Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-29 11:06

goat76 skrev:
eljulio skrev:
goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.

Jag ställde ner X223 till delning vid 45 hz och provade. Det blev ingen skillnad vad jag märkte avseende artefakter från soffan. Även om jag bara testade en kort stund. Soffan spelar nog främst med i betydligt lägre frekvenser. Jag tror nog att delningen vid 80 hz är bra. Jag kan lokaliserar inte subben annat än på livevolymnivå, med hörseln alltså. Däremot känner jag den på medelnivå och uppåt. Mer, ju högre jag spelar förstås och beroende av musiken som spelas. Vilket förstås är självklarheter. Soffan sjunger inte med lika mycket efter uppstagningen, som nämndes igår.

Vad bra att du testade, då vet du iallafall att problematiken kvarstår även vid lägre delning så då kvarstår det att försöka lösa problematiken med den sjungande soffan.

Då är mitt nästa förslag att du tar reda på om det är några specifika frekvenser som får soffan att sjunga extra mycket. Öppna "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ och gå stegvis frekvens för frekvens, om du då hittar några extra problematiska frekvenser kan du testa ta ner just dessa i din DSP.

Jag tror du kan öppna sidan med Tone Generator på din telefon eller vad du nu brukar använda när du lyssnar på Spotify, var bara försiktig och börja med låg ljudvolym så att du inte spelar sönder något. :)

Skall testas!

Och så ska jag göra soffan ännu tyngre. Har googlat blyvikter mm, men det är inte helt enkelt.

Sen kan det ju faktiskt vara så att jag får justera gain lite då och då beroende av vad jag lyssnar på och framförallt på hur starkt jag lyssnar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-29 11:17

eljulio skrev:
goat76 skrev:
eljulio skrev:

Jag ställde ner X223 till delning vid 45 hz och provade. Det blev ingen skillnad vad jag märkte avseende artefakter från soffan. Även om jag bara testade en kort stund. Soffan spelar nog främst med i betydligt lägre frekvenser. Jag tror nog att delningen vid 80 hz är bra. Jag kan lokaliserar inte subben annat än på livevolymnivå, med hörseln alltså. Däremot känner jag den på medelnivå och uppåt. Mer, ju högre jag spelar förstås och beroende av musiken som spelas. Vilket förstås är självklarheter. Soffan sjunger inte med lika mycket efter uppstagningen, som nämndes igår.

Vad bra att du testade, då vet du iallafall att problematiken kvarstår även vid lägre delning så då kvarstår det att försöka lösa problematiken med den sjungande soffan.

Då är mitt nästa förslag att du tar reda på om det är några specifika frekvenser som får soffan att sjunga extra mycket. Öppna "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ och gå stegvis frekvens för frekvens, om du då hittar några extra problematiska frekvenser kan du testa ta ner just dessa i din DSP.

Jag tror du kan öppna sidan med Tone Generator på din telefon eller vad du nu brukar använda när du lyssnar på Spotify, var bara försiktig och börja med låg ljudvolym så att du inte spelar sönder något. :)

Skall testas!

Och så ska jag göra soffan ännu tyngre. Har googlat blyvikter mm, men det är inte helt enkelt.

Sen kan det ju faktiskt vara så att jag får justera gain lite då och då beroende av vad jag lyssnar på och framförallt på hur starkt jag lyssnar.

Det där sistnämnda med att justera gain lite då och då tycker jag dock är en sista utväg ifall du inte lyckas fixa själva källan till problemet, soffan bör helst sluta sjunga oavsett volympådrag. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-29 11:20

Goat,

Visst, men programmaterialet skiljer sig ju åt milt uttryckt. Och ibland blir det för mycket av det goda, och ibland för lite... med risk för att det blir för mycket skruvande. Jag vet... :lol:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-03-29 12:19

NADifierad skrev:Smuttaste subben hittills.
Tumme upp!
Hoppas det inte blir för taktilt när du sitter i soffan? Då måste kanske basnivån sänkas, på bekostnad av basnivå på andra lyssningsplatser?
Fast det gör förvisso inget, om det bara är i soffan man lyssnar.

Jag anade detta :D .
Lösnigen är nog kanske vikt. Eller att ställa subben, gömd mot en vägg?
Mitt sottbord med basar i, väger en bit över 100 kg, så det blir bara taktilt om man har fötterna mot det.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-29 12:22

NADifierad skrev:
NADifierad skrev:Smuttaste subben hittills.
Tumme upp!
Hoppas det inte blir för taktilt när du sitter i soffan? Då måste kanske basnivån sänkas, på bekostnad av basnivå på andra lyssningsplatser?
Fast det gör förvisso inget, om det bara är i soffan man lyssnar.

Jag anade detta :D .
Lösnigen är nog kanske vikt. Eller att ställa subben, gömd mot en vägg?
Mitt sottbord med basar i, väger en bit över 100 kg, så det blir bara taktilt om man har fötterna mot det.

I-or har föreslagit vikt, 20kg extra tyngd i soffan, eller så. Ju tyngre desto bättre. Kommer att prova. Jag stagade ju soffan häromdagen. Det i sig gjorde skillnad till det bättre, inte bara på en subtil nivå. De handlar nog om att få soffan så vibrationsfri som möjligt. Subben i sig är väldigt kababel, och det vill man ju gärna använda sig av...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-29 15:04

goat76 skrev:
eljulio skrev:
goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.

Jag tycker att eljulio först bör testa det förslag goat76 och jag skulle ha testat för längesen - nämligen att koppla ur LD 223 filtret helt och hållet , köra äggen direkt från Naimen fullregister, och dela med LP -filtret för subben i dsp:n 24 dB/okt vid 36 Hz. Dvs där äggen börjar rulla av med ungefär 24 dB/okt akustiskt.

Jag skulle inte bli förvånad om detta blir subjektivt bäst , dels för att äggen säkert är ganska avslöjande för vad som stoppas in i signalkedjan, dels för att äggen troligen fixar bas på ett bra sätt betydligt längre ned än 80 Hz.

Basens kvalitet sätts i mångt och mycket beroende på den kvalitet övertonerna från exempelvis en kontrabas återges. Övertonerna sätts av äggen . Vi vet inte hur transparent LD filtret är.

Om man inte testar detta så vet man förstås inte . Det är gratis att testa och lätt att koppla tillbaka allt om det blir sämre.
Eljulio får göra som han vill. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-29 15:19

Tangband skrev:
Jag tycker att eljulio först bör testa det förslag goat76 och jag skulle ha testat för längesen - nämligen att koppla ur LD 223 filtret helt och hållet , köra äggen direkt från Naimen fullregister, och dela med LP -filtret för subben i dsp:n 24 dB/okt vid 36 Hz. Dvs där äggen börjar rulla av med ungefär 24 dB/okt akustiskt.

:)

Nej, det är en direkt dålig idé av skäl som förklarats i alla fall tio gånger i den här tråden.

Äggen har ganska begränsad volymetrisk kapacitet, varför det finns åtskilligt att vinna i form av lägre THD vid basfrekvenser med aktiv delning vid ungefär 100 Hz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-29 15:22

Morello skrev:
Tangband skrev:

:)

Nej, det är en direkt dålig idé av skäl som förklarats i alla fall tio gånger i den här tråden.

Äggen har ganska begränsad volymetrisk kapacitet, varför det finns åtskilligt att vinna i form av lägre THD vid basfrekvenser med aktiv delning vid ungefär 100 Hz.

Plus att det kostar minst en miljon kronor att prova.

Jag har då tolkat det som så att eljulio tycker äggen låter bra när de spelar fullregister, han verkade inte lida av någon hög THD.
Senast redigerad av goat76 2021-03-29 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-29 15:25

Det finns absolut inte någon anledning att testa sådant som man på förhand vet inte fungerar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-29 15:29

Morello skrev:Det finns absolut inte någon anledning att testa sådant som man på förhand vet inte fungerar.

Du har kanske rätt, är äggen kanske totalt felkonstruerade och låter illa om de spelar fullregister? :D
Senast redigerad av goat76 2021-03-29 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-29 15:30

Läs mitt föregående inlägg en gång till och kontemplera - innan du svarar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-29 15:32

Morello skrev:Läs mitt föregående inlägg en gång till och kontemplera - innan du svarar.

Nu har jag kontemplerat... äggen fungerar inte?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-29 15:49

Morello skrev:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-29 15:52

goat76 skrev:Jag har då tolkat det som så att eljulio tycker äggen låter bra när de spelar fullregister, han verkade inte lida av någon hög THD.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-29 16:35

Som nämnts otaliga gånger tidigare av undertecknad var och är jag nöjd med äggens prestation i fullregister. Bygget av soffsubben har aldrig handlat om det. Det har handlat om det går att få den sista oktaven och ökat SPL med utgångspunkt i en dold lösning tillsammans med äggen.

Resultatet är tveklöst att jag kan spela starkare med delning och självklart djupare. Problemet känner ni till. Men det finns fortfarande lite kvar att jobba med som jag testar i veckan. Till att börja med att göra soffan tyngre.

Visst kan jag testa att koppla ur filtret, men man kan väl säga att jag är lite mätt på att koppla om, givet historiken i denna tråd... 8) :lol:

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2021-03-30 12:58

När jag skulle ordna en boj till båten åkte jag till stena metall.
En skrotfirma, där köpte jag homogena metall klumpar från en maskin som var skrotad
De var små som 3x mjölkpacket. Vägde as mycket hade suttit som tänder i maskin som tugga sönder metall.
Nog om detta jag betala isch 50-100 kronor
I princip gratis tungt som tusan. Kanske finns det något som kan anpassas till soff modd.
Tips kolla metall skrot firma.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-30 14:53

Egerwood skrev:När jag skulle ordna en boj till båten åkte jag till stena metall.
En skrotfirma, där köpte jag homogena metall klumpar från en maskin som var skrotad
De var små som 3x mjölkpacket. Vägde as mycket hade suttit som tänder i maskin som tugga sönder metall.
Nog om detta jag betala isch 50-100 kronor
I princip gratis tungt som tusan. Kanske finns det något som kan anpassas till soff modd.
Tips kolla metall skrot firma.

Kanon! Det ska jag. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-30 15:50

Ja, som jag skrev i PM är skrot klart billigast (några kr/kg). Du kan gärna ta i lite och lägga på minst 30 kg för din audiofilsoffa.

Dock ska man komma ihåg att man även med en mer typisk placering av kompetenta basmoduler känner ljudtrycket ganska ordentligt i en normal soffa, speciellt när man prickar dess resonansfrekvenser.

I sammanhanget kan det vara intressant att känna till att när jag en gång såg Tjakovskijs 1812 i London hade man laddat med ganska rejäla krutladdningar för att efterlikna kanonerna och sätena rörde sig en hel del p.g.a. ljudtrycket vid smällarna (liksom de lyssnare som inte visste vad som väntade vid första smällen 8)). Krutdimman låg tät långt efter sista tonen hade klingat ut i en mycket realistisk slagfältsskildring, vilken avslutade den klart mest underhållande klassiska konserten som jag har bevittnat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-30 17:44

I-or skrev:Ja, som jag skrev i PM är skrot klart billigast (några kr/kg). Du kan gärna ta i lite och lägga på minst 30 kg för din audiofilsoffa.

Dock ska man komma ihåg att man även med en mer typisk placering av kompetenta basmoduler känner ljudtrycket ganska ordentligt i en normal soffa, speciellt när man prickar dess resonansfrekvenser.

I sammanhanget kan det vara intressant att känna till att när jag en gång såg Tjakovskijs 1812 i London hade man laddat med ganska rejäla krutladdningar för att efterlikna kanonerna och sätena rörde sig en hel del p.g.a. ljudtrycket vid smällarna (liksom de lyssnare som inte visste vad som väntade vid första smällen 8)). Krutdimman låg tät långt efter sista tonen hade klingat ut i en mycket realistisk slagfältsskildring, vilken avslutade den klart mest underhållande klassiska konserten som jag har bevittnat.

I en normal soffa ja. Det här är inte en normal soffa när jag är klar... :twisted:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-30 17:57

Skrotnisse kanske har det du söker? :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-30 22:03

När du ändå har ångan uppe och fixat en bra sub i rekordfart så någon bilsub kanske? :) Om intresse / behov finns?

För övrigt, hatten av för din byggnation. Hatten av för I-or med. :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-01 03:39

Morello skrev:
Morello skrev:

:-)) Gäller hela "den understrukna" informationsväxlingen.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-04-04 10:40

Funderar på om jag inte måste bita i det sura äpplet ändå och införskaffa en låda till för att få till det med inkopplingen av allt med en sån här: https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 124324.htm

Alternativet skulle kunna vara att sälja hela Naimriggen, dvs. naiten, cd-spelaren och dac:en till förmån för ett försteg, slutsteg och kanske en nätverksspelare (så att jag kan strömma allt). Kan klara mig utan CD-spelare och köra via dator eller streamer istället. Lite surt med de krångliga inkopplingarna med Naim. Kan nog få ut en hygglig slant för Naimriggen som kan innebära att jag går hyfsat plus-minus noll. Begagnat givetvis. För jag antar att det blir lättare att koppla in allt om jag har lite mer konventionella prylar? Så att jag inte tänker fel här?

Vad säger den samlade intelligensen här? Tänk nu på att jag kan ha svårt att förstå allt ni skriver... :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-04 10:52

Ja du , låter ju surt i och med att du är nöjd med ljudet i din Naimrigg.

I vilket fall . Här om effekt förstärkare / slutsteg. Om du funderar på nya grejer. :)
viewtopic.php?f=9&t=71898

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-04 11:16

Men går inte problemet att lösa med att någon fixar kablaget åt eljulio?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-04 11:46

Jag håller fast vid min linje. Maila Naim. Beskriv ditt problem så får de förklara och skissa upp. Det är ju de som byggt pryttlarna.

Efter det så får du se om någon här hjälper dig , tex detta med lödning DIN- kontakt. I annat fall ta kontakt med reparatör . Det som då behövs lödas fixar ett proffs i sömnen. :)

Edit: Än bättre så ska du se att naimarna hjälper dig . Skriv ditt problem här i denna tråd, på engelska . Maila sen Naim och referera till det inlägget . I skrivande stund har denna tråd 18 382 visningar . Det kommer naimfolket se . Då ska du få se att det tar skruv . :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-04-04 13:32

Baffel skrev:Jag håller fast vid min linje. Maila Naim. Beskriv ditt problem så får de förklara och skissa upp. Det är ju de som byggt pryttlarna.

Efter det så får du se om någon här hjälper dig , tex detta med lödning DIN- kontakt. I annat fall ta kontakt med reparatör . Det som då behövs lödas fixar ett proffs i sömnen. :)

Edit: Än bättre så ska du se att naimarna hjälper dig . Skriv ditt problem här i denna tråd, på engelska . Maila sen Naim och referera till det inlägget . I skrivande stund har denna tråd 18 382 visningar . Det kommer naimfolket se . Då ska du få se att det tar skruv . :mrgreen:

Jo, finns ju den vägen att gå. Ska försöka åtminstone.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-04 15:03

Jag misstänker att Naim kommer föreslå inköp av fler prylar från dem som en (dyr) lösning. Är det bara en tråd från den ena DIN-kontakten till den andra som saknas?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-04 15:41

Så kan det vara . Det är ju ett kommersiellt företag . Eller så berättar de vad som behövs . Goodwill, rykte , ge bra service osv.
Det kanske desstom bara var något enkelt eljulio skulle fixa . Minns inte. :) Dvs Naim behöver inte kontaktas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-04 16:03

Har lånat den bild som tidigare lades upp (preamp out ska vara samma som den till höger). Är det så här det ska förbindas?

Pin-konfig.png
Pin-konfig.png (54.27 KiB) Visad 3113 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum