Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Soffsub

Inläggav Tangband » 2021-03-21 10:01

Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .
En annan möjlighet till förbättring som jag redan nämnt kan ( kanske ) ske med ett HP filter vid 16-20 Hz , om det är möjligt med dsp:n att testa det .
Senast redigerad av Tangband 2021-03-21 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 10:01

Just ja. Jag har ändå mätt upp avståndet från centrum av äggen till frontväggen och det är tämligen exakt 199 cm och 3 mm. Om det nu skulle ge någon information av nytta. Vad vet jag. :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 10:02

Tangband skrev:Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .
En annan möjlighet till förbättring som jag redan nämnt kan ( kanske ) ske med ett HP filter vid 16-20 Hz , om det är möjligt med dsp:n att testa det .

Inte alls. Jag tycker att det var ett bra inlägg av goat, läs mitt svar ovan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 10:05

eljulio skrev:
Tangband skrev:Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .

Har gjort det nu :) .
Jag det var föredömligt av dig .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-21 10:25

eljulio skrev:

Vad bra, jag var väl medveten om att mitt inlägg låg i riskzon för att misstolkas, men jag tog risken att vara "den som är den" då för mycket fikastämning och glada tillrop riskerar att projektet slutligen landar i missnöje. Det är ibland bättre att lägga bomullsvantarna åt sidan och fokusera på vad som är viktigast för slutmålet. :)

Det vi kan försöka hjälpa dig med på distans är egentligen ganska grovhuggna tips, så ju mer överkritisk du kan vara i din beskrivning, med desto mer precision kan I-or, Peter, Tangband m.fl komma med råd och tips på eventuella åtgärder.
MEN... i slutändan är det trots allt bara du som hör ditt ljudsystem och det är endast med lyssning du kan göra de ibland helt avgörande finjusteringarna som krävs för att alla ljudbitar ska falla på plats.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-21 10:29

Tangband skrev:Hmm ... en fundering . Fördröjningen i dsp:n kanske funderar likadant som i mini-dsp:n , ju mer processning ju större latency ? I fallet 24 dB LR vid 80 Hz är fördröjningen 6,06 ms. Utan filter 1,08 ms.
Även vid användning av endast Peq bör det väl ske viss fördröjning?
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover

Det blir väl som dreite skriver fördröjning även vid analoga filter? "...except for the 1mS, the inherent delays are no different than an analog crossover."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 10:42

I övrigt är jag fortsatt väldigt tacksam om jag kan få hjälp med ritning till den där speciallödningen så att jag återigen kan koppla in skivspelare och CD-spelare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-21 10:50

eljulio skrev:När det gäller delningen av äggen mot subben så har flera uttryckt att jag kraftigt suboptimerar lösningen om jag låter äggen spela fullrange. Jag tycker det låter rimligt.

Bara en liten kommentar till ovanstående. :)

Om suboptimeringen bara är rimlig ur teknisk synpunkt men inte hörbar så är inte suboptimeringen relevant för slutresultatet, det enda som egentligen räknas är vilken lösning som för dig låter bäst.
I det här specifika fallet bör man kanske avväga om man faktiskt hör distorsion från äggens baselement när dessa spelar i sitt fulla register, kontra den upplevda kvaliten äggen förmedlar i basområdet jämfört med subwoofern.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 11:17

goat76 skrev:
eljulio skrev:När det gäller delningen av äggen mot subben så har flera uttryckt att jag kraftigt suboptimerar lösningen om jag låter äggen spela fullrange. Jag tycker det låter rimligt.

Bara en liten kommentar till ovanstående. :)

Om suboptimeringen bara är rimlig ur teknisk synpunkt men inte hörbar så är inte suboptimeringen relevant för slutresultatet, det enda som egentligen räknas är vilken lösning som för dig låter bäst.
I det här specifika fallet bör man kanske avväga om man faktiskt hör distorsion från äggens baselement när dessa spelar i sitt fulla register, kontra den upplevda kvaliten äggen förmedlar i basområdet jämfört med subwoofern.

+1.
Håller helt med i detta.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-21 11:29

När jag började mäta ljud var det så att min bror ville att jag skulle bygga ett par högtalare till honom.
Och då var det så att jag byggde och mätte med det nya Windows 95 baserade Loudspeaker lab 1.
Var ny på mätning så det var alltid spännande att se vad det blev för kurvor och vad dom visade,
gjorde ett filter och det såg jätte bra ut i övergången mellan diskant och bas men han tyckte det lät
för mycket diskant och det var konstigt tyckte vi tills jag flyttade micken uppåt och där såg man
en bulle kring delningen på typ 3 dB, som berodde på att avrullningen på elementen började för
sent i förhållande till varandra och där vi tänkt att dela hade nivån inte sjunkit tillräckligt.
Och vi justerade efter den nya kunskapen och sedan lät det bra. Det blev ofta så att vi diskuterade
vad han hörde och försökte hitta det på mätningen. Skulle säga att han har absolut gehör, jag har respekt
för den grejen jag har inte det jag tror absolut att man kan designa högtalare på gehör , men jag tycker att, att höra
ett fel är bra sedan kan man få hjälp av mätning att analysera vad det beror på. Sen är det inte alltid lätt att rätt tolka det
man ser på en kurva. Jag vet en del på på forumet ex som jag tycker verkar ha bra öron och en är Roger Gustavsson,
på DIY i Mölnlycke var han den enda som hörde ett specifikt problem han hade kommit fram till att ett par högtalare
inte hade rätt fas det tycker inte jag alltid är så lätt att höra i alla fall, och det visade sig att han hade rätt.
Det impar på mig jag har kopplat filter fel och sen lyssnat ett år innan jag kommit på att det nog är nåt fel
och så mäter jag och ser vad det är. Det är säkert en övnings sak men en del tror jag har det, inte jag i alla fall,
jag gillar att mäta :)

MVH
Samuel Strågefors

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 11:50

goat76 skrev:
eljulio skrev:

Vad bra, jag var väl medveten om att mitt inlägg låg i riskzon för att misstolkas, men jag tog risken att vara "den som är den" då för mycket fikastämning och glada tillrop riskerar att projektet slutligen landar i missnöje. Det är ibland bättre att lägga bomullsvantarna åt sidan och fokusera på vad som är viktigast för slutmålet. :)

Det vi kan försöka hjälpa dig med på distans är egentligen ganska grovhuggna tips, så ju mer överkritisk du kan vara i din beskrivning, med desto mer precision kan I-or, Peter, Tangband m.fl komma med råd och tips på eventuella åtgärder.
MEN... i slutändan är det trots allt bara du som hör ditt ljudsystem och det är endast med lyssning du kan göra de ibland helt avgörande finjusteringarna som krävs för att alla ljudbitar ska falla på plats.

Har man bra grejer ska det ju sättas på prov och trimmas i med kritiska ögon/ mätutrustning ( om sådant finns). Ungefär som om man är intresserad av en sportbil. Kan ju vara trevligt att susa fram men man vill ju testa på och se vad den går för innan köp. Inte för att man sedan kan gasa på för mycket i trafiken , men ändå.

Kanske inte en helt 100% lämplig jämförelse eftersom eljulios ( familjens) ljudsystem ska låta optimalt bra även vid lägre volymer. .....och bra även då det verkligen ska gasas på. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 11:57

eljulio skrev:I övrigt är jag fortsatt väldigt tacksam om jag kan få hjälp med ritning till den där speciallödningen så att jag återigen kan koppla in skivspelare och CD-spelare.

Hur många tåtar rör det sig om? Vad var det nu som behövdes?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 11:59

sammel skrev:När jag började mäta ljud var det så att min bror ville att jag skulle bygga ett par högtalare till honom.
Och då var det så att jag byggde och mätte med det nya Windows 95 baserade Loudspeaker lab 1.
Var ny på mätning så det var alltid spännande att se vad det blev för kurvor och vad dom visade,
gjorde ett filter och det såg jätte bra ut i övergången mellan diskant och bas men han tyckte det lät
för mycket diskant och det var konstigt tyckte vi tills jag flyttade micken uppåt och där såg man
en bulle kring delningen på typ 3 dB, som berodde på att avrullningen på elementen började för
sent i förhållande till varandra och där vi tänkt att dela hade nivån inte sjunkit tillräckligt.
Och vi justerade efter den nya kunskapen och sedan lät det bra. Det blev ofta så att vi diskuterade
vad han hörde och försökte hitta det på mätningen. Skulle säga att han har absolut gehör, jag har respekt
för den grejen jag har inte det jag tror absolut att man kan designa högtalare på gehör , men jag tycker att, att höra
ett fel är bra sedan kan man få hjälp av mätning att analysera vad det beror på. Sen är det inte alltid lätt att rätt tolka det
man ser på en kurva. Jag vet en del på på forumet ex som jag tycker verkar ha bra öron och en är Roger Gustavsson,
på DIY i Mölnlycke var han den enda som hörde ett specifikt problem han hade kommit fram till att ett par högtalare
inte hade rätt fas det tycker inte jag alltid är så lätt att höra i alla fall, och det visade sig att han hade rätt.
Det impar på mig jag har kopplat filter fel och sen lyssnat ett år innan jag kommit på att det nog är nåt fel
och så mäter jag och ser vad det är. Det är säkert en övnings sak men en del tror jag har det, inte jag i alla fall,
jag gillar att mäta :)

MVH
Samuel Strågefors

Vore helt klart intressant att få besök av "guldöron". Tycker det är spännande när det uppmätta kan matchas av mänskliga egenskaper så som absolut gehör mm. Men oavsett guldöron eller inte är man välkommen att lyssna. Förstås.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-21 14:52

sammel skrev:
I-or skrev:Spiken för SB-1 efter ca 11,7 m

Vill förklara en sak jag kompenserar bara för ljudkortets
Delay inte delningsfiltret eller dsp:n, och sedan är jag fundersam på den negativa spiken
I subbens tidsfönster tror att det betyder att den är inverterad men
jag är inte hundraprocentigt säker :)

Edit Delayen på 2 ms är inte inlagd på dom mätningarna jag skickade
Det var bland dom första jag gjorde :)

Intressant :)
Om det där stämmer att fördröjningen genom dsp:n är större än 2 ms , kanske uppemot 6 ms, borde det inte bli bättre att ställa dsp-delayen på 0 istället ?

Då kommer förvisso äggen fortfarande att höras före subben, men skillnaden är bara 3 ms vilket motvarar ungefär en meter . En meter fördröjning är inte mycket ( orsakar väl inga större fel ) vid en delning vid 36 Hz , men ganska mycket vid en delning vid 100 Hz, där våglängden för ljud är 3,43 meter .

En annan fundering eftersom Sammel var fundersam angående den negativa spiken i subbens tidsfönster- är det kollat så inte någon av det aktiva filtret, dsp:n eller a800 inverterar absolut fas ?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 16:17

Jaha, då har man varit ute och joggat, krattat lite i trädgården, skjutsat dottern till en kompis, slängt på ett pingisbord på ett släp och transporterat, lagat mat för halva veckan och har alltså lite tid över nu innan dotter skall hämtas hos kompis och sen fotboll på tv 18.00. Med de bokstavskombinationer jag har så känner jag mig alltså lite sysslolös just nu. Ska jag flytta på äggen, ändra något i DSP: n eller vad? 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 16:24

Eller softa idag och bara lyssna på musik? :)

Tror det var Svante , han professorn på KTH som brukade hänga här , som sa något i stil med. Musik i all ära men jag tar hellre en ren sinuston. 8) Sagt på skämt ....tror jag. 8O

Svante Granqvist
https://www.researchgate.net/profile/Svante-Granqvist
Senast redigerad av Baffel 2021-03-21 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 16:28

Baffel skrev:Eller softa idag och bara lyssna på musik? :)

Jodå, gör det just nu. https://open.spotify.com/album/5JQrFXzk ... h-ouYMVJpQ

Ska nog läsa lite också. Periodare på böcker. Just nu läses det mycket.

Men jag funderar samtidigt lite över äggen, om de inte ska tillbaka lite. Men jag väntar tills I-or är klar med kineserna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 16:34

När du säger flytta tillbaka menar du flytta dem fysiskt? Hur är det nu. Hade du dem på skena , flyttbar eller är de monterade fast på väggen? Om du ändå ska måla om väggen varför inte sätta upp en skena nu och pröva? Flytta fram och tillbaka. Fast det kanske redan är utklarat vart du ska flytta dem , rent fysiskt flytta dem dvs?Det är kanske lättare att räkna fram än att fysiskt flytta dem fram och tillbaka på skenor. :)

OT
Denna liras väl av alla idag? I annat fall kulturskymning. :)
viewtopic.php?f=7&t=65377

Bara att dra på med
https://open.spotify.com/track/0BWJNm4T ... =copy-link
Mata soffsubben. :).....och äggen...Lite för dem att bita i :mrgreen:

In his book on J.S. Bach, Music in the Castle of Heaven, Sir John Elliot Gardener expounds the theory convincingly that Bach wrote the Toccata and Fugue in D minor (The Dorian) as an organ test piece. This composition stands significantly apart from the other great monumental organ compositions of Bach, that for a brief time it was questioned if this was his composition. It undoubtedly is. Bach was often asked to specify and test organs. He had a great knowledge and interest in the mechanics of the organ.
https://forums.audioholics.com/forums/t ... fer.94187/

[bThe Toccata and Fugue in D minor by the great German composer Johann Sebastian Bach is certainly the world’s best-known piece for organ. It was composed between 1703 and 1707 and illustrates in a remarkable manner how the art of music writing can be explained by mathematics.

https://www.osm.ca/en/the-mathematics-of-music/

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-21 17:27

Baffel, ja fysiskt flytta dem. I-or antydde det igår, givet lite nya förutsättningar. Även Peter nämnde att positionen kunde ses över, eller om det var lyssningspositionen. Den, lyssningspositionen är något åtgärdad, med flytt av soffan närmre väggen bakom med ca. 10 cm, mer är svårt att få ut (rent estetiskt).

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-22 11:09

quote="Tangband"]Om det där stämmer att fördröjningen genom dsp:n är större än 2 ms , kanske uppemot 6 ms, borde det inte bli bättre att ställa dsp-delayen på 0 istället ?[/quote]

Hej Tangband upptäckte hemma i går kväll att ändringarna i delayen inte kan ha slagit igenom,
Tyckte väl redan i lördags att det var förvånansvärt lite skillnad i
på olika delayinställningar i frekvensdomänen vilket var konstigt var bar någon db skillnad
när det någon-stans borde vara en ordentlig dipp där delningen ligger men det vart det inte
var lite för stressad för att det skulle bli konsekvenser av det,
men igår hemma i soffan i lugn o ro tittade jag på mätningarna som jag sparat så ordentligt,
förutom att just dom med olika delay inställningarna låg i fel mapp,
så när jag tittar på impulsresponsen så borde spiken i mätningen till subben flytta sig enligt
inställningen vilket inte skedde tydligen så om det stämmer så borde 0 ms i dely vara bättre
vilket det troligtvis var den inställning som var, eftersom ändringarna inte tycks ha aktiverats
om skillnaden är 3 ms så borde optimalt va 0,4 3 ms vid 100 i deln och basen inverterrad vilket den förmodligen
var eftersom det inte blev någon dipp vid delningsfrekvens.
Men teorin kan I-or så i min värld har han veto, det är lätt att missa grejer som har betydelse.

Edit: Har redan sagt fel om det är en hel våglängd delay så ska basen vara i fas( sorry)
och då tror jag att den är det med tanke på ingen utsläckning.
Tänker att jag inte ska skriva nåt så gör jag det ändå och åker dit direct, det är tur att
ni är så vänligt sinnade :)
Mvh
Samuel Strågefors

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-22 13:07

Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz):

FR sammel.jpg
FR sammel.jpg (38.52 KiB) Visad 3406 gånger

Vi ser att bullen omkring 125 Hz ska ned kanske 3-4 dB eller så. Det räcker då med att flytta högtalarna 20 cm närmare lyssningspositionen och låta soffan stå kvar där den var. En delningsfrekvens 80 Hz blir bra också även om 100 Hz kanske blir aningen bättre. Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen.

Ungefär så här får man en nära konstant frekvensgång 20-80 Hz för SB-1 i lyssningspositionen:

eljulio eq.png
eljulio eq.png (143.94 KiB) Visad 3406 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-22 13:53

I-or skrev:Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz):

FR sammel.jpg

Vi ser att bullen omkring 125 Hz ska ned kanske 3-4 dB eller så. Det räcker då med att flytta högtalarna 20 cm närmare lyssningspositionen och låta soffan stå kvar där den var. En delningsfrekvens 80 Hz blir bra också även om 100 Hz kanske blir aningen bättre. Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen.

Ungefär så här får man en nära konstant frekvensgång 20-80 Hz för SB-1 i lyssningspositionen:

eljulio eq.png

Tack! Det där var helt perfekt för mig! Bara att ratta in och köra. Och med detta; ("Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen") menar du min subjektiva bedömning av hur det låter i lyssningsrummet, balansen mellan ägg och sub.

Jag flyttade ju äggen 21,3 cm häromdagen. Är de 1,3 cm av någon betydelse, eller kan jag låta dem sitta? Just nu sitter de alltså mätt från frontvägg till centrum av äggen 199 cm och 3 mm från frontvägg. Och då är alltså en "perfekt" placering av äggen (centrum) 1,5 cm kortare avstånd = 197,8 cm? Kanske är löjligt av mig att vara så exakt, men om jag ändå ska göra en sist (?) flytt av dem, så varför inte! :D

edit: delay? Ska delay sättas på 0? Eller fortsatt 2ms?
Senast redigerad av eljulio 2021-03-22 15:16, redigerad totalt 1 gång.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-03-22 14:02

I-or:

Hur funkar negativ PEQ mot dalar? Jag har lyckats få till det en gång rätt nära delning på fronthögtalaren. Dock bara av en slump.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-22 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-22 14:30

Så snart jag kan kommer det en längre beskrivning av hur jag upplever sub och ägg tillsammans, fördelar och nackdelar om sådana finnes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-22 15:31

Det får vi väl hoppas att det gör. Trist om du byggt i onödan.
fördelar och nackdelar om sådana finnes

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-22 17:40

eljulio skrev:
Tack! Det där var helt perfekt för mig! Bara att ratta in och köra. Och med detta; ("Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen") menar du min subjektiva bedömning av hur det låter i lyssningsrummet, balansen mellan ägg och sub.

Jag flyttade ju äggen 21,3 cm häromdagen. Är de 1,3 cm av någon betydelse, eller kan jag låta dem sitta? Just nu sitter de alltså mätt från frontvägg till centrum av äggen 199 cm och 3 mm från frontvägg. Och då är alltså en "perfekt" placering av äggen (centrum) 1,5 cm kortare avstånd = 197,8 cm? Kanske är löjligt av mig att vara så exakt, men om jag ändå ska göra en sist (?) flytt av dem, så varför inte! :D

Ja, jag menar subjektiv justering eftersom vi inte längre har den gode sammels mikrofon att tillgå. Hörseln kan dock ändå var ett bättre instrument för just övergripande balans eftersom den värderar ljudet en aning annorlunda än vad det ser ut i mätresultaten.

Vad gäller skillnader i högtalarplacering om någon cm, så är detta alltid på felräkningsnivå, oavsett vad man kan läsa ibland. Inte fasen låter det annorlunda när vi flyttar huvudet en cm åt sidan, vilket är helt jämförbart.

Du kan prova med och utan Delay, skillnaden för några millisekunder bör vara mycket liten hur som helst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-22 19:39

I-or skrev:
eljulio skrev:

Ja, jag menar subjektiv justering eftersom vi inte längre har den gode sammels mikrofon att tillgå. Hörseln kan dock ändå var ett bättre instrument för just övergripande balans eftersom den värderar ljudet en aning annorlunda än vad det ser ut i mätresultaten.

Vad gäller skillnader i högtalarplacering om någon cm, så är detta alltid på felräkningsnivå, oavsett vad man kan läsa ibland. Inte fasen låter det annorlunda när vi flyttar huvudet en cm åt sidan, vilket är helt jämförbart.

Du kan prova med och utan Delay, skillnaden för några millisekunder bör vara mycket liten hur som helst.

Trots I-ors lugnande och kloka ord om felräkningsnivån med placeringen av äggen så klarade jag inte av att låta bli att flytta tillbaka äggen 1,5 cm och dessutom för säkerhets skull kontrollmäta både höger och vänster kanal, att det är samma avstånd från frontväggen. Jag återplacerade lika självklart soffan i ursprungspositionen (det slog fel på 5mm)... Jag är i sanning knasig, men vad gör man inte för att få sinnesro.

Samuel uttryckte att han gärna gör ett återbesök vid tillfälle för fler mätningar om jag vill! Otroligt tacksam för det förstås.

Men innan dess ska jag lyssna ett par veckor och bilda mig en ordentlig uppfattning om nuläget. Jag återkommer!! :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-22 19:47

eljulio skrev:
I-or skrev:
eljulio skrev:

Trots I-ors lugnande och kloka ord om felräkningsnivån med placeringen av äggen så klarade jag inte av att låta bli att flytta tillbaka äggen 1,5 cm och dessutom för säkerhets skull kontrollmäta både höger och vänster kanal, att det är samma avstånd från frontväggen. Jag återplacerade lika självklart soffan i ursprungspositionen (det slog fel på 5mm)... Jag är i sanning knasig, men vad gör man inte för att få sinnesro.

Samuel uttryckte att han gärna gör ett återbesök vid tillfälle för fler mätningar om jag vill! Otroligt tacksam för det förstås.

Men innan dess ska jag lyssna ett par veckor och bilda mig en ordentlig uppfattning om nuläget. Jag återkommer!! :D

Om jag får komma med ett förslag så tycker jag du bör flytta soffan/lyssningsplatsen både längre fram och längre bak tills du hittar den plats där det faktiskt låter bäst.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-22 20:30

Goat....

det säger du med flit så att jag aldrig slutar flytta runt... :lol: ha, ha...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-22 20:55

eljulio skrev:Goat....

det säger du med flit så att jag aldrig slutar flytta runt... :lol: ha, ha...

Nejdå, du kommer relativt snabbt höra var det låter allra bäst. :)

Det mest effektiva och snabbaste sättet är inte att flytta själva soffan fram och tillbaka, det är mycket lättare om du bara sitter i den och sakta lutar dig framåt respektive bakåt tills du hittar den plats där det låter bäst. Sen flyttar du soffan.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum