Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Då missuppfattar du mej. KONTINUERLIG sinus i ett rum - prova med olika frekvenser. Om du skall testa hörseln förmåga att höra riktning kan du inte utsätta hörseln för samma ljud (frekvens) från alla håll vilket du gör i ett vanligt rum.
Man kan ju tycka att reflexerna är lite svagare och därför borde man höra direktljudet lite bättre. Dock inte ens det stämmer i normalfallet, superposition av 2 eller flera reflexer kan göra att ljudet är t o m starkare än direktljudet. Så lyssna på kontiuerig sinus där vi har bra förmåga att höra riktning, t.ex 1-3 kHz och förundras av verkligheten när du går runt i rummet.
Om du verkligen vill ta reda på din förmåga att uppfatta riktning för statiska toner måste du och ljudkällan befinna sig i frifält ("ekofritt" som vi så skojigt kallar det). För subbasområdet ställer det enorma krav på frihet från distorsion, bättre än vad "hifi-subbar" fixar.
JM skrev:Kronkan skrev:JM skriver tyvärr ofta utan bärighet.
Om du orkar leta finns alla faktiska fakta i tidigare inlägg. Spekulerar jag framgår det tydligt. Kan inte citera hur många gånger som helst.
Hefflers artikel sammanfattar bra hur olika vi o olika djur hör.
https://anatomypubs.onlinelibrary.wiley ... ar.a.20117
Primate hearing from a mammalian perspective
Rickye S. Heffner
Således är det inte avståndet mellan öronen som avgör hur bra vi lokaliserar ljud i horisontalplanet. Neurofysiologiskt sker lokalisationen av prominenta ljud i hjärnstammens synapser innan vi är medvetna om ljudet.
Vidare finns inga vetenskapligt hållbara studier vilka visat att ljud under 80 Hz på frifält kan lokaliseras. Jag har självklart inte läst allt men artiklarna vilka det oftast hänvisas till håller inte.
Sannolikt är det så att människan inte uppfattar subbasljud under 80 Hz som prominenta oberoende på om ljudet upplevs på fritt fält eller i rum. Detta sker sannolikt på samma sätt som oprominenta ljud inte lokaliseras över 80 Hz.
JM
Kronkan skrev:Jag har aldrig testat detta. Men min tes är att om man sänder ut en ton utan dynamiskt skeende så gör man nog kanske det lite svårare att detektera riktning.
Jag har ingen länk eller film om detta men några spridda minnen från en exkursion som gjordes i skogen bakom vår bostadsrättsföreningen. Det var en biolog som också hade forskat på fåglars Bl a ugglors hörande. Jag har läst något han skrivit.
Vi hörde ju också fåglarna. Han paratare om designen av lockrop och varningsropet. Jag vill minnas att varningsropet var mindre dynamiskt och att lockropet på honorna var mera dynamiskt.
Har detta något med min stereo, som är under reparation och utveckling, att göra. Jag tycker att en del snabba dynamiska ljud blir mycket realistiska.
Men detta är bara några reflektioner ur minnet som ju kan vara tveksamt.
Men tesen skulle vara att ett ljud med hög dynamik skulle vara lättare att mäta för oss djur.
Kronkan skrev:Peter!
Trots längden på texten inget besvärlig att läsa. Intressant och tänkvärt.
I högsta grad problembaserad pedagogik där det man inte förstår får styra focus och studierna.
Mitt ”problem” har varit rumsresonanser” vars destruktiva inverkan varit något av gissel hos oss sedan vi flyttade till lägenhet. Då hamnar man ju under 100 Hz eftersom det är där de blir påträngande enligt min erfarenhet.
Nu kanske till frågan om stereobas. Finns det någon gräns för frekvensen i stereobas där det inte är meningsfullt.
Den mesta musiken har väl egentligen idag ingen stereobas.
Har nog och kanske skivan hemma och jag har ju stereobas eftersom jag inte har någon separat bas. Har i ungdomen inte hört något sådant som låtit bra. Idag kanske gjort det.
När jag får tillbaka min skivspelare och kopplat in monoblocken skall jag prova att spela skivan. Om jag hittar den
PerStromgren skrev:Peters berättelse ger inspiration till ett experiment. Vi behöver en originalupptagning av orgel i kyrka (till exempel), som inte är processad alls. Till det behöver vi något som kan simulera monoknappen hos Cutting room. Har vi bägge, kan vi alla upprepa det som Peter upplevde.
Tror ni det skulle gå att fixa?
Tangband skrev:PerStromgren skrev:Peters berättelse ger inspiration till ett experiment. Vi behöver en originalupptagning av orgel i kyrka (till exempel), som inte är processad alls. Till det behöver vi något som kan simulera monoknappen hos Cutting room. Har vi bägge, kan vi alla upprepa det som Peter upplevde.
Tror ni det skulle gå att fixa?
Flera av er har min inspelning från backens kyrka, upptagen med två omni mickar utan andra ingrepp- go ahead and try
Egentligen kan man göra samma test med vilken cd-skiva som helst som är A/B inspelade och inte har efter-mastring med Eq och Peq.
sprudel skrev:@Kronkan!
Om du i dessa tider vågar komma hem och hälsa på kan du få uppleva skillnaden mellan mono och stereokopplad bas.
Tycker nog attbasåtergivningen här hemma är tämligen artikulerad så det låter sig göras.
PerStromgren skrev:Men din inspelning är ju en bättre idé! Är det någon av er som har inspelningen som kan klippa ut en snutt och göra en version med monokoppling under 150Hz? Eller 300Hz, eller båda.
Tangband skrev:Väldigt intressant inlägg Peter.
Detta förklarar väl de flestas upplevelse av att stereo även i basregistret hemmavid gör en mer naturlig rumsupplevelse, åtminstone vid A/B inspelningar ?
.
Morello skrev:Tangband skrev:Väldigt intressant inlägg Peter.
Detta förklarar väl de flestas upplevelse av att stereo även i basregistret hemmavid gör en mer naturlig rumsupplevelse, åtminstone vid A/B inspelningar ?
.
Verkligen inte. Peter skriver ju att han är osäker på brytfrekvensen; den kan alltså varit 300 Hz. Utöver det är redogörelsen anekdotisk typ och vi vet tex. inte huruvida monokopplingen införde andra artefakter.
Kanske återkommer jag med monokopplade smakprov av Cantate domino.
Morello skrev:Ska bara fundera ut en bra och enkel metod. Tror det skulle vara intressant. Återkommer i frågan.
Morello skrev:Tangband skrev:Väldigt intressant inlägg Peter.
.
Verkligen inte. Peter skriver ju att han är osäker på brytfrekvensen; den kan alltså varit 300 Hz. Utöver det är redogörelsen anekdotisk typ och vi vet tex. inte huruvida monokopplingen införde andra artefakter.
Kanske återkommer jag med monokopplade smakprov av Cantate domino.
sprudel skrev:@Kronkan!
Om du i dessa tider vågar komma hem och hälsa på kan du få uppleva skillnaden mellan mono och stereokopplad bas.
Tycker nog attbasåtergivningen här hemma är tämligen artikulerad så det låter sig göras.
Morello skrev:Ska bara fundera ut en bra och enkel metod. Tror det skulle vara intressant. Återkommer i frågan.
Bill50x skrev:...................
(nu har jag bytt tangentbord så jag har G igen. Men hur kommer det sig att G, Y, 1 lägger av exakt samtidigt? Ursäkta OT, är bara lite irriterad)
..............
jansch skrev:Bill50x skrev:...................
(nu har jag bytt tangentbord så jag har G igen. Men hur kommer det sig att G, Y, 1 lägger av exakt samtidigt? Ursäkta OT, är bara lite irriterad)
Kul fundering!
Du kan nog hitta logiken i det i att tangentbordet är normalt uppbyggt som en matris eller kolla ASCII koderna för tecknen.... eller något annat samband. Eller har du helt enkelt skvätt kaffet eller fredagspilsnern på tangentbordet med slumpartat resultat.
Användare som besöker denna kategori: WhereNextColumbus och 59 gäster