Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

RolffRojs

Re: Soffsub

Inläggav RolffRojs » 2021-03-20 20:06

Vad säger forumet om mickplacering? Själv har jag funnit att placeringen av micken blir bäst mitt mellan diskant och bas i en tvåvägare. Öronhöjd ger mig ett felaktigt resultat. Rak kurva mätt i öronhöjd låter inte rakt. Äggmakaren borde ha ett ess i rockärmen här..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-20 20:15

Det är väl integrationen av sub och äggen som är intressant i detta fall?

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-03-20 20:24

Jo, fast basen upplevdes som både för stark och låg vilket kanske kan vara en svajig frekvensgång? Delningen var väl rätt hög och ger då väl rätt olika resultat beroende på mickplacering?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-20 20:45

Vilken dag. Eljulio och sammel, ni verkar ha haft det trevligt . Dessutom fick ni det att fungera , med hjälp I-or. Bra samarbete alla tre! Bästa av allt, det verkar ju låta riktigt bra . Aningens putsande kvar , om jag fattade det hela rätt men ändock. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-20 21:33

Baffel skrev:Vilken dag. Eljulio och sammel, ni verkar ha haft det trevligt . Dessutom fick ni det att fungera , med hjälp I-or. Bra samarbete alla tre! Bästa av allt, det verkar ju låta riktigt bra . Aningens putsande kvar , om jag fattade det hela rätt men ändock. :)

Ja , tack för alla bilder , kul att följa. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-20 21:44

RolffRojs skrev:Jo, fast basen upplevdes som både för stark och låg vilket kanske kan vara en svajig frekvensgång? Delningen var väl rätt hög och ger då väl rätt olika resultat beroende på mickplacering?

Upplevelsen kan möjligen bero på olika saker .
Det jag funderar över är om dsp:n medger ett 12 dB högpassfilter för subwoofern vid typ 16 Hz ?
Det kan ibland förbättra upplevelsen av ” bra bas ” .

Eljulio kan ju testa och lyssna om det blir bättre .

Sedan skulle jag , efter i-ors stora hjälpsamhet vilket är berömvärt , även testa Goat76 :s förslag att låta äggen spela fullrange helt utan filter inkopplat i signalkedjan och dela subben med 24 dB filter digitalt i dsp: n vid 36 Hz.

Alltså att ta bort det analoga aktiva filtret helt i signalvägen .

På det sättet kan man kontrollera om det analoga filtret lägger en slöja över ljudet eller ej , dvs om det är transparent eller ej.

En bra teoretisk delning som låter bra har ni ju testat och nu återstår kanske att testa alla andra alternativ efter devisen ” låter det bättre, är det bättre ” .

Det kan ju hända att den delning som används just nu är den ljudmässigt bästa, men jag skulle nog testa alla möjligheter för att få det för hörseln bästa ljudet .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-20 22:09

eljulio skrev:
I-or skrev:30 cm för äggen och 10 cm för soffan fungerar också. Du vill inte ändra lyssningsvinkeln alltför mycket.

Lyckades få ut 21,5 cm mot lyssningsposition för äggen (ville inte hamna för nära altandörren) och har fått bak soffan ca. 10 cm, lite mindre kanske. Det är nog vad jag kan få ut. Även fixat 20hz med Q5 5db gain. Så nu är lyssningsposition ca. 120 cm drygt från vägg bakom soffan. Ska gain stå på 0 i output för DSP: n och filter rakt över? I viss musik känns det för mycket och viss för lite. Men man kan ju inte hålla på och dra upp och ned på gain hela tiden... 8)

Edit: Är inte främmande för att flytta äggen fram och tillbaka. Väggen behöver ändå målas... :lol:

Flytta delningsfrekvensen för X223 till 100 Hz. Lägg till ett PEQ-filter i Out1, Frequency = 20 Hz, Q = 5, Gain = 5 dB för att få till den verkliga lågbasen i DSP 4x4. Du kan sänka eller höja Gain för LP-grenen på X223 för att få till en subjektivt bra balans.

Dock är det så att basnivåerna varierar enormt beroende på inspelning, speciellt för elektrifierad musik. Vissa akustiska inspelningar kan vara närmast helt baslösa eftersom man har använt kardioidmikrofoner och/eller för att man har en icke-representativ placering av mikrofonerna högt upp i luften.

Variationerna beror framförallt dock på frekvensgången i studion vid inspelning, mixning och mastring, men även på det för tiden rådande modet. Jag korrigerar detta individuellt för olika låtar och album för att få mer allmänt korrekt balans.

70-80-talsinspelningar kan behöva ett lyft om kanske 6-12 dB vid 30 Hz, medan många moderna populärmusikproduktioner har bas som räcker och blir över.

Det är självklart även så att du blir mycket mer medveten om dessa skillnader när anläggningen faktiskt återger basområdet mer eller mindre helt jämnt ända ned till 20 Hz. Om det inte riktigt finns där från början så märker du heller inte av skillnaderna lika mycket.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-20 22:23

I-or skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:30 cm för äggen och 10 cm för soffan fungerar också. Du vill inte ändra lyssningsvinkeln alltför mycket.

Lyckades få ut 21,5 cm mot lyssningsposition för äggen (ville inte hamna för nära altandörren) och har fått bak soffan ca. 10 cm, lite mindre kanske. Det är nog vad jag kan få ut. Även fixat 20hz med Q5 5db gain. Så nu är lyssningsposition ca. 120 cm drygt från vägg bakom soffan. Ska gain stå på 0 i output för DSP: n och filter rakt över? I viss musik känns det för mycket och viss för lite. Men man kan ju inte hålla på och dra upp och ned på gain hela tiden... 8)

Edit: Är inte främmande för att flytta äggen fram och tillbaka. Väggen behöver ändå målas... :lol:

Flytta delningsfrekvensen för X223 till 100 Hz. Lägg till ett PEQ-filter i Out1, Frequency = 20 Hz, Q = 5, Gain = 5 dB för att få till den verkliga lågbasen i DSP 4x4. Du kan sänka eller höja Gain för LP-grenen på X223 för att få till en subjektivt bra balans.

Dock är det så att basnivåerna varierar enormt beroende på inspelning, speciellt för elektrifierad musik. Vissa akustiska inspelningar kan vara närmast helt baslösa eftersom man har använt kardioidmikrofoner och/eller för att man har en icke-representativ placering av mikrofonerna högt upp i luften.

Variationerna beror framförallt dock på frekvensgången i studion vid inspelning, mixning och mastring, men även på det för tiden rådande modet. Jag korrigerar detta individuellt för olika låtar och album för att få mer allmänt korrekt balans.

70-80-talsinspelningar kan behöva ett lyft om kanske 6-12 dB vid 30 Hz, medan många moderna populärmusikproduktioner har bas som räcker och blir över.

Det är självklart även så att du blir mycket mer medveten om dessa skillnader när anläggningen faktiskt återger basområdet mer eller mindre helt jämnt ända ned till 20 Hz. Om det inte riktigt finns där från början så märker du heller inte av skillnaderna lika mycket.

Inte helt lätt att se exakt var 100 Hz är på X223 då 70 är utmärkt och nästa steg är 140 och däremellan ser man två streck utan siffror. Så man får gissa lite. Jag har lagt till ett filter i PEQ out 1 Frequency = 20 Hz, Q = 5, Gain = 5 dB och jag har även testat lite som du skriver att höja och sänka i LP på X223.

Och ja, det skiljer sig verkligen åt i basåtergivningen och ja, du har rätt. Jag märker det nu när jag har den kapaciteten. Så här, just nu, så kan jag säga att det här blev väldigt bra. Jag kommer säkert att lägga mer tid på inställningar, men å andra sidan kan jag göra några presets i DSP:n som passar olika typer av inspelningar. Det är lättare än vad jag trodde.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-20 22:56

I-or skrev:. . .

Exakt så.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-20 23:00

Stig Carlsson markerade på varje stenkakefodral, på varje LP-konvolut och i varje CD-fodral hur tonkontrollerna specifikt skulle vara inställda med försteg med tonkontroller.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-20 23:33

I-or skrev:Äggen uppvisar en rumsinducerad monsterbulle runt 125 Hz, varför ni bör höja delningsfrekvensen till 125 Hz för att någorlunda kunna hantera detta.

Man närmar sig då gränsen för lokalisering, vilket medför att ni sedan får lyssna för att säkerställa att det fungerar med musik också (jag skulle tro att det fungerar).

Här kan vi se monsterbullen komma in ca 10 ms efter direktljudets ankomst.
Edit fick visst inte med texten :)
Bilagor
front o rums wavelet.jpg
Här kan vi se monsterbullen komma in ca 10 ms efter direktljudets ankomst.
front o rums wavelet.jpg (872.02 KiB) Visad 3123 gånger
Senast redigerad av sammel 2021-03-21 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-20 23:54

petersteindl skrev:Stig Carlsson markerade på varje stenkakefodral, på varje LP-konvolut och i varje CD-fodral hur tonkontrollerna specifikt skulle vara inställda med försteg med tonkontroller.

Mvh
Peter

En klok man, helt i min smak. 8)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-20 23:55

Jag har två tidsfönster mätningar som visar att subbens direktljud, vid 80 Hz delning delning anländer
ca 3 ms senare än äggens.

Ägg spik
front o rumsmätnings tidsfönster.jpg
Äggens spik 8,75 Ms
front o rumsmätnings tidsfönster.jpg (455.23 KiB) Visad 3112 gånger

Soffsubbs spik
subb o rumsmätning tidsfönster.jpg
Soffsubbens spik 11,7 ms
subb o rumsmätning tidsfönster.jpg (421.5 KiB) Visad 3112 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-21 00:33

Bra att du skickade impulssvaren till mig också, sammel.

Man kan notera följande:

1. Spiken för SB-1 efter ca 11,7 ms är utan tvekan något gunk från mätsystemet (Jag blir också lite orolig när man i headern till datafilerna skriver LevelPa 8O som enhet för amplitudkolumnen. Jaja, det är inte första gången man ser konstigheter relaterade till signalanalys.) Av någon anledning vaknar inte mätsystemet förrän efter 11,7 ms, SB-1 har då varit igång sedan åtskilliga ms i praktiken. Vi bör därför utgå ifrån att den teoretiskt riktiga fördröjningen om 3-4 ms för SB-1 är korrrekt. Det hela är dock mindre viktigt och vi kan därför lämna inställningen på de 2 ms som ni satte tidigare.

2. Om man utför en mer smalbandig frekvensanalys ser man lite andra saker än i diagrammen ovan, jag återkommer angående detta så snart jag kan (jag har en hel del jobb för ett stort högtalarprojekt med tillverkning Kina som måste vara klart i morgon - det brinner i knutarna för verktygstillverkning).

3. eljulio bör vänta lite med att flytta äggen eftersom det ser aningen annorlunda ut än vi tidigare trodde. DSP-filtren kommer också att behöva uppdateras. Det är ganska bra redan nu, men mätdata visar att det kan bli klart bättre.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-21 00:51

I-or skrev:Spiken för SB-1 efter ca 11,7 m

Vill förklara en sak jag kompenserar bara för ljudkortets
Delay inte delningsfiltret eller dsp:n, och sedan är jag fundersam på den negativa spiken
I subbens tidsfönster tror att det betyder att den är inverterad men
jag är inte hundraprocentigt säker :)

Edit Delayen på 2 ms är inte inlagd på dom mätningarna jag skickade
Det var bland dom första jag gjorde :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-21 01:05

Ja, det är bra att det är råmätningar utan elektronisk korrektion. Det blir enklare då.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 04:22

sammel skrev:
I-or skrev:Spiken för SB-1 efter ca 11,7 m

Vill förklara en sak jag kompenserar bara för ljudkortets
Delay inte delningsfiltret eller dsp:n, och sedan är jag fundersam på den negativa spiken
I subbens tidsfönster tror att det betyder att den är inverterad men
jag är inte hundraprocentigt säker :)

Edit Delayen på 2 ms är inte inlagd på dom mätningarna jag skickade
Det var bland dom första jag gjorde :)

Det ser ut som den första delen av ”spiken” går åt positivt håll. Eftersom högtalaren inte går till DC så skall ytan ovanför 0 vara lika med ytan under 0 vid impulsmätning om jag förstått saken rätt.

Jag undrar över en annan sak, då ni mätte, mätte ni på ett ägg eller båda äggen samtidigt?
Det kanske står någonstans? Jag tänker för matchning av nivå mellan ägg och SB som väl får monokopplad signal.

Nu är det vår! :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 06:37

I-or skrev:Bra att du skickade impulssvaren till mig också, sammel.

Man kan notera följande:

1. Spiken för SB-1 efter ca 11,7 ms är utan tvekan något gunk från mätsystemet (Jag blir också lite orolig när man i headern till datafilerna skriver LevelPa 8O som enhet för amplitudkolumnen. Jaja, det är inte första gången man ser konstigheter relaterade till signalanalys.) Av någon anledning vaknar inte mätsystemet förrän efter 11,7 ms, SB-1 har då varit igång sedan åtskilliga ms i praktiken. Vi bör därför utgå ifrån att den teoretiskt riktiga fördröjningen om 3-4 ms för SB-1 är korrrekt. Det hela är dock mindre viktigt och vi kan därför lämna inställningen på de 2 ms som ni satte tidigare.

2. Om man utför en mer smalbandig frekvensanalys ser man lite andra saker än i diagrammen ovan, jag återkommer angående detta så snart jag kan (jag har en hel del jobb för ett stort högtalarprojekt med tillverkning Kina som måste vara klart i morgon - det brinner i knutarna för verktygstillverkning).

3. eljulio bör vänta lite med att flytta äggen eftersom det ser aningen annorlunda ut än vi tidigare trodde. DSP-filtren kommer också att behöva uppdateras. Det är ganska bra redan nu, men mätdata visar att det kan bli klart bättre.

Vänta med att flytta äggen? Herregud, jag är väl ingen såskopp? Det gjorde jag självklart igår. :lol:

Men som sagt, de kan flyttas igen, om jag ska det... 8)

ps. tidigare placering har jag för övrigt tyckt varit rätt bra, men.... jag tycker det är bra nu också. Blir spännande att ta del av den teoretiskt bästa!

ps... ett tillägg. Ja, det kommer att bli klart frestande att ändra basnivån rätt ofta beroende på vad jag lyssnar på. Det är VERKLIGEN stor skillnad på inspelningarna och det är helt riktigt att jag tidigare inte har noterat dem på samma sätt, nu när informationen finns där.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 06:55

Fasen vad kul det verkar vara att hålla på att ratta med en DSP och aktivt delningsfilter. 8O Att det sedan leder till bättre ljud är ju ingen nackdel det heller. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 07:09

Baffel skrev:Fasen vad kul det verkar vara att hålla på att ratta med en DSP och aktivt delningsfilter. 8O Att det sedan leder till bättre ljud är ju ingen nackdel det heller. :D

Ja, det är jättekul! Och bra.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 07:10

I-or. Ska jag mäta upp exakt var äggen sitter nu från frontvägg, eller spelar det ingen roll? Visserligen har du nog redan den information. I stort sett på centimetern i alla fall. Sen har du ju också information om rummets mått redan.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-21 07:34

petersteindl skrev:Jag undrar över en annan sak, då ni mätte, mätte ni på ett ägg eller båda äggen samtidigt?

Hej Peter fina högtalare du gjort :)
Jo det är båda jag försökte få det till att
att bli en spik så flyttade micken ett antal gånger
Innan jag var nöjd så beroende på hur symeyriskt det
Det är i övrigt så kan ju en reflex vara i waveletem vara
två egentligen. Har nog inte skrivit det nån stans,
bara tänkt :)

Mvh
Samuel Strågefors

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 08:14

sammel skrev:
petersteindl skrev:Jag undrar över en annan sak, då ni mätte, mätte ni på ett ägg eller båda äggen samtidigt?

Hej Peter fina högtalare du gjort :)
Jo det är båda jag försökte få det till att
att bli en spik så flyttade micken ett antal gånger
Innan jag var nöjd så beroende på hur symeyriskt det
Det är i övrigt så kan ju en reflex vara i waveletem vara
två egentligen. Har nog inte skrivit det nån stans,
bara tänkt :)

Mvh
Samuel Strågefors

Noggrannheten med positioneringen av micken noterades. :D

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-21 08:22

RogerGustavsson skrev:Det är väl integrationen av sub och äggen som är intressant i detta fall?

Precis, det var väl tanken, det är väl risken
med att publicera mätresultat att man fångas av
andra ting men det kan väl vara ett steg, i att
lära sig vad som är viktigt och när.
Mitt syfte har inte varit att mäta äggen och
som sagt är toppar och dalar främst rumsfenomen.

/Samuel

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-21 08:31

Baffel skrev:Vilken dag. Eljulio och sammel, ni verkar ha haft det trevligt . Dessutom fick ni det att fungera , med hjälp I-or. Bra samarbete alla tre! Bästa av allt, det verkar ju låta riktigt bra . Aningens putsande kvar , om jag fattade det hela rätt men ändock. :)

Hej Baffel det var riktigt kul, mer sånt :)

/Samuel

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 08:34

sammel skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl integrationen av sub och äggen som är intressant i detta fall?

Precis, det var väl tanken, det är väl risken
med att publicera mätresultat att man fångas av
andra ting men det kan väl vara ett steg, i att
lära sig vad som är viktigt och när.
Mitt syfte har inte varit att mäta äggen och
som sagt är toppar och dalar främst rumsfenomen.

/Samuel

Hmm ... en fundering . Fördröjningen i dsp:n kanske funderar likadant som i mini-dsp:n , ju mer processning ju större latency ? I fallet 24 dB LR vid 80 Hz är fördröjningen 6,06 ms. Utan filter 1,08 ms.
Även vid användning av endast Peq bör det väl ske viss fördröjning?
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover

Genelec SAM 8351 har som ett annat exempel en latency på 5 ms i dsp:n .
https://audioxpress.com/article/r-d-sto ... sam-system
Kanske är jag helt fel ute i detta :roll:
Senast redigerad av Tangband 2021-03-21 08:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-21 08:50

Tangband skrev:Hmm ... en fundering . Fördröjningen i dsp:n kanske funderar likadant som i mini-dsp:n , ju mer processning ju större latency ? I fallet 24 dB LR vid 80 Hz är fördröjningen 6,06 ms. Utan filter 1,08 ms.
Även vid användning av endast Peq bör det väl ske viss fördröjning?

Jo det är nog samma typ, det var det jag jag menar att fördröjningen är inte bara akustisk fördröjning jag tycker
att tidsfördröjningen inte bara är akustisk.

Mvh
Samuel

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-21 09:20

eljulio, du kommer väl sen med mer djupgående och detaljerade lyssningsintryck, jag hoppas då att du vågar vara fullt kritisk för det viktiga är att du får till det så att du i slutändan blir hundraprocentigt nöjd med ljudet. Var gärna på gränsen till överkritisk. :)

Några möjligtvis besvärande men viktiga frågor till en artig man:

1. Du säger att det nu på vissa låtar är för mycket bas, det antyder att kvantiteten finns där men att kvaliteten möjligtvis blivit lidande, så frågan är om du tycker att kvaliten på basen håller samma fina nivå som den du fick ur äggen?

2. Nu när du tycker det är för lite bas i vissa låtar, upplever du ljudet som tunnare nu med dessa låtar än vad du gjorde med äggen spelandes i fullregister?

3. Hur tycker du subwoofern integrerar med äggen med såpass hög delning som 100-125Hz är, finns det tillfällen under blandad musiklyssning som du relativt tydligt kan höra att baslådan är just under dig och soffan?

Det här med integrering av subwoofers/baslådor är inte alltid så lätt. Det viktigaste tycker jag är att subwoofern inte påkallar någon uppmärksamhet alls, den ska inte "höras" utan bara saknas ifall den stängs av.

"Entonighet" är inte heller något man vid musiklyssning vill ha, hellre kvalitet än kvantitet. Subben bör därför bara ge en naturlig förlängning ner i frekvens och med samma ljudkvalitet som fronthögtalarna förhoppningsvis levererar. Om minsta lilla bumlighet råder som inte verkar kunna härledas till att den ligger med på själva inspelningen, eller att det är ett uppenbart problem som uppstår i det egna lyssningsrummet, så finns det potential att förbättra subwooferns integrering med resten av ljudsystemet.

Om du av någon av ovanstående anledningar märker av en ljudmässig kvalitetsförsämring med subwoofen jämfört med äggen på egen hand, så kvarstår mitt tips att låta äggen spela i sitt fulla register och bara låta subben ta vid där äggen inte längre mäktar med att gå lägre, kanske så lågt som runt 30-40 Hz. På så vis vinner du maximerad stereobas vilket många musiklyssnare verkar föredra. :D

P.S. Jag tycker verkligen du ska undvika att fastna i "analys-tänket" med anpassningar av basen för olika album och låter, det kommer nästan garanterat bara leda till ett ständigt pillrande som stjäl tid från själva musiklyssnandet.
Om och när du är fullt nöjd med integreringen av subwoofern så kommer du nästan garanterat bara konstatera och/eller acceptera att olika inspelningar har olika mängd bas, oavsett om denna basmängd är naturlig eller möjligvis överdriven i mixen så kommer du nog inte störa dig på det alltför mycket. Den musik som låter för tunn och saknar bas anpassar man sig till relativt snabbt, bara musiken är tillräckligt bra. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-21 09:25

eljulio skrev:I-or. Ska jag mäta upp exakt var äggen sitter nu från frontvägg, eller spelar det ingen roll? Visserligen har du nog redan den information. I stort sett på centimetern i alla fall. Sen har du ju också information om rummets mått redan.

Att mäta sig till rätt bästa ljudande position kanske fungerar med en vägghängd högtalare? Annars skulle jag nog råda dig till att lyssna dig fram till bästa placering, vilket i slutändan brukar vara med centimeter-precision.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 09:57

goat76 skrev:eljulio, du kommer väl sen med mer djupgående och detaljerade lyssningsintryck, jag hoppas då att du vågar vara fullt kritisk för det viktiga är att du får till det så att du i slutändan blir hundraprocentigt nöjd med ljudet. Var gärna på gränsen till överkritisk. :)

Det här med integrering av subwoofers/baslådor är inte alltid så lätt. Det viktigaste tycker jag är att subwoofern inte påkallar någon uppmärksamhet alls, den ska inte "höras" utan bara saknas ifall den stängs av.

"Entonighet" är inte heller något man vid musiklyssning vill ha, hellre kvalitet än kvantitet. Subben bör därför bara ge en naturlig förlängning ner i frekvens och med samma ljudkvalitet som fronthögtalarna förhoppningsvis levererar. Om minsta lilla bumlighet råder som inte verkar kunna härledas till att den ligger med på själva inspelningen, eller att det är ett uppenbart problem som uppstår i det egna lyssningsrummet, så finns det potential att förbättra subwooferns integrering med resten av ljudsystemet.

Om du av någon av ovanstående anledningar märker av en ljudmässig kvalitetsförsämring med subwoofen jämfört med äggen på egen hand, så kvarstår mitt tips att låta äggen spela i sitt fulla register och bara låta subben ta vid där äggen inte längre mäktar med att gå lägre, kanske så lågt som runt 30-40 Hz. På så vis vinner du maximerad stereobas vilket många musiklyssnare verkar föredra. :D

P.S. Jag tycker verkligen du ska undvika att fastna i "analys-tänket" med anpassningar av basen för olika album och låter, det kommer nästan garanterat bara leda till ett ständigt pillrande som stjäl tid från själva musiklyssnandet.
Om och när du är fullt nöjd med integreringen av subwoofern så kommer du nästan garanterat bara konstatera och/eller acceptera att olika inspelningar har olika mängd bas, oavsett om denna basmängd är naturlig eller möjligvis överdriven i mixen så kommer du nog inte störa dig på det alltför mycket. Den musik som låter för tunn och saknar bas anpassar man sig till relativt snabbt, bara musiken är tillräckligt bra. :)

Några möjligtvis besvärande men viktiga frågor till en artig man:

1. Du säger att det nu på vissa låtar är för mycket bas, det antyder att kvantiteten finns där men att kvaliteten möjligtvis blivit lidande, så frågan är om du tycker att kvaliten på basen håller samma fina nivå som den du fick ur äggen?

2. Nu när du tycker det är för lite bas i vissa låtar, upplever du ljudet som tunnare nu med dessa låtar än vad du gjorde med äggen spelandes i fullregister?

3. Hur tycker du subwoofern integrerar med äggen med såpass hög delning som 100-125Hz är, finns det tillfällen under blandad musiklyssning som du relativt tydligt kan höra att baslådan är just under dig och soffan?

Bra frågor Goat! :)

Ja, jag är en artig man. Jag tycker att artighet är en viktig personlig egenskap. Därför är jag också artig och framåtsyftande i eventuella frågetecken jag har. Med detta sagt så har du många bra frågor i ditt inlägg och jag ska förstås vara så konstruktiv jag bara kan i utvärderingen. Det finns ett antal faktorer som påverkar. Exempelvis det faktum att jag har lagt både tid och pengar på projektet, vilket förstås medför att jag VILL att det ska bli bra. Det kan förstås leda till en snedvridning av mina intryck, till förmån för den nuvarande setupen. Att vara medveten om eventuella risker för snedvridning är förstås viktigt. Det är mycket vanligt vilket bland annat har bevisats av nobelpristagaren Daniel Kahneman. Jag kan för övrigt starkt rekommendera hans bok som heter "Tänka snabbt och långsamt". Min egen brist på impulskontroll och tålamod leder ibland fel, men det innebär också på plussidan att jag får mycket gjort. På teamnivå är det därför viktigt att balansera olika personers egenskaper. Och varför skriver jag då detta? Jo, för att faktiskt.io har samma sammansättning som samhället i stort, vad gäller personlighetstyper. Mina fördelar som person innebär action, men medför också problem i att jag får göra om för att jag har gjort fort och fel. Jag får tillbaka goda råd, vänliga rättningar och ibland konstigheter, som jag får försöka sålla utifrån. Det är en svårighet då jag har låg kunskapsnivå i grunden inom ramen för detta ämne.

Angående fråga 2. Jag tycker att det här med ljudminne är svårt, den typen av jämförelser. Det tydligaste svaret jag kan ge, innan jag gör en grundligare analys är att skillnaderna mellan basfattig musik och musik med mycket bas har accentuerats. Och jag tror att som igår när jag testade runt mellan olika spår så förstärks skillnaderna ytterligare så som det blir vid zappande mellan olika genrer. Jag tror som du att man ska försöka fippla så lite som möjligt när man väl har hittat så rätt som man kan. Annars riskerar musiken att hamna i andra hand. Och det är inte mitt mål med detta projekt.

Fråga 3. Nej, det kan jag inte med hörseln. Inte upp till 100 hz i alla fall. Just nu upplever jag att den ligger snyggt där den ska. Och på låga volymer finns där heller ingen taktil känsla som det gör när jag drar på. När jag drar på, det påverkar mig till viss del, för då känns basen och det påverkar till viss del totalintrycket, alltså att hjärnan fattar var basen finns på grund av det taktila. Ett möjligt problemområde alltså. När det gäller delningen av äggen mot subben så har flera uttryckt att jag kraftigt suboptimerar lösningen om jag låter äggen spela fullrange. Jag tycker det låter rimligt.

Mer än ovan kan jag inte ge just nu. Ska jogga lite, en sund kropp för en sund själ så att säga samt flytta på ett pingsbord och umgås med familjen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum