goat76 skrev:eljulio skrev:goat76 skrev:eljulio, det går även att testa låta äggen spela fullt register och dela subwoofern betydligt lägre, det kan medföra att du inte märker av att basen spelar under dig/soffan då dessa ännu lägre frekvenserna blir ännu mer svåra att avgöra riktning för. Förhoppningsvis kommer du inte heller känna av basen om soffan inte ”spelar med” samt att kvaliteten på basen kanske möjligtvis blir högre, fast med enda hörbara nackdel att du kanske inte längre kan spela så där outhärdligt högt.
Jag ställde ner X223 till delning vid 45 hz och provade. Det blev ingen skillnad vad jag märkte avseende artefakter från soffan. Även om jag bara testade en kort stund. Soffan spelar nog främst med i betydligt lägre frekvenser. Jag tror nog att delningen vid 80 hz är bra. Jag kan lokaliserar inte subben annat än på livevolymnivå, med hörseln alltså. Däremot känner jag den på medelnivå och uppåt. Mer, ju högre jag spelar förstås och beroende av musiken som spelas. Vilket förstås är självklarheter. Soffan sjunger inte med lika mycket efter uppstagningen, som nämndes igår.
Vad bra att du testade, då vet du iallafall att problematiken kvarstår även vid lägre delning så då kvarstår det att försöka lösa problematiken med den sjungande soffan.
Då är mitt nästa förslag att du tar reda på om det är några specifika frekvenser som får soffan att sjunga extra mycket. Öppna "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ och gå stegvis frekvens för frekvens, om du då hittar några extra problematiska frekvenser kan du testa ta ner just dessa i din DSP.
Jag tror du kan öppna sidan med Tone Generator på din telefon eller vad du nu brukar använda när du lyssnar på Spotify, var bara försiktig och börja med låg ljudvolym så att du inte spelar sönder något.
Skall testas!
Och så ska jag göra soffan ännu tyngre. Har googlat blyvikter mm, men det är inte helt enkelt.
Sen kan det ju faktiskt vara så att jag får justera gain lite då och då beroende av vad jag lyssnar på och framförallt på hur starkt jag lyssnar.