Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Vilken dag. Eljulio och sammel, ni verkar ha haft det trevligt . Dessutom fick ni det att fungera , med hjälp I-or. Bra samarbete alla tre! Bästa av allt, det verkar ju låta riktigt bra . Aningens putsande kvar , om jag fattade det hela rätt men ändock.
RolffRojs skrev:Jo, fast basen upplevdes som både för stark och låg vilket kanske kan vara en svajig frekvensgång? Delningen var väl rätt hög och ger då väl rätt olika resultat beroende på mickplacering?
eljulio skrev:I-or skrev:30 cm för äggen och 10 cm för soffan fungerar också. Du vill inte ändra lyssningsvinkeln alltför mycket.
Lyckades få ut 21,5 cm mot lyssningsposition för äggen (ville inte hamna för nära altandörren) och har fått bak soffan ca. 10 cm, lite mindre kanske. Det är nog vad jag kan få ut. Även fixat 20hz med Q5 5db gain. Så nu är lyssningsposition ca. 120 cm drygt från vägg bakom soffan. Ska gain stå på 0 i output för DSP: n och filter rakt över? I viss musik känns det för mycket och viss för lite. Men man kan ju inte hålla på och dra upp och ned på gain hela tiden...
Edit: Är inte främmande för att flytta äggen fram och tillbaka. Väggen behöver ändå målas...
I-or skrev:eljulio skrev:I-or skrev:30 cm för äggen och 10 cm för soffan fungerar också. Du vill inte ändra lyssningsvinkeln alltför mycket.
Lyckades få ut 21,5 cm mot lyssningsposition för äggen (ville inte hamna för nära altandörren) och har fått bak soffan ca. 10 cm, lite mindre kanske. Det är nog vad jag kan få ut. Även fixat 20hz med Q5 5db gain. Så nu är lyssningsposition ca. 120 cm drygt från vägg bakom soffan. Ska gain stå på 0 i output för DSP: n och filter rakt över? I viss musik känns det för mycket och viss för lite. Men man kan ju inte hålla på och dra upp och ned på gain hela tiden...
Edit: Är inte främmande för att flytta äggen fram och tillbaka. Väggen behöver ändå målas...
Flytta delningsfrekvensen för X223 till 100 Hz. Lägg till ett PEQ-filter i Out1, Frequency = 20 Hz, Q = 5, Gain = 5 dB för att få till den verkliga lågbasen i DSP 4x4. Du kan sänka eller höja Gain för LP-grenen på X223 för att få till en subjektivt bra balans.
Dock är det så att basnivåerna varierar enormt beroende på inspelning, speciellt för elektrifierad musik. Vissa akustiska inspelningar kan vara närmast helt baslösa eftersom man har använt kardioidmikrofoner och/eller för att man har en icke-representativ placering av mikrofonerna högt upp i luften.
Variationerna beror framförallt dock på frekvensgången i studion vid inspelning, mixning och mastring, men även på det för tiden rådande modet. Jag korrigerar detta individuellt för olika låtar och album för att få mer allmänt korrekt balans.
70-80-talsinspelningar kan behöva ett lyft om kanske 6-12 dB vid 30 Hz, medan många moderna populärmusikproduktioner har bas som räcker och blir över.
Det är självklart även så att du blir mycket mer medveten om dessa skillnader när anläggningen faktiskt återger basområdet mer eller mindre helt jämnt ända ned till 20 Hz. Om det inte riktigt finns där från början så märker du heller inte av skillnaderna lika mycket.
I-or skrev:. . .
Det är självklart även så att du blir mycket mer medveten om dessa skillnader när anläggningen faktiskt återger basområdet mer eller mindre helt jämnt ända ned till 20 Hz. Om det inte riktigt finns där från början så märker du heller inte av skillnaderna lika mycket.
I-or skrev:Äggen uppvisar en rumsinducerad monsterbulle runt 125 Hz, varför ni bör höja delningsfrekvensen till 125 Hz för att någorlunda kunna hantera detta.
Man närmar sig då gränsen för lokalisering, vilket medför att ni sedan får lyssna för att säkerställa att det fungerar med musik också (jag skulle tro att det fungerar).
petersteindl skrev:Stig Carlsson markerade på varje stenkakefodral, på varje LP-konvolut och i varje CD-fodral hur tonkontrollerna specifikt skulle vara inställda med försteg med tonkontroller.
Mvh
Peter
I-or skrev:Spiken för SB-1 efter ca 11,7 m
sammel skrev:I-or skrev:Spiken för SB-1 efter ca 11,7 m
Vill förklara en sak jag kompenserar bara för ljudkortets
Delay inte delningsfiltret eller dsp:n, och sedan är jag fundersam på den negativa spiken
I subbens tidsfönster tror att det betyder att den är inverterad men
jag är inte hundraprocentigt säker
Edit Delayen på 2 ms är inte inlagd på dom mätningarna jag skickade
Det var bland dom första jag gjorde
I-or skrev:Bra att du skickade impulssvaren till mig också, sammel.
Man kan notera följande:
1. Spiken för SB-1 efter ca 11,7 ms är utan tvekan något gunk från mätsystemet (Jag blir också lite orolig när man i headern till datafilerna skriver LevelPasom enhet för amplitudkolumnen. Jaja, det är inte första gången man ser konstigheter relaterade till signalanalys.) Av någon anledning vaknar inte mätsystemet förrän efter 11,7 ms, SB-1 har då varit igång sedan åtskilliga ms i praktiken. Vi bör därför utgå ifrån att den teoretiskt riktiga fördröjningen om 3-4 ms för SB-1 är korrrekt. Det hela är dock mindre viktigt och vi kan därför lämna inställningen på de 2 ms som ni satte tidigare.
2. Om man utför en mer smalbandig frekvensanalys ser man lite andra saker än i diagrammen ovan, jag återkommer angående detta så snart jag kan (jag har en hel del jobb för ett stort högtalarprojekt med tillverkning Kina som måste vara klart i morgon - det brinner i knutarna för verktygstillverkning).
3. eljulio bör vänta lite med att flytta äggen eftersom det ser aningen annorlunda ut än vi tidigare trodde. DSP-filtren kommer också att behöva uppdateras. Det är ganska bra redan nu, men mätdata visar att det kan bli klart bättre.
Baffel skrev:Fasen vad kul det verkar vara att hålla på att ratta med en DSP och aktivt delningsfilter.Att det sedan leder till bättre ljud är ju ingen nackdel det heller.
petersteindl skrev:Jag undrar över en annan sak, då ni mätte, mätte ni på ett ägg eller båda äggen samtidigt?
sammel skrev:petersteindl skrev:Jag undrar över en annan sak, då ni mätte, mätte ni på ett ägg eller båda äggen samtidigt?
Hej Peter fina högtalare du gjort
Jo det är båda jag försökte få det till att
att bli en spik så flyttade micken ett antal gånger
Innan jag var nöjd så beroende på hur symeyriskt det
Det är i övrigt så kan ju en reflex vara i waveletem vara
två egentligen. Har nog inte skrivit det nån stans,
bara tänkt
Mvh
Samuel Strågefors
RogerGustavsson skrev:Det är väl integrationen av sub och äggen som är intressant i detta fall?
Baffel skrev:Vilken dag. Eljulio och sammel, ni verkar ha haft det trevligt . Dessutom fick ni det att fungera , med hjälp I-or. Bra samarbete alla tre! Bästa av allt, det verkar ju låta riktigt bra . Aningens putsande kvar , om jag fattade det hela rätt men ändock.
sammel skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl integrationen av sub och äggen som är intressant i detta fall?
Precis, det var väl tanken, det är väl risken
med att publicera mätresultat att man fångas av
andra ting men det kan väl vara ett steg, i att
lära sig vad som är viktigt och när.
Mitt syfte har inte varit att mäta äggen och
som sagt är toppar och dalar främst rumsfenomen.
/Samuel
Tangband skrev:Hmm ... en fundering . Fördröjningen i dsp:n kanske funderar likadant som i mini-dsp:n , ju mer processning ju större latency ? I fallet 24 dB LR vid 80 Hz är fördröjningen 6,06 ms. Utan filter 1,08 ms.
Även vid användning av endast Peq bör det väl ske viss fördröjning?
eljulio skrev:I-or. Ska jag mäta upp exakt var äggen sitter nu från frontvägg, eller spelar det ingen roll? Visserligen har du nog redan den information. I stort sett på centimetern i alla fall. Sen har du ju också information om rummets mått redan.
goat76 skrev:eljulio, du kommer väl sen med mer djupgående och detaljerade lyssningsintryck, jag hoppas då att du vågar vara fullt kritisk för det viktiga är att du får till det så att du i slutändan blir hundraprocentigt nöjd med ljudet. Var gärna på gränsen till överkritisk.![]()
Det här med integrering av subwoofers/baslådor är inte alltid så lätt. Det viktigaste tycker jag är att subwoofern inte påkallar någon uppmärksamhet alls, den ska inte "höras" utan bara saknas ifall den stängs av.
"Entonighet" är inte heller något man vid musiklyssning vill ha, hellre kvalitet än kvantitet. Subben bör därför bara ge en naturlig förlängning ner i frekvens och med samma ljudkvalitet som fronthögtalarna förhoppningsvis levererar. Om minsta lilla bumlighet råder som inte verkar kunna härledas till att den ligger med på själva inspelningen, eller att det är ett uppenbart problem som uppstår i det egna lyssningsrummet, så finns det potential att förbättra subwooferns integrering med resten av ljudsystemet.
Om du av någon av ovanstående anledningar märker av en ljudmässig kvalitetsförsämring med subwoofen jämfört med äggen på egen hand, så kvarstår mitt tips att låta äggen spela i sitt fulla register och bara låta subben ta vid där äggen inte längre mäktar med att gå lägre, kanske så lågt som runt 30-40 Hz. På så vis vinner du maximerad stereobas vilket många musiklyssnare verkar föredra.
P.S. Jag tycker verkligen du ska undvika att fastna i "analys-tänket" med anpassningar av basen för olika album och låter, det kommer nästan garanterat bara leda till ett ständigt pillrande som stjäl tid från själva musiklyssnandet.
Om och när du är fullt nöjd med integreringen av subwoofern så kommer du nästan garanterat bara konstatera och/eller acceptera att olika inspelningar har olika mängd bas, oavsett om denna basmängd är naturlig eller möjligvis överdriven i mixen så kommer du nog inte störa dig på det alltför mycket. Den musik som låter för tunn och saknar bas anpassar man sig till relativt snabbt, bara musiken är tillräckligt bra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster