Stämmer detta påstående att vinyl är bäst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-23 15:37

mats skrev:Som vanligt slingrar ni er och klarar inte av det hela. Jag skrev att tänk om jag tycker att den färgade är mer lik det upplevda (orkestern). Vilket är såklart fullt möjligt.

Det är ju här du motsäger dig själv :wink:

Det vill säga du kanske upplever det så men hur kan du då säga att det är korrekt när det bevisligen inte är det? :)
- Militant slacker

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-23 15:38

Trodde den här tråden handlade om vinyl vs CD!!??

:? [/b]
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-23 15:45

mats skrev:Som vanligt slingrar ni er och klarar inte av det hela. Jag skrev att tänk om jag tycker att den färgade är mer lik det upplevda (orkestern). Vilket är såklart fullt möjligt.

Visst är det möjligt att du tycker exakt samma ljud låter olika vid olika tillfällen. Men då skulle du även kunna tycka att orkestern live enbart ibland lät naturlig.

Man kan tycka att bokstaven "B" ibland ser mer ut som "A" än "A" gör. Fast det blir inte rätt för det. Men visst får man tycka det... det är dock lite svårt att få andra att hålla med.

...jag tror du blandar ihop ljud som du tror skall vara korrekt återgivet som du hört någonstans med den tänkta korrekta återgivningen som diskutteras som en teoretisk konstruktion här. Den korrekta återgivningen finns inte (än), men det förhindrar inte oss att diskuttera den. Så eftersom den inte finns, kan du inte ha hört den och således har du svårt att argumentera för att du skulle gilla färgat bättre.

Det du kan tycka idag är att din färgning är trevligare än en annan färgning - även om den senare storleksmässigt sätt är mindre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-23 15:46

Nefilim skrev:Trodde den här tråden handlade om vinyl vs CD!!??

(min understrykning) jo, det gjorde den... tidigare... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-23 16:49

Att ha rätt <> att få rätt = skillnad

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-24 08:22

Konsertlokaler färgar. En symfoniorkester låter helt annorlunda i Berwaldhallen än i Konserthuset. Till yttermera visso låter det olika beroende på var man sitter.

Om jag vill höra lokalfärgen i min anläggning ska ju den helst inte färga. Då tar ju anläggningen över. Nä jag vill nog ha en transparent anläggning spom förmedlar den musikaliska dynamiken och alla eventuella lokalfärgningar som finns i inspelningen utan att lägga till nåt. Fast jag vet inte om jag har det. Problemet är ju rummet förstås. Eftersom lyssningsrummet också färgar är det ju väldigt svårt att veta hur transparent anläggningen är.

Olika individer är olika känsliga för olika slags färgning. Själv är jag allergisk mot svulstig bas. Hustrun hatar vass diskant. Därför slängde jag ut ett par Infinity-högtalare (trots deras skimrande diskant) och hustrun tvingade mig att göra detsamma med ett par Rega (trots deras fasta torra basåtergivning). Nu har vi ett par hyfsat neutrala Neat.

Sen var det det här med CD resp vinyl det handlade om. Jag tycker inte man kan generellt säga att det ena låter bättre än det andra. I min samling har jag exempel på usla inspelningar och suveräna sådana på såväl vinyl som CD. Dynamikbegränsning förekommer inte bara på CD, jag har flera vinylskivor som lider av detta också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-25 15:36

mats skrev:Jo, och jag fick reda på att Öhman är en typ som vill ha att arbetaren skall lyda och ha mössan i hand. :evil: inte surprise att jag ogillar Öhman precis.

Detta är en ren och skär uppdiktad lögn från Mats sida! 8O

Förbaskat otrevligt att man skall behöva bli utsatt för förtal på detta vis. Jag är verkligen inte förespråkare för några system där någon människa tvingas till något av någon annan.

Hoppas Mats får en ordentlig tillsägelse från admin om detta. :x

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-25 16:51

*suck*

Mats; skärp dig. Ni andra; tillbaka till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-25 17:45

Långa obetalda semestrar har visat sig effektivt när det gäller att få notoriska policyförbrytare att hamna bortom ämnet.

För att inte göra samma sak själv, så upprepar jag min ståndpunkt att vinyl är kul på ett nostalgiskt sätt.

+ bättre mastrade ibland
+ bättre fysisk känsla att hålla i
+ kan avspelas mekaniskt med nål och tratt

- kräver dyrare utustning för att spelas av optimalt
- besitter sämre ljudkvalitet (frekensgång, distortion, brus, svaj)
- känslig för repor och statisk elektricitet
- slits mekaniskt vid varje avspelning
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-25 19:39, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-25 19:18

MP skrev:...
För att inte göra samma sak själv, så upprepar jag min ståndpunkt att vinyl är kul på ett nostalgiskt sätt.
...
+ kan avspelas mekaniskt med nål och tratt
...

Stämmer detta, finns det 33/45 varvs trattgrammofoner?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-25 19:38

Gör en strut av ett papper och sätt en knappnål i struten, rotera vinylen och avnjut :wink:
Ha ett fint liv.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-25 19:59

Latex :P
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2006-03-25 20:54

Ursäkta OT.

IÖ: Med ditt tidigare politiska inlägg växte du otroligt i mina ögon.

/J

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-26 16:18

Det gläder mig att höra!

Jag är ju egentligen helt opolitisk i den meningen att jag har svårt att hitta några politiker som jag kan hålla med i speciellt många frågor...

Men i sak tror jag det finns väldigt många som ser på världen på ungefär samma sätt som jag. Att det inte finns några politiker som presenterar samma synpunkter tror jag beror på att folk som vill ha en fri värld utan onödiga regleringar, inte känner sig manade att bli politiker. :(

De typer som verkligen vill styra och ställa med andras liv, emellertid, de som vill ha makten över hur en massa releringar skall se ut som skall tvinga alla att leva sina liv enligt typens drömbild av hur andra skall ha det, kort sagt; typer som alltså inte respekterar andra vuxnas rätt att vara myndiga - ja dom typerna vill väldigt gärna bli politiker... :?

(Adolf Hitler, Bengt Westerberg och Olof Palme är väl tre rätt tydliga exempel på människor som drevs hårt av sin vilja att just "bestämma över andra". Allihopa har de i ett eller annat sammanhang beskrivit sin personliga önskan om att få makt som andra måste följa.
Motsatsen är människor som Martin Luther King, som glömde sig själv, och fokuserade på sin dröm om en värld där alla var fria och lika värda. Inte oväntat hade han själv inga ambitioner, men han hade som tur var sunt folk runt om sig som såg till att hans röst blev hörd.)

Konsekvensen blir att de politiker som uppstår ur en population ALDRIG kommer att representera folkets vilja att vara fria.
Tvärtom kommer de alltid att vilja bestämma över folk, mera än folk vill bli bestämda över... :cry:

Enda rimliga sättet att undslippa denna i systemet inbyggda effekt är att tvinga politikerjobbet på någon stackare som inte vill ha det. Mig veterligt har sådana besynnerliga och originella samhällsstrukturer bara funnits i vissa indianstammar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Observera att det inte finns en tillstymmelse till politiskt budskap i den ovanstående texten! :wink: :o

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-26 16:22

Budskap eller ej så är det inte tillåtet med varken politik eller OT. :wink:

Ni vet vad som skall göras.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-26 16:27

Fast är inte on-topic-frågan besvarad redan? :o

Om inte så kommer här lite on-t :P :

Svaret är alltså att Vinyl objektivt sett är odiskutablet sämre än CD-systemet, men att vinylmediet subjektivt sett kan vara en "tilltalade effekt" (eller en otilltalande effekt, för den som tycker så)? Det är ju detta som alla vetenskapliga studier har visat.

Därtill kommer förstås hanteringsaspekterna, som också dom är helt subjektiva.

Själv tycker jag mycket om att spela vinyl, inte minst ur hanteringssynpunkt.
Jag gillar att lägga ned pickupen i spåret, och jag gillar att läsa på konvoluten. :P

Det jag gillar minst är slitage- och repkänslighetsaspekterna. En annan svaghet är att det rent praktiskt är så svårt att få gravering och pressning så bra som man vill att de skall vara. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-26 16:39

paa skrev:... finns det 33/45 varvs trattgrammofoner?

[s]Jag har läst[/s]...I en notis i HM eller någon annan blaska för något årtionde sedan omtalades ett försök att med modern teknik skapa en så välljudande trattgrammofon som möjligt och man lyckades återge vinylen i hifikvalitet med ett respektabelt ljudtryck.
Om jag minns rätt var det 98dB
Ha ett fint liv.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-26 18:41

IngOehman skrev:Fast är inte on-topic-frågan besvarad redan? :o

Svaret är alltså att Vinyl objektivt sett är odiskutablet sämre än CD-systemet, men att vinylmediet subjektivt sett kan vara en "tilltalade effekt" (eller en otilltalande effekt, för den som tycker så)? Det är ju detta som alla vetenskapliga studier har visat.

Jag gillar att lägga ned pickupen i spåret, och jag gillar att läsa på konvoluten. :P

Det jag gillar minst är slitage- och repkänslighetsaspekterna. En annan svaghet är att det rent praktiskt är så svårt att få gravering och pressning så bra som man vill att de skall vara. :?

Vh, iö

Inge,e du sne på mej eller?
Du svarar ju inte på mina frågor

/I

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-26 19:51

IngOehman skrev:Konsekvensen blir att de politiker som uppstår ur en population ALDRIG kommer att representera folkets vilja att vara fria.
I allra högsta grad ett politiskt uttalande!!
IngOehman skrev:PS. Observera att det inte finns en tillstymmelse till politiskt budskap i den ovanstående texten! :wink: :o
Njae.. det där kan inte ens du hålla med om! :o

Jag tycker man skall följa stadgarna och inte uttala sig politiskt under några som helst förespeglingar. Det är lite underfundigt att göra det under förespegling att det är fult att inte svara på ställd fråga, men likväl fel. Rätt handering käre Öhman är lämna frågeställningen med hänvisning till ämnet inte är i förening med forumets policy.

Det hade varit politiskt korrekt hanterande ;-)

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-03-26 22:12

Budskap eller ej så är det inte tillåtet med varken politik eller OT. :)

Vee-eight

Varför tassar du på tå (avslutar med glad gubbe)
All politiskt trams som i dessa OT skall bort från forumet
Sätt ned foten och rensa bort smörjan

PEKKA

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-27 01:18

popedh skrev:
IngOehman skrev:Fast är inte on-topic-frågan besvarad redan? :o

Vh, iö

Inge,e du sne på mej eller?
Du svarar ju inte på mina frågor

/I

Aj, jäsiken. Nej verkligen inte sne. Sorry, jag har missat frågorna.
Vad var de?

Allt det jag sett som du skrivit i den här tråden håller jag med om helt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nej kaffekoppen, jag håller inte med om att det är ett politiskt uttalande att hävda att politikerna inte kommer att representera väljarna när de tar sig till makten på grund av egen vilja att ha makt.

Det är en sociologisk reflexion, inte en politisk.

Det har ju ingenting med själva politiken att göra. Jag har inte tagit politiskt ställning i någon riktning i inlägget, ej heller diskuterat politik på något sätt. Bara reflekterat över vilka socio-psykologiska mekanismer som verkar i alla "fria" maktsystem.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Stämmer detta påstående att vinyl är bäst!

Inläggav majjen04 » 2006-03-27 08:09

mats skrev:Men som ni vet så är vinyl mycket bättre än cd, då ljudmässigt. När man lyssnar på vinyl så är man ett med musiken. Cd hör man bara musiken, även om cd är bra inspelad.

Håller ni med om detta påstående, eller tycker ni tvärtom :D

Hej Mats!

Jag och de flesta av mina vänner anser att vinyl är att föredra framför CD- mediet. Visst kan även cd låta bra på en mycket avancerad ( dyr ) cd-spelare, nackdelen är att du inte själv kan välja ditt "ljudideal" med en cd-spelare. Med vinyl så kan jag exakt få fram den ljudkvalitet jag önskar t ex genom att byta pickup, arm etc! Jag byter t ex mellan olika skivspelare/pickuper beroende på vilken musik jag önskar lyssna på i kväll. Visst är det lite "bökigt" att byta t ex pickuper under en kväll, det är dock lättare än att byta "laser, klockor etc" mellan cd-plattorna. :wink:
De som föredrar vinyl gör det oftast just pga man kan få den exakta ljudkvaliten man själv föredrar. Det är således ej så viktigt för mig om frekvenskurvan är rak etc! Det viktigaste är att jag "stampar" med i musiken som Ivor skulle ha sagt inte vilka mätdata mina prylar presterar. :wink:
Mvh
Kenth

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-27 09:10

IngOehman skrev:PS. Nej kaffekoppen, jag håller inte med om att det är ett politiskt uttalande att hävda att politikerna inte kommer att representera väljarna när de tar sig till makten på grund av egen vilja att ha makt.

Det är en sociologisk reflexion, inte en politisk.
Med en formulering som "när de tar sig till makten på grund av egen vilja att ha makt" är en sociologisk reflektion.
IngOehman skrev:Konsekvensen blir att de politiker som uppstår ur en population ALDRIG kommer att representera folkets vilja att vara fria. Tvärtom kommer de alltid att vilja bestämma över folk, mera än folk vill bli bestämda över...
Den här formuleringen, som jag reagerade över, har en annan innebörd än den du framlagt ovan. Här har du lagt en värdering, ett ställningstagande till varför man blir politiskt aktiv. Ett politiskt uttalande. Antingen var du osedvanligt flummig, eller medvetet provokativ. I vilket fall som helst är uttalandet i strid med forumets policy.

Märk väl att jag inte lägger någon som helst värdering i ditt uttalande, jag bara konstaterar att uttalandet som sådant kan anses provokativt och leda diskussionen från ämnet. Precis som det nu gjort ;-)

De flesta sociologiska diskussioner sker inte helt förutsättningslöst. Deltagarna har sällan gjort sig av med sitt bagage av förförståelse (korrekt eller inkorrekt skapad) och respektives livssyn tenderar att påverka såväl frågeställningar som respons. Det ger dem politiska förtecken oftare än deltagarna själva inser....

(så nu lämnar vi sidospåret och tar oss tillbaka till tråden, om nu inte trådens frågeställningar redan blivit besvarade)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-27 10:01

Med en bra CD-spelare kan man bli lika benägen att stampa takten som med en bra vinylspelare. Det har i alla fall jag själv upplevt. Det handlar mer om vad som finns på skivan och vilken kvalitet det är på uppspeningsappoaraten än vilken sorts apparat man spelar upp det med. Jag har haft vinylspelare med såväl hög som låg "stampa-takten-faktor". Liksom CD-spelare. Fast jag tycker uttrycket är lite löjligt. Det handlar om förmågan att förmedla inlevelse i musiken.

OT: Jag var politiker under rätt lång tid, delvis på rätt hög nivå. Jag såg det som en demokratisk "värnplikt". Jag anser att så många människor som möjligt bör engagera sig politiskt. Men man måste inte göra det hela livet. Det var skönt att lägga av. Makten saknar jag inte, makt har inget egenvärde, det är ett medel att genomföra mål. Jag vill inte bestämma över andra människor, och jag tror inte politiker i allmänhet vill det heller. Det finns naturligtvis undantag, men jag tror de flesta politiker vill vara katalysatorer för vad människorna i stort vill. Sen lyckas de mer eller mindre bra med detta, och då tycker en del att de är maktfullkomliga. Det tror jag man får leva med i ett demokratiskt samhälle. Jag känner i alla fall inte till något bättre system än den representativa demokratin. Den ger människorna den största friheten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-27 10:05

Eftersom vissa individer inte kan hålla sig i skinnet så blir det termonukleära reaktioner...

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi