha, ha...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-19 10:37

Hade varit kul att vara med vid denna installation men covid-19 gör det svårt och rätt långt till Kalmar är det för ToR över dagen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-19 11:32

RogerGustavsson skrev:Hade varit kul att vara med vid denna installation men covid-19 gör det svårt och rätt långt till Kalmar är det för ToR över dagen.

Ja, verkligen! Sammel bor ju "bara" så där 5 mil från mig, så det är ju hyfsat hanterbart. Nu håller jag alla tummar att det funkar bra med DSP:n imorgon. Blir kul imorgon!! Ska se om jag kan fota lite under dagen och lägga upp här.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-19 11:36

RogerGustavsson skrev:Jag kör med Tablet-PC till miniDSP, en "padda" fast ingen iPad. Vilken miljö ska programmet köras i? iOS, Windows eller Android?

Tycker det är svårt att få klarhet om mjukvaran går att använda via Ipad. Scrollar man ned längst ned här så hittar man ju mjukvaran att ladda ned, men jag har mina aningar att den bara fungerar i Windowsmiljö.

https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-19 12:05

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag kör med Tablet-PC till miniDSP, en "padda" fast ingen iPad. Vilken miljö ska programmet köras i? iOS, Windows eller Android?

Tycker det är svårt att få klarhet om mjukvaran går att använda via Ipad. Scrollar man ned längst ned här så hittar man ju mjukvaran att ladda ned, men jag har mina aningar att den bara fungerar i Windowsmiljö.

https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Det är med stor sannolikhet endast för Windows.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-19 12:08

Att apparaten saknar stöd för leksaksdatorer vittnar om att det är en seriös produkt. Grattis! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-19 12:13

Morello skrev:Att apparaten saknar stöd för leksaksdatorer vittnar om att det är en seriös produkt. Grattis! :)

Fast det är många gånger väldigt bekvämt med stöd för "leksaksdatorer" :mrgreen:
Då man enkelt tillbakalutad på lyssningsplats kan justera det hela även med sin "leksaksdator".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-19 12:40

Morello skrev:Att apparaten saknar stöd för leksaksdatorer vittnar om att det är en seriös produkt. Grattis! :)

Det är klart att du med epitetet "leksaksdator" är nedvärderande mot dessa smartphones. Men var går gränsen för din åsikt? En bärbar Chrome-dator, är det en leksaksdator? Eller en bärbar dator oavsett operativsystem? En "surfplatta" med en Intel-processor, är det en riktig dator (även om den inte har ett fysiskt tanhentbord)?
Jag har en relativt enkel "smartphone" (Samsung Galaxy 8+) men den har då varit mig extremt behjälplig i många sammanhang. Bland annat innehåller den en kamera som var till stor hjälp vid dokumentationen till försäkringsbolaget när en taxichafför backade in i min bil. Samma telefon som jag letar musik i Tidal/Spotify och kan styra till vilken som helst av de tre anläggningar jag har i nätverket.

Jag betalar räkningar, läser Svd varje morgon oavsett var jag befinner mig, beställer läkemedelsrecept (när jag glömt fixa detta innan apoteksbesöket), betalar parkeringar, får anvisningar hur jag tar mig fram till en viss address, spelar Alfapet (Wordfeud) med min kära sambo, tidur när jag kokar ägg på morgonen, räknar steg när jag är ute och promenerar så hjärtdoktorn blir nöjd, kan lyssna på det mesta av "min" musik när jag är på landet, gå runt och mäta kvaliteten på wifi härhemma och jag har alltid en avancerad miniräknare med mig.

På vad sätt är detta en leksak?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-19 13:04

Vi kan väl konstatera att det finns för - och nackdelar både med moderna paddor/ mobiler och datorer från stenåldern. :D

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-19 13:22

Bill50x skrev:

Det är klart att du med epitetet "leksaksdator" är nedvärderande mot dessa smartphones. Men var går gränsen för din åsikt? En bärbar Chrome-dator, är det en leksaksdator? Eller en bärbar dator oavsett operativsystem? En "surfplatta" med en Intel-processor, är det en riktig dator (även om den inte har ett fysiskt tanhentbord)?
Jag har en relativt enkel "smartphone" (Samsung Galaxy 8+) men den har då varit mig extremt behjälplig i många sammanhang. Bland annat innehåller den en kamera som var till stor hjälp vid dokumentationen till försäkringsbolaget när en taxichafför backade in i min bil. Samma telefon som jag letar musik i Tidal/Spotify och kan styra till vilken som helst av de tre anläggningar jag har i nätverket.

Jag betalar räkningar, läser Svd varje morgon oavsett var jag befinner mig, beställer läkemedelsrecept (när jag glömt fixa detta innan apoteksbesöket), betalar parkeringar, får anvisningar hur jag tar mig fram till en viss address, spelar Alfapet (Wordfeud) med min kära sambo, tidur när jag kokar ägg på morgonen, räknar steg när jag är ute och promenerar så hjärtdoktorn blir nöjd, kan lyssna på det mesta av "min" musik när jag är på landet, gå runt och mäta kvaliteten på wifi härhemma och jag har alltid en avancerad miniräknare med mig.

På vad sätt är detta en leksak?

/ B

+1
Tänk vad apparater man slipper släpa på utan det räcker idag att ha med sig mobilen.
Trots att jag är foto intresserad så tar jag allt mer sälla med mig min systemkamera för telefonen
är ju alltid men numera. I nya telefonen Iphone 12 Pro så finns ju tom 3 objektiv & raw format
så vad mer behöver man. Dom enda gångerna man behöver riktig kamera är när jag fotar djur & motorsport numera.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-19 13:50

Jag står nog någonstans i mitten angående detta. Android-apparater är bra för enklare göromål, men fungerar ganska illa för mer krävande uppgifter. IOS går bort p.g.a. den slutna och icke-standardiserade miljön.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-19 14:19

Nå...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-19 15:56

Nu har vi börjat komma till den tidpunkt då själva tillverkningen av soffsubben tagit kortare tid än själva inkopplingen . 8O
Måste vara nåt slags rekord .

Jag ser fram emot lyssningsintryck under helgen :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-19 15:59

RogerGustavsson skrev:Hade varit kul att vara med vid denna installation men covid-19 gör det svårt och rätt långt till Kalmar är det för ToR över dagen.

Ja, inte minst äggen hade man velat lyssna på :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum