Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav goat76 » 2021-04-18 10:09

Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.

Förutom att bara säga upp abonnemanget hos Tidal så föreslår jag att ni som haft automatiska betalningar genom paypal går in även där och spärrar Tidal för framtida betalningar. Det var några användare som för några år sedan råkade ut för att Tidal (förhoppningsvis av misstag) fortsatte dra månadsavgiften efter uppsägning av tjänsten.
https://digiday.com/marketing/tidal-apo ... -accounts/

Vet inte om följande står på svenska om man har svenskt Windows i sin PC, men så här gör man iallafall för att inaktivera betalningar i Paypal:
Paypal - Settings - Money, Banks and cards - Automatic Payments - Set Automatic Payments - Välj Tidal i listan och inaktivera framtida betalningar genom att trycka Cancel.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-04-18 18:03

Sådär, då är man Qobuz'are. :)

Då fick man möjlighet att ange orsaken till Tidal, angående uppsägningen. I mitt fall, i huvudsak: MQA

Gjorde jag bort mig när jag inte överförde mina artister? :| :roll:
Tänkte börja på ny kula, då det nog fanns något hundratal artister jag inte har spelat på år och dag. Plus att jag nog har till stor del bytt musik genre
Första artisten blev. Sol Gabetta
Tyckte också Qobuz appen var bättre utformad. Men tyvärr så spelar jag via BubbleUpnp vilken inte har alla funktioner från appen. Men använder sannolikt Qobuz appen vid sökning efter musik.

För den vetgirige: https://www.qobuz.com/gb-en/info/actual ... obuz174873

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-04-18 23:35

galder skrev:Sådär, då är man Qobuz'are. :)

Hur det då med katalogen?

Spotify saknar mycket musik.
Tidal ännu mer.
Hur är det med Qobuz?

Bra att säga till varför men säger upp Tidalabonnemanget.
I mitt fall inte bara pga av MQA - utan också för att de skiter fullständigt i mångårigt trogna kunder.
Bristande funktion läggs på användaren och bakåtkompatibilitet är obefintlig. Supporten rörig.

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-19 00:11

Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-19 00:29

RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.

Gick på den enkla o lirar nu "Han hette Elmer" via Apple Music, ha ha... bara träffar på Svend Asmussen vid sökning, men bara ca 40 album, så det är säkert inte komplett, men jag kan inte påstå att jag saknar något.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-19 00:54

Det blir 75 album på Tidal på honom, inga andra Svend. Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal. Det finns en sökfunktion för LABEL hos Qobuz men den ger konstiga svar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-04-19 01:20

RogerGustavsson skrev:Det blir 75 album på Tidal på honom, inga andra Svend. Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal. Det finns en sökfunktion för LABEL hos Qobuz men den ger konstiga svar.

Sökfunktionerna är lite goddag yxskaft när det gäller alla tjänster.
Tveksamt vilken som är värst?
Har dock inte testat Qobuz än eftersom den mesta informationen om tjänsten, i bästa fall,
verkar bli nåbar först efter tecknat abonnemang. Svår att hitta hursomhelst.

Det här med sökfunktion är en egen historia.
T.ex. jobbade jag några år med att korrigera och komplettera metadata för Spotify.
Jag baxnade över hur många fel man hittade i bolagsinformationen.
Vi var 10-12 pers som jobbade med korrigering.
Men den uppgiften lades ner på vägen av Spotify eftersom den ansågs som en helt onödig kostnad.
Å på den vägen är det...

Som jämförelse kan nämnas den helt enastående katalogiseringen av det numera insomnade grammofonarkivet på SR.
Så inihelsicke kanonbra, då det gick att hitta nästan vad som helst via vilka ingångar som helst.
Så det går alldeles utmärkt om intresse finns. Vilket det uppenbart inte finns hos våra ack så high-tech strömningstjänster.

De borde anställa ett gäng bibliotekarier för att få ordning på eländet.

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-19 02:41

RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.

Sökte på Sven Asmussen och klickade i "performer" fick 122 träffar på olika skivor och inte någon annan Svend.
Varför skulle du få träffar på lossy-format när dom inte erbjuder det?
"Sound quality:
Our passion for music demands that we offer it to our users in the best possible sound quality: lossless (FLAC 16-Bit/44.1 kHz, similar to CD quality), as well as high resolution (24-Bit Hi-Res). Several formats are available for downloads (FLAC, ALAC, AIFF, WMA, WAV). All of our applications are compatible with the highest sound quality. Discover more about the sound quality."

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-04-19 08:05

RogerGustavsson skrev:Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal.

https://neilyoungarchives.com/news/1/ar ... -Listeners
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-19 12:55

Försvann 47 album av de 405 jag hade på Tidal. Försvann även en del från spellistorna. Hansson de Wolf Unitied "Yes box alright" verkar inte finnas än som en halv låt i MP3. Verkar också var lite problem med artisternas namn i några fall.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-19 14:39

RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma. .

Om ljudet inte spelar någon roll, varför inte testa Spotify?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-19 14:45

Jag jämför Qobuz med CD och Tidal, inte Spotify (som jag också har). Tycker Tidal borde sluta med MQA. Jag hade hoppats att Qobuz har lite mera europeiskt stuk, mera klassisk musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-19 17:24

Förrutom att mer än 50 album försvann dubblerades flera titlar. Sorteringen sker också lite olika om man väljer sortera under artist.

Antiphone Blues sorterar under Arne Domnérus hos Tidal och under Gustaf Sjäkvist hos Qobuz.

Spellistorna förändrades så här, Tidal till vänster, Qobuz till höger. Får leva med flera tjänster om täckningen ska bli bra.

tidal vs qobuz.jpg
tidal vs qobuz.jpg (183.37 KiB) Visad 11599 gånger

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-04-19 18:07

De är visst inget vidare bra på att koda musiken på Qobuz. För en artist jag fick fram, så fanns under dennes discografi åtminstone 4st andra artister. Likadant under en annan artist om än inte lika många på denne. Och då har jag ändå bara letat fram ett fåtal artister ännu.
Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-04-19 18:37

galder skrev:Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!

Det där är ju inget unikt för Qobuz, har stött på liknande hos Tidal. Själv har jag kört Qobuz sen i december, gillar den klart bättre än Tidal. Hemma kör jag dessutom Roon - blir riktigt aptitligt tillsammans.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-19 19:24

Mats skrev:
galder skrev:Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!

Det där är ju inget unikt för Qobuz, har stött på liknande hos Tidal. Själv har jag kört Qobuz sen i december, gillar den klart bättre än Tidal. Hemma kör jag dessutom Roon - blir riktigt aptitligt tillsammans.

Det där har jag retat mig på länge, att de inte har kommit på något sätt att skilja olika artister åt med samma namn med någon typ av "osynlig" taggning, hur svårt kan det vara?! :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-04-19 19:36

Man behöver inte hoppa på cancel-kulturen och säga upp Tidal, bara att låta abonnemanget vara kvar och inte betala. De har dessutom ny svensk musik som kategori och favoriter på Tidal blandas utan problem på LMS som om de vore album/artister på min hårddisk. Tråkigt med MQA som verkar vara en onödig grej smarta rosa slipsar försöker lura på skivbolagen. MQA slipper man tydligen om CD-kvalitet är tillräckligt, men ändå surt att betala för 24/96 som kräver extra maskinvara.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-04-19 20:40

Har nu sagt upp mitt Tidal abonnemang :| Och skall snart hoppa på Qobuz tåget :D
Men jag har ett par dagar kvar innan Tidal skulle förnyats så för att få ut mesta möjliga av min prov tid väntar jag till slutat av veckan :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-19 20:45

dewpo skrev:Har nu sagt upp mitt Tidal abonnemang :| Och skall snart hoppa på Qobuz tåget :D
Men jag har ett par dagar kvar innan Tidal skulle förnyats så för att få ut mesta möjliga av min prov tid väntar jag till slutat av veckan :twisted:

Eller så hoppar du på nu så får du ett par dagar på dig att jämföra tjänsterna och överföra favoriter. :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-04-19 21:01

goat76 skrev:Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.

Förutom att bara säga upp abonnemanget hos Tidal så föreslår jag att ni som haft automatiska betalningar genom paypal går in även där och spärrar Tidal för framtida betalningar. Det var några användare som för några år sedan råkade ut för att Tidal (förhoppningsvis av misstag) fortsatte dra månadsavgiften efter uppsägning av tjänsten.

Vet inte om följande står på svenska om man har svenskt Windows i sin PC, men så här gör man iallafall för att inaktivera betalningar i Paypal:
Paypal - Settings - Money, Banks and cards - Automatic Payments - Set Automatic Payments - Välj Tidal i listan och inaktivera framtida betalningar genom att trycka Cancel.

Bytte också Tidal => Qobuz (och angav MQA som anledning :evil: ).

Qobuz har ju dessutom Studio Master kvalitet, vilket ju alltid är trevligt. Våra senaste utgåvor finns i 24/96 på Qobuz :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-04-20 11:43

RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.

Att finansiera MQA via Tidal är som att kissa i byxorna så du vet vad du måste göra...
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 11:46

pLudio skrev:

Att finansiera MQA via Tidal är som att kissa i byxorna så du vet vad du måste göra...

Jag har skrivit till Tidal och bett dem sluta med dumheterna, annars viker jag och mina kamrater bort deras tjänster.
Få se om jag får något svar...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-20 11:54

hcl skrev:
goat76 skrev:Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.

Bytte också Tidal => Qobuz (och angav MQA som anledning :evil: ).

Qobuz har ju dessutom Studio Master kvalitet, vilket ju alltid är trevligt. Våra senaste utgåvor finns i 24/96 på Qobuz :)

Härligt, ska ta och lyssna på ”originalet” sen. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-20 12:07

pLudio skrev:

Tidal har dock åtminstone fram till den svenska lanseringen av Qobuz varit det klart bästa alternativet för streaming av musik, det får med tiden visa sig om Qobuz är lika bra eller bättre. :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-20 12:44

Nu har även jag Qobuz. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-04-20 13:17

Metoo
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-04-20 17:58

Jagå.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-20 19:00

En bra sak är att man kan ladda ner förlustfria fonogram hemma till sin telefon och sedan lyssna via telefonen om nu nätverket är dåligt eller man inte vill tulla på sin surfkvot.
Perfekt för långa promenader i skogen utan ens 3G-täckning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-20 19:08

Mmmm och här när man är ute och går. : Spela... :)
viewtopic.php?f=9&t=71932

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-04-21 07:29

Zzombie skrev:Man behöver inte hoppa på cancel-kulturen och säga upp Tidal, bara att låta abonnemanget vara kvar och inte betala. De har dessutom ny svensk musik som kategori och favoriter på Tidal blandas utan problem på LMS som om de vore album/artister på min hårddisk. Tråkigt med MQA som verkar vara en onödig grej smarta rosa slipsar försöker lura på skivbolagen. MQA slipper man tydligen om CD-kvalitet är tillräckligt, men ändå surt att betala för 24/96 som kräver extra maskinvara.

Om dom inte ersatte CD kvaliteten lossless med skit kvaliteten MQA, så att man helt plötsligt börjar tvingas till att lyssna på MQA.
Dessutom undvika att alls ha många skivor i lossless utan enbart släpper dom i MQA...
Ja då hade det inte varit hela världen för mig, bara larvigt och något jag av princip vill undvika att bidra med....
Men nu blev jag ju tvingad att byta tjänst, segt....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi