Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .
En annan möjlighet till förbättring som jag redan nämnt kan ( kanske ) ske med ett HP filter vid 16-20 Hz , om det är möjligt med dsp:n att testa det .
eljulio skrev:Tangband skrev:Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .
En annan möjlighet till förbättring som jag redan nämnt kan ( kanske ) ske med ett HP filter vid 16-20 Hz , om det är möjligt med dsp:n att testa det .
Inte alls. Jag tycker att det var ett bra inlägg av goat, läs mitt svar ovan.
eljulio skrev:Tangband skrev:Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .
Tangband skrev:Hmm ... en fundering . Fördröjningen i dsp:n kanske funderar likadant som i mini-dsp:n , ju mer processning ju större latency ? I fallet 24 dB LR vid 80 Hz är fördröjningen 6,06 ms. Utan filter 1,08 ms.
Även vid användning av endast Peq bör det väl ske viss fördröjning?
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover
eljulio skrev:När det gäller delningen av äggen mot subben så har flera uttryckt att jag kraftigt suboptimerar lösningen om jag låter äggen spela fullrange. Jag tycker det låter rimligt.
goat76 skrev:eljulio skrev:När det gäller delningen av äggen mot subben så har flera uttryckt att jag kraftigt suboptimerar lösningen om jag låter äggen spela fullrange. Jag tycker det låter rimligt.
Bara en liten kommentar till ovanstående.![]()
Om suboptimeringen bara är rimlig ur teknisk synpunkt men inte hörbar så är inte suboptimeringen relevant för slutresultatet, det enda som egentligen räknas är vilken lösning som för dig låter bäst.
I det här specifika fallet bör man kanske avväga om man faktiskt hör distorsion från äggens baselement när dessa spelar i sitt fulla register, kontra den upplevda kvaliten äggen förmedlar i basområdet jämfört med subwoofern.
goat76 skrev:eljulio skrev:Tangband skrev:Jag hoppas inte goat76 inlägg uppfattas som negativa , eller provokativa , och istället som en guide till ( möjlig ) ljudkvalitets förbättring .
Vad bra, jag var väl medveten om att mitt inlägg låg i riskzon för att misstolkas, men jag tog risken att vara "den som är den" då för mycket fikastämning och glada tillrop riskerar att projektet slutligen landar i missnöje. Det är ibland bättre att lägga bomullsvantarna åt sidan och fokusera på vad som är viktigast för slutmålet.![]()
Det vi kan försöka hjälpa dig med på distans är egentligen ganska grovhuggna tips, så ju mer överkritisk du kan vara i din beskrivning, med desto mer precision kan I-or, Peter, Tangband m.fl komma med råd och tips på eventuella åtgärder.
MEN... i slutändan är det trots allt bara du som hör ditt ljudsystem och det är endast med lyssning du kan göra de ibland helt avgörande finjusteringarna som krävs för att alla ljudbitar ska falla på plats.
eljulio skrev:I övrigt är jag fortsatt väldigt tacksam om jag kan få hjälp med ritning till den där speciallödningen så att jag återigen kan koppla in skivspelare och CD-spelare.
sammel skrev:När jag började mäta ljud var det så att min bror ville att jag skulle bygga ett par högtalare till honom.
Och då var det så att jag byggde och mätte med det nya Windows 95 baserade Loudspeaker lab 1.
Var ny på mätning så det var alltid spännande att se vad det blev för kurvor och vad dom visade,
gjorde ett filter och det såg jätte bra ut i övergången mellan diskant och bas men han tyckte det lät
för mycket diskant och det var konstigt tyckte vi tills jag flyttade micken uppåt och där såg man
en bulle kring delningen på typ 3 dB, som berodde på att avrullningen på elementen började för
sent i förhållande till varandra och där vi tänkt att dela hade nivån inte sjunkit tillräckligt.
Och vi justerade efter den nya kunskapen och sedan lät det bra. Det blev ofta så att vi diskuterade
vad han hörde och försökte hitta det på mätningen. Skulle säga att han har absolut gehör, jag har respekt
för den grejen jag har inte det jag tror absolut att man kan designa högtalare på gehör , men jag tycker att, att höra
ett fel är bra sedan kan man få hjälp av mätning att analysera vad det beror på. Sen är det inte alltid lätt att rätt tolka det
man ser på en kurva. Jag vet en del på på forumet ex som jag tycker verkar ha bra öron och en är Roger Gustavsson,
på DIY i Mölnlycke var han den enda som hörde ett specifikt problem han hade kommit fram till att ett par högtalare
inte hade rätt fas det tycker inte jag alltid är så lätt att höra i alla fall, och det visade sig att han hade rätt.
Det impar på mig jag har kopplat filter fel och sen lyssnat ett år innan jag kommit på att det nog är nåt fel
och så mäter jag och ser vad det är. Det är säkert en övnings sak men en del tror jag har det, inte jag i alla fall,
jag gillar att mäta
MVH
Samuel Strågefors
sammel skrev:I-or skrev:Spiken för SB-1 efter ca 11,7 m
Vill förklara en sak jag kompenserar bara för ljudkortets
Delay inte delningsfiltret eller dsp:n, och sedan är jag fundersam på den negativa spiken
I subbens tidsfönster tror att det betyder att den är inverterad men
jag är inte hundraprocentigt säker
Edit Delayen på 2 ms är inte inlagd på dom mätningarna jag skickade
Det var bland dom första jag gjorde
Baffel skrev:Eller softa idag och bara lyssna på musik?
I-or skrev:Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz):
Vi ser att bullen omkring 125 Hz ska ned kanske 3-4 dB eller så. Det räcker då med att flytta högtalarna 20 cm närmare lyssningspositionen och låta soffan stå kvar där den var. En delningsfrekvens 80 Hz blir bra också även om 100 Hz kanske blir aningen bättre. Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen.
Ungefär så här får man en nära konstant frekvensgång 20-80 Hz för SB-1 i lyssningspositionen:
eljulio skrev:
Tack! Det där var helt perfekt för mig! Bara att ratta in och köra. Och med detta; ("Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen") menar du min subjektiva bedömning av hur det låter i lyssningsrummet, balansen mellan ägg och sub.
Jag flyttade ju äggen 21,3 cm häromdagen. Är de 1,3 cm av någon betydelse, eller kan jag låta dem sitta? Just nu sitter de alltså mätt från frontvägg till centrum av äggen 199 cm och 3 mm från frontvägg. Och då är alltså en "perfekt" placering av äggen (centrum) 1,5 cm kortare avstånd = 197,8 cm? Kanske är löjligt av mig att vara så exakt, men om jag ändå ska göra en sist (?) flytt av dem, så varför inte!
edit: delay? Ska delay sättas på 0? Eller fortsatt 2ms?
I-or skrev:eljulio skrev:
Tack! Det där var helt perfekt för mig! Bara att ratta in och köra. Och med detta; ("Slutligen justerar man Low gain i X223 via lyssning för att få till balansen i återgivningen") menar du min subjektiva bedömning av hur det låter i lyssningsrummet, balansen mellan ägg och sub.
Jag flyttade ju äggen 21,3 cm häromdagen. Är de 1,3 cm av någon betydelse, eller kan jag låta dem sitta? Just nu sitter de alltså mätt från frontvägg till centrum av äggen 199 cm och 3 mm från frontvägg. Och då är alltså en "perfekt" placering av äggen (centrum) 1,5 cm kortare avstånd = 197,8 cm? Kanske är löjligt av mig att vara så exakt, men om jag ändå ska göra en sist (?) flytt av dem, så varför inte!
Ja, jag menar subjektiv justering eftersom vi inte längre har den gode sammels mikrofon att tillgå. Hörseln kan dock ändå var ett bättre instrument för just övergripande balans eftersom den värderar ljudet en aning annorlunda än vad det ser ut i mätresultaten.
Vad gäller skillnader i högtalarplacering om någon cm, så är detta alltid på felräkningsnivå, oavsett vad man kan läsa ibland. Inte fasen låter det annorlunda när vi flyttar huvudet en cm åt sidan, vilket är helt jämförbart.
Du kan prova med och utan Delay, skillnaden för några millisekunder bör vara mycket liten hur som helst.
eljulio skrev:I-or skrev:eljulio skrev:
Ja, jag menar subjektiv justering eftersom vi inte längre har den gode sammels mikrofon att tillgå. Hörseln kan dock ändå var ett bättre instrument för just övergripande balans eftersom den värderar ljudet en aning annorlunda än vad det ser ut i mätresultaten.
Vad gäller skillnader i högtalarplacering om någon cm, så är detta alltid på felräkningsnivå, oavsett vad man kan läsa ibland. Inte fasen låter det annorlunda när vi flyttar huvudet en cm åt sidan, vilket är helt jämförbart.
Du kan prova med och utan Delay, skillnaden för några millisekunder bör vara mycket liten hur som helst.
Trots I-ors lugnande och kloka ord om felräkningsnivån med placeringen av äggen så klarade jag inte av att låta bli att flytta tillbaka äggen 1,5 cm och dessutom för säkerhets skull kontrollmäta både höger och vänster kanal, att det är samma avstånd från frontväggen. Jag återplacerade lika självklart soffan i ursprungspositionen (det slog fel på 5mm)... Jag är i sanning knasig, men vad gör man inte för att få sinnesro.
Samuel uttryckte att han gärna gör ett återbesök vid tillfälle för fler mätningar om jag vill! Otroligt tacksam för det förstås.
Men innan dess ska jag lyssna ett par veckor och bilda mig en ordentlig uppfattning om nuläget. Jag återkommer!!
eljulio skrev:Goat....
det säger du med flit så att jag aldrig slutar flytta runt...ha, ha...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster