Moderator: Redaktörer
Saim skrev:Jag pillar lite på min gamla DEQ24/96 då jag nyss gjort uppdaterade mätningar efter att ha skaffat nya högtalare.
Jag funderar på om jag ska använda samma EQ (PEQ) på höger och vänster, dvs justera ner moder med samma värde på båda högtalarna trots att moden kanske finns från bara en av högtalarna?
En anledning att jag är fundersam till att justera separat är att jag tänker att PEQn (IIR) introducerar fasändringar, och dessa vill man väl ska vara samma på båda högtalarna, dels då stereo-ljudbilden borde påverkas annars och att kanske utsläckningar kan ske även vid lyssningsplatsen.
Vi pratar bara frekvenser under 300Hz.
Mvh
Simon
Saim skrev:Jag pillar lite på min gamla DEQ24/96 då jag nyss gjort uppdaterade mätningar efter att ha skaffat nya högtalare.
Jag funderar på om jag ska använda samma EQ (PEQ) på höger och vänster, dvs justera ner moder med samma värde på båda högtalarna trots att moden kanske finns från bara en av högtalarna?
En anledning att jag är fundersam till att justera separat är att jag tänker att PEQn (IIR) introducerar fasändringar, och dessa vill man väl ska vara samma på båda högtalarna, dels då stereo-ljudbilden borde påverkas annars och att kanske utsläckningar kan ske även vid lyssningsplatsen.
Mvh
Simon
I-or skrev:
Du bör alltid ekvalisera efter summan av kanalerna under 100 Hz eller så. Detta eftersom du annars pressar den ena högtalaren mer än den andra i ett frekvensområde, där hörseln ändå inte kan lokalisera källorna.
Tangband skrev:Ja, det här har vi ( två personer ) utrett mycket noggrant under ett antal år, med både mätningar och hundratals lyssningar.
Om du pratar om REFLEXER ( som kommer från högtalaren till en vägg, till lyssnare ) så kommer dessa troligen att uppvisa olika värden ovanför 80 Hz på höger och vänster högtalare, beroende lite på om du har symmetrisk placering i rummet eller osymmetrisk.
Om vi pratar om FUNDAMENTALRESONANSER som enbart beror på rummet och inte på högtalarnas placering , så kan du köra samma inställningar för båda högtalarna. Detta gäller endast fundamental-resonanser och de brukar alla finnas under 75-76 Hz i ett normalt rum. I ett rektangulärt rum med samma takhöjd överallt behövs bara maximalt 3 korrigeringar ( tak/golv, vägg/vägg, vägg/vägg )
Dessa är de enda du kan korrigera om du inte vill att ljudet samtidigt ska bli sämre, enligt mina egna experiment med några hundratal testningar och mätningar med dsp-filter under 3 års tid.
Att korrigera för reflexer eller multiplar av resonanser som ligger högre i frekvens, ovanför 80 Hz är dömt att misslyckas och ljudresultatet blir bara hjälpligt bra precis i sweetspot men sämre på alla andra ställen där du lyssnar. Kompenserar du för en reflex som studsar från högtalaren till en vägg och sedan till dina öron så behöver korrigeringsfrekvensen ändras till en annan frekvens om du flyttar dig i lyssningssoffan.
Det är nyttigt att testa och mäta själv med sinus-svep vad som händer med korrigering av reflexer vid exempelvis 200 Hz om du flyttar mätmikrofonen 70 cm åt sidan eller framåt 70 cm.
Jag får tacka bl.a Morello för att han tidigare upplyste mig om att endast fundamentalresonanserna, de som uppstår mellan två väggar är lönt att korrigera med peq.
Det enda kommersiella rumskorrigerings-dsp:n som fungerar på det här sättet är Linns Space optimization.
Det hindrar inte att man kan använda andra program och apparater som kan justeras manuellt och nolla alla korrigeringar ovanför 80 Hz och få ett bra resultat.
Saim skrev:I-or skrev:
Du bör alltid ekvalisera efter summan av kanalerna under 100 Hz eller så. Detta eftersom du annars pressar den ena högtalaren mer än den andra i ett frekvensområde, där hörseln ändå inte kan lokalisera källorna.
Japp, det har jag tänkt göra, dvs använda summan som utgångsvärde för EQn. Det jag funderar på är ifall jag ska EQa ner båda kanalerna samma trots att bara den ena inför resonans/mod (som också ser ungefär likadan ut i summerade mätning.
I-or skrev:Tangband skrev:Ja, det här har vi ( två personer ) utrett mycket noggrant under ett antal år, med både mätningar och hundratals lyssningar.
Om du pratar om REFLEXER ( som kommer från högtalaren till en vägg, till lyssnare ) så kommer dessa troligen att uppvisa olika värden ovanför 80 Hz på höger och vänster högtalare, beroende lite på om du har symmetrisk placering i rummet eller osymmetrisk.
Om vi pratar om FUNDAMENTALRESONANSER som enbart beror på rummet och inte på högtalarnas placering , så kan du köra samma inställningar för båda högtalarna. Detta gäller endast fundamental-resonanser och de brukar alla finnas under 75-76 Hz i ett normalt rum. I ett rektangulärt rum med samma takhöjd överallt behövs bara maximalt 3 korrigeringar ( tak/golv, vägg/vägg, vägg/vägg )
Dessa är de enda du kan korrigera om du inte vill att ljudet samtidigt ska bli sämre, enligt mina egna experiment med några hundratal testningar och mätningar med dsp-filter under 3 års tid.
Att korrigera för reflexer eller multiplar av resonanser som ligger högre i frekvens, ovanför 80 Hz är dömt att misslyckas och ljudresultatet blir bara hjälpligt bra precis i sweetspot men sämre på alla andra ställen där du lyssnar. Kompenserar du för en reflex som studsar från högtalaren till en vägg och sedan till dina öron så behöver korrigeringsfrekvensen ändras till en annan frekvens om du flyttar dig i lyssningssoffan.
Det är nyttigt att testa och mäta själv med sinus-svep vad som händer med korrigering av reflexer vid exempelvis 200 Hz om du flyttar mätmikrofonen 70 cm åt sidan eller framåt 70 cm.
Jag får tacka bl.a Morello för att han tidigare upplyste mig om att endast fundamentalresonanserna, de som uppstår mellan två väggar är lönt att korrigera med peq.
Det enda kommersiella rumskorrigerings-dsp:n som fungerar på det här sättet är Linns Space optimization.
Det hindrar inte att man kan använda andra program och apparater som kan justeras manuellt och nolla alla korrigeringar ovanför 80 Hz och få ett bra resultat.
Rumsbidragen fungerar inte som du beskriver dem.
Det är ingen principiell skillnad mellan bidrag som kommer efter en reflektion (det du benämner "REFLEXER" ovan) eller tio, tjugo, hundra eller fler reflektioner med vissa relativa faslägen (det du benämner "FUNDAMENTALRESONANSER" ovan). Allting är reflektioner som i princip ger ovälkommen påverkan på frekvensgången och därför behöver korrigeras. Vid resonansfrekvenserna blir dock typiskt korrektionerna större, varför det är viktigast att korrigera i frekvensområden runt resonanser.
————————-
As mentioned above, room acoustics is typically divided into three categories, depending on the studied frequency. Or, more specifically, depending on the wavelength compared to the characteristic geometric features of the room in question.
In the low-frequency range, the room resonances dominate. This is known as the modal region. At the other end of the scale, in the high-frequency limit, the wavelength becomes smaller than the characteristic geometrical features of the room. Here, we deal with the reverberant region or the geometrical acoustics limit. Between the modal and the high-frequency limit, there is a so-called transition zone. Note that there is no clear-cut definition of this zone.
....
Up to the Schroeder frequency, the modal behavior of rooms is important, where standing waves dominate over the reverberant nature. Inside a car, the transition may be as high as somewhere between several hundreds of Hertz up to 1000 Hz. In a small office, it may be up to 200 Hz, while in large concert halls, the transition is typically below 50 Hz. In the small concert hall model shown below, the Schroeder frequency is 115 Hz (the reverberation time is about 1.3 s and the volume is 430 m3). The modal behavior is important for subwoofer systems in cinemas, for instance.
Kronkan skrev:För mig blir det Maarten som förstår saken. Om man som Tangband utgår från en produkt så blir det nog det mest bli fel.
De akustiska problemen under 200 Hz utgår ju från de mått som finns i rummet. De lägsta frekvenserna är värst. Högre upp blir multiplerna så många att frekvenskurvan på lyssningsplatsen tenderar att jämna ut sig
Högtalarnas och lyssnarens placering spelar alltid roll.
Även diffusion genom möbler och öppningar spelar roll.
Tangband skrev:Kronkan skrev:För mig blir det Maarten som förstår saken. Om man som Tangband utgår från en produkt så blir det nog det mest bli fel.
De akustiska problemen under 200 Hz utgår ju från de mått som finns i rummet. De lägsta frekvenserna är värst. Högre upp blir multiplerna så många att frekvenskurvan på lyssningsplatsen tenderar att jämna ut sig
Det är skillnad på reflexer och fundamentalresonanser i ett rum .
Läs gärna mitt inlägg igen .
Mvh
Simon
Tangband skrev:Nu påstår du att ett rums fundamentalresonans är detsamma som reflektioner och då hänger jag inte med i resonemanget längre.
Tangband skrev:De tre fundamentalresonanserna i ett rektangulärt rum har endast med rummets geometri att göra , inget med högtalarnas placering att göra - det är därför tex Linns space optimisation inte bygger på akustiska mätningar på en högtalare utan på upplysningar om rummets geometri och väggarnas material.
I-or skrev:Linn Space Optimisation är definitivt bättre än ingenting, men inte alls lika effektivt som mätningar.
I-or skrev:Det stämmer och dessutom finns uppmätta högtalaregenskaper med också (sannolikt i form av frekvensgång och spridning), problemet är dock att man endast modellerar ett rätblocksformat rum, vilket utgör en ganska grov approximation eftersom rumsinverkan varierar med rumsgeometri, begränsningsytornas uppbyggnad, placering av dörrar, öppningar och fönster liksom placering av stora möbler. Sammantaget kan dessa faktorer ge en inverkan om upp till +/- 10 dB i vissa frekvensområden. (Det är möjligt att få med samtliga effekter ovan modelleringsmässigt, men detta kräver ganska omfattande FEM-modellering.)
Om man istället utför mätningar i lyssningspositionen får man med samtliga ovanstående effekter.
Linn Space Optimisation är definitivt bättre än ingenting, men inte alls lika effektivt som mätningar.
Kronkan skrev:För mig blir det Maarten som förstår saken. Om man som Tangband utgår från en produkt så blir det nog det mest bli fel.
Om man tittar på bilderna, graferna och texten på Saims rum så framgår det inte om han arbetat med soffans och högtalarnas placering. Detta bör ju göras innan EQ.
Sedan är ju soffan något som jag arbetat med. Min är sluten ner till golvet. Detta påverkar något vilka ”stående vågor” man spelar på. Om man vill mäta vilka stående vågor som finns i de olika delarna av rummet så mäter man där.
Om man tittar på bilderna, graferna och texten på Saims rum så framgår det inte om han arbetat med soffans och högtalarnas placering. Detta bör ju göras innan EQ.
Sedan är ju soffan något som jag arbetat med. Min är sluten ner till golvet. Detta påverkar något vilka ”stående vågor” man spelar på. Om man vill mäta vilka stående vågor som finns i de olika delarna av rummet så mäter man där.
Tangband skrev:Jansch, i-or, Maarten, Kronkan - tack för input.
Läs gärna dessa inlägg av Peter Stendl ( scrolla ned ).
viewtopic.php?f=16&t=66614&hilit=Tangband+provar+ltas&start=150
Kronkan skrev:Tangband skrev:Jansch, i-or, Maarten, Kronkan - tack för input.
Jag läste lite av det Peter S skrev i ett längre inlägg. Så långt jag tror mig förstå vad han skriver delar jag jag hans beskrivning av teorin.
Saim skrev:Kronkan skrev:För mig blir det Maarten som förstår saken. Om man som Tangband utgår från en produkt så blir det nog det mest bli fel.
Vilken bra Idé med att täppa till soffan mot golvet, och troligen allra helst mot väggen också, så får man ju som du säger ett symmetriskt avbrott i längdleden på rummet som dessutom är porös och troligen kan dämpa en del!
Jag har jobbat en del med högtalarpositionen ifrån frontvägg, och där de står nu så får de stöd och spelar med väggen där dämpningen (10cm ecophon mineralull) slutar verka (ca 250Hz) så det blir inga störande utsläckningar ifrån frontvägg. Det var däremot förra högtalarna jag trimmade in (B&w 803s) och de nya (803D) skulle ju kunna bete sig annorlunda, men teorin om position relaterat till dämpningen och utsläckningen borde vara densamma tänker jag.
Soffans placering gör att lyssningsplatsen blir nästan mitt i rummet på längden, vilket jag förstår inte är optimalt, men det går tyvärr inte att göra stora avsteg åt ena eller andra hållet om det ska funka bra i förhållande till TVn ( 77" stor) som används flitigt, så där blir det en kompromiss.
Tangband skrev:Kronkan skrev:Tangband skrev:Jansch, i-or, Maarten, Kronkan - tack för input.
Jag läste lite av det Peter S skrev i ett längre inlägg. Så långt jag tror mig förstå vad han skriver delar jag jag hans beskrivning av teorin.
Läs även denna med IÖ
viewtopic.php?f=9&t=68612&p=2032618&hilit=Korrigera+reflexer#p2032618
goat76 skrev:I-or skrev:Det stämmer och dessutom finns uppmätta högtalaregenskaper med också (sannolikt i form av frekvensgång och spridning), problemet är dock att man endast modellerar ett rätblocksformat rum, vilket utgör en ganska grov approximation eftersom rumsinverkan varierar med rumsgeometri, begränsningsytornas uppbyggnad, placering av dörrar, öppningar och fönster liksom placering av stora möbler. Sammantaget kan dessa faktorer ge en inverkan om upp till +/- 10 dB i vissa frekvensområden. (Det är möjligt att få med samtliga effekter ovan modelleringsmässigt, men detta kräver ganska omfattande FEM-modellering.)
Om man istället utför mätningar i lyssningspositionen får man med samtliga ovanstående effekter.
Linn Space Optimisation är definitivt bättre än ingenting, men inte alls lika effektivt som mätningar.
Du har kanske bara sett den första versionen av Linn Space Optimisation?
Man väljer rumsgeometri, vägg- tak- och golvmaterial, placering av dörrar och fönster, temperatur, luftfuktighet och absorbtion. Det enda som för närvarande saknas är väl möbler, men det kommer säkert så småningom.
Rätblocksformat rum?
Användare som besöker denna kategori: Daad och 38 gäster