Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nu har du väl inte världens kraftigaste slutsteg kopplat till Bremen? Det är nog ett subjektivt intryck du förmedlar och jag brukar förvånas över att många högtalare pallar mera än vad man tror.
I-or skrev:Bremen 3D8 har hyggligt hög känslighet, så det behövs inte så där vansinnigt mycket effekt (egentligen spänning), speciellt när allt under 80 Hz hanteras av SB-1 med 800 W att tillgå (nästan, lite glädjesiffror är det från Behringers sida). Dessutom har man två högkänsliga diskanter att tillgå, vilket ger i princip noll termisk kompression. Den dynamiska kapaciteten i systemet är nog ganska bra utan att för den skull vara något klubb-PA.
Ordentligt rent spelar samtliga ingående delar också (låg THD), vilket gör att man gärna drar på lite extra.
eljulio skrev:I-or skrev:Bremen 3D8 har hyggligt hög känslighet, så det behövs inte så där vansinnigt mycket effekt (egentligen spänning), speciellt när allt under 80 Hz hanteras av SB-1 med 800 W att tillgå (nästan, lite glädjesiffror är det från Behringers sida). Dessutom har man två högkänsliga diskanter att tillgå, vilket ger i princip noll termisk kompression. Den dynamiska kapaciteten i systemet är nog ganska bra utan att för den skull vara något klubb-PA.
Ordentligt rent spelar samtliga ingående delar också (låg THD), vilket gör att man gärna drar på lite extra.
Du verkar ha en del insikter om äggen som jag inte har avseende mätdata, etc. Oavsett så har jag inte tidigare upplevt Naiten som strömsvag. Tycker den har drivit både ägg och tidigare modeller bra. Men jag HAR ändå funderat över vad mer effekt skulle tillföra och om det skulle tillföra något.
dewpo skrev:Baserat på de Electronic styckena som fanns i spellistan som delades så tror jag att detta album skulle kunna falla i smaken![]()
https://open.spotify.com/album/51XKwHEyZFB4t9QIUMdn3i?si=U8wAFHhOSpuBZIYt2sqxuw
Kanske denna speciellt!
https://open.spotify.com/track/5jAAZqIE8oxOfC76Q2sKBF?si=85ddd5cb56274806
I-or skrev:eljulio skrev:I-or skrev:Bremen 3D8 har hyggligt hög känslighet, så det behövs inte så där vansinnigt mycket effekt (egentligen spänning), speciellt när allt under 80 Hz hanteras av SB-1 med 800 W att tillgå (nästan, lite glädjesiffror är det från Behringers sida). Dessutom har man två högkänsliga diskanter att tillgå, vilket ger i princip noll termisk kompression. Den dynamiska kapaciteten i systemet är nog ganska bra utan att för den skull vara något klubb-PA.
Du verkar ha en del insikter om äggen som jag inte har avseende mätdata, etc. Oavsett så har jag inte tidigare upplevt Naiten som strömsvag. Tycker den har drivit både ägg och tidigare modeller bra. Men jag HAR ändå funderat över vad mer effekt skulle tillföra och om det skulle tillföra något.
Jag har diskuterat bl.a. elementen med Peter över telefon.
Tangband skrev:Eljulio - hur låter det nu ?
Har elementen spelats in tillräckligt för att du kan skriva en längre recension ?
I-or skrev:Förutom de soffåtgärder som du redan har utfört, kan man även massbelasta med några stålklumpar om kanske totalt 20-30 kg om man inte tänker flytta så soffan så ofta. Skruvar man fast dem går de förstås också att ta bort så att man lättare kan bära soffan. På så sätt tar du bort även den allra sista lilla resten av soffvibrationerna.
RogerGustavsson skrev:Ino-skummet har väl ingen effekt vid de frekvenser som baslådan återger?
I-or skrev:Förutom de soffåtgärder som du redan har utfört, kan man även massbelasta med några stålklumpar om kanske totalt 20-30 kg om man inte tänker flytta så soffan så ofta. Skruvar man fast dem går de förstås också att ta bort så att man lättare kan bära soffan. På så sätt tar du bort även den allra sista lilla resten av soffvibrationerna.
petersteindl skrev:I-or skrev:Förutom de soffåtgärder som du redan har utfört, kan man även massbelasta med några stålklumpar om kanske totalt 20-30 kg om man inte tänker flytta så soffan så ofta. Skruvar man fast dem går de förstås också att ta bort så att man lättare kan bära soffan. På så sätt tar du bort även den allra sista lilla resten av soffvibrationerna.
Helt korrekt. Lyssnarplats är ju redan i ett akustiskt nollställe i basen förutom kring 100 Hz som har hög resonanstäthet. Så, dämpa kring hundra Hz, men inte basen under 80 Hz. En Helmholz i soffan kring 100 Hz kanske?![]()
Mvh
Peter
Adhoc skrev:Med hålade eller slitsade MDF / plywoodskivor som täcker och tätar av "regelutrymmet" under soffsitsen, så kan du få en helmholtz. Om 12 mm skiva används så kan du fälla in en ram av trälister i "regelutrymmet" så skivan kommer i plan med stommens underkant.
Adhoc skrev:Det behövs 1 lufttätt avtätande skiva upp mot soffplymåerna + dämpande isolering + den hålade skivan nedåt golvet. Luften inuti med avståndet bakåt mot soffplymåskivan ger då en luftfjäder som en basreflexhögtalare där inre volym, antal portar och längd, håldia och moff inuti kombineras / varieras för en önskad avstämningsfrekvens. Det är väl inte alltid den första avstämningen / försöket hamnar prick på det teoretiska ... För en soff-helmholtz blir det justerbara som kan varieras antal hål som borras eller täcks över, om för många borrats från början.
eljulio skrev:
Ok! Så man bygger alltså som en låda då. Vad ska det vara för material i den dämpande isoleringen?
Adhoc skrev:eljulio skrev:
Ok! Så man bygger alltså som en låda då. Vad ska det vara för material i den dämpande isoleringen?
Glasfiberull, stenull, rayonskivor eller dom våfflade skumplastskivorna som du har nu ger lite olika simulerade resultat i diagrammen i programmet du använde. Dom har olika luftflödesresistivitet och den rutan kan du variera tillsammans med håldia och avstånd mellan hålen ( = % öppen area). Isover Piano är ca 5000 Pa.s/m², Isover 37 ca 13 000, stenull Flexibatts ca 9000, rayonskivor gissningsvis kring 3000 (?) och dom våfflade också gissningsvis kring 3000.
Jag bockade i rutan för "Absorber 2" i din länk och ändrade paneltjocklek till 12 mm, hålavstånd till 88 mm och luftflödesresistiviteten till 5000. Simuleringen visar då att maxabsorbtionen kryper uppåt i frekvens till prick 100 Hz jämfört med din "Absorber 1" vid ca 83,7 Hz.
Om du använder http://www.acousticmodelling.com/multi.php i stället och ändrar antal i rutan för simulerade absorbenter så kan du jämföra 4 st olika varianter samtidigt. Ändra även visat frekvensområde till tex 50-200 Hz, så blir diagrammen mer lättavlästa.
goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.
eljulio skrev:goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.
Jag ställde ner X223 till delning vid 45 hz och provade. Det blev ingen skillnad vad jag märkte avseende artefakter från soffan. Även om jag bara testade en kort stund. Soffan spelar nog främst med i betydligt lägre frekvenser. Jag tror nog att delningen vid 80 hz är bra. Jag kan lokaliserar inte subben annat än på livevolymnivå, med hörseln alltså. Däremot känner jag den på medelnivå och uppåt. Mer, ju högre jag spelar förstås och beroende av musiken som spelas. Vilket förstås är självklarheter. Soffan sjunger inte med lika mycket efter uppstagningen, som nämndes igår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster