IngOehman skrev:PS. Nej kaffekoppen, jag håller inte med om att det är ett politiskt uttalande att hävda att politikerna inte kommer att representera väljarna när de tar sig till makten på grund av egen vilja att ha makt.
Det är en sociologisk reflexion, inte en politisk.
Med en formulering som "när de tar sig till makten på grund av
egen vilja att ha makt" är en sociologisk reflektion.
IngOehman skrev:Konsekvensen blir att de politiker som uppstår ur en population ALDRIG kommer att representera folkets vilja att vara fria. Tvärtom kommer de alltid att vilja bestämma över folk, mera än folk vill bli bestämda över...
Den här formuleringen, som jag reagerade över, har en annan innebörd än den du framlagt ovan. Här har du lagt en
värdering, ett ställningstagande till varför man blir politiskt aktiv. Ett politiskt uttalande. Antingen var du osedvanligt flummig, eller medvetet provokativ. I vilket fall som helst är uttalandet i strid med forumets policy.
Märk väl att jag inte lägger någon som helst värdering i ditt uttalande, jag bara konstaterar att uttalandet som sådant kan anses provokativt och leda diskussionen från ämnet. Precis som det nu gjort
De flesta sociologiska diskussioner sker inte helt förutsättningslöst. Deltagarna har sällan gjort sig av med sitt bagage av förförståelse (korrekt eller inkorrekt skapad) och respektives livssyn tenderar att påverka såväl frågeställningar som respons. Det ger dem politiska förtecken oftare än deltagarna själva inser....
(så nu lämnar vi sidospåret och tar oss tillbaka till tråden, om nu inte trådens frågeställningar redan blivit besvarade)